فایل ورد کامل تحلیل علل تعالی و سقوط جوامع بشری از منظر قرآن کریم
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل تحلیل علل تعالی و سقوط جوامع بشری از منظر قرآن کریم دارای ۳۲۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل تحلیل علل تعالی و سقوط جوامع بشری از منظر قرآن کریم کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل تحلیل علل تعالی و سقوط جوامع بشری از منظر قرآن کریم۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل تحلیل علل تعالی و سقوط جوامع بشری از منظر قرآن کریم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل تحلیل علل تعالی و سقوط جوامع بشری از منظر قرآن کریم :
فایل ورد کامل تحلیل علل تعالی و سقوط جوامع بشری از منظر قرآن کریم
چکیده
انسان موجودی است که وابسته به زندگی اجتماعی می باشد بر این اساس درتمام طول تاریخ سعی نموده قوانین وهنجارهای جامعه را به گونه ای تعیین نماید که به زندگی اجتماعی او لطمه ای وارد نیاید.با نزول قران و تولد شریعت اسلام،پیامبر به عنوان نجات دهنده بشریت مبعوث گردیدو خداوند نیز در کلام وحی همواره از اصطلاحاتی همچون قوم و نژاد به جهت یکپارچگی و اتحاد جوامع استفاده نمودتا بدین سان بشریت را از فردگرایی رهانیده و به جمع گرایی سوق دهد. براین اساس به جهت حفظ و بقای جامعه پروردگار متعال مفاهیمی را به عنوان ارزش های قرانی به جهت زندگی انسان معرفی و بوسیله پیامبرش بر آن صحه گذاشت در فایل حاضر که به روش توصیفی – تحلیلی به رشته تحریر در آمده است و از آنجایی که به جهت هدف دار نمودن موضوع فایل و بررسی همه جانبه ،فرضیه هایی برای آن در نظر گرفته شد که در نهایت مشخص گردید که از نظر آیات قرآنی تحولات جوامع بشری قانونمند بوده و اینگونه نیست که جوامع بشری بدون داشتن چارچوب و اصول و بدوراز هرگونه هنجار و ارزش ، متحول گردند. ضمن انکه همچنین با بررسی های بعمل امده مشخص گردید که قران چه به لحاظ فردی و چه به لحاظ اجتماعی برای هر دو بعد زندگی ارزش و احترام قائل است بر این اساس در رشد و سقوط جوامع بشری هر دو جنبه زندگی انسان اثرگذار می باشد. و در این راستا محقق سعی نمود که بااستفاده از آیات کلام وحی ، هر یک از مولفه ها و شاخص های رشد و تعالی و سقوط جوامع بشری را علاوه بر اینکه مورد بحث و بررسی قرار دهد ،نسبت به انعکاس نظرات علما و فضلای علوم اسلامی در خصوص آیات را در کنار هم تجیمع نموده تا بدین سان علاوه بر نوعی مقایسه همسو با یکدیگر از نظرات مختلف در خصوص آیات گوناگون استفاده علمی نماید. در نهایت میتوان به ایک نکته مهم اشاره نمود که می توان آن را چکیده واقعی فایل حاضر دانست و آن اینکه اسلام با توجه به شناخت کاملی که ازانسان در تمام مراحل زندگی اش دارد ، قوانین و قواعدی را مرسوم نموده که انسانهای نسل آینده نیز با هر پیشرفت و تکنولوژی توانایی استفاده و بهره برداری مفید از آن را خواهند داشت.
مقدمه
انسان به عنوان موجودی که از سوی پروردگار متعال به عنوان جانشین او منصوب شده است ، سعی بر آن داشته که با توجه به نوع جهان بینی تمدن جدیدی را خلق نماید و با گذشت سالها از عمر انسان ، تاریخ نیز به همان اندازه عمر نموده است ، در این راستا اقوام و ملل مختلف پا به عرصه ظهور گذاشته و برخی از آنان توانستند راه تکامل و پیشرفت را طی نموده و تغییر و تحولات مثبتی را در جوامع خود ایجاد نمایند که تمدن اسلامی را می توان از آندسته نام برد که با زعامت و رهبری پیامبر عظیم شان اسلام توانست از دوره جاهلی عبور نموده و به رشد و تعالی برسد و محصول چنین جامعه ای را می توان به صورت نمونه در ائمه اطهار ملاحظه نمود ، در آن سوی جوامعی نیز وجود داشته اند که به لحاظ وسعت سرزمینی و قدمت تاریخی از پشتوانه قوی برخوردار بوده ولی نتوانستند راه تعالی را طی نموده و به ورطه سقوط و ناکامی گرفتار شده اند که جامعه روم و ایران باستان با سبق تاریخی چند هزار ساله به زوال و نابودی کشیده شدند(مجلسی،۱۳۸۰).
بر این اساس ، اندیشمندان پس از گذشت سالیان سال ، عوامل مختلفی را برای پیشرفت و انحطاط جوامع بشری نام برده اند که در مجموعه تمامی آنان ریشه در تفکرات بشر خاکی دارد ، اما در این میان قرآن در زمانی به پیامبر نازل گردید که اثری از جامعه شناسی سیاسی و اجتماعی به صورت علمی وجود خارجی نداشته ، و بحث و تحلیل جوامع گذشته در بین اندیشمندان و علما مرسوم نبوده است ، و در این میان پروردگار متعال با نام بردن از اقوام گذشته و بررسی سرنوشت آنان ، سعی در هشدار و عبرت آموزی به انسان های حال و آینده را دارد . در این راستا رساله حاضر اهتمام بر آن دارد که علل انحطاط و تعالی جوامع بشری را از نظر قرآن مورد بحث و بررسی قرار داده و آن را از ابعاد مختلف مورد بحث و بررسی قرار دهد ، مضافا اینکه فقر علمی نگارنده ، موجب گردید که نتواند درکی کامل از معانی عظیم قرآنی بدست آورد که در این راستا پیشاپیش عذر تقصیر خواسته و امید است که آیندگان ، گامهایی اساسی و محکم تر در این راستا بردارند(مجلسی،۱۳۸۰).
بیان مسئله
یکی از مباحثی که همیشه ذهن و فکر بسیاری از مردم به ویژه دانش پژوهان و فایلگران علوم مختلف خصوصا علوم اجتماعی را به خود مشغول کرده وآنان را پیرامون علل و چرایی آن به فایل و کاوش واداشته است ،بحث علل سقوط وانحطاط تمدن ها می باشد. در طول تاریخ بشری تمدن های زیادی در عرصه گیتی پایه گذاری شده ،برخی از آنها مرال رشد،نضج و استکمال خود را طی نموده و برخی نیز پس از طی مراحل تعالی اولیه در مسیر انحطاط و اضمحلال قرار گرفته اند. و امروزه آثاری جز خوشنامی یا بدنامی و عبرت قرار گرفتن برای نسل های امروز و فردا باقی نگذاشته اند. در میان این تمدن ها ، تمدنی که به سرعت مراحل شکوفایی و تشعشع خود را طی نموده وتمدن های بزرگ آن روز را تحت تاثیر نفوذ خود قرار داده و قلب میلیون ها انسان را به خود مجذوب نمود ولی پس از مدتی به دلیل دوری از علل تمدن ساز دوران افول خود را آغاز نمود اسلام است. با استناد به تاریخ می بینیم که همیشه بزرگانی بودند که افول و از هم پاشی تمدنی را پیش بینی کردند. و هرکدام نیز دلایل خاص خود را داشتند ولی آنچه بایستی روشن شود این است که آیا هر تمدنی که اصول تمدن ساز که عبارتند از عدالت ،نبود ظلم و تعبیض و… را زیر بگذارد به ناچار به سرنوشت تمدن های از هم پاشیده دچار می شود. و یا عوامل دیگری نیز می توانند به شکل منفرد عامل سقوط و یا تعالی یک تمدن باشند. می توان تصور کرد که تمدن هایی که گاها در طول تاریخ دچار شکوفایی سریع شده اند خیلی سریع به دلیل تک جنبه گرایی رشد از چرخه رشد و شکوفایی باز ایستاده اند و تمدن هایی که روند همه جانبه ای را پیموده اند خیلی دیرتر دچار افول شده اند. نظیر آن تمدن اسلامی بود که هر چه به مبداء آن که مصادف با دوران حکومت پیامبر عظیم الشان بود نزدیک می شویم. عظمت و شوکت دو چندانی را مشاهده می کنیم اما با دور شدن از آن شاهد سقوط های پی در پی و انحطاط مدام روبرو هستیم . شاید دلیل آن این باشد که اسلام با قدرت طلبی سرسازگاری نداشته است.و به همین دلیل کسانی که به نام اسلام سر قدرت می آمدند به ناچار بعد از اندک زمانی به دلیل قرار گرفتن در مقابل ارزش های جامعه دچار سقوط و انحلال می شدند.
واژگان کلیدی
آیات قرآن – تعالی – سقوط – جوامع بشری
فایل ورد کامل تحلیل علل تعالی و سقوط جوامع بشری از منظر قرآن کریم
فهرست مطالب
صفحه عنوان
مقدمه. ۲
بیان مسئله. ۳
اهداف فایل.. ۴
فرضیه های فایل…. ۴
روش فایل.. ۴
مفاهیم نظری فایل…. ۵
انحطاط.. ۵
ظلم.. ۷
جامعه. ۷
پیشینه فایل…. ۸
بخش اول : فرد و جامعه. ۱۳
الف)تعریف جامعه. ۱۳
۱- تعدد دیدگاهها ۱۳
۲- جامعه از نظر قرآن.. ۱۵
ب) اهمیت فرد و جامعه. ۱۸
۱- اهمیت فرد. ۱۹
– نظر جامعه شناسان.. ۱۹
– نظر قرآن.. ۲۱
۱- اثرپذیری جامعه از فرد. ۲۱
تفسیر اول : ۲۲
تفسیر دوم : ۲۲
بررسی.. ۲۲
۲- اقسام رهبران.. ۲۳
تفسیر اول.. ۲۳
تفسیر دوم. ۲۳
بررسی.. ۲۴
۲) اهمیت جامعه. ۲۷
– از دیدگاه فیلسوفان.. ۲۷
– از دیدگاه قرآن.. ۳۴
جمعبندی بخش اول.. ۳۷
بخش دوم : عناصر تشکیل دهنده ساختار جامعه. ۳۹
الف) ارزش ها ۴۰
۱) ارزشهای اجتماعی.. ۴۰
۲) : رابطه ارزش با هنجارها ۴۰
۳) ویژگیهای ارزشهای اجتماعی.. ۴۰
ب) ارزشهای اجتماعی از نظر مشرکین.. ۴۲
۱) مبانی ارزشها در جاهلیت… ۴۲
– شرک و کفر. ۴۳
– مال و ثروت حیات دنیا ۴۴
– نیاکان،خویشاوندان و بستگان.. ۴۵
تفسیر اول.. ۴۶
تفسیر دوم. ۴۷
بررسی.. ۴۸
– ذکور در مقابل اناث… ۴۸
– بزرگان و پیشوایان فاسد. ۴۸
– همجنس بودن پیامبران با انسان.. ۴۹
تفسیر دوم. ۵۰
بررسی.. ۵۰
– پیروی افراد پست و فرو مایه از پیامبر. ۵۱
ج) ارزشها اجتماعی در قرآن. ۵۲
۱- مبانی ارزشها در قرآن.. ۵۳
– توحیدی.. ۵۳
– ایمان.. ۵۳
تفسیر اول.. ۵۴
تفسیر دوم. ۵۵
بررسی.. ۵۵
– تقوی.. ۵۵
تفسیر دوم. ۵۶
بررسی.. ۵۷
– عمل صالح.. ۵۷
۲- مبانی ضد ارزشها در اسلام. ۵۸
۱- قوم مداری (نیاکان،اقوام،خویشان) ۵۸
۲- مال دوستی و ثروت اندوزی.. ۵۹
جمعبندی بخش دوم. ۶۰
بخش سوم : جوامع بشری و قانون.. ۶۱
قانونمندی و تحول در جامعه. ۶۱
الف) مقصود از «قانون مندی جامعه». 62
– تعریف قانون مندی.. ۶۲
– جامعه. ۶۳
ب) شیوه های مختلف بررسی قانون مندی جامعه از دیدگاه قرآن.. ۶۳
۳) نقش قانون مندی جامعه. ۶۴
– پیش بینی پذیری جامعه و تاریخ.. ۶۴
– قدرت تحلیل صحیح و دقیق جوامع گذشته. ۶۵
– شناسایی حوادث غیر منتظره و مورد انتظار ۶۵
– برنامه ریزی برای بهبود وضع موجود. ۶۶
– مقصود از سنت اجتماعی.. ۶۷
– ویژگی های سنت های اجتماعی.. ۶۸
– استناد به خدا ۶۸
– تحویل و تبدیل ناپذیری.. ۶۹
– عدم منافات با اختیار و آزادی انسان.. ۷۰
ج) پیوند سنت های اجتماعی با زندگی اجتماعی و رفتارهای گروهی.. ۷۱
هـ) اختصاص سنت های اجتماعی مورد نظر به زندگی انسان در دنیا ۷۲
و) پدیده های اجتماعی، مصداقی از «کلمه الله». 72
-آیات سیر و نظر. ۷۴
– آیات عبرت… ۷۶
– عبرت… ۷۷
– نکال.. ۷۸
– مَثُلات… ۷۹
– موعظه. ۸۰
– آیه. ۸۱
– آیات ذکری و تذکره ۸۲
– آیات تعقّل و تأمّل.. ۸۳
– آیات عذاب و عقوبت… ۸۳
– آیات مَثَل.. ۸۵
جمبعندی بخش سوم. ۸۹
جمع بندی فصل دوم. ۹۰
بخش اول : جایگاه انحطاط در قرآن.. ۹۲
الف) به لحاظ مفهومی.. ۹۲
ب) معادل های قرآنی انحطاط.. ۹۳
ج) نقطه مقابل انحطاط.. ۹۵
د) چند بُعدی بودن انحطاط و تعالی.. ۹۸
هـ) مرز میان انحطاط و تعالی از دیدگاه قرآن.. ۱۰۰
و) مراتب انحطاط.. ۱۰۴
ز) گونه گونی انحطاط.. ۱۰۶
جمعبندی بخش اول.. ۱۰۷
بخش دوم : علل انحطاط جوامع بشری از نگاه قرآن.. ۱۰۹
الف) ظلم.. ۱۱۱
بررسی نهایی موضوع ظلم با استفاده از دو منبع تفسیر. ۱۱۵
ب) تعریف معروف و منکر. ۱۱۶
ج) ترک امر به معروف و نهی از منکر. ۱۱۸
د) تفرقه و اختلاف… ۱۲۰
هـ) فساد جنسی.. ۱۲۴
و)اتراف… ۱۲۸
بررسی نهایی موضوع اتراف با استفاده از سه منبع تفسیری ۱۲۸
ز) مطلق گناه یا انجام حرام و ترک واجب… ۱۳۰
بررسی نهایی موضوع مطلق گناه یا انجام گناه و ترک واجب با استفاده از سه منبع تفسیری ۱۳۱
ط) فحشا ۱۳۳
بررسی نهایی موضوع فحشا با استفاده از سه منبع تفسیری ۱۳۷
ظ) تقلید کورکورانه. ۱۳۹
۱) تقلید از منظر لغت… ۱۴۰
۲) انواع تقلید. ۱۴۱
ـ رجوع جاهل به عالم.. ۱۴۱
انحطاط به واسطه تقلید کورکورانه. ۱۴۱
بررسی نهایی موضوع تقلید کورکورانه با استفاده از سه منبع تفسیری ۱۴۵
ط) جهل.. ۱۴۶
معنای لغوی جهل.. ۱۴۶
جهل مذموم. ۱۵۰
جهل، عامل انحطاط جوامع.. ۱۵۱
بررسی نهایی موضوع جهل با استفاده از سه منبع تفسیری ۱۵۳
منفی بودن فقر از دیدگاه قرآن.. ۱۵۷
آثار فقر. ۱۵۹
یک ـ فقر موجب کفر می شود. ۱۵۹
سه ـ فقر، عقل انسان را زایل می کند. ۱۶۰
چهار ـ فقر، حزن و اندوه به ارمغان می آورد. ۱۶۰
پنج ـ فقر موجب پیدایش نقصان در دین می شود. ۱۶۱
شش ـ فقر، دشمنی شدید را به دنبال می آورد. ۱۶۱
هفت ـ فقر، موجب شکستن کمر انسان می شود. ۱۶۱
د) فقر، عامل انحطاط اخلاقی جوامع.. ۱۶۲
بررسی نهایی موضوع فقر با استفاده از سه منبع تفسیری ۱۶۶
ر) مطلق معصیت… ۱۶۷
۱) معصیت و مفهوم آن.. ۱۶۸
۲) معادل های معصیت در قرآن.. ۱۶۹
۳) تعریف معصیت… ۱۷۱
۴) اقسام گناهان و آشنایی با معانی آنها ۱۷۳
نتایج دنیوی و اخروی گناه از دیدگاه قرآن.. ۱۷۶
یک ـ نتیجه گناه ۱۷۶
دو ـ آثار گناه ۱۷۸
آثار شوم گناه ۱۷۸
پیام آور مصیبت ها ۱۷۸
گناه، راه نفوذ شیطان و سلطه او بر افراد است… ۱۸۰
معصیت، عامل انحطاط جوامع از دیدگاه قرآن.. ۱۸۱
مصادیق معصیت در قرآن.. ۱۸۶
بررسی نهایی موضوع مطلق معصیت با استفاده از سه منبع تفسیری ۱۸۹
جمعبندی بخش دوم. ۱۹۰
جمعبندی فصل سوم. ۱۹۱
بخش اول : رشد جامعه از دیدگاه قرآن.. ۱۹۳
الف) رفع اختلافات در جوامع توسط انبیاء ۱۹۴
ب : حل اختلاف غایت و فایده بعثت انبیاء ۱۹۷
ج) شکوفایی جامعه در پرتو دعوت به وحدت… ۱۹۸
بخش سوم : قضاوت عمومی و ولایت مشترک… ۲۰۱
د) شناخت انسان و جامعه. ۲۰۳
۱) نظریههای انسان و جامعه مطلوب… ۲۰۶
بند دوم : ابعاد و مختصات انسان.. ۲۱۰
۳) ابعاد و مختصات جامعه. ۲۱۱
جمبعندی.. ۲۱۷
بخش دوم : عوامل فردی رشد از دیدگاه قرآن.. ۲۱۸
الف) عوامل فردی از دیدگاه قرآن.. ۲۱۸
۱) عقل رشید و مراحل تکامل آن.. ۲۱۸
– احساس…. ۲۱۸
– نظر. ۲۱۹
– تفکر و تعقل.. ۲۲۰
– تذکر. ۲۲۳
– اراده رشیدانه و راه دستیابى به آن.. ۲۲۴
– انواع رفتار سوء ۲۲۵
– رفتارهاى سوء جاهلانه. ۲۲۵
ب – رفتارهاى سوء عالمانه. ۲۲۵
– تقوا، اراده متعالى در انسان.. ۲۲۷
– خوف نقطه مرکزى در دایره تقوا ۲۲۸
– معناى خوف از خدا ۲۲۸
– تلازم خوف با ایمان.. ۲۲۹
– تلازم ایمان با رشد. ۲۳۰
ج)رشد از منظر قرآن.. ۲۳۲
۱) اقسام رشد. ۲۳۳
– رشد فردی: ۲۳۳
– رشد اجتماعی: ۲۳۴
– رشد اقتصادی: ۲۳۴
– رشد امنیت: ۲۳۴
– رشد سیاسی: ۲۳۵
۲) عوامل و زمینههای رشد. ۲۳۵
– کسب علم: ۲۳۶
– عبرت از گذشتگان: ۲۳۶
– توجّه به معاد: ۲۳۷
۳)موانع رشد. ۲۳۷
– تکبّر: ۲۳۷
– همنشین ناسالم: ۲۳۸
جمعبندی بخش دوم. ۲۳۸
بخش سوم : عوامل اجتماعی رشد از دیدگاه قرآن.. ۲۳۹
الف) عوامل شکوفایی جامعه. ۲۴۰
بررسی نهایی موضوع مهم وحی در تعالی اجتماعی با استفاده از سه منبع تفسیری ۲۴۳
۲) فرهنگ و معرفت… ۲۴۴
بررسی نهایی موضوع فرهنگ ومعرفت با استفاده از سه منبع تفسیری ۲۴۵
اتحاد و وحدت… ۲۴۷
ب) ملاک و آثار اتحاد در قرآن.. ۲۴۸
۱) نظر قرآن.. ۲۴۸
بررسی نهایی موضوع اتحاد و وحدت با استفاده از سه منبع تفسیری ۲۵۱
۲) نقش انبیاء در وحدت اجتماع. ۲۵۱
بررسی نهایی موضوع نقش انبیاء در وحدت اجتماع با استفاده از سه منبع تفسیری ۲۵۳
ج) راهبردهای جامعه توسعه یافته اسلامی.. ۲۵۴
۱) عرصه اقتصاد. ۲۵۴
بررسی نهایی موضوع عرصه اقتصادی با استفاده از سه منبع تفسیری ۲۵۶
د) عرصهء سیاست… ۲۵۷
بررسی نهایی موضوع عرصه سیاست با استفاده از سه منبع تفسیری ۲۵۸
هـ) عرصهء فرهنگ و تعلیم و تربیت… ۲۵۹
بررسی نهایی موضوع عرصه فرهنگ و تعلیم و تربیت با استفاده از سه منبع تفسیری ۲۶۰
و) عرصهء خانواده ۲۶۲
بررسی نهایی موضوع خانواده با استفاده از سه منبع تفسیری ۲۶۴
ز) عرصهء حقوق.. ۲۶۶
بررسی نهایی موضوع عرصه حقوق با استفاده از سه منبع تفسیری ۲۶۸
ط) عرصه دفاع و امور نظامی.. ۲۶۹
بررسی نهایی موضوع دفاع و امور نظامی با استفاده از سه منبع تفسیری ۲۷۰
جمعبندی بخش سوم. ۲۷۲
جمعبندی فصل چهارم. ۲۷۳
بحث… ۲۷۵
بررسی فرضیه های فایل…. ۲۷۶
بررسی فرضیه دوم فایل…. ۲۷۷
بررسی فرضیه سوم فایل…. ۲۸۰
پیشنهادات علمی محقق.. ۲۸۱
مشکلات و محدودیتهای فایل.. ۲۸۲
منابع و ماخذ. ۲۸۳
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 