فایل ورد کامل بررسی مبانی فلسفی علامه طباطبایی در تفسیر المیزان و تأثیر آن بر اندیشه اسلامی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل بررسی مبانی فلسفی علامه طباطبایی در تفسیر المیزان و تأثیر آن بر اندیشه اسلامی دارای ۱۵۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل بررسی مبانی فلسفی علامه طباطبایی در تفسیر المیزان و تأثیر آن بر اندیشه اسلامی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل بررسی مبانی فلسفی علامه طباطبایی در تفسیر المیزان و تأثیر آن بر اندیشه اسلامی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل بررسی مبانی فلسفی علامه طباطبایی در تفسیر المیزان و تأثیر آن بر اندیشه اسلامی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل بررسی مبانی فلسفی علامه طباطبایی در تفسیر المیزان و تأثیر آن بر اندیشه اسلامی :

فایل ورد کامل بررسی مبانی فلسفی علامه طباطبایی در تفسیر المیزان و تأثیر آن بر اندیشه اسلامی

پیشگفتار

فرزانگانی که در زندگی، مشعلی از دانش فرا راه انسان‌ها افروخته‌اند، حق عظیمی بر بشریت و حق سپاس و ستایش و قدردانی بر ما دارند. اگر بتوانیم قدرشناس و حق گزار آنان باشیم، گام کوچکی در راه ادای تکلیف انسانی و اسلامی برداشته ایم و با جاودانه ساختن نام و یاد آنان خدمتی به فرهنگ و دانش بشری و احترامی به قله‌های رفیع ایمان و معنویت کرده ایم.

تکریم و بزرگ داشت عالمان و به جاودانگی سپردن سیره و فکر و روش آنان راه‌های گوناگون دارد، از بهترین آن‌ها بیان و بررسی روش‌های علمی آنان است.

فیلسوف و مفسر کبیر مرحوم علامه طباطبایی از چهره های برجسته ای بود که روزگار مانند او را کمتر آورده است. او در تفسیر و فلسفه و مباحث اجتماعی درخشید و آثار گران‌بهایی از خود به‌جا گذاشت که حاکی از تفکر عمیق و نورانی و برهان قاطع اوست، علمای بزرگی را تربیت کرد که در طلیعه آن‌ها شهید آیت الله مطهری، شهید آیت الله بهشتی و علمای دیگر قرار دارند که مشعل علم و دانش را روشن نگه داشتند. استاد شهید مرتضی مطهری در توصیف شخصیت علامه طباطبایی می فرماید، او مردی است که صد سال دیگر تازه باید بنشینند و افکار او را تجزیه و تحلیل کنند و به ارزش او پی ببرند.

آنچه در علامه طباطبایی وجود داشت، جامعیت او در علم، معرفت، ایمان و عمل صالح او بود. علم عمیق برهانی و معرفت دقیق شهودی و عرفانی و نیز اخلاق و شایستگی‌های کرداری و رفتاری او را مستعد و آماده ساخته بود تا از نور قرآنی الهام گیرد و چنین شگفتی‌ای از علم و کمالات را ایجاد کند. مجموع صفات یاد شده که سیر علمی و عملی آن نادر دوران را تشکیل و شخصیت حقیقی و ارکان وجودی او را شکل می‌دهد از او تندیس فرزانگی و مجسم علم و اخلاق ساخت. تراوشات بیانی و نوشتاری علامه طباطبایی نشان دهنده دریای وجودی وی است. او شخصیت جامعی بود که ظرف فلسفه و عرفان و تفسیر را از مظروف دینی پر ساخت و با بال عقل و نقل منتشر کرد.

کتب فلسفی علامه بدایه الحکمه و نهایه الحکمه، ستون‌های استوار مباحث فلسفی است که برای تدریس در حوزه های علمیه به قلم تحریر درآمده است.

همچین رسائل و کتب دیگر ایشان هر یک نشان دهنده توجه بی‌حد این متفکر و اندیشمند ممتاز به مسائل مهم جهان اسلام و علی الخصوص تشیع بوده است، اما شهرت عمده او بیشتر در زمینه تفسیر و فلسفه است. درخشان‌ترین اثر مرحوم علامه تفسیر کبیر المیزان و نام عزیز او با تفسیر جاودانه اش المیزان قرین گشته است. و بسیاری علامه طباطبایی را با عنوان صاحب المیزان می شناسند.

تفسیر ارزشمند المیزان به حق بر تارک تفاسیر شیعه می درخشد. شخصیت ممتاز علمی نویسنده و پاره ای ویژگی‌های منحصر به فرد اثر، اعتباری خاص به این تفسیر بخشیده است. سه ویژگی‌ این اثر شریف قابل توجه است:

نخست، اسلوب تفسیری آن است. المیزان با روش تفسیر قرآن به قرآن، بر آن است که آیات قرآنی را در ارتباط با هم بنگرد و تیرگی ها و ابهامات فهم هر آیه را به مدد وضوح آیات دیگر برطرف کند.

خصوصیت دوم، اشتمال بر مباحث مستقل روایی است. علامه به ذکر روایات مربوط به هر آیه اکتفا نمی‌کند، بلکه روایت را با روایت در می آمیزد و میزان ارتباط مضمون آن‌ها را با ظاهر آیات بررسی می‌کند و صحت و سقم آن را از هم باز می شناسد. افزون بر این، در موارد فراوانی با بیانی لطیف و دقیق میان مضامین به ظاهر مختلف آن‌ها الفت و وفاق ایجاد می‌کند.

ویژگی سوم المیزان آن است که تنها به برکشیدن نقاب از چهر معانی آیات اکتفا نمی‌کند و در کنار برطرف کردنی ابهامات و معضلات تفسیری و ایضاح معانی آیات قرآنی به پاسخگویی مسائل اعتقادی و فقهی و فلسفی و اجتماعی همت می‌گمارد. مرحوم علامه در المیزان چه در ضمن بررسی آیات و چه در قالب مباحث مستقل فلسفی به تحلیل عقلانی و برهانی آیات و پاسخگویی به نیازهای فکری جامعه پرداخته است. در این درصدد بررسی تلاش حضرت علامه هستیم.

شاید در برخورد ابتدایی با المیزان و مجموعه‌ای از مباحث فلسفی آن که به مناسبت‌های مختلف و تحت عناوین متعدد در ذیل برخی آیات شریفه قرآن مطرح شده است، به ذهن متبادر شود که علامه آیات شریفه را به تاویل برده و از آن‌ها تفسیری فلسفی ارائه کرده است، اما این که این قضاوت تا چه اندازه مطابق با واقع است، از سوالاتی است که این مجموعه فایلی می‌خواهد به آن پاسخ دهد.

روش تفسیری علامه طباطبایی آنچنان که خود ایشان فرموده‌اند، تفسیر قرآن به قرآن است که شیو ائمه طاهرین علیه السلام است. علامه روش‌های تفسیری مختلف را شایسته نمی‌داند چرا که نتیجه بحث‌های علمی، فلسفی و غیر از آن را از خارج می‌گیرندو بر مضمون آیات تحمیل می‌کنند و لذا سر از تطبیق بیرون می آورد. در این شیو بحث بسیاری از حقایق قرآن که خود هدی للعالمین است (تبیان کل شی) باید از جای دیگری روشنی بگیرد. و وسیله هدایتی از خارج بخواهد.

از نظر علامه، مورد پسند قرآن نیست که یک مسئله را به طور مستقل طرح کنیم، مورد بحث علمی یا فلسفی قرار دهیم، نتیجه آن را به منزله یک حقیقت مسلم بپذیریم و آیات را بر آن حمل کنیم. آوردن بحث‌های جداگانه در جای مناسب و به طور مستقل شیوه ای است که بر زیبایی و اتقان تفسیر ایشان افزوده است و شائبه تحمیل و تطبیق در آن نیست. این واقعیت نیز غیر قابل انکار است که انسانی که عمری را در مباحث عقلی و نظری سپری کرده و ذهن و نظام فکری او به مثابه یک ذهن فلسفی شکل گرفته است، به طور طبیعی در اظهار نظر و تفسیر متن دینی نیز ذهن فلسفی او بی تاثیر نخواهد بود، به ویژه این که علامه خود یک فیلسوف صاحب نظر و از پیروان حکمت متعالیه است.

فایل ورد کامل بررسی مبانی فلسفی علامه طباطبایی در تفسیر المیزان و تأثیر آن بر اندیشه اسلامی
فهرست مطالب

پیشگفتار………………………………………………………………………………………………………. ۱

فصل اول: کلیات

۱-۱ جایگاه علم تفسیر در میان مسلمانان …………………………………………………………….. ۶

۲-۱ تعریف تفسیر …………………………………………………………………………………………. ۷

۳-۱ دلیل نیاز به تفسیر ……………………………………………………………………………………. ۸

۴-۱ پیدایش تفسیر …………………………………………………………………………………………. ۹

۵-۱ داناترین صحابه به معانی قرآن ……………………………………………………………………. ۱۰

۶-۱ اهل بیت آگاه به معانی قرآن ……………………………………………………………………….. ۱۱

۷-۱ مفسران صحابی ………………………………………………………………………………………. ۱۳

۸-۱ عبدالله بن مسعود……………………………………………………………………………………… ۱۴

۹-۱ اُبَیْ بن کعب …………………………………………………………………………………………… ۱۵

۱۰- ۱عبدالله بن عباس ……………………………………………………………………………………. ۱۵

۱۱-۱ ویژگی تفسیر صحابه ………………………………………………………………………………. ۱۶

۱۲-۱ مکتب تفسیری مفسران آگاه ……………………………………………………………………… ۱۷

۱۳-۱ شکل گیری مکاتب تفسیری ……………………………………………………………………… ۱۸

۱۴-۱ تاویل گرایی فصل مشترک همه مکاتب تفسیری ……………………………………………. ۲۰

۱۵-۱ مکاتب تفسیری………………………………………………………………………………………. ۲۲

۱۶-۱ مکتب روایی محض ……………………………………………………………………………….. ۲۲

۱۷-۱ مکتب کلامی ………………………………………………………………………………………… ۲۴

۱۸-۱ مکتب عرفانی ……………………………………………………………………………………….. ۲۵

۱۹-۱ معروف‌ترین تفاسیر عرفانی ……………………………………………………………………… ۲۶

۲۰-۱ مکتب فلسفی………………………………………………………………………………………… ۲۷

۲۱-۱ تفسیر المیزان ………………………………………………………………………………………… ۳۰

۲۲-۱ روش تفسیری المیزان …………………………………………………………………………….. ۳۲

۲۳-۱جنبه روایی المیزان ………………………………………………………………………………….. ۳۴

۲۴-۱ جنبه عقلی المیزان ………………………………………………………………………………….. ۳۷

۲۵-۱ جنبه فلسفی المیزان ………………………………………………………………………………… ۳۸

فصل دوم: خداشناسی

۱-۲ خداشناسی …………………………………………………………………………………………….. ۴۵

۲-۲ ضرورت بحث ……………………………………………………………………………………….. ۴۶

۳-۲ برهان صدیقین ………………………………………………………………………………………… ۴۹

۴-۲ فایل …………………………………………………………………………………………………… ۵۲

۵-۲ صفات الهی ……………………………………………………………………………………………. ۵۳

۶-۲ انقسام صفات …………………………………………………………………………………………. ۵۶

۷-۲ عینیت صفات با ذات ……………………………………………………………………………….. ۵۷

۸-۲ فایل……………………………………………………………………………………………………. ۵۸

۹-۲ توحید……………………………………………………………………………………………………. ۵۸

۱۰-۲ فایل………………………………………………………………………………………………….. ۶۰

۱۱-۲ توحید در ربوبیت……………………………………………………………………………………. ۶۰

۱۲-۲ توحید در الوهیت……………………………………………………………………………………. ۶۱

۱۳-۲ فایل………………………………………………………………………………………………….. ۶۳

۱۴-۲ علم الهی ……………………………………………………………………………………………… ۶۳

۱۵-۲ چگونگی علم خدا به اعمال انسان ………………………………………………………………. ۶۸

۱۶-۲ فایل………………………………………………………………………………………………….. ۶۸

۱۷-۲ قضا و قدر …………………………………………………………………………………………… ۶۹

۱۸-۲ نظرات مختلف در مورد قضا و قدر ……………………………………………………………. ۷۱

۱۹-۲ شبهه فخر رازی …………………………………………………………………………………….. ۷۴

۲۰-۲ فایل………………………………………………………………………………………………….. ۷۶

۲۱-۲ عدل الهی …………………………………………………………………………………………….. ۷۷

۲۲-۲ وجود شر در عالم ………………………………………………………………………………….. ۷۸

۲۳-۲ فایل …………………………………………………………………………………………………. ۸۰

۲۴-۲ آیا فعل خداوند تابع مصلحت است؟ ………………………………………………………….. ۸۱

۲۵-۲ فایل………………………………………………………………………………………………….. ۸۲

۲۶-۲ اثر صادر از خداوند واحد و مطلق است. ……………………………………………………… ۸۲

۲۷-۲ فایل………………………………………………………………………………………………….. ۸۴

۲۸-۲ تنها خدا در ذات خود استقلال دارد. …………………………………………………………… ۸۴

فصل سوم: نبوت

۱-۳ نبوت ……………………………………………………………………………………………………. ۸۷

۲-۳ فایل……………………………………………………………………………………………………. ۸۷

۳-۳ تفاوت نبی و رسول …………………………………………………………………………………. ۸۸

۴-۳ فایل……………………………………………………………………………………………………. ۸۹

۵-۳ اثبات نبوت……………………………………………………………………………………………… ۸۹

۶-۳ تقریر برهان اول ………………………………………………………………………………………. ۹۰

۷-۳ فایل …………………………………………………………………………………………………… ۹۰

۸-۳ تقریر برهان دوم ……………………………………………………………………………………… ۹۲

۹-۳ فایل …………………………………………………………………………………………………… ۹۳

۱۰-۳ بررسی یک شبهه و تقریر برهان سوم ………………………………………………………….. ۹۳

۱۱-۳ فایل …………………………………………………………………………………………………. ۹۴

۱۲-۳ خصایص نبوت ……………………………………………………………………………………… ۹۵

۱۳-۳ وحی…………………………………………………………………………………………………… ۹۵

۱۴-۳ راههای کسب معرفت …………………………………………………………………………….. ۹۶

۱۵-۳ وحی در اصطلاح حکما…………………………………………………………………………… ۹۷

۱۶-۳ انواع وحی …………………………………………………………………………………………… ۹۸

۱۷-۳ اعجاز…………………………………………………………………………………………………… ۹۹

۱۸-۳ فایل …………………………………………………………………………………………………. ۱۰۱

۱۹-۳ معجزه در قرآن ……………………………………………………………………………………… ۱۰۲

۲۰-۳ فایل …………………………………………………………………………………………………. ۱۰۴

۲۱-۳ معجزه پیامبر اسلام …………………………………………………………………………………. ۱۰۵

۲۲-۳ جهات اعجاز قرآن …………………………………………………………………………………. ۱۰۶

۲۳-۳ فایل …………………………………………………………………………………………………. ۱۰۷

۲۴-۳ معجزاتی دربار قوم بنی اسرائیل ………………………………………………………………… ۱۰۷

۲۵-۳ فایل …………………………………………………………………………………………………. ۱۰۹

۲۶-۳ عصمت انبیاء…………………………………………………………………………………………. ۱۰۹

۲۷-۳ فایل………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۲

۲۸-۳ یک شبهه …………………………………………………………………………………………….. ۱۱۲

۲۹-۳ فایل …………………………………………………………………………………………………. ۱۱۳

فصل چهارم: معاد

۱-۴ معاد ……………………………………………………………………………………………………… ۱۱۵

۲-۴ چگونگی معاد …………………………………………………………………………………………. ۱۱۶

۳-۴ فایل……………………………………………………………………………………………………. ۱۱۷

۴-۴ اثبات ضرورت معاد …………………………………………………………………………………. ۱۱۸

۵-۴ برهان عدالت ………………………………………………………………………………………….. ۱۱۸

۶-۴ فایل …………………………………………………………………………………………………… ۱۱۹

۷-۴ برهان رحمت …………………………………………………………………………………………. ۱۲۱

۸-۴ فایل……………………………………………………………………………………………………. ۱۲۲

۹-۴ برهان غایت…………………………………………………………………………………………….. ۱۲۲

۱۰-۴ تجسم اعمال………………………………………………………………………………………….. ۱۲۳

۱۱-۴ فایل………………………………………………………………………………………………….. ۱۲۷

۱۲-۴ خلود در عذاب………………………………………………………………………………………. ۱۲۷

۱۳-۴ دیدگاه علماء…………………………………………………………………………………………. ۱۲۹

۱۴-۴ دیدگاه محدثان……………………………………………………………………………………….. ۱۲۹

۱۵-۴ دیدگاه متکلمان………………………………………………………………………………………. ۱۲۹

۱۶-۴ اشکالات خلود……………………………………………………………………………………….. ۱۳۲

۱۷-۴ فایل …………………………………………………………………………………………………. ۱۳۵

۱۸-۴ شفاعت ……………………………………………………………………………………………….. ۱۳۵

۱۹-۴ مفهوم شفاعت ………………………………………………………………………………………. ۱۳۶

۲۰-۴ اشکالات شفاعت …………………………………………………………………………………… ۱۳۶

۲۱-۴ پاسخ به اشکالات …………………………………………………………………………………… ۱۴۰

۲۲-۴ شفاعت کنندگان …………………………………………………………………………………….. ۱۴۱

۲۳-۴ شفاعت به چه چیزهایی تعلق می‌‌گیرد؟………………………………………………………… ۱۴۲

۲۴-۴ شرایط شفاعت کنندگان …………………………………………………………………………… ۱۴۲

۲۵-۴ چه موقع شفاعت گناهان را از بین می برد. …………………………………………………… ۱۴۲

۲۶-۴ شفاعت شامل چه کسانی می‌شود. ………………………………………………………………. ۱۴۳

۲۷-۴ فایل …………………………………………………………………………………………………. ۱۴۳

فایل ورد کامل بررسی مبانی فلسفی علامه طباطبایی در تفسیر المیزان و تأثیر آن بر اندیشه اسلامی
فهرست منابع………………………………………………………………………………………………… ۱۴۵

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.