فایل ورد کامل مطالعه مبانی نظری و پیشینه آموزش مثبتنگری و تأثیر آن بر رشد روانی و اجتماعی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مطالعه مبانی نظری و پیشینه آموزش مثبتنگری و تأثیر آن بر رشد روانی و اجتماعی دارای ۴۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مطالعه مبانی نظری و پیشینه آموزش مثبتنگری و تأثیر آن بر رشد روانی و اجتماعی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل مطالعه مبانی نظری و پیشینه آموزش مثبتنگری و تأثیر آن بر رشد روانی و اجتماعی۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مطالعه مبانی نظری و پیشینه آموزش مثبتنگری و تأثیر آن بر رشد روانی و اجتماعی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مطالعه مبانی نظری و پیشینه آموزش مثبتنگری و تأثیر آن بر رشد روانی و اجتماعی :
در ۴۰ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
توضیحات: فصل دوم (پیشینه و مبانی نظری فایل)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : فارسی وانگلیسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
قسمتهایی از متن مبانی نظری و پیشینه
مثبت نگری
در این بخش درباره مثبت نگری که شامل تعاریف، فایلات انجام گرفته و قابلیتهای آن است بحث می شود.
مبانی نظری آموزش مثبت نگری
در طی دهه گذشته روانشناسی مثبتگرا[۱] به یکی از گرایشهای عمده در روانشناسی تبدیلشده و بهسرعت جایگاه مناسبی در این رشته یافته است. سرعت این گرایش در تبدیل به یک رویکرد عملگرا و مبتنی بر شواهد[۲] با پیشینه هیچیک از گرایشهای دیگر قابلمقایسه نیست. این سرعت بهویژه درزمینهی شیوهها و مداخلاتی[۳] که در روانشناسی مثبتگرا ابداع و مورداستفاده قرارگرفتهاند، چشمگیر است. کاربست مداخلات مثبت بهمنظور ارتقای کیفیت زندگی، خشنودی بیشتر از زندگی، شادکامی و نشاط و دستیابی به خوش باشی (احساس ذهنی آسایش)[۴] و در یککلام سعادتمندی (خوشبختی)[۵] میباشد. گسترش این کاربستها تا جایی است که در چند سال اخیر از درمانهای مثبتگرا[۶] سخن گفتهشده است (سلیگمن[۷]، ۲۰۰۶).
برای فهم این مداخلات و بررسی نتایج مطالعات مبتنی بر آنها نخست لازم است تا از روانشناسی مثبتگرا، ماهیت و اصول آن شناخت داشته باشیم. به همین مناسبت در آغاز به پیشینه، تعریف و حوزههای عمل و مطالعات این رشته اشارهکرده و آنگاه به مثبت درمانی، اصول و مداخلات و راهکارهای آن جهت اینکه افراد بتوانند ارتباط میان افکار، احساسات و رفتار خود را درک کنند و با انجام تمرینهای مختلف بتوانند بهجای یأس و انفعال و تفسیرهای بدبینانه، رویدادها را بهگونهای خوش بینانه تفسیر کنند و با آنها به صورتی سازنده روبهرو شوند پرداخته خواهد شد.
پیشینه روانشناسی مثبتگرا
کریستوفر پترسون[۸] (۲۰۰۶) در کتاب مبانی روانشناسی مثبتگرا[۹] معتقد است که روانشناسی مثبتگرا گذشتهای طولانی و پیشینهای بسیار کوتاه دارد. وی در این زمینه معتقد است هرچند این حوزه از سال ۱۹۹۸ توسط مارتین سلیگمن[۱۰] و همکاران او ابداع شد ولی مدتها پیشازاین در آثار روانشناسانی چون آبراهام مزلو[۱۱] و در آثار وی آنجا که از خلاقیت و خود شکوفایی سخن میگوید بر وجوهی از جنبههای مثبت در آدمی و در روانشناسی تأکید شده است. بااینحال آنچه بهعنوان روانشناسی مثبتگرا شناخته میشود بهطور مشخص از ۱۹۹۸ و توسط سلیگمن آغاز و از سال ۲۰۰۰ با اختصاص یکی از شمارههای مجله روانشناسی آمریکایی[۱۲] به این رشته رسماً در متون روانشناسی وارد شد.
اما روانشناسی مثبتگرا چیست و چه ضرورتی برای آن وجود داشته است؟
تعریف روانشناسی مثبتگرا
پترسون (۲۰۰۶) روانشناسی مثبتگرا را مطالعه علمی امور درست در زندگی از تولد تا مرگ و توقف گاههای بین این دو میداند. سلیگمن و چیکزنت میهای (۲۰۰۰) در مورد هدف روانشناسی مثبتگرا مینویسند «هدف روانشناسی مثبتگرا آغاز تغییر در نوع پرداخت روانشناسی، از اشتغال خاطر صرف به بدترین امور در زندگی به پرداختن به شرایط مثبت است». سونیا لوبومیرسکی[۱۳] و آلیسون آبه[۱۴] معتقدند که روانشناسان مثبتگرا متعهدند تا عواملی را بررسی کنند که به افراد، خانوادهها و جوامع اجازه میدهد تا رشد کرده شکوفا شوند و به شکلی بهینه عمل کنند. داک ورث[۱۵]، استین[۱۶] و سلیگمن (۲۰۰۵) در جامعی در نخستین شماره مجله سالنامه روانشناسی بالینی[۱۷]، روانشناسی مثبتگرا را چنین تعریف کردهاند؛
«روانشناسی مثبتگرا مطالعه علمی تجربههای مثبت و صفات فردی مثبت و نهادهایی است که رشد آنها را تسهیل میکنند. روانشناسی مثبت با توجه به اینکه به آسایش روانی[۱۸] و کارکرد بهینه میپردازد، در بدو امر شاید یک پیوست روانشناسی بالینی یا بخشی از آن باشد اما ما چیز دیگری معتقدیم. باور ما این است افرادی که شدیدترین فشارهای روانشناختی را تحمل میکنند در زندگی به دنبال امری بهمراتب بیشتر از تسکین یافتن از درد و رنج هستند. افراد دچار مشکل در پی خشنودی بیشتر، لذت بیشتر و رضایتمندی بیشترند تا صرف کمتر کردن غم و نگرانی. آنان به دنبال ساخت نقاط قوتند نه اصلاح نقاط ضعفشان، آنها به دنبال زندگی معنادار و دارای قصد و هدفند. بدیهی است که این شرایط بهسادگی و با رفع درد و ناراحتی حاصل نمیشوند.» (داک ورث و همکاران، ۲۰۰۵).
۲- Positive psychology
۳- Evidence-based
۱- Intervention
۲- Subjective well-being
[۵]- Eudaimonia
[۶]- Positive therapy
۵- Seligman
۶- Christopher Peterson
۷- Aprimer in positive psychology
۸- Martin Seligman
۹- Abraham Maslow
[۱۲]- American psychologist
[۱۳]- Sonja Lyubomirsky
[۱۴]- Allison Abbe
[۱۵]- Duckworth
[۱۶]- Steen
[۱۷]- Annual Reviw of Clinical Psychology
[۱۸]- Well-being
…
مبانی روانشناسی مثبت
همانگونه که اشاره شد روانشناسی مثبت مبتنی بر اصول و مفروضههایی است که بهنوعی در تقابل با اصول و مفروضههای روانشناسی معمولی[۱] و بهویژه روانشناسی بالینی قرار دارند. اصلیترین این تفاوتها در اصول و مفروضههای مرتبط با سرشت و ماهیت انسان است. سلیگمن و چیکزنت میهای (۲۰۰۰) متذکر میشوند که روانشناسی معاصر اولویت را به آن مفهومی از انسان داده است که تا حد زیادی بر مبنای آسیبشناسی، ضعف و ناکارآمدی است یعنی یک روانشناسی پزشکی محور[۲]! سلیگمن در اثر دیگری (۲۰۰۲) در اشاره به همین مفروضه اساسی است که مینویسد «روانشناسی موشکی است که به تقلید از موشک دیگری که بهاصطلاح روانپزشکی نامیده شده به پرواز درآمده است» یورگنسن و نفستاد[۳] ( ۲۰۰۴). از اینجاست که مادوکس[۴] این روانشناسی را پیرو ایدئولوژی بیماری[۵]مینامد، که مفروضه اساسی آن ضعف، بیماری و بیتوجهی به تواناییها و توانمندیهای افراد است. سلیگمن (۲۰۰۲) مفروضههای اصلی روانشناسی مثبتگرا را چنین برشمرده است: اما در روانشناسی مثبتگرا مفروضه اصلی مبتنی بر پتانسیلهای ذاتی انسان برای رشد و کمال است. در این گرایش (مثبتگرا) آدمی موجودی است که در او تواناییهای بالقوهای برای رشد و تحول به ودیعه گذاشتهشده است و این مفهومسازی همان است که در تمایلات یا گرایشات شکوفاسازی که توسط راجرز یا مزلو ذکر گشته به چشم میخورد. یورگنسن و نفستاد (۲۰۰۴) مفهوم محوری در روانشناسی مثبتگرا را توانمندیهای خوب[۶]میدانند.
۵- Psychology as usual
۱- Medical-oriented psychology
۲- Jorgensen &Nafstad
۳– Maddux
۴– Illness ideology
۵– Good strenghts
…
پیشینه فایل :
دستغیب و همکاران (۱۳۹۱) در فایلی به بررسی تأثیر آموزش مهارتهای مثبتاندیشی بر خلاقیت دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان پرداختند. نتایج فایل وی نشان داد که با آموزش مهارتهای مثبتاندیشی میتوان خلاقیت دانشآموزان را افزایش داد. برخوری و همکاران (۱۳۸۹) در فایلی با عنوان اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتاندیشی به شیوه گروهی بر انگیزه پیشرفت، عزتنفس و شادکامی دانشآموزان پسر پایهی اول دبیرستان شهر جیرفت به این نتیجه رسیدند که آموزش مهارتهای مثبتاندیشی تأثیر معناداری برافزایش نمرههای انگیزهی پیشرفت و افزایش نمرههای شادکامی داشته باشد. همچنین این نتایج بیانگر این بود که آموزش مهارتهای مثبتاندیشی بر عزتنفس دانشآموزان تأثیر معناداری نداشته است. رویهمرفته، نتایج بهدستآمده در این فایل سودمندی و تأثیر آموزش مهارتهای مثبتاندیشی در افزایش انگیزه پیشرفت و شادکامی دانشآموزان دبیرستانی را تأیید میکند. سهرابی و جوانبخش (۱۳۸۸) در فایلی با عنوان اثربخشی مهارتهای مثبتاندیشی به شیوه گروهی بر منبع کنترل دانشآموزان دبیرستانی شهر گرگان به این نتیجه رسیدند که آموزش مهارتهای مثبتاندیشی در تغییر منبع کنترل مؤثر بوده است. نتایج بهدستآمده از این فایل همسو با سایر فایلات بوده و سودمندی و تأثیر آموزش مهارتهای مثبتاندیشی در درونی سازی منبع کنترل دانشآموزان دبیرستانی را تأکید میکند.کاربرد روش مثبت نگری در رواندرمانی بهوسیلهی خدایاری فرد (۱۳۸۳) نشان میدهد که مداخله مبتنی بر تقویت برداشتهای مثبت شخصی توانست به افزایش توصیفهای مثبت فرد از خود بیانجامد و مراجعان از اعتمادبهنفس بیشتر برخوردار شوند، ناسازگارهای خانوادگی کاهش چشمگیری یافت و افسردگی مراجعان رو به بهبود گذاشت. …
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 