فایل ورد کامل تحلیل علمی عکاسی تبلیغاتی و بررسی نقش آن در جذب مخاطب و توسعه بازار
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل تحلیل علمی عکاسی تبلیغاتی و بررسی نقش آن در جذب مخاطب و توسعه بازار دارای ۸۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل تحلیل علمی عکاسی تبلیغاتی و بررسی نقش آن در جذب مخاطب و توسعه بازار کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل تحلیل علمی عکاسی تبلیغاتی و بررسی نقش آن در جذب مخاطب و توسعه بازار۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل تحلیل علمی عکاسی تبلیغاتی و بررسی نقش آن در جذب مخاطب و توسعه بازار،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل تحلیل علمی عکاسی تبلیغاتی و بررسی نقش آن در جذب مخاطب و توسعه بازار :
فایل ورد کامل تحلیل علمی عکاسی تبلیغاتی و بررسی نقش آن در جذب مخاطب و توسعه بازار در ۷۸ صفحه ورد قابل ویرایش
فایل ورد کامل تحلیل علمی عکاسی تبلیغاتی و بررسی نقش آن در جذب مخاطب و توسعه بازار
فهرست مطالب
عنوان صفحه
تاریخچه
فصل اول: مبانی در عکاسی …………………………………………………………………………. ۱
رنگ …………………………………………………………………………………………………………… ۲
رنگ چنانچه هست و آنچنان که ما میبینیم …………………………………………………….. ۲
درجه حرارت رنگ ………………………………………………………………………………………. ۳
نور سفید و رنگها ……………………………………………………………………………………….. ۴
هنر دیدن ……………………………………………………………………………………………………. ۵
عناصر گرافیکی تصویر ……………………………………………………………………………….. ۶
کادر هنری …………………………………………………………………………………………………. ۶
نقطه دید …………………………………………………………………………………………………….. ۷
خط ……………………………………………………………………………………………………………. ۸
خطوط و ریتم …………………………………………………………………………………………….. ۸
سایه و روشن …………………………………………………………………………………………….. ۹
سایهها ……………………………………………………………………………………………………….. ۱۰
ضدنور ………………………………………………………………………………………………………. ۱۰
بافت …………………………………………………………………………………………………………… ۱۱
تن ……………………………………………………………………………………………………………… ۱۱
شکل و طرح ……………………………………………………………………………………………….. ۱۲
کمپوزیسیون تصویر ……………………………………………………………………………………. ۱۳
عدم تقارن ………………………………………………………………………………………………….. ۱۴
احساس عمق و بعد ……………………………………………………………………………………… ۱۴
همآهنگی …………………………………………………………………………………………………….. ۱۵
نظم و ترتیب یا آشفتگی؟ ………………………………………………………………………………. ۱۵
فصلدوم: ابزار و تکنیک …………………………………………………………………………….. ۱۶
اساس عکاسی رنگ ……………………………………………………………………………………… ۱۷
عکاسی سه رنگ ………………………………………………………………………………………….. ۲۰
وسایل نورپردازی ………………………………………………………………………………………. ۲۰
فلاش الکترونیک ………………………………………………………………………………………….. ۲۱
انواع فلاشهایالکترونیک ………………………………………………………………………………. ۲۱
محاسبه نور ……………………………………………………………………………………………….. ۲۲
کلکهای عکاسی ………………………………………………………………………………………….. ۲۲
کاربرد عکس ………………………………………………………………………………………………. ۲۴
«عکس موفق» و «عکس خوب» ……………………………………………………………………… 25
فصل سوم: موضوع عکاسی ………………………………………………………………………… ۲۷
بینش و عکسبرداری ……………………………………………………………………………………. ۲۸
نکاتی درباره سوژههای فتوژنیک ………………………………………………………………….. ۲۸
سوژه فتوژنیک و ویژگیهای آن …………………………………………………………………… ۲۸
فنون و شیوههای فتوژیک …………………………………………………………………………….. ۲۹
نکاتی درباره سوژههای فتوژنیک ………………………………………………………………….. ۳۰
فنون و شیوههای غیرفتوژیک………………………………………………………………………… ۳۱
سیاه و سفید گرافیک ……………………………………………………………………………………. ۳۲
مرکز توجه …………………………………………………………………………………………………. ۳۳
تغییر شکل: بدنمایی و کج شکلی ……………………………………………………………………. ۳۳
عکسهای گروهی …………………………………………………………………………………………. ۳۴
تصاویر کار ………………………………………………………………………………………………… ۳۴
تصاویر حیوانات …………………………………………………………………………………………. ۳۴
تصاویر ورزشی …………………………………………………………………………………………. ۳۵
حرکت ………………………………………………………………………………………………………… ۳۷
مردم …………………………………………………………………………………………………………. ۳۷
عکسهای شبانه ……………………………………………………………………………………………. ۳۸
در داخل خانه………………………………………………………………………………………………. ۳۹
فصل چهارم: نقد ………………………………………………………………………………………….. ۴۰
تعریف نقد ………………………………………………………………………………………………….. ۴۱
انواع نقد …………………………………………………………………………………………………….. ۴۲
روابط منتقد و هنرمند ………………………………………………………………………………….. ۴۳
تعریف توصیف …………………………………………………………………………………………… ۴۴
توصیف فرم ……………………………………………………………………………………………….. ۴۵
اهمیت توصیف برای خواننده ………………………………………………………………………… ۴۵
تفسیر عکس…………………………………………………………………………………………………. ۴۶
تعریف تفسیر ………………………………………………………………………………………………. ۴۷
نظریهزیبایی شناسی …………………………………………………………………………………….. ۴۸
نوشتن درباره عکس ……………………………………………………………………………………. ۴۹
مشاهده اثر و یادداشتبرداری ……………………………………………………………………… ۵۰
سخنگفتن درباره عکس ……………………………………………………………………………….. ۵۱
فصل پنجم: عکاسی و تبلیغات ……………………………………………………………………..
تعریف تبلیغ ………………………………………………………………………………………………… ۵۲
نظام تبلیغ …………………………………………………………………………………………………… ۵۳
تبلیغ در مقایسه با منابع اطلاعاتی و انتشاراتی ………………………………………………… ۵۳
تبلیغ در مقایسه با بخش خدمات ……………………………………………………………………. ۵۳
اصول کار تبلیغ …………………………………………………………………………………………… ۵۴
مشکلیابی و مشکلگشایی …………………………………………………………………………….. ۵۴
ترویج خوداتکایی …………………………………………………………………………………………. ۵۴
فراگیری زبان تبلیغات ………………………………………………………………………………….. ۵۵
توجه آرمانهای اسلامی و فرهنگ ملی ……………………………………………………………. ۵۵
در نظر گرفتن امکانات ملی …………………………………………………………………………… ۵۵
همبستگی با نهادهای مردمی …………………………………………………………………………. ۵۵
پرهیز از روزمرگی و قالبهای کلیشهای ………………………………………………………….. ۵۶
آموزش مداوم عناصر تبلیغی ……………………………………………………………………….. ۵۶
فلسفه وجودی نظام تبلیغ ……………………………………………………………………………… ۵۶
مقصود از «روانشناسی تبلیغات» چیست؟ ………………………………………………………. ۵۸
دیر باوران …………………………………………………………………………………………………. ۵۹
روشهای تبلیغاتی ………………………………………………………………………………………… ۵۹
روش نفی و اثبات ……………………………………………………………………………………….. ۵۹
روش شرطی ………………………………………………………………………………………………. ۶۰
روش طرح ناگهانی ………………………………………………………………………………………. ۶۱
روش استدلال …………………………………………………………………………………………….. ۶۲
شبه استدلال ……………………………………………………………………………………………….. ۶۲
عرصههای کاربر و روشهای تبلیغاتی ……………………………………………………………. ۶۳
تبلیغات سیاسی…………………………………………………………………………………………….. ۶۳
تبلیغات فرهنگی…………………………………………………………………………………………….. ۶۳
تبلیغات تجاری …………………………………………………………………………………………….. ۶۴
هدف تبلیغ……………………………………………………………………………………………………. ۶۴
رابطه مبلغ و تبلیغ ……………………………………………………………………………………….. ۶۵
ارتباطات …………………………………………………………………………………………………….. ۶۶
روشهای ابلاغ …………………………………………………………………………………………….. ۶۷
تبلیغ رخ به رخ (انفرادی) ………………………………………………………………………………. ۶۸
تبلیغ گروهی ……………………………………………………………………………………………….. ۶۹
تبلیغ طریقهای ……………………………………………………………………………………………… ۶۹
تبلیغ نتیجهای ………………………………………………………………………………………………. ۶۹
تبلیغ انبوهی ………………………………………………………………………………………………… ۷۰
الهام از قرآن……………………………………………………………………………………………….. ۷۰
تاریخچه
سالهای سال پیش، حتی قبل از اینکه عکاسی اختراع و تصویر ثبت شود، اساس آن یعنی جعبه تاریک وجود داشت و مورد استفاده قرار میگرفت: این وسیله ساده را ابنهیثم دانشمند مسلمان در قرن پنجم هجری/یازدهم میلادی برای مشاهده کسوف به کار برده بود و نقاشان ایتالیایی از قرن شانزدهم میلادی آن را برای طراحی دقیق منظرهها و ملاحظه دورنمایی صحیح به کار میبردند.
سیاهشدن املاح نقره در اثر تابش نور نیز از طرف برخی از دانشمندان، از جمله شولتسر آلمانی از سال ۱۷۲۷ مورد مطالعه قرار گرفته بود. در سال ۱۸۰۲ وج وود انگلیسی بر روی سطحهای حساس شده با نیترات نقره نقشهای شفافی به دست آورد. این سال در تاریخ عکاسی اهمیت زیادی دارد. اما در حقیقت شناسایی این اعمال جدا از هم، به معنای کامل کلمه، اختراع عکاسی را تشکیل نمیداد.
بالاخره بین سالهای ۱۸۲۲، ۱۸۲۶ یک مخترع فرانسوی به نام نیسفورنییپس برای اولین بار، توانست تصویر پدید آمده در جعبه تاریک را ضبط و ثبت کند و تا حدی به آن ثبات ببخشد. وی دانشمند بزرگی بود، اما برای عملی ساختن و توسعه بخشیدن به اختراع خود به همکار ثروتمندی نیاز داشت. تا اینکه در سال ۱۸۲۹ با یک فرانسوی دیگر، که نقاشی مرفه بود و ضمناً تجربههای با ارزشی در زمینه عدسیها و جعبه تاریک داشت شریک شد و هر دو در راه کشف ثبت تصویر روی صفحههای مسی نقره اندود («لوحه سیمین») قدم برداشتند.
آن روزها اختراع جدید هنور اسمی نداشت. بعد از مرگ نییپس (۱۸۳۳)، شریکش این شیوه را دگرئوتیپی و تصاویر آن را داگرئوتیپ نامید، زیرا اسم خودش لوییداگر بود. سالها بود، واژه فتوگرافی مرکب از دو کلمه یونانی فتوس (photos) به معنی نوروگرافس (graphos) به معنای نوشتن جای نام قبلی را گرفت.
در سال ۱۸۳۵ شیمیدان انگلیس تالبوت توانست روی کاغذهای شفاف نگاتیوهای بهتری به دست آورد. بالاخره در سال ۱۸۷۴، یک شرکت انگلیسی اولین شیشههای خشک عکاسی را به بازار عرضه کرد و عکاسی جنبه عملی به خود گرفت. اما حمل و نقل مقدار زیادی شیشه، از لحاظ سنگینی و شکنندگی، هنوز دایره عمل را محدود میکرد، تا اینکه چندی بعد فیلم جای شیشه را گرفت و عکاسی آماتوری رواج قابل ملاحظهای یافت.
رنگ
در سالهای اخیر عکس رنگی در مقایسه با عکس سیاه و سفید رواج فوقالعاده زیادی یافته است. آنچه تجارب زیاد عکاس رنگی را نشان میدهد این است که رنگ نیز یکی از عناصر تصویر است، مانند عناصر دیگر آن.
باید دانست که رنگ، به تنهایی ندرتاً قادر است توجه ببیننده را جلب کند. بیش از هر چیز باید گفت که رنگ به تنهایی قادر است اختلاف دو ناحیه را که در عکس سیاه و سفید ممکن است محسوس نباشد، به خوبی نشان دهد. همآهنگی و تضاد رنگها جای بحث زیادی دارد و با استفاده از هر یک از این دو ویژگی میتوان تصاویر بسیار زیبایی پدید آورد.
رنگ چنانچه هست و آنچنان که ما میبینیم
در اولین قدم عکاسی رنگی، نخستین سؤالی که پیش میآید این است که: « رنگ چیست؟ آسمان چرا آبی است؟ گل چرا قرمز است؟»
در جواب گفته میشود: «آسمان آبی است، چون فقط اشعه آبی را منعکس میکند. گل سرخ است، به دلیل اینکه جز اشعه سرخ پرتوهای دیگری را منعکس نمیکند.»
اما چنین پاسخی وقتی میتواند کاملاً صحیح باشد که در دنیا فقط یک رنگ سرخ وجود داشته باشد. در صورتی که میدانیم چنین نیست. گلی که از آن بحث میکنیم حتماً بهتر است از گلهای دیگر اشعه سرخ را منعکس میکند ولی اشعه سبز، زرد، آبی را کاملاً جذب نمیکند و به نسبت کمی و زیادی آنها گفته میشود که این سرخ مایل به نارنجی یا مایل به بنفش و غیره است. بدین ترتیب نتیجه میگیریم که در طبیعت رنگ خالص وجود ندارد و آنچه میبینیم ترکیباتی از انواع مختلف رنگهاست.
رنگ و نور . به این نکته باید خوب توجه داشت که «رنگ بدون نور معنی ندارد» و در حقیقت یکی بدون دیگری نمیتواند وجود داشته باشد. از آنجه که نور پیوسته در حال تغییر است. مسئله عکاسی رنگی پیچیده و مشکل میشود، زیرا مواد حساس فیلمها توانایی و خاصیت تعبیر و تفسیر چشم انسان را ندارد و آنچه را که در حقیقت وجود دارد عیناً ثبت میکند.
هر گاه نور از لحاظ «شدت» تغییر یابد (گلی که در نور ضعیف تیره به نظر میآید در نور آفتاب روشن دیده خواهد شد.) از لحاظ «کیفیت» نیز تغییر میکند و اینجا مسئله مهمی پیش میآید که همانا درجه حرارت رنگ است. وقتی از موضوعی عکس رنگی گرفته شود رنگهای آن تحت تأثیر «حرارت رنگ» به صورت متفاوت روی ماده حساس فیلمها اثر خواهد کرد. عواملی که در این تغییرات مؤثرند عبارتند از: جنس و طبیعت و منبع نور (نور خورشید یا نور مصنوعی)، موضوع در سایه است یا زیر آفتاب، فصل، ساعت روز، وضع آسمان، موقعیت جغرافیایی محل و غیره… مشکل کار در اینجاست که چشم انسان اگر هم قادر به تخمین «شدت» نور باشد. از تجزیه و درک «کیفیت» آن عاجز است.
درجه حرارت رنگ
در فیزیک گفته میشود که اگر به فلزی حرارت داده شود. بر حسب مقدار گرمایی که به آن میرسد و به تدریج بالا میرود نورهای رنگی متفاوتی چون سرخ تیره، سرخ روشن، نارنجی، زرد، سفید و سفید مایل به آبی از آن ساطع خواهد شد. با توجه به این نکته، میتوان تصور صحیحی از کیفیت نور و چگونگی رنگی که منابع مختلف نور دارند پیدا کرد. همین است که حرارت رنگ نام دارد این است که درجه حرارت رنگ یکسان نمیماند و برحسب فصل سال، ساعت روز، منطقه جغرافیایی، شرایط جوی و غیره تغییر میکند. برای مثال اگر نور خورشید را در هوای روشن در نظر بگیریم ملاحظه خواهیم کرد که عکسی که در وسط روز گرفته شود اغلب رنگ حاکم در آن رنگ «آبی» خواهد بود، در حالی که اگر در همان محل، صبح اندکی بعد از طلوع خورشید یا عصر کمی پیش از غروب عکس بگیریم رنگ حاکم «سرخ» خواهد بود.
این موضوع به این شکل توجیه میشود که درجه حرارت رنگ در حوالی ظهر ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ درجه کلوین است، در حالی که صبح و عصر به ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ درجه کاهش مییابد.
نور روز
خورشید در موقع طلوع و غروب ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ درجه کلوین
نور صبح و عصر در هوای آفتابی ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ درجه کلوین
نور وسط روز در هوای آفتابی ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ درجه کلوین
آسمان آبی ۱۳۰۰۰ درجه کلوین
نور مصنوعی یا نور چراغ
لامپهای برق معمولی ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ درجه کلوین
لامپهای هالوژن ۳۴۰۰۰ درجه کلوین
لامپهای فلاش منیزیم آبی ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ درجه کلوین
فلاش الکترونیک ۶۰۰۰ درجه کلوین
توجه: این درجهها وقتی صحیح است که لامپهای نور ولتاژ برق کامل و ثابت باشد. در لامپهای کار کرده یا هنگامی که جریان برق ضعیف است رنگ نور زیادتر و درجه کلوین پایینتر خواهد بود.
نور سفید و رنگها
پیشتر گفتیم که نور سفید مرکب از تعداد بیشماری پرتوهای رنگین تکرنگ است که طیف مرئی خورشید را به وجود میآورد. اما به طور کلی آن را میتوان به سه ناحیه بزرگ اصلی تقسیم کرد که عبارتند از: «آبی بنفش» «سبز»، «قرمز»، که از ترکیب پرتوهای این سه رنگ اصلی که آنها را رنگهای اولیه نیز میگویند همه رنگهای دیگر را میتوان پدید آورد. همین که یک قسمت از پرتوهای نور سفید از میان برود، بلافاصله چشم احساس رنگ خواهد کرد. رنگ یک جسم در حقیقت نتیجه کاهشی است که در مجموعه پرتوهای نور سفید ایجاد میشود. به عبارت دیگر، به علت جذب بعضی و انعکاس بعضی دیگری از پرتوهایی است که بر چمن میتابد که چشم آن را سبز میبیند زیرا چمن همه پرتوها را جذب کرده است جز آنهایی که تشکیل دهنده رنگ سبز هستند. سیب قرمز دیده میشود چون تمام تشعشات نور را جذب میکند جز آنهایی که از اختلاطشان رنگ قرمز پدید میآید.
هنر دیدن
وضوح تصویر و نور صحیح دو شرط اساسی برای موفقیت عکاس در برداشتن عکس از نظر فنی است. عکسی را از نظر فنی میتوان «عکس خوب دانست که محاسبه نور آن صحیح انجام بگیرد و تمام جزئیات آن در حد کافی از وضوح برخوردار باشد. اما هر تصویری که از لحاظ فنی صحیح و خوب باشد. الزاماً عکس جالبی نیست. در موقع گرفتن عکس، اگر قلب و روح انسان در برابر موضوعی که انتخاب کرده است از احساس خالی باشد، حساسترین فیلمها هم نخواهد توانست کوچکترین خدمت و کمکی بکند، زیرا عکس خوب با داشتن معنی و مفهوم و با برخورداری از محتوی و فرم، باید بتواند توجه بیننده را جلب کند و مدتی معطوف خود نگهدارد.
از لحاظ فرم، یعنی طرز قرار گرفتن خطها، سطحها، حجمها، و شکلها، که در حقیقت هر تصویری از همین اجزاء تشکیل میگردد. از اصول و قواعد کمپوزسیون (ترکیببندی) میتوان کمک گرفت. وقتی عکس خوبی را تماشا میکنید، بلافاصله نظرتان به موضوع آن جلب میشود. سپس مشاهده میکنید که (۱) عناصر تصویر به کمک طرح و شدت و ضعف رنگها، با موضوع اصلی ایجاد همآهنگی کردهاند، و (۲) هیچ چیزی نیست که توجه بیننده را از موضوع اصلی منحرف کرده به سوی خود بکشاند. در نتیجه، از مجموعه تصویر احساس توازن و تعادل میشود.
وظیفه عکاس هنرمند است که ترکیبها را بیابد، جدا سازد و برای تماشای دیگران آماده کند. آنچه نظر یک عکاس را جلب میکند بیشک چیزی است که با روح و فکر و سرشت او پیوند دارد، چرا که او را وادار به انتخاب یکی و انصراف از دیگری میکند.
عناصر گرافیکی تصویر
آنچه در یک عکس مهم است وسیلهای نیست که آن را گرفته، بلکه عکاسی است که آن را پدید آورده است. این عکاس است نه دوربین که بهترین عکسها را به وجود میآورد. بیان هنری امری است فطری و غریزی و اکثراً بیش از معلومات و اطلاعات به احساسات نیاز دارد.
کادربندی
انتخاب یک مربع یا مستطیل، به اصطلاح چهارچوبی، است که موضوع را در برمیگیرد، اغلب اوقات این کار لحظهای پیش از گرفتن عکس در داخل پنجره دید (ویزور) انجام میپذیرد. برای یک عکاس خوب، کادربندی یک موضوع عبارت است از لحاظ کردن آن به هنگام عکسبرداری در داخل چهارضلع پنجره دید به طرزی مناسب. ابعاد موضوع هر چه باشد، امکان کادرگیریهای متعدد وجود دارد. از صحنههای خیلی کلی تا جزئیات، به اصطلاح دیگر از پلان کلی تا پلان جزئی.
پلان یا نمای کلی. موضوع را با محیطش نشان میدهد. مانند ساختمانی در میان یک منظره.
نمای متوسط. کادربندی فشردهتری دارد و روی موضوع اصلی بیشتری تأکید میکند، بیآنکه جای زیادی برای اطراف آن باقی بگذارد، این شیوه کادربندی برای صفحههای داستانی که از موضوعهای زنده گرفته میشود بسیار مناسب است.
نمای نزدیک قسمت اصلی موضوع را شامل میشود، بدون آنکه متضمن محیط و جوانب باشد: مانند کودکی در گهواره.
نمای درشت. فقط حاوی پرمعنیترین قسمت موضوع است: مانند دست، صورت، گلبرگهای یک گل و غیره …. میتوان گفت: که نمای درشت بر روی جزئیاتی انگشت میگذارد که خود میتواند موضوع مستقلی باشد.
به این ترتیب قدرت بیان منحصر به فردی به تصویر میبخشد. نمای درشت به شدت مورد توجه عکاسان مدرن است زیرا توجه انسان را به جزئیاتی جلب میکند که چشم معمولاً به تجزیه و تحلیل آن نمیپردازد.
نقطه دید
جایی است که چشم بیننده یا عدسی دوربین قرار دارد و یکی از ارکان اساسی عکاسی محسوب میشود. زیرا پرسپکتیو موضوع فقط به آن بستگی دارد.
نقطه دید پایین. پلانهایی را که به طور طبیعی قرار دارند در هم میفشارد و چنان به نظر میرسد که اشیا را به هم نزدیک کرده و به روی هم انداخته است. ارتفاع اشیایی را که در پلان (پیشزمینه) واقعاند تشدید میکند. خط افقی را پایین میآورد.
نقطه دید بالا. پلانها را از هم جدا میکند و به نظر میرسد. که اشیا از هم دور شدهاند. ارتفاع اشیاء واقعی در پلان اول میکاهد. گویی به زمین چسبیدهاند. خط افق را بالا میبرد.
نقط دید طبیعی. همان است که به آن عادت کردهایم و انتخاب نقطه دید، عامل اساسی در عکاسی است.
روش شرطی
ایوان پتروریج پاولوف (۱۸۴۹ ۱۹۳۶) دانشمند شوروی را بیشک میتوان یکی از کسانی دانست که فایلات مربوط به یادگیری را در مسیر دقیق علمی هدایت کردند. فایلات آزمایشهای پاولوف در کتاب معروف وی به نام بازتابهای شرطی (۱۹۲۷) منتشر شدهاند.
دانشآموزی را در نظر بیاورید که در سالهای اول دبستان به خاطر ضعف معلم یا کمی پشت کار خود و یا هر دوی اینها پیشرفت چندانی در درس خواندن نداشته است به خاطر ناراحتهایی که شکست کودکان بدنبال دارد، این عدم توانایی دانشآموز ممکن است سبب پاسخ اضطراب و نفرت در کودک شود، یاد نگرفتن درست خواندن را بنا به آزمایش فوق محرک طبیعی یا محرک غیرشرطی و پاسخ اضطراب و نفرت را پاسخ طبیعی به این محرک، یا پاسخ غیرشرطی، مینامیم احتمال دارد که کودک از طریق قانون شرطی شدن نه تنها از درس خواندن بلکه از معلم درس نیز متنفر شود، و از دیدن او دچار اضطراب و نگرانی گردد. در اینجا معلم محرک شرطی سطح اول نفرت و نگرانی پاسخ شرطی سطح اول است.
باز هم احتمال دارد که کودک نه تنها از درس خواندن و معلم بلکه از هر کار و فعالیت دیگری که از سوی معلم سرچشمه بگیرد متنفر گردد. در اینجا فعالیتهای معلم محرک شرطی سطح دوم، و پاسخ اضطراب و نگرانی پاسخ شرطی سطح دوم هستند.
احتمال دارد که نه تنها معلم، درس خواندن و فعالیتهای مربوط به انکه سایر فعالیتهای مدرسه نیز سبب نگرانی کودک بشوند و مورد نفرت وی قرار گیرند. در اینجا سایر فعالیتهای مربوط به مدرسه نقش محرک شرطی سطح سوم، و نفرت و اضطراب پاسخ شرطی سوم هستند.
و بالاخره ممکن است خود مدرسه به طور کلی مورد تنفر کودک قرار گیرد و برای او ترسانگیز بشود. در این حال مدرسه محرک شرطی سطح چهارم و پاسخ اضطراب و ترس پاسخ شرطی سطح چهارم است. هر چه تعداد سطوح شرطی بالا افزایش یابد. از شدت و نیروی پاسخ کاسته میشود.
نظریات پاولوف اساس یکی از رایجترین و در عین حال خطرناکترین روشهای تبلیغاتی است که آن را روش «شرطی» مینامیم.
اولین آزمایشهای یادگیری پاولوف در مورد سگها به صورتی بسیار دقیق انجام شد. وی توانست با اجراء یک عمل جراحی در گلو و غده بزاق سگ مقدار بزاقی را که در شرایط آزمایشی ترشح میشد بدقت اندازه بگیرد. اساس نظریه بازتابهای شرطی پاولوف از آزمایش ساده و معروف وی استخراج شده است: اگر لحظهای پیش از گذاشتن تکهای گوشت در دهان یک سگ زنگی را به صدا درآوریم، و این عمل را چندین بار تکرار کنیم، موقعی میرسد که زنگ به تنهایی سبب ترشح بزاق دهان سگ میگردد.
به عقیده پاولوف، بر اثر مجاورت زمانی محرک شرطی (زنگ) و محرک غیرشرطی (گوشت) از طریق رد و بدل امواج مغزی، میان مراکز عصبی این دو پیوند برقرار میگردد که سبب میشود محرک شرطی مرکز مربوط به محرک غیرشرطی را برانگیزد و ترشح غدد بزاق دهان سگ (پاسخ شرطی) را ایجاد کند. قانون شرطی پاولوف باتمام سادگی آن یکی از معروفترین کشفیات روانشناسی قرن حاضر است.
نظریات پاولوف اساس یکی از رایجترین و در عین حال خطرناکترین روشهای تبلیغاتی است که آن را روش «شرطی» مینامیم.
روش طرح ناگهانی
بسته به موضوع پیام و زمینه اجتماعی آن از روش طرح ناگهانی استفاده میشود، مانند قطع فیلم سینمایی در سینماها و تبلیغ تجارتی در میان آن، و یا قطع برنامههای رادیو و تلویزیون برای اعلام خبرهای بسیار مهم و غیره. برای استفاده از روش طرح ناگهانی در تبلیغات سعی میشود زمینه طرح مورد علاقه و توجه شدید مخاطب باشد.
گاهی اوقات برای استفاده از این روش شیوههای ابتکاری استعمال میشود. به عنوان مثال کارخانه کفش ملی که آرم آن تصویر یک فیل است، در ابتداء تأسیس آن، فیل بزرگی را در میدان امامحسین که آن روز میدان فوزیه نامیده میشد به هوا کرد. هیچ کس انتظار دیدن فیلی به ابعاد واقعی در هوا نداشت و همین عامل سبب تبلیغ بهتر برای کارخانه مذکور میشد.
باید توجه داشت استفاده از روش طرح ناگهانی دارای محدودیت است. که اگر به صورت مرتب و پیدر پی صورت پذیرد کاربرد اختصاصیش را از دست میدهد.
روش استدلالی
همان طوری که روش تبلیغات شرطی را خطرناکترین روش تبلیغاتی نامیدیم، این روش را باید بهترین و مفیدترین روش تبلیغات نامید. زیرا اساس این روش را تعقل و تفکر تشکیل میدهد. تبلیغات استدلالی سبب رشد جامعه و ارتقاء سطح فرهنگ ملی میشود. این روش دو شرط مهم لازم دارد: نخست افزایش سطح دانش عمومی و کاهش بیسوادی و رشد فرهنگ چشمی و گوشی و دوم حقانیت پیامی که مورد تبلیغ قرار میگیرد.
بیتردید از بین همه روشهای تبلیغی، آن روشی که بیشتر مورد تأکید دین اسلام است روش استدلالی است به هر حال روش استدلالی زیربنای کار تبلیغی سالم و اسلامی است.
شبه استدلال
مقصود از «شبه استدلال» مجموعهای از روشهای تبلیغی است که مبلغ برای فریب افکار عمومی در جهت هدفهای خود به کار میگیرد. اگر به کار رفتن این روشها یا بهتر بگوییم ترفندهای تبلیغی خطرناک است، ناشناختن این روشها خطرناکتر است. زیرا عدم شناسایی این روشها و ترفندهای تبلیغی سبب تأثیرگذاری جدی آنها بر افکار عمومی مردم جهان، بویژه مردم جهان سوم شده است.
هدف عمومی از این ترفندها و روشها، ایجاد تصویری از یک بیان و منطق استدلالی است که مخاطب را به حقانیت پیام مبلغ متقاعد کند. به این دلیل به این روشها و ترفندها در «شبه استدلال» میگوییم.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 