فایل ورد کامل پژوهشی در حوزه روانشناسی دین و بررسی ابعاد روانی باورهای مذهبی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل پژوهشی در حوزه روانشناسی دین و بررسی ابعاد روانی باورهای مذهبی دارای ۱۹۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل پژوهشی در حوزه روانشناسی دین و بررسی ابعاد روانی باورهای مذهبی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل پژوهشی در حوزه روانشناسی دین و بررسی ابعاد روانی باورهای مذهبی۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل پژوهشی در حوزه روانشناسی دین و بررسی ابعاد روانی باورهای مذهبی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل پژوهشی در حوزه روانشناسی دین و بررسی ابعاد روانی باورهای مذهبی :
فایل ورد کامل پژوهشی در حوزه روانشناسی دین و بررسی ابعاد روانی باورهای مذهبی
چکیده
روانشناسی دین ، بررسی مسئله دین است از جنبه درونی و فردیِ آن . این گستره سعی می کند با تحلیل روانی انسان ( از طریق روانشناسی ) ، ریشه پیدایش دین و همینطور پیامدهای این گرایش را مورد مطالعه قرار دهد. در این باب ، نظریه های موافق و مخالف بسیاری ارائه شده است .
علل و انگیزه های بروز دیدگاه روانشناسانه دین ، سیر تاریخی آن ، تئوریها و نظریه های قابل توجه در این زمینه ، همچنین پیامدهای تبیین شخصی و روانی دین که از مهمترین آنها می توان به پلورالیسم دینی اشاره کرد ، درفصل اول این رساله مورد مداقه قرار گرفته است .
از مهمترین و محوری ترین مسائل مورد بحث در روانشناسی دین ، میتوان از بحث ‘تجربه دینی’ نام برد که به عنوان گوهر و اساس این دیدگاه ، مورد توجه و دقت نظر متفکرین ، متألهان و همچنین روانشناسان قرار گرفته است . یکی از مهمترین فرضیه های مورد بررسی در این مبحث ، معرفت زایی تجربیات دینی است و اینکه آیا تجربه دینی میتواند از لحاظ معرفتشناسی ، عینیت داشته باشند ؟
بیان نظریات مختلف در مورد این مسئله ، که در فصل دوم به آنها اشاره شده ، تا حدودی اظهار نظر در مورد آن را آسان مینماید .
نقد و بررسی موضوع نیز ، همراه با بیان نظرات متفکرین معاصر و نتیجه گیری کلی از بحث ، اجمالاً در فصل پایانی رساله آمده است .
ما حصل بحث :
ـ روانشناسی دین ، نگاهی درونی ، روانی و فردی به دین است ، بدون در نظر گرفتن جنبه های اجتماعی ، فرهنگی و … آن .
ـ تبیین شخصی و درونی دین ، از بسیاری از تعارضات میان عقاید دینی و سایر ابعاد زندگی جلوگیری کرده و خواه و ناخواه ، اصطکاک همیشگی میان دین و علم را
از بین می برد.
ـ از طریق ارجاع تجربیات شخصی و فردی به پیش فرضهای دینی و زمینه های مذهبی افراد ، تجربیات دینی قابل تعریف بوده و به عنوان مهمترین عامل تحویل دین به روانشناسی ، مورد بررسی و دقت نظر قرار می گیرد .
ـ تجربیات دینی از لحاظ معرفت شناسی می توانند عینیت داشته باشند و اعتقادآور باشند ( اما فقط برای صاحب تجربه و نه ناظران ، بلکه برای ناظران خارجی ، تنها جنبه آشنایی دارد )
ـ از بارزترین نتایج تبیین و تفسیر درونی و فردی دین ، اعتقاد به پلورالیسم دینی
( کثرت گرایی دینی ) است که امروزه با گسترش این روند در جوامع غربی ، حقانیت مکاتب توحیدی و اعتقاد به صراط مستقیمی واحد ، به زیر سؤال رفته و تا حدودی تضعیف شده است .
ـ دین از طریق تجربه درونی و شخصی قابل ادراک است ، و این ادراک بر اساس فطرت کمالجوی انسان و طبیعت وی استوار است .
ـ تجربیات دینی در صورت عینیت یافتن ، می تواند معرفت زایی کرده و اعتقادات دینی را توجیه نمایند؛ اما این مسئله در مورد شخص تجربه کننده صادق می باشد و برای شخص ناظر هیچ الزام و ضرورتی ، برای اعتقاد از طریق تجربه دینی وجود ندارد.
مقدمه
مسئله دین و دینداری در طول تاریخ زندگی بشر همواره به عنوان مسألهای قابل بحث و مورد توجه ، مطرح بوده و علی رغم اینکه نقش غیر قابل انکار و بسزایی در زندگی بشر داشته و دارد ولی بحث و مجادله بر سر این موضوع که آیا اصلاً دین در زندگی نقشی را ایفا میکند و یا مقولهای جدا و مستقل از سایر جنبههای زندگی میباشد ؛ همیشه نقل مجالس علما و صاحب نظران و موضوع همیشگی مجادلات فلسفی و کلامی بوده است . تاریخ نشان میدهد دینداری و اعتقاد به موجودی ماورائی از آغاز تاریخ زندگی انسان ، ذهن او را به خود مشغول کرده به طوری که انسان ، بدون خدا و بدون اعتقاد به موجودی ماورائی و دارای قدرت برتر ، وجود نداشته است لکن کیفیت بروز این اعتقاد و نمادهایش در هر زمان برحسب نوع تفکر و روش زندگی و فرهنگ و آداب مردمان آن دوران تفاوت داشته است .
دینداری امری فطری و درونی بوده و هست اما بروز و ظهور آن نیازمند زمینه و بستر مناسبی است که این زمینه و شرایط برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود .
در دوران پس از قرون وسطی غرب و به طور اخص مسیحیت ، با تعارض آشکار و وسیع میان عقاید (که به نحو شدیدی تحریف آمیز و خرافی شده و عملاً پایبندی به آن مانع پیشرفت علمی و فرهنگی جامعه انسانی میشد) و علم و تکنولوژی (که دوران فترت و رکود را پشت سر گذاشته و به طور فزایندهای رو به پیشرفت و ترقی نهاده بود)
مواجه شد . به طوری که متدینین که خود را مدافع احکام دینی میدانستند ، علم و تمدن را نوعی کفر و بیدینی به شمار آورده و علما و دانشمندان نیز در معرض اتهامات کفر آمیز قرار داشته و پایبندی به اصول اعتقادی و مبانی عقیدتی مسیحیت را مانع فایل و پیشرفت فکری خود و جامعه میدانستند .
لذا فیلسوفان و دانشمندان علم کلام بر آن شدند تا با تفسیر و تعبیری تازه و نو از دین آن را از صحنه اجتماعی زندگی بشر رانده و به حیطه شخصی و فردی اشخاص ارجاع دهند و از این طریق تعارض و تضاد میان علم با نمودهای مذهبی را از میان بردارند . از اواخر قرن هیجدهم میلادی زمزمههای این جدایی و این برداشت تازه از دین ، از طریق توجه به جنبه روانی و درونی دین توسط روانشناسان شنیده شد .
“ هر چند کاربرد واژه روانشناسی دین به عنوان حوزههای خاص فایل علمی ابتدا در اروپای قرن نوزدهم ظاهر شد ، پدیدههایی که این دو واژه به آنها اشاره دارد یعنی مصداق آنها و محتوای آنها به قدمت انسان است و تأمل در باب آنها به طلیعه تاریخ مدون بشر بازمیگردد .”[1]
[۱] الیاده ، میرچا . فرهنگ و دین . ص ۱۷۷
تعریف دین
تعریفهایی که از دین بازگو شده آنقدر فروان است که حتی ارائه فایل ورد کامل پژوهشی در حوزه روانشناسی دین و بررسی ابعاد روانی باورهای مذهبی
فهرست ناقصی از آنها غیرممکن است و ما در اینجا به ذکر چند تعریف از روانشناسان و فیلسوفان مورد نظر (بدلیل مناسبت موضوع با تعاریف و شخصیتهای آنها) اکتفا میکنیم .
فروید[۱](۱۸۵۶-۱۹۳۹) میگوید :“دین کاوش انسان برای یافتن تسلّی دهندههای آسمانی است تا او را در غلبه بر حوادث بیمناک زندگی کمک کند . همچنین وی به دین به عنوان یک اغفال مینگرد و تجربهاش را به عنوان مشارکت در بیماریهای همگانی دخالت میدهد”.[2]
جیمز[۳] (۱۸۴۲-۱۹۱۰) روانشناس و فیلسوف معروف آمریکایی درباره دین چنین میگوید : “ بیگمان من میتوانم یک قسمت از موضوع مذهب را برای شما روشن سازم ، نمیتوان برای مذهب یک تعریف مطلق و منجزی پیدا کرد که مخالف و موافق آن را بپذیرند . از تمام معانی مختلف که برای مذهب آوردهاند ، و از همه جهاتی که برای آن قائل شدهاند من یک قسمت و یک جهت از آنرا انتخاب کرده و طبق قرارداد همین قسمت را ‘مذهب’ مینامم . بنابراین مذهب عبارت خواهد بود از تأثرات و احساسات و رویدادهایی که برای هر انسانی در عالم تنهایی و دور از همه بستگیها بر او روی میدهد . بهطوریکه انسان از این مجموعه در مییابد که بین او و آن چیزی که آنرا ‘ امر خدایی ’ مینامد رابطهای برقرار است ”.[4]
۱ Zigmond Freud
[۲] جعفری، محمدتقی . فلسفه دین . ص ۹۵
۳ William Jemes
[۴] جیمز، ویلیام . دین و روان . ص ۶
چکیده |
||
|
مقدمه ………………………………………………………………………………… 1 |
||
فصل اول |
||
|
رابطه روانشناسی و دین ………………………………………………………… 11 |
||
|
تعریف دین ……………………………………………………………………… 15 |
||
|
بررسی تئوریهای روانشناسانه دین …………………………………………… 21 |
||
|
ـ تئوری تحولی پیاژه ………………………………………………………… 22 |
||
|
ـ تئوری اریکسون ……………………………………………………………. 25 |
||
|
ـ آلپورت ……………………………………………………………………… 27 |
||
|
ـ یونگ ………………………………………………………………………… 30 |
||
|
ـ هیوم ………………………………………………………………………….. 35 |
||
|
ـ فروید ………………………………………………………………………… 42 |
||
|
علل گرایش به دین ……………………………………………………… 47 |
||
|
پیامدهای گرایش به دین ………………………………………………… 50 |
||
|
ـ جیمز…………………………………………………………………………… 51 |
||
|
تجربه دینی ……………………………………………………………………… 59 |
||
|
تعارض علم و دین ……………………………………………………………… 60 |
||
|
کثرتگرایی دینی ……………………………………………………………… 68 |
||
فصل دوم |
||
|
تعریف تجربه دینی ……………………………………………………………… 76 |
||
|
پیشینه تاریخی تجربه دینی …………………………………………………… 79 |
||
|
اقسام تجربه دینی ……………………………………………………………… 83 |
||
|
دیدگاههای مختلف در مورد انواع تجربههای دینی ………………………… 86 |
||
|
ـ تجربه دینی نوعی احساس است ………………………………………… 86 |
||
|
ـ تجربه دینی نوعی تجربه مبتنی بر ادراک حسی است ………………… 95 |
||
|
ـ تجربه دینی ارائه نوعی تبیین مافوق طبیعی است ……………………… 98 |
||
|
نمونههای تجربه دینی ………………………………………………………… 104 |
||
|
آیا تجربههای دینی هسته مشترکی دارند …………………………………… 118 |
||
|
تجربههای عرفانی ……………………………………………………………… 120 |
||
|
ـ آیا تجارب عرفانی معرفتزا است ……………………………………… 131 |
||
|
آیا تجربه دینی میتواند اعتقاد دینی را توجیه کند ………………………… 135 |
||
|
فصل سوم |
||
|
نگاهی نقادانه به موضوع ……………………………………………………… 149 |
||
|
ـ تقدم شرک بر یکتا پرستی………………………………………………… 164 |
||
|
ـ موهوم پنداری باورهای دینی …………………………………………… 165 |
||
|
ـ گناه نخستین………………………………………………………………… 166 |
||
|
ـ خدای پدرگونه …………………………………………………………… 167 |
||
|
ـ مفهوم جنسیت …………………………………………………………… 168 |
||
|
ـ تعمیم ناروا ………………………………………………………………… 170 |
||
|
فایل ورد کامل پژوهشی در حوزه روانشناسی دین و بررسی ابعاد روانی باورهای مذهبی |
||
|
فایل ورد کامل پژوهشی در حوزه روانشناسی دین و بررسی ابعاد روانی باورهای مذهبی |
||
چکیده انگلیسی………………………………………………………………… 185 |
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 