فایل ورد کامل مطالعه مجموعه گردشگری سوران از منظر شهرسازی و تحلیل اثرات آن بر توسعه شهری
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مطالعه مجموعه گردشگری سوران از منظر شهرسازی و تحلیل اثرات آن بر توسعه شهری دارای ۲۵۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مطالعه مجموعه گردشگری سوران از منظر شهرسازی و تحلیل اثرات آن بر توسعه شهری کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل مطالعه مجموعه گردشگری سوران از منظر شهرسازی و تحلیل اثرات آن بر توسعه شهری۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مطالعه مجموعه گردشگری سوران از منظر شهرسازی و تحلیل اثرات آن بر توسعه شهری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مطالعه مجموعه گردشگری سوران از منظر شهرسازی و تحلیل اثرات آن بر توسعه شهری :
بررسی مجموعه گردشگری سوران (شهر سازی)در ۲۴۵ صفحه ورد قابل ویرایش
فایل ورد کامل مطالعه مجموعه گردشگری سوران از منظر شهرسازی و تحلیل اثرات آن بر توسعه شهری
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : طرح مسئله
۱-۱- ضرورت طرح ……………………………………………………………………………………………………….۱
۱-۲- روش مطالعه و فایل…………………………………………………………………………………………………….۲
۱-۳- تجزیه و تحلیل امکانسنجی …………………………………………………………………………………..۲
۱-۴- تعریف ………………………………………………………………………………………………………………….۲
فصل دوم : شناخت
-۱-۲مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………..۴
-۱-۱-۲ نگاهی نو به طراحی و ساماندهی طبیعت اطراف در عصر حاضر…………………………………….۴
-۲-۱-۲نگرشهای اساسی در مورد رابطه انسان و طبیعت در مورد منظر…………………………………….۴
-۲-۲اقامت……………………………………………………………………………………………………………………………..۵
-۱-۲-۲بررسی تاریخ اقامت…………………………………………………………………………………………………….۵
-۲-۲-۲تعریف اماکن اقامتی (موقت) ……………………………………………………………………………………..۶
-۳-۲-۲بررسی در سطح ایران………………………………………………………………………………………………….۶
-۳-۲ نمونه هایی از بناهای قدیمی اقامتی…………………………………………………………………………………..۶
عنوان صفحه
-۱-۳-۲ ساباط…………………………………………………………………………………………………………………………۶
-۲-۳-۲کاربات……………………………………………………………………………………………………………………….۶
-۳-۳-۲کاروانسرا……………………………………………………………………………………………………………………۷
۲-۳-۴- دسکره یا مهمانخانه…………………………………………………………………………………………………..۷
-۵-۳-۲ نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………۷
-۴-۲فضای باز………………………………………………………………………………………………………………………..۷
-۱-۴-۲تعریف فضای باز………………………………………………………………………………………………………..۷
-۲-۴-۲تقسیم بندی فضاهای باز شهری……………………………………………………………………………………۸
-۵-۲فضای سبز………………………………………………………………………………………………………………………۹
-۱-۵-۲تعاریف فضای سبز شهری…………………………………………………………………………………………..۹
-۲-۵-۲تقسیم بندی فضای سبز شهری…………………………………………………………………………………..۱۰
-۳-۵-۲نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………..۱۰
-۶-۲انواع طبقه بندی فضای باز و سبز شهری…………………………………………………………………………۱۰
-۷-۲طبقه بندی منابع تفرجگاهی……………………………………………………………………………………………۱۱
-۱-۷-۲طبقه بندی کلاوسون…………………………………………………………………………………………………۱۱
عنوان صفحه
-۱-۱-۷-۲مناطقی که اساساً روی منابع طبیعی اتکاء دارند………………………………………………………۱۱
-۲-۱-۷-۲مناطقی که بر پایه دسترسی شکل گرفته اند…………………………………………………………….۱۱
-۳-۱-۷-۲خصوصیات مناطق سه گانه تفرجگاهی در طبقه بندی کلاوسون………………………………۱۲
-۸-۲تعریف پارک………………………………………………………………………………………………………………..۱۴
-۱-۸-۲انواع پارکها……………………………………………………………………………………………………………..۱۴
-۲-۸-۲طبقه بندی پارکها بر حسب اندازه ها………………………………………………………………………….۱۵
-۳-۸-۲طبقه بندی پارکهای شهری………………………………………………………………………………………….۱۶
-۱-۳-۸-۲پارکهای شهر در مقیاس همسایگی…………………………………………………………………………۱۶
-۲-۳-۸-۲پارک شهری در مقیاس محله…………………………………………………………………………………۱۶
-۳-۳-۸-۲ پارک شهری در مقیاس ناحیه…………………………………………………………………………………۱۶
-۴-۳-۸-۲پارک شهری در مقیاس منطقه………………………………………………………………………………..۱۷
-۴-۸-۲طبقه بندی گروه مطالعات برنامه ریزی شهری وزارت کشور………………………………………..۱۷
-۱-۴-۸-۲پارک محله ای……………………………………………………………………………………………………..۱۷
-۲-۴-۸-۲پارک های منطقه ای شهری…………………………………………………………………………………..۱۸
-۳-۴-۸-۲پارکهای حاشیه ای (پارکهای خارج شهر) …………………………………………………………….۱۸
عنوان صفحه
-۴-۴-۸-۲باغچه ها ، نوارهای سبز، کرتها و باغچه های جلو منازل…………………………………………۱۸
-۵-۴-۸-۲کمربندهای سبز……………………………………………………………………………………………………۱۸
-۹-۲سیر تحول معماری منظر………………………………………………………………………………………………..۱۹
-۱-۹-۲باغهای دوران باستان………………………………………………………………………………………………..۱۹
-۲-۹-۲باغسازی در قرون میانی (قرن ۵ تا ۱۵) …………………………………………………………………….۲۰
-۳-۹-۲ باغهای رنسانسی: (در ایتالیا و فرانسه- قرن ۱۵ تا قرن ۱۷) ……………………………………….۲۱
-۴-۹-۲باغ و پارک در قرن ۱۸…………………………………………………………………………………………….۲۲
-۵-۹-۲پارک در قرن ۱۹……………………………………………………………………………………………………….۲۳
-۶-۹-۲پارک در قرن ۲۰……………………………………………………………………………………………………….۲۴
-۷-۹-۲نتیجهگیری………………………………………………………………………………………………………………..۲۴
-۱۰-۲باغسازی…………………………………………………………………………………………………………………….۲۴
-۱-۱۰-۲تعریف باغ……………………………………………………………………………………………………………..۲۴
-۲-۱۰-۲انواع باغ و ویژگیهای آن…………………………………………………………………………………………۲۵
-۳-۱۰-۲ باغ ایرانی تاثیر آن بر دیگر هنرها……………………………………………………………………………..۲۶
-۴-۱۰-۲معرفی باغهایی با ارزش معماری……………………………………………………………………………..۲۷
عنوان صفحه
-۱۱-۲خاور دور…………………………………………………………………………………………………………………..۳۱
-۱۲-۲معرفی باغسازی در ایران…………………………………………………………………………………………….۳۴
-۱-۱۲-۲ باغسازی دوره صفویه…………………………………………………………………………………………….۳۴
-۲-۱۲-۲نمونه های باغهای ایران………………………………………………………………………………………….۳۴
-۱۳-۲خصوصیات باغ ایرانی……………………………………………………………………………………………….۴۵
-۱-۱۳-۲هندسه باغ ایرانی……………………………………………………………………………………………………۴۷
-۲-۱۳-۲ابعاد تمثیلی گردش آب و تقسیم هندسی باغ ایرانی………………………………………………….۴۷
-۳-۱۳-۲سایر خصوصیات باغ ایرانی…………………………………………………………………………………..۴۸
-۴-۱۳-۲آب در باغ……………………………………………………………………………………………………………..۴۹
-۵-۱۳-۲گیاهان در باغ ایرانی……………………………………………………………………………………………….۵۲
-۶-۱۳-۲پوشش گیاهی باغهای ایرانی…………………………………………………………………………………….۵۳
-۱۴-۲مباحث نظری……………………………………………………………………………………………………..۵۴
-۱-۱۴-۲اوقات فراغت…………………………………………………………………………………………………۵۴
-۲-۱۴-۲تعاریف ارائه شده از اوقات فراغت……………………………………………………………………….۵۴
-۳-۱۴-۲ مقایسه مفهوم « اوقات فراغت » با چند واژه دیگر………………………………………………..۵۵
عنوان صفحه
-۴-۱۴-۲نقش و کارکرد اوقات فراغت……………………………………………………………………………۵۶
-۵-۱۴-۲آثار و نتایج اوقات فراغت……………………………………………………………………………….۵۶
-۱۵-۲تفریح و تفرج…………………………………………………………………………………………………….۵۷
-۱-۱۵-۲تعریف واژه تفریح………………………………………………………………………………………………….۵۷
-۲-۱۵-۲تعریف تفرج………………………………………………………………………………………………………….۵۸
-۳-۱۵-۲منابع تفرجگاهی……………………………………………………………………………………………………..۵۸
-۴-۱۵-۲پیش بینی تقاضای تفرجگاهی……………………………………………………………………………۵۸
-۵-۱۵-۲رابطه جمعیت و تفرج…………………………………………………………………………………………….۵۹
-۶-۱۵-۲الگوی بهینه بررسی مسائل تفرجگاهی……………………………………………………………………..۶۰
-۱۶-۲توریسم و جهانگرد……………………………………………………………………………………………..۶۱
-۱-۱۶-۲تعاریف و مفاهیم واژه ها واصطلاحات جهانگردی (گردشگری) ………………………………۶۲
-۲-۱۶-۲توسعه فرهنگ گردشگری و گذران اوقات فراغت…………………………………………………….۶۳
-۱-۲-۱۶-۲تئوریهای جهانگردی…………………………………………………………………………………….۶۳
-۴-۱۶-۲اهمیت جهانگردی و توریسم در جهان…………………………………………………………………….۶۴
-۵-۱۶-۲ارزشهای فرهنگی و جهانگردی……………………………………………………………………………….۶۵
عنوان صفحه
-۶-۱۶-۲ارزشهای اقتصادی و جهانگردی……………………………………………………………………………..۶۵
-۷-۱۶-۲بررسی تاثیر جهانگردی بر عوامل مختلف…………………………………………………………..۶۶
-۸-۱۶-۲اهداف توسعه جهانگردی………………………………………………………………………………………..۶۷
-۹-۱۶-۲موانع توسعه جهانگردی………………………………………………………………………………………….۶۷
-۱۰-۱۶-۲جهانگردی پایداری و توسعه آن…………………………………………………………………………..۶۸
-۱۱-۱۶-۲نتایج…………………………………………………………………………………………………………………..۶۹
فصل سوم : مطالعات پایه
بررسی استان خراسان……………………………………………………………………………………………………۷۰ -۱-۳
-۱-۱-۳پیشینه تاریخی………………………………………………………………………………………………………….۷۰
-۲-۳ جغرافیای طبیعی خراسان……………………………………………………………………………………………….۷۱
-۱-۲-۳ موقعیت……………………………………………………………………………………………………………………۷۱
-۲-۲-۳ پستی وبلندیها………………………………………………………………………………………………………. ۷۲
-۳-۳ آب و هوای استان خراسان……………………………………………………………………………………………۷۲
بادها………………………………………………………………………………………………………………………….۷۳-۱-۳-۳
-۲-۳-۳ تنوع آب و هوایی استان خراسان………………………………………………………………………………..۷۴
عنوان صفحه
-۴-۳تقسیمات کشوری…………………………………………………………………………………………………………۷۴
-۵-۳جمعیت استان………………………………………………………………………………………………………………۷۵
-۱-۵-۳جمعیت و اهمیت آن ………………………………………………………………………………………………۷۵
-۲-۵-۳رشد جمعیت…………………………………………………………………………………………………………….۷۶
-۳-۵-۳تراکم جمعیت………………………………………………………………………………………………………….۷۷
-۴-۵-۳سواد………………………………………………………………………………………………………………………..۷۷
-۵-۵-۳زمینه های اشتغال……………………………………………………………………………………………………..۷۷
-۶-۵-۳مسکن…………………………………………………………………………………………………………………….۷۸
صنایع دستی…………………………………………………………………………………………………………….۷۸ -۷-۵-۳
……………………………………………………..۸۰ جاذبه های تاریخی و معماری استان خراسان رضوی -۶-۳
بناهای یادبود تاریخی……………………………………………………………………………………………………۸۲ -۷-۳
بناهای یادبود مذهبی……………………………………………………………………………………………………..۸۲ -۸-۳
فرهنگ و هنر………………………………………………………………………………………………………………..۸۳ -۹-۳
معرفی چند بنای تاریخی مشهد……………………………………………………………………………………۸۴ -۱۰-۳
بررسی کلان شهر مشهد………………………………………………………………………………………………۸۶ -۱۱-۳
عنوان صفحه
……………………………………………………………………………………. ۸۶ تاریخچه شکل گیری شهر -۱-۱۱-۳
موقعیت جغرافیایی …………………………………………………………………………………………………..۸۸ -۱۲-۳
جهت و نوع توسعه شهر………………………………………………………………………………………۸۸ -۱-۱۲-۳
………………………………………………………………….۸۹ عوامل موثر در تعیین جهات گسترش -۲-۱۲-۳
مطالعات زمینشناسی و زلزلهشناسی…………………………………………………………………………۹۲ -۱۳-۳
اقلیم………………………………………………………………………………………………………………………۹۳ -۱۴-۳
دمای هوا ……………………………………………………………………………………………………………۹۳-۱-۱۴-۳
تابش آفتاب…………………………………………………………………………………………………………۹۴ -۲-۱۴-۳
میزان بارندگی………………………………………………………………………………………………………۹۵-۳-۱۴-۳
رطوبت نسبی………………………………………………………………………………………………………..۹۵-۴-۱۴-۳
وزش باد……………………………………………………………………………………………………………….۹۵-۵-۱۴-۳
توصیه های اقلیمی………………………………………………………………………………………………..۹۶ -۶-۱۴-۳
نقش شهر مشهد در استان خراسان…………………………………………………………………………….۹۶ -۱۵-۳
وضعیت فرهنگی ………………………………………………………………………………………………………۹۷-۱۶-۳
پوشش گیاهی……………………………………………………………………………………………………………۹۸-۱۷-۳
عنوان صفحه
بررسیهای جمعیت شهر مشهد…………………………………………………………………………………۹۹ -۱۸-۳
تعداد جمعیت و میزات رشدآن…………………………………………………………………………….۹۹ -۱-۱۸-۳
ترکیب جنسی و سنی جمعیت……………………………………………………………………………..۱۰۰ -۲-۱۸-۳
توسعه کالبدی شهر و آثار جمعیتی آن………………………………………………………………………۱۰۰ -۱۹-۳
تعداد زائر و مسافر و آثار جمعیتی آن……………………………………………………………………۱۰۱-۱-۱۹-۳
عوامل افزایش زائر و مسافر…………………………………………………………………………………۱۰۲ -۲-۱۹-۳
بررسی روند توریسم در مشهد…………………………………………………………………………………۱۰۲-۲۰-۳
۱۰۲ توریسم در مشهد و نقش اقتصادی آن…………………………………………………………………. -۱-۲۰-۳
بررسی خصوصیات توریسم در مشهد………………………………………………………………….۱۰۳ -۲-۲۰-۳
نوسان تعداد مسافران و زائران……………………………………………………………………………..۱۰۵ -۳-۲۰-۳
پیشبینی توریسم شهر مشهد تا سال۱۳۹۵……………………………………………………………۱۰۶-۴-۲۰-۳
پیشبینی توریسم ویژه مناطق تفریحی و گردشگری………………………………………………..۱۰۷-۵-۲۰-۳
بررسی خطوط کلی توسعه آینده شهر مشهد………………………………………………………………۱۰۷ -۲۱-۳
کانونهای مهم توریستی تفریح اطراف مشهد……………………………………………………………..۱۰۸-۲۲-۳
معرفی جاذبههای طبیعی واقع در منطقه ییلاقات مشهد………………………………………………۱۰۸ -۲۳-۳
عنوان صفحه
جاذبه های توریستی شهر مشهد………………………………………………………………………………..۱۰۸-۲۴-۳
نام و آدرس تعدادی از پارکهای شهر مشهد……………………………………………………………..۱۰۹ -۲۵-۳
نگاهی به تاریخ شاندیز……………………………………………………………………………………………..۱۱۱-۲۶-۳
ساختار شهری شهر شاندیز……………………………………………………………………………………۱۱۲-۱-۲۶-۳
-۲-۲۶-۳منظر و ارتباط فضایی…………………………………………………………………………………………۱۱۳
-۳-۲۶-۳ارگانها و نهادهای دولتی تاثیرگذار………………………………………………………………………۱۱۴
سایر ارگانها و نهادهای دولتی تاثیرگذار……………………………………………………………..۱۱۶ -۴-۲۶-۳
تنگناها و محدودیتها………………………………………………………………………………………….۱۱۷-۵-۲۶-۳
فقدان تعریف حقوقی و تشکیلاتی…………………………………………………………………………۱۱۷-۶-۲۶-۳
فقدان برنامه کالبدی و فضایی شهری…………………………………………………………………….۱۱۷-۷-۲۶-۳
فقدان معرفی، تبلیغ و ترویج…………………………………………………………………………………۱۱۸-۸-۲۶-۳
امکانات و قابلیتها……………………………………………………………………………………………..۱۱۹-۹-۲۶-۳
تهیه طرحهای ویژه گردشگری……………………………………………………………………………۱۱۹-۱۰-۲۶-۳
مشکلات و محدودیتها……………………………………………………………………………………۱۱۹ -۱۱-۲۶-۳
توانها و قابلیتها……………………………………………………………………………………………..۱۲۰-۱۲-۲۶-۳
عنوان صفحه
الگوها، فعالیتها و روندهای گردشگری سوران…………..۱۲۱ منابع و جاذبههای گردشگری : -۲۷-۳
ترکیب گردشگران…………………………………………………………………………………………………….۱۲۲-۲۸-۳
الگوها و رفتارهای گردشگری…………………………………………………………………………………..۱۲۳-۲۹-۳
طرحهای توسعه……………………………………………………………………………………………………….۱۲۴-۳۰-۳
فصل چهارم : مطالعات تکمیلی
گردشگری به عنوان یک سیستم……………………………………………………………………………………۱۲۷-۱-۴
عناصر اصلی سیستم گردشگری………………………………………………………………………………….۱۲۸-۲-۴
اصول بین المللی گردشگری……………………………………………………………………………………….۱۳۰ -۳-۴
بررسی ونقد طرح برنامه ملی توسعه گردشگری ایران……………………………………………………۱۳۴ -۴-۴
طرح توسعه ملی گردشگری ایران………………………………………………………………………………..۱۳۵-۵-۴
انواع گردشگری…………………………………………………………………………………………………………۱۳۵-۶-۴
گردشگری روستایی……………………………………………………………………………………………………۱۳۷-۷-۴
گردشگری شهری……………………………………………………………………………………………………….۱۳۸-۸-۴
گردشگری درطبیعت (طبیعت گردی) ………………………………………………………………………..۱۴۰ -۹-۴
گردشگری پایدار……………………………………………………………………………………………………..۱۴۳-۱۰-۴
عنوان صفحه
اصول گردشگری پایدار……………………………………………………………………………………………۱۴۴-۱۱-۴
گردشگری فرهنگی…………………………………………………………………………………………………..۱۴۵-۱۱-۴
اکوتوریسم………………………………………………………………………………………………………………۱۴۷-۱۲-۴
گردشگری و تکنولوژی…………………………………………………………………………………………….۱۴۸-۱۳-۴
انواع جاذبه ها گردشگری…………………………………………………………………………………………۱۵۲-۱۴-۴
شاخصهای کیفی طراحی منظر…………………………………………………………………………………..۱۵۴-۱۵-۴
طراحی محیط و منظر…………………………………………………………………………………………..۱۵۴ -۱-۱۵-۴
-۲-۱۵-۴برنامهریزی تفرجی……………………………………………………………………………………………….۱۵۵
-۳-۱۵-۴بستر طراحی و امکان سنجی و محدودیتها…………………………………………………………….۱۵۶
-۴-۱۵-۴پوشش گیاهی………………………………………………………………………………………………………۱۵۶
-۵-۱۵-۴پوشش گیاهی منطقه……………………………………………………………………………………………۱۵۸
-۶-۱۵-۴انتخاب گیاهان برای استقرار در طراحی( الف)……………………………………………………..۱۵۸
-۷-۱۵-۴انتخاب گیاهان برای استقرار در طراحی(ب)………………………………………………………….۱۶۰
-۸-۱۵-۴بافت…………………………………………………………………………………………………………………..۱۶۱
-۹-۱۵-۴معرفی و انتخاب گیاهان قابل رشد در سایت…………………………………………………………۱۶۱
عنوان صفحه
-۱۰-۱۵-۴ترکیب عملکردی درختان………………………………………………………………………………….۱۶۲
-۱۶-۴گذرها در طراحی سایت…………………………………………………………………………………………..۱۶۲
-۱۷-۴ آب در طراحی سایت……………………………………………………………………………………………….۱۶۴
-۱۸-۴«آب» در طراحی فضای سبز……………………………………………………………………………………..۱۶۴
-۱۹-۴اشکال استفاده از آب در معماری و شهرسازی…………………………………………………………..۱۶۵
-۲۰-۴نگرشهای گوناگون انسان نسبت به آب……………………………………………………………………۱۶۶
ویژگیهای خاص خط، فرم، رنگ و بافتی…………………………………………………………………۱۶۷-۲۱-۴
تکنیکهای استفاده از آب…………………………………………………………………………………………۱۶۸-۲۲-۴
مبلمان و المانهای سایت……………………………………………………………………………………….. ۱۷۰-۲۳-۴
نتیجهگیری……………………………………………………………………………………………………………….۱۷۲ -۲۴-۴
فصل پنجم : ضوابط طراحی منظر
-۱-۵ضوابط طراحی پارک و فضای سبز…………………………………………………………………………….۱۷۳
-۱-۱-۵ضوابط شهرسازی……………………………………………………………………………………………….. ۱۷۳
-۲-۱-۵ضوابط اجرایی……………………………………………………………………………………………………..۱۷۳
-۳-۱-۵ ضوابط مربوط به شهرسازی……………………………………………………………………………………۱۷۳
عنوان صفحه
-۲-۵تعیین ابعاد و اندازه فضاها…………………………………………………………………………………………۱۷۴
-۳-۵ضوابط گذرها…………………………………………………………………………………………………………..۱۷۴
-۴-۵ضوابط کف سازی …………………………………………………………………………………………………….۱۷۵
-۵-۵ضوابط تجهیزات ………………………………………………………………………………………………………۱۸۱
-۶-۵بخش خدماتی ………………………………………………………………………………………………………….۱۸۶
-۱-۶-۵رستوران مجموعه…………………………………………………………………………………………………..۱۸۶
-۲-۶-۵ اغذیه …………………………………………………………………………………………………………………..۱۸۷
-۳-۶-۵تریا ………………………………………………………………………………………………………………………۱۸۷
-۴-۶-۵چایخانه ………………………………………………………………………………………………………………..۱۸۷
-۵-۶-۵فضاهای لازم چایخانه سنتی…………………………………………………………………………………..۱۸۸
-۶-۶-۵ رستوران سنتی ………………………………………………………………………………………………………۱۸۸
-۷-۶-۵ کیوسکهای فروش تنقلات ……………………………………………………………………………………..۱۸۹
-۸-۶-۵نگهبانی و اطلاعات ………………………………………………………………………………………………..۱۹۰
-۹-۶-۵سرویسها ……………………………………………………………………………………………………………..۱۹۰
-۱۰-۶-۵ پارکینگ ……………………………………………………………………………………………………………۱۹۰
عنوان صفحه
-۱۱-۶-۵اداری…………………………………………………………………………………………………………………۱۹۱
-۷-۵ بخش فرهنگی …………………………………………………………………………………………………………..۱۹۲
-۱-۷-۵ حداقل مساحت مورد نیاز فضاهای رفاهی خدماتی …………………………………………………۱۹۲
-۲-۷-۵ حداقل مساحت مورد نیاز فضاهای تجاری ……………………………………………………………..۱۹۴
-۳-۷-۵ حداقل مساحت مورد نیاز فضاهای اداری………………………………………………………………..۱۹۴
-۸-۵ درک ارزشهای بصری مناظر………………………………………………………………………………………۱۹۵
-۱-۸-۵پوشش گیاهی مجموعه…………………………………………………………………………………………. ۱۹۵
-۲-۸-۵ارزیابی پوشش گیاهی ……………………………………………………………………………………………۱۹۶
-۳-۸-۵طراحی مبلمان در فضای سبز………………………………………………………………………………….۱۹۸
-۴-۸-۵سکوهای نشیمن در فضای سبز……………………………………………………………………………….۱۹۹
-۵-۸-۵ تدوین برنامه فیزیکی …………………………………………………………………………………………….۲۰۰
عنوان صفحه
فصل ششم : مطالعات تطببقی
نمونه پارکهای داخلی……………………………………………………………………………………………………۲۰۳ -۶
-۱-۶ باغ سنگی (پارک جمشیدیه، تهران) ……………………………………………………………………………۲۰۳
-۲-۶ طراحی فضاهای عمومی و بناها……………………………………………………………………………………۲۰۴
-۳-۶ حرکت آب………………………………………………………………………………………………………………..۲۰۷
-۴-۶ مصالح……………………………………………………………………………………………………………………….۲۰۸
-۵-۶ پارک گلدن گیت……………………………………………………………………………………………………….۲۱۰
-۶-۶ باغها…………………………………………………………………………………………………………………………۲۱۲
-۷-۶ یادبودها…………………………………………………………………………………………………………………….۲۱۴
مجسمه ها و المانها ……………………………………………………………………………………………………۲۱۷ -۸-۶
فصل هفتم : مطالعات کالبدی
۷-۱- بررسی سایت و تجزیه و تحلیل آن ……………………………………………………………………………….۲۱۸
۷-۱-۱مشخصات سایت……………………………………………………………………………………………………….۲۱۸
۷-۱-۲- محل قرار گیری سایت…………………………………………………………………………………………….۲۱۸
۷-۱-۳- آنالیز سایت انتخابی…………………………………………………………………………………………………۲۱۸
۷-۱-۴- آنالیز سایت سوران(بررسی ساختاری) ………………………………………………………………………۲۱۹
فصل هشتم : فرآیند طراحی
-۱-۸چگونگی شکل گیری ساختار ( مبانی برنامه ریزی طرح )……………………………………………۲۲۹
اصول ساختار فضایی در طرح و برنامهریزی پیش از طرح…………………………………………….۲۲۹-۲-۸
تعریف فضا و درک فضایی۱……………………………………………………………………………….. ۲۲۹ -۱-۲-۸
زبان الگوهای رفتاری (دستیابی به الگوهای رفتاری برای طراحی) …………………………..۲۳۱ -۲-۲-۸
شناسایی تمایلات رفتاری مخاطبین سایت سوران………………………………………………………..۲۳۴ -۳-۸
شکل گیری ساختار و ایده ………………………………………………………………………………………..۲۳۶ -۴-۸
-۱-۴-۸ نقش ایده در طراحی ……………………………………………………………………………………………..۲۳۷
نقش ایده در طراحی تفرجگاه………………………………………………………………………………..۲۳۸ -۲-۴-۸
در جستجوی ایده…………………………………………………………………………………………………..۲۳۹-۳-۴-۸
شناسایی استفاده کنندگان از منبع تفرجگاه سوران…………………………………………………………۲۴۰-۵-۸
نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………..۲۴۱-۶-۸
اصول و مبانی نظری ……………………………………………………………………………………….۲۴۲-۱-۶-۸
آنالیز ایده اصلی……………………………………………………………………………………………………..۲۴۳-۲-۶-۸
منابع و ماخذ ………………………………………………………………………………………………………………………۲۴۴
فصل نهم : معرفی طرح
فصل اول: طرح مسأله
۱-۱- ضرورت طرح
۱-۲- روش مطالعه و فایل
۱-۳- تجزیه و تحلیل امکانسنجی
۱-۴- تعریف
۱-۱- ضرورت طرح
نیازهای فرهنگی یک جامعه یکی از نیازهای زندگی برای جوامع بشری است و سرعت حرکت جوامع به عوامل مختلف و گوناگونی بستگی دارد که باعث رهنمون ساختن پیشرفت هر چه بیشتر آن میگردد. حرکت در جهت فرهنگسازی و برآورد کردن نیازهای مرتبط با آن یکی از اهداف کلان شهرهای ماست که این اهداف را نیز میتوان اکنون جز سیاست شاخص فضاهای بیرون شهری یافت. این فرهنگسازیها در ابعادی خاص و به منظور پیشبرد اهداف خاصی در شهرها صورت میگیرد. بحث توریسم و اقامتگاههای موردنیاز آنها با توجه به موقعیت مناطق جدید شهری امری مهم و غیر قابل انکار است. خلق فضاهای توریستی- اقامتی در قالب گردشگاه با تمام امکانات و فضاهای دلپذیر و متنوع به خودی خود میتواند کششی قابل توجه برای مخاطبانی باشد که به منظور گذراندن اوقات فراغت خود و یا رسیدن به شهرهای بزرگ ناچارند زمانی را در چنین محیطهایی بگذرانند.
پس چه خوب است بدین منظور بستری مناسب در فضایی پاک و عاری از آلودگیهای صوتی و محیطی یک کلان شهر ایجاد کرد که بتوان ضمن پاسخگویی به نیازهای مسافرن از پتانسیلهای خاص این فضاها نیز بهترین استفاده را برد. منطقه سوران یکی از مناطق اطراف شهر مشهد است که به عنوان یک منطقه حاشیهای در کنار شهر مشهد و در حد فاصل (مشهد- شاندیز) بنیان نهاده شده است.
ولی این منطقه با گذشت زمان چندان به جلو پیش نرفته است و نیاز خاصی در این باره ضروری به نظر میرسد. با چنین نگرشی بحث اوقات فراغت هر چه بیشتر خودنمایی میکند. با توجه به مقوله فرهنگ و اهمیت به هدایت آن به سمت و سویی خاص که گفته شد، منطقه گردشگری سوران هنوز فاقد یک قطب مناسب تفریحی- اقامتی است. با توجه به نیازهای این منطقه به چنین فضاهایی به نظر میرسد طراحی یک مجموعه گردشگری با کیفیت از جمله نیازهای رده اول این ناحیه از اطراف مشهد است.
۱-۲- روشهای مطالعه وفایل
۱-۳- تجزیه و تحلیل امکانسنجی
پیشبینی این که در حال طراحی تا چه حد نزدیک به واقعیت است، یکی از ابعاد مهم تصمیمگیریها در این مرحله میباشد. در اینجا بایستی به نکات مهمی توجه داشت که فاکتورهای زیادی را برای تشخیص این امر در نظر گرفت. از مهمترین این فاکتورها بحث اجرایی بودن و ایجاد کششی مناسب در مخاطبین آینده خود است. میزان و نوع تعدد کاربریها در های موردنظر از دیگر فاکتورهاست. باید توجه داشت که تعدد کاربریها در این مجموعه تا چه حد میتواند پاسخگو باشد.
شناخت دقیق نوع مخاطب پاسخ اصلی این سؤال است. قطعاً متناسب با نوع جنس و سن مخاطب بایستی به خلق فضاهای خاص پرداخت. چرا که عدم توجه به این مسأله خود رکودی را ایجاد خواهد کرد که غیر قابل جبران است. پس کاربریهای موردنیاز یک توریست از درجه مهمی در این تقسیمبندی برخوردار است.
بحث مربوط به زیباییشناسی و ایجاد توجه به تمامی موارد ذکر شده میتواند را هر چه بیشتر به سمت اجرایی شدن و بالا بردن ضریب اطمینان بالا از کسب موفقیت سوق دهد.
۱-۴- تعریف
منظور بررسی اهداف مشترکی است که در طراحی یک مجموعه گردشگری میتوان در نظر گرفت. این اهداف عبارتند از:
- چه قشری از جامعه را باید طلب کند؟
– این مجموعه از چه نوع و دارای چه سطح کیفی است؟
– چه نوع سرویس و یا امکانات رفاهی باید در آن ارایه شود؟
– بر کدام یک از فعالیتهای عمومی آن باید تأکید کرد؟
در این رابطه تهیه لیستی از خلاصه کاربریهای عمومی و اصلی الزامی است. تهیه فایل ورد کامل مطالعه مجموعه گردشگری سوران از منظر شهرسازی و تحلیل اثرات آن بر توسعه شهری
فهرست دقیق از فضاهای درآمدزا، که بر مبنای آن فضاهای خدماتی و پشتیبانی طراحی گردد.
این فایل ورد کامل مطالعه مجموعه گردشگری سوران از منظر شهرسازی و تحلیل اثرات آن بر توسعه شهری
فهرست هسته مرکزی طرح و توسعه فضا را تشکیل میدهد. این در حالی است که حتی تهیه لیست اجمالی از ملزومات مربوط به رستوران، کافی شاپ و… بر ابعاد و اندازه آنها در طراحی فضایی مثل آشپزخانه بسیار مؤثر است. به منظور پاسخگویی به سؤالات فوق به طور اجمالی میتوان گفت:
۱- عموم افراد جامعه علیالخصوص جامعه ایرانگردان، جهانگردان، مسافران و زائران مشهد مقدس که در طول مسیر به این مکان میرسند، میتوانند از امکانات این مجموعه بهرهمند شوند.
۲- کلیه فضاهای موردنیاز یک توریسم به منظور اقامت راحت در این مکان تعبیه گردیده است.
۳- فضاهای این مجموعه گردشگری را به سه بخش فضاهای عمومی، خدماتی و اقامتی (سوئیت) میتوان تقسیم کرد. در هر بخش بسته به نوع کاربری فضا سعی شده است که امکانات رفاهی خاصی طراحی شود.
۳باغ فین کاشان
باغ فین، یکی از اصلی ترین باغهای ایرانی در کاشان می باشد که از باغهای معروف دوران صفویه ، زندیه ، قاجاریه و عصر معاصر بوده است که به علت وفور آب چشمه سلیمانی ، حوض ، استخر ، فواره های فراوان ، درختان کهنسال ، عمارتهای تاریخی، وجود حمام فین از اهمیت بسزایی برخوردار است . همچنین نمونه قابل تحسینی از باغهای سلطنتی ایران است . یعنی کلیه مشخصات و جنبه های مختلف باغهای ایران در این باغ جمع شده است . «باغ تاریخی فین» ، در انتهای جاده شش کیلومتری کاشان به سمت شهرک فین، قرار دارد. این باغ مساحت ۲۳۷۰۰ متر مربع ، از زیباترین و قدیمی ترین باغهای سنتی ایران به شمار می آید که در مجاروت یکی از کهن ترین تمدنهای بشری (تمدن سیلک) واقع شده است .
چشمه معروف سلیمانی که ازکوه دندانه سرچشمه گرفته عامل اصلی احداث این باغ بوده است . بنای اولیه این چشمه را به شاه سلیمان صفوی نسبت داده اند .
در قدیمی ترین و معتبرترین منابع تاریخی آمده است که باغ فین را اول بار وشتاسب (گشتاسب) بنا نهاد. پس از آن احداث باغ و بناهای شاهانه فین را به پادشاهان آل بویه نسبت داده اند و از آبادی ابنیه آن در عهد ایلخانان مغول سخن به میان آمده است. اما بناهای کنونی باغ فین در دوره های صفویه، زندیه و قاجاریه ساخته شده است . در دوره صفویه ، عمارت کنونی شترگلوی شاه عباسی و عمارت زیبای کلاه فرنگی احداث گردید و در دوران قاجاریه این باغ اهمیت فراوانی یافت و بناهای دیگر نیز به آن افزوده شد.
اکنون به برجسته ترین ویژگیهای این باغ اشاره می کنیم :
این باغ نماینده سلسله ای از تضادهای برجسته بین زمین های لم یزرع خارج باغ و سبزی و خرمی و شادابی داخل آن می باشد. در خارج باغ ، آب کمیاب و پر ارزش است در حالی که در این باغ آب به حد وفور جریان دارد.
در این باغ، درخت و سبزه و گلهای رنگارنگ و کاشی های فیروزه ای و فواره ها و گچ بریها و منبت کاری ها جایگزین زمین لم یزرع و یکنواخت خارج گردیده و قرینه سازی محوری باغ در مقابل زمینهای غیر قابل کشت خارج، قرار گرفته است.
طرح باغ فین طرح قالیهای ایران را به خاطر شخص می آورد زیرا کلیه عوامل یعنی نهرهای متعدد، درختان میوه، گلها و کوشکها، به نسبت مشابه در هر دو مشاهده می شود.
استخر بزرگتر بقایای کوشک مرکزی را در خود منعکس می سازد که احداث آن را به فتحعلی شاه نسبت می دهند. طرحی که در حدود صد سال قبل تهیه گردید، جنبه اصلی آن را نشان می دهد.
تاسیسات آبرسانی دقیق و پیچیده این باغ مانند ارتفاع یکنواخت فواره ها در تمامی طرح شیب باغ ، همچنین ترکیبهای مختلف آب مانند آب و آینه ، آب و چشمه ، آب و جوشش ، آب و حرکت، آب و رطوبت که همگی نشانگر پیچیدگی سیستم تاسیساتی و آبرسانی این باغ است.
استفاده از لعاب آبی رنگ در سیتم فواره گذاری و ترکیبات آن با سنگ چین کف جویبارها جهت لغزش آب از حرکت رنگ آبی به انعکاس رنگ نقره ای که بسیار دقیق انجام گرفته و به وضوح قابل روئیت است.
آب قبل از ورود به داخل باغ، در قسمت شمال غربی وارد استخر بزرگ با عمق بسیار شده، سپس آب مجدداً وارد باغ می گردد . آب مازاد پس از بازی و نوازش کل باغ در قسمت جنوب شرقی وارد آسیاب آبی بزرگ می شود که کاربرد اقتصادی و سیاسی داشته و پس از آن جهت آبیاری باغهای انار و انجیر قسمت شرقی به مصرف عام می رسد.
استفاده صحیح از مصالح در ابنیه باغ کاربرد مناسب آن باعث شده که پس از گذشت سالهای بسیار، هیچگونه فرسایشی در آنها بوجود نیاید.
معماری باغ دقیقاً بر اساس زاویه ها، مناظر و کاربردهای مختلف فصلی طراحی شده به نحوی که همان آبی که در باغ جریان دارد یکباره داخل فضای معماری شده است و از آنجا خارج می گردد.
طراحی فضای معماری بدون در و پنجره یکی دیگر از دلایل ادغام معماری و باغ می باشد .
معماری ورودی باغ به شکل طراحی شده است که ناظر یک مرتبه تمامی مناظر باغ را نمی تواند مشاهده کند.
در امتداد محور اصلی باغ درختان بلند سرو و چنار معبر زیبایی را به طرف بنا بوجود آورده اند. همچنین ارتباط فضایی داخل و خارج کوشک مرکزی به سهولت قابل درک است.
باغسازی دوره نادری، زندیه، قاجاریه و معاصر
-۴باغهای شیراز
الف) باغهای هفت تن و چهل تن
باغهای هفت تن و چهل تن در شمال حافظیه واقع گردیده است . وجه تسمیه این باغها تعداد پیشوایان مذهبی است که می گویند در دیوارهای بلند و گلی آنها مدفون شده اند . احداث هر دو باغ مذکور را مربوط به زمان کریم خان زند می دانند و ممکن است این موضوع صحت داشته باشد چون در سال ۱۸۱۰ اروپائیان از هر دو باغ مزبور بازدید کرده اند و طرح هر دوی آنها طرح باغ معمولی است که معمولاً کوشکی در قسمت شمال آنها احداث می کردند. کوشک ها به عرض باغ ساخته شده و در اطاقها رو به جنوب باز می شود و استخری در جلوی کوشک احداث کرده اند.
۳باغ فین کاشان
باغ فین، یکی از اصلی ترین باغهای ایرانی در کاشان می باشد که از باغهای معروف دوران صفویه ، زندیه ، قاجاریه و عصر معاصر بوده است که به علت وفور آب چشمه سلیمانی ، حوض ، استخر ، فواره های فراوان ، درختان کهنسال ، عمارتهای تاریخی، وجود حمام فین از اهمیت بسزایی برخوردار است . همچنین نمونه قابل تحسینی از باغهای سلطنتی ایران است . یعنی کلیه مشخصات و جنبه های مختلف باغهای ایران در این باغ جمع شده است . «باغ تاریخی فین» ، در انتهای جاده شش کیلومتری کاشان به سمت شهرک فین، قرار دارد. این باغ مساحت ۲۳۷۰۰ متر مربع ، از زیباترین و قدیمی ترین باغهای سنتی ایران به شمار می آید که در مجاروت یکی از کهن ترین تمدنهای بشری (تمدن سیلک) واقع شده است .
چشمه معروف سلیمانی که ازکوه دندانه سرچشمه گرفته عامل اصلی احداث این باغ بوده است . بنای اولیه این چشمه را به شاه سلیمان صفوی نسبت داده اند .
در قدیمی ترین و معتبرترین منابع تاریخی آمده است که باغ فین را اول بار وشتاسب (گشتاسب) بنا نهاد. پس از آن احداث باغ و بناهای شاهانه فین را به پادشاهان آل بویه نسبت داده اند و از آبادی ابنیه آن در عهد ایلخانان مغول سخن به میان آمده است. اما بناهای کنونی باغ فین در دوره های صفویه، زندیه و قاجاریه ساخته شده است . در دوره صفویه ، عمارت کنونی شترگلوی شاه عباسی و عمارت زیبای کلاه فرنگی احداث گردید و در دوران قاجاریه این باغ اهمیت فراوانی یافت و بناهای دیگر نیز به آن افزوده شد.
اکنون به برجسته ترین ویژگیهای این باغ اشاره می کنیم :
این باغ نماینده سلسله ای از تضادهای برجسته بین زمین های لم یزرع خارج باغ و سبزی و خرمی و شادابی داخل آن می باشد. در خارج باغ ، آب کمیاب و پر ارزش است در حالی که در این باغ آب به حد وفور جریان دارد.
در این باغ، درخت و سبزه و گلهای رنگارنگ و کاشی های فیروزه ای و فواره ها و گچ بریها و منبت کاری ها جایگزین زمین لم یزرع و یکنواخت خارج گردیده و قرینه سازی محوری باغ در مقابل زمینهای غیر قابل کشت خارج، قرار گرفته است.
طرح باغ فین طرح قالیهای ایران را به خاطر شخص می آورد زیرا کلیه عوامل یعنی نهرهای متعدد، درختان میوه، گلها و کوشکها، به نسبت مشابه در هر دو مشاهده می شود.
استخر بزرگتر بقایای کوشک مرکزی را در خود منعکس می سازد که احداث آن را به فتحعلی شاه نسبت می دهند. طرحی که در حدود صد سال قبل تهیه گردید، جنبه اصلی آن را نشان می دهد.
تاسیسات آبرسانی دقیق و پیچیده این باغ مانند ارتفاع یکنواخت فواره ها در تمامی طرح شیب باغ ، همچنین ترکیبهای مختلف آب مانند آب و آینه ، آب و چشمه ، آب و جوشش ، آب و حرکت، آب و رطوبت که همگی نشانگر پیچیدگی سیستم تاسیساتی و آبرسانی این باغ است.
استفاده از لعاب آبی رنگ در سیتم فواره گذاری و ترکیبات آن با سنگ چین کف جویبارها جهت لغزش آب از حرکت رنگ آبی به انعکاس رنگ نقره ای که بسیار دقیق انجام گرفته و به وضوح قابل روئیت است.
آب قبل از ورود به داخل باغ، در قسمت شمال غربی وارد استخر بزرگ با عمق بسیار شده، سپس آب مجدداً وارد باغ می گردد . آب مازاد پس از بازی و نوازش کل باغ در قسمت جنوب شرقی وارد آسیاب آبی بزرگ می شود که کاربرد اقتصادی و سیاسی داشته و پس از آن جهت آبیاری باغهای انار و انجیر قسمت شرقی به مصرف عام می رسد.
استفاده صحیح از مصالح در ابنیه باغ کاربرد مناسب آن باعث شده که پس از گذشت سالهای بسیار، هیچگونه فرسایشی در آنها بوجود نیاید.
معماری باغ دقیقاً بر اساس زاویه ها، مناظر و کاربردهای مختلف فصلی طراحی شده به نحوی که همان آبی که در باغ جریان دارد یکباره داخل فضای معماری شده است و از آنجا خارج می گردد.
طراحی فضای معماری بدون در و پنجره یکی دیگر از دلایل ادغام معماری و باغ می باشد .
معماری ورودی باغ به شکل طراحی شده است که ناظر یک مرتبه تمامی مناظر باغ را نمی تواند مشاهده کند.
در امتداد محور اصلی باغ درختان بلند سرو و چنار معبر زیبایی را به طرف بنا بوجود آورده اند. همچنین ارتباط فضایی داخل و خارج کوشک مرکزی به سهولت قابل درک است.
باغسازی دوره نادری، زندیه، قاجاریه و معاصر
-۴باغهای شیراز
الف) باغهای هفت تن و چهل تن
باغهای هفت تن و چهل تن در شمال حافظیه واقع گردیده است . وجه تسمیه این باغها تعداد پیشوایان مذهبی است که می گویند در دیوارهای بلند و گلی آنها مدفون شده اند . احداث هر دو باغ مذکور را مربوط به زمان کریم خان زند می دانند و ممکن است این موضوع صحت داشته باشد چون در سال ۱۸۱۰ اروپائیان از هر دو باغ مزبور بازدید کرده اند و طرح هر دوی آنها طرح باغ معمولی است که معمولاً کوشکی در قسمت شمال آنها احداث می کردند. کوشک ها به عرض باغ ساخته شده و در اطاقها رو به جنوب باز می شود و استخری در جلوی کوشک احداث کرده اند.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 