فایل ورد کامل تحلیل مراحل رشد زبان در کودک طبیعی انگلیسی‌زبان و بررسی فرآیندهای یادگیری


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل تحلیل مراحل رشد زبان در کودک طبیعی انگلیسی‌زبان و بررسی فرآیندهای یادگیری دارای ۱۷۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل تحلیل مراحل رشد زبان در کودک طبیعی انگلیسی‌زبان و بررسی فرآیندهای یادگیری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل تحلیل مراحل رشد زبان در کودک طبیعی انگلیسی‌زبان و بررسی فرآیندهای یادگیری۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل تحلیل مراحل رشد زبان در کودک طبیعی انگلیسی‌زبان و بررسی فرآیندهای یادگیری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل تحلیل مراحل رشد زبان در کودک طبیعی انگلیسی‌زبان و بررسی فرآیندهای یادگیری :

فایل ورد کامل تحلیل مراحل رشد زبان در کودک طبیعی انگلیسی‌زبان و بررسی فرآیندهای یادگیری

مقدمه مترجم

مطلب حاضر بخشی از کتاب «تحول زبان»[1] (قسمتهایی از فصل‌های ۱۰ و ۱۱) نوشته رابرت ای.اونز[۲] می‌باشد. در این کتاب نویسنده به فایل ورد کامل تحلیل مراحل رشد زبان در کودک طبیعی انگلیسی‌زبان و بررسی فرآیندهای یادگیری می‌پردازد. مطالعه این کتاب برای علاقه‌مندان به رشد طبیعی گفتار و زبان مفید می‌باشد، همچنین می‌تواند الگوی خوبی جهت اینچنین فایلهایی در زبان فارسی باشد. قسمتهای دیگر این کتاب به راهنمایی اساتید گروه گفتار درمانی توسط دانشجویان دوره ۲۶ شده است که اسامی آنها به شرح زیر می‌باشد:

فصل‌های ۱ و ۲ شکوفه میرزاآقابیگ

فصلهای ۲ و ۳ مرضیه فاطمی

فصل‌های ۴ و ۵ زهرا ضربی‌زاده

فصل‌های ۶ و ۷ مهدی شاکر اردکانی

فصل‌های ۷ و ۸ زهرا روحی پور

فصل‌های ۹ و ۱۰ مریم فهام

فصل‌های ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ عباس دهستانی اردکانی

در پایان، از زحمات سرکارخانم سلطانی، استاد راهنمای اینجانب و سایر اعضای هیات علمی دپارتمان آسیب شناسی گفتار و زبان تشکر و قدردانی می‌نمایم.


[۱] – Language Development

[۲] – Robert E.Owens

فایل ورد کامل تحلیل مراحل رشد زبان در کودک طبیعی انگلیسی‌زبان و بررسی فرآیندهای یادگیری
فهرست عناوین

عنوان صفحه

مقدمه مترجم ………………………….. ۱

عوامل تعیین کننده مراحل یادگیری …………………. ۲

تکواژهای اولیه دیگر ……………………………. ۵

افعال معین …………………………… ۵

پسوندهای صفت و اسم ……………………. ۶

یادگیری قانون صرفی و جنبه‌های دیگر زبان …………… ۷

تحول شکل جمله ………………….. ۱۰

عناصر جمله ……………………………………. ۱۱

تحول عبارت اسمی ………………………. ۱۱

تحول عبارت فعلی ………………………. ۱۳

زمان و ارجاع …………………………….. ۱۹

انواع جمله ……………………………………. ۲۳

شکل جمله خبری ………………………… ۲۴

شکل جمله پرسشی ……………………….. ۲۹

شکل جمله امری ………………………… ۳۵

شکل جمله منفی…………………………. ۳۶

درونه‌گیری و ربط ………………… ۴۱

درونه‌گیری عبارتی ………………………………. ۴۳

درونه‌گیری مصدری ………………………. ۴۴

درونه گیری اسم فعل ……………………. ۴۵

درونه‌گیری بند وابسته …………………………… ۴۶

ربط بندی ……………………………………… ۵۱

خلاصه …………………………………………. ۵۷

تحول واجشناختی …………………. ۵۸

فرایندهای واجشناختی ……………………………. ۶۰

فرایندهای ساختار هجایی ………………… ۶۰

فرایند همگونی ………………………… ۶۳

فرایندهای جانشینی …………………….. ۶۴

فرایندهای چندگانه …………………….. ۶۶

درک و تولید ………………………….. ۶۷

خلاصه ………………………………… ۶۸

نتیجه‌گیری ……………………… ۶۹

مباحثه ………………………… ۷۰

خودآزمایی ……………………… ۷۱

تحول معناشناختی و کاربرد زبان در افراد مدرسه‌رو و بزرگسال ۷۳

اهداف فصل ……………………… ۷۴

تحول کاربرد شناختی………………. ۷۹

داستانها ……………………………………… ۸۰

تحول داستانها ………………………… ۸۳

تحول دستور زبان قصه ………………………. ۸۹

تفاوتهای داستان ………………………. ۹۶

تواناییهای محاوره‌ای ……………………………. ۱۰۰

کاربردهای زبان ……………………….. ۱۰۱

شروع و حفظ موضوع ……………………… ۱۰۵

رابط‌ها و جداکننده‌ها …………………… ۱۰۶

درخواستهای غیر مستقیم …………………. ۱۰۷

اصلاح گفتگو …………………………… ۱۱۰

اصطلاحات اشاره‌ای ………………………. ۱۱۱

تفاوتهای جنسیتی ……………………………….. ۱۱۲

کاربرد واژه‌ها ………………………… ۱۱۳

سبک گفتگو ……………………………. ۱۱۴

تحول ………………………………… ۱۱۸

نتیجه ……………………………….. ۱۲۰

خلاصه …………………………………………. ۱۲۲

============================

عوامل تعیین کننده مراحل یادگیری

ارتباط شناختی بین پیچیدگیهای معنایی و نحوی این تکواژ‌هاست که کلید مراحل تحول است، نه بسامد کاربرد آنها در گفتار بزرگسال. پیچیدگیهای نحوی و معنایی زمانی آشکار می‌شوند که به مراحل یادگیری در زبانهای دیگر توجه کنیم. برای مثال، مفهوم واقعی «جمع» (یک و بیشتر از یک) واقعاً ساده است و کودک آن را به سرعت فرا می‌گیرد؛ با این وجود، نشانه‌گذاری جمع در عربی مصری بسیار پیچیده می‌باشد و استثناهای زیادی در آن وجود دارد. در مقایسه با پیش‌دبستانی‌های انگلیسی زبان، اکثر نوجوانان مصری همچنان در رابطه با «جمع» مشکل دارند.

تفاوت جنسیت نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد. در زبان انگلیسی، مانند زبان فرانسوی، تنها دو جنسیت، مرد و زن، وجود دارد؛ با این وجود، اکثر واژه‌های انگلیسی برای جنسیت نشانه‌گذاری نشده‌اند. فولانی[۱]، که یک زبان نیجری- کنگویی است، حدوداً شامل دوازده جنسیت می‌باشد. به علت پیچیدگی معنایی و نحوی این شکلها، کودکان فولانی زبان، نسبت به کودکان انگلیسی زبان، نشانه‌های جنسیت را در مدت زمان طولانی‌تری فرا می‌گیرند.

تحول صرفی اولیه فعل امکان دارد به جنبه‌های معنایی زیر ساختی فعل مربوط باشد (بلوم[۲]، لیفتر[۳] و هیفتز[۴]، ۱۹۸۰). کودک به تدریج مراحل نخستین افعال عمومی و غیر اختصاصی نظیر make,go,do را فرا می‌گیرد. با گسترش فراگیری این نوع افعال، نشانه‌های صرفی به سرعت ظاهر می‌شوند؛ در نتیجه یادگیری صرفی اولیه، ممکن است به صورت واژه به واژه باشد. در مقابل، احتمال دارد که افعال اختصاصی‌تر نشانه‌گذاری نشده باشند.


[۱] – Fulani

[۲] – Bloom

[۳] – Lifter

[۴] – Hafitz

تحول شکل جمله

حدود سی ماهگی که کودک وارد مرحله سوم می‌شود، دو شکل اساسی جملات انگلیسی یعنی «فاعل- فعل- مفعول» (Ramona eats vegetable) و «فاعل- فعل ربطی- مسند» (Byung is big) را به خوبی یاد گرفته است (ولز[۱]، ۱۹۸۵). کودکانی که در حال یادگیری زبانهای دیگر، مثل پرتغالی، هستند نیز عناصر اسم و فعل را زود یاد می‌گیرند. (والیان[۲] و ایزنبرگ[۳]، ۱۹۹۶).

اساسی‌ترین قانون چامسکی در مورد ساختار عبارت، بیان می‌کند که جمله شامل عبارت اسمی و عبارت فعلی می‌باشد. عناصر نحوی لازم برای جملات ساده، اسم (فاعل) و فعل (گزاره) می‌باشند و کودک این دو عنصر را تا اواخر مرحله دوم و اوایل مرحله سوم یاد می‌گیرد. بعد یا در حال فراگیری این عناصر، کودک به تدریج الگوی اولیه را اصلاح می‌کند. بنابراین، تحول در دو سطح صورت می‌گیرد:عناصر جمله و جمله. سرانجام تحول درونی عبارات اسمی و فعلی و انواع جملات خبری، سئوالی و امری و شکل منفی مربوط به هر یک حاصل می‌شود. نمونه‌ای از گفتار و زبان کودک چهارساله روی قطعه نهم لوح فشرده‌ای که همراه این متن می‌باشد، موجود است. رونوشتی از گفتار کودک ۴۸ ماهه در جدول ۳/۱۴ این متن آمده است. به شکل جمله در این رونوشت توجه کنید، اگر چه محتوا بسیار کودکانه است، اما ساختار جمله کاملتر به نظر می‌رسد. برای مقایسه، به گفتار یک کودک سی و دو ماهه در جدول ۲/۱۴ و نمونه گفتاری کودک پنج ساله روی قطعه دهم لوح فشرده همراه، توجه کنید.

عناصر جمله

قبل از بررسی شکلهای مختلف جمله، باید تحول درونی آن را مورد توجه قرار دهیم. عبارات اسمی و فعلی از مهمترین موارد این بخش می‌باشد.

تحول عبارت اسمی

اسامی مفرد، بزرگترین گروه نحوی هستند که در اولین پنجاه واژه کودک ظاهر می‌شوند. اگرچه در مرحله اول اسامی با واژه‌های دیگر ترکیب می‌شوند، اما صرفاً زمانیکه به تنهایی بکار می‌روند، گسترش می‌یابند.

ابتدا این گسترش شامل اضافه کردن حرف نکره (a) یا حرف اشاره that به اسم می‌باشد. کودک عادی در بیست و یک ماهگی این ترکیبها را می‌سازد (ولز[۴]،۱۹۸۵). بنابراین، کودک احتمالاً عباراتی مثل “A kitty” یا “that candy” را به کار می‌برد. گسترش بعدی عبارت اسمی شامل اضافه کردن اسامی ملکی (Daddy’s shoe)، کمیتها (some cookie) و ویژگیهای فیزیکی (Big doggie) به اسم می‌باشد. بکار بردن چند توصیف کننده در مرحله اول نادر است، کودک احتمالاً هنوز عبارت “My big doggie” را به کار نمی‌برد. فایل ورد کامل تحلیل مراحل رشد زبان در کودک طبیعی انگلیسی‌زبان و بررسی فرآیندهای یادگیری
فهرست توصیف کننده‌های اولیه معمولاً کوتاه است و به طور تدریجی افزایش می‌یابد.


[۱] – Wells

[۲] – Valian

[۳] – Eisenberg

[۴] – Wells

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.