فایل ورد کامل مطالعه علمی خودتنظیمی و نقش آن در بهبود عملکرد فردی و اجتماعی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مطالعه علمی خودتنظیمی و نقش آن در بهبود عملکرد فردی و اجتماعی دارای ۲۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مطالعه علمی خودتنظیمی و نقش آن در بهبود عملکرد فردی و اجتماعی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل مطالعه علمی خودتنظیمی و نقش آن در بهبود عملکرد فردی و اجتماعی۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مطالعه علمی خودتنظیمی و نقش آن در بهبود عملکرد فردی و اجتماعی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مطالعه علمی خودتنظیمی و نقش آن در بهبود عملکرد فردی و اجتماعی :
فایل ورد کامل مطالعه علمی خودتنظیمی و نقش آن در بهبود عملکرد فردی و اجتماعی
تعاریف خودتنظیمی:
خودتنظیمی عبارت است از تعارض درون فردی بین منطق و هوس، بین شناخت و انگیزه و بین برنامهریز درونی و عمل کننده درونی، که غلبه قسمت اول هر کدام از این زوجها بر قسمت دوم است(راچلین، ۱۹۹۵؛ نقل از دادفر، ۱۳۹۰).
خودتنظیمی، در تعریفی دیگر به عنوان کوششهای روانی در کنترل وضعیت درونی، فرایندها و کارکردها جهت دستیابی به اهداف بالاتر تعریف شده است(کول، لوکان، والکر،۲۰۱۱).
خودتنظیمی فرایندی است که به موجب آن افراد اهداف خود را تنظیم میکنند، هیجانات و افکارشان را کنترل میکنند و راهبردهایشان را بهبود میبخشند(اوزیلریریم، آلکاس، و ازدمیر،۲۰۱۱).
در خودتنظیمی، فرد از رفتار خود ارزیابی به عمل آورده و چنانچهمتناسب با استانداردهایش باشد، رفتارش خوب ارزیابی شده و باعث خوشحالی وی میشود و چنانچه این رفتار متناسب با استانداردها نباشد، سعی میکند با تغییر دادن رفتار به استانداردها دست یابد، سپس مجدداً ارزیابی به عمل میآورد تا بداند آیا توانسته است فاصلهی رفتار از استانداردها را کمتر نموده و یا از بین ببرد. هنگامی که بین رفتار و استانداردها فاصلهای وجود نداشته باشد، آنگاه این فرایند را متوقف کرده و یا از ذهن خود بیرون میفرستند(باقری و یوسفی،۱۳۸۸؛ نقل طیبی، ۱۳۹۰).
خودنظمدهی:
در نظریهی ویگوسکی زبان هم وسیلهی مهمی برای تعامل اجتماعی و هم وسیلهی تفکر و خودنظمدهی یا خود ساماندهی است. منظور از خودنظمدهی
در این نظریه «تئانایی اندیشیدن و حل کردن مسائل بدون کمک دیگران است»(اسلاوین، ۲۰۰۶؛ نقل از سیف، ۱۳۸۷، ص ۹۸).
ایجاد توانایی خودنظمدهی و تفکر مستقلانه شامل چند مرحله است:
نخست کودک یاد میگیرد که اعمال و صداها دارای معنیاند. برای مثال کودک میآموزد که دست دراز کردن او به سوی یک شیء برای دیگران اینگونه معنی میدهد که او آن شیء را میخواهد. در رابطه با یادگیری زبان کودک میآموزد که صداها را با معانی آنها تداعی میکند. دومین مرحله برای رسیدن به خودنظمدهی انجام تمرین است. کودک حرکاتی را که باعث جلب توجه دیگران میشود تمرین میکند همچنین برای تسلط بر زبان با دیگران به گفتگو میپردازد. مرحله نهایی خودنظمدهی استفاده از علامت برای تفکر و حل مسأله بدون کمک دیگران است. «در این مرحله کودکان خود نظم دهنده یا خود سامانگر میشوند و نظام علامت درونی میشود»(اسلاوین، ۲۰۰۶؛ نقل از سیف، ۱۳۸۷).
به طور کلی، خودنظمدهی به کنترل فرد بر فرایندهای شناختیاش (تفکر، حافظه و غیره) گفته میشود. هدف رشد یا تحول این است که فرد از کنترل بیرونی خارج شده است و از دیگرساماندهی به خودساماندهی تغییر کند(سیف،۱۳۸۷، ص ۹۹).
عوامل مؤثردر اجرای خودتنظیمی:
به طور کلی، بزرگسالان به طور مستمر در درجههای گوناگون به اعمال بازداری و خودتنظیمی میپردازند. مقدار یا پیچیدگی این اعمال با توجه به نوع رویداد افزایش یا کاهش مییابد. به عبارت دیگر موضوع بازداری و خودکنترلی بیشتر موضوع کم یا زیاد آن است تا آنکه موضوع بود و نبود باشد. انواع اطلاعاتی که بر اجرا یا افزایش بازداری رفتاری، خودکنترلی و کارکردهای اجرایی اثر میگذارند، از اهمیت ویژهای برخوردارند. همانگونه که اصطلاح خود کنترلی نشان میدهد، کنترل در درون فرد و نه از بیرون هدایت میشود. البته ممکن است فرد خودش با تغییر در محیط چنین کاری را در محیط مدیریت کند. برای مثال غذاها را در جایی دور از دسترس خود بگذارد تا از آنها کمتر بخورد. اینگونه اقدامات برای تغییر احتمالی پاسخ آنی از سوی فرد است. رفتارهایی که برای خودکنترلی به کار میروند در پی تغییر پیامدهای آنی به جای پیامدهای آنی هستند. برای تحقق خودکنترلی، فرد باید پیامد بلند مدت را بر پیامد کوتاه مدت ترجیح بدهد. از نکات مهم در این زمینه دخالت سن و وضعیت اقتصادی افراد است. به عنوان مثال، افرادی که از درآمد اقتصادی برخوردارند، ترجیح برای رسیدن به تقویت دیرآیند در آنها قویتر است. نکته مهم آن است که افراد دارای وضعیت اقتصادی بهتر احتمالاً به دلیل میزان کنترل و سازماندهی بهتر، به موقعیت اقتصادی بهتر میرسند. وی توضیح میدهد که نتیجه دو فایل نشان داده است که میزان خود تنظیمی بهتر با پیشرفت اقتصادی، پیشرفت تحصیلی، تواناییهای اجتماعی و مقابله با استرس و ناکامی رابطه دارد(بارکلی، ۱۹۹۷؛ نقل از قدیمی گرجان، ۱۳۹۱).
کارکردهای اجرایی:
برای درک بهتر خودکنترلی به کارکردهای اجرایی میپردازیم. کارکردهای اجرایی آن اعملی هستند که ما برای خودمان انجام میدهیم تا با انجام خودتنظیمی، رفتار هدفمدار و پیشینهسازی پیامدهای آنی خود را هدایت کنیم. کارکردهای اجرایی از بارکلی دارای ویژگیهای زیر است:
۱- اعمال خودگردان ۲- سازماندهی رفتار در عوض زمان ۳- استفاده از گفتار، قواعد و برنامههای خودگردان ۴- خشنودی تعویقی ۵- اعمال هدفمدار معطوف به آینده، معطوف به آینده، منظوردار، تلاشمند یا از روی قصد(بارکلی، ۱۹۹۸؛ نقل از قدیمی گرجان، ۱۳۹۱).
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 