فایل ورد کامل مدل سرآمدی EFQM؛ معرفی چارچوب بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت و کاربردهای آن در سازمان‌ها


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مدل سرآمدی EFQM؛ معرفی چارچوب بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت و کاربردهای آن در سازمان‌ها دارای ۱۹۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مدل سرآمدی EFQM؛ معرفی چارچوب بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت و کاربردهای آن در سازمان‌ها  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل مدل سرآمدی EFQM؛ معرفی چارچوب بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت و کاربردهای آن در سازمان‌ها۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مدل سرآمدی EFQM؛ معرفی چارچوب بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت و کاربردهای آن در سازمان‌ها،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مدل سرآمدی EFQM؛ معرفی چارچوب بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت و کاربردهای آن در سازمان‌ها :

فایل ورد کامل مدل سرآمدی EFQM؛ معرفی چارچوب بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت و کاربردهای آن در سازمان‌ها

فایل ورد کامل مدل سرآمدی EFQM؛ معرفی چارچوب بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت و کاربردهای آن در سازمان‌ها
فهرست

عنوان

صفحه

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱

فصل اول: پیشینه تاریخی

تاریخچه مدلها ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۵

تکامل تدریجی مدلها ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۹

مزایای به کارگیری مدلها………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۲

مبانی جایزه ها……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۴

مدل ادوارد دمینگ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۷

مدل مالکولم بالدریج…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۹

مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت ((EFQM………………………………………………………………………………………………………………….. 21

ساختار و چارچوب معیارهای مدل سرآمدی EFQM…………………………………………………………………………………………………. 24

مقایسه سه مدل …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۲۵

مقایسه مدلهای تعالی سازمانی با ISO9000…………………………………………………………………………………………………………………….. 27

مدل ملی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۹

فصل دوم : مفاهیم بنیادین سرآمدی

تشریح مفاهیم بنیادین سرآمدی در مدل EFQM………………………………………………………………………………………………………… 33

معرفی مفاهیم………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۳۴

سطوح مختلف سرآمدی در مفاهیم بنیادین مدلEFQM…………………………………………………………………………………………. 44

فصل سوم: معیارها و زیر معیارها

ساختار مدل EFQM………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 48

ارتباط میان مفاهیم بنیادین سرآمدی و مدل سرآمدی………………………………………………………………………………………………. ۸۶

فصل چهارم: خود ارزیابی

خودارزیابی در مدل EFQM ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 88

فرایند عمومی‌خود ارزیابی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۸۹

رهیافتهای خود ارزیابی در مدل EFQM…………………………………………………………………………………………………………………………… 92

رهیافت پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۹۲

مزایای رهیافت پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۹۲

معایب رهیافت پرسشنامه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۹۳

رهیافت نمودار ماتریسی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۹۳

مزایای رهیافت نمودار ماتریسی……………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۹۵

معایب رهیافت نمودار ماتریسی………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۹۶

رهیافت کارگاه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۹۶

ملاحظاتی در مورد مراحل خودارزیابی ( با استفاده از رهیافت کارگاه)

برای هر کدام از ۳۲ زیر معیار مدل EFQM…………………………………………………………………………………………………………………….. 99

مزایای رهیافت کارگاه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۹۹

معایب رهیافت کارگاه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۰۰

رهیافت پروفرما……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۰۱

مزایای رهیافت پروفرما………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۰۲

معایب رهیافت پروفرما……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۳

رهیافت شبیه سازی فرآیند اخذ جایزه………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۰۳

مزایای رهیافت شبیه سازی فرایند اخذ جایزه………………………………………………………………………………………………………………… ۱۰۷

معایب رهیافت شبیه سازی فرایند اخذ جایزه…………………………………………………………………………………………………………………. ۱۰۷

مقایسه بین رهیافتهای مختلف و انتخاب مناسب ترین رهیافتها…………………………………………………………………………….. ۱۰۸

تعیین نقاط قوت و حوزه‌های نیازمند بهبود و نقش امتیاز دهی……………………………………………………………………………… ۱۱۱

خلاصه فرایند امتیازدهی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۴

پیشنهادهایی برای انجام خود ارزیابی در سازمانهای ایرانی…………………………………………………………………………………………. ۱۱۶

فصل پنجم: سطوح سرآمدی

سطوح سرآمدی در مدل EFQM و فرایند دریافت جایزه………………………………………………………………………………………….. ۱۱۹

فصل ششم : ارکان

ساختار………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۲۴

شورای سیاستگذاری……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۲۵

کمیته راهبردی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۲۷

کمیته علمی‌……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 131

کمیته داوری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۳۳

مجری طرح……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۳۵

پیوستها

پیوست شماره ۱: نحوه امتیاز دهی در ارزیابی ……………………………………………………………………………………………………………….. ۱۳۸

پیوست شماره ۲: پرسشنامه خود ارزیابی برای مدل EFQM…………………………………………………………………………………… 141

پیوست شماره ۳: فرم شماره ۱ – درخواست گواهینامه…………………………………………………………………………………………….. ۱۷۱

پیوست شماره ۴: فرم شماره ۲- درخواست تقدیرنامه…………………………………………………………………………………………………. ۱۷۵

پیوست شماره ۵: فرم شماره ۳- درخواست تندیس……………………………………………………………………………………………………… ۱۷۹

منابع و مأخذ ۱۸۳

مقدمه

رهبری و مدیریت سازمانها در کشورمان با چالش‌های فراوانی روبروست شمارش معکوس برای پیوستن ما به منظومه تجارت جهانی آغاز شده است پیوستی که چندان نیز از روی اختیار نیست. چشم‌های خبرگان صنعت و اقتصاد این خاک نگران آثار این پیوستن است. آیا سازمان‌های صنعتی ما توان رقابت در این فضا را دارند؟ در چه معیارهایی ضعیف هستیم؟ سازمان ما چگونه باید باشد تا در رقابت پیروز میدان باشیم؟ تفاوت سازمان ما با یک سازمان سرآمد درمقیاس جهانی چیست؟

این ها همان سوال‌هایی است که در کشورهای صنعتی و پیشرفته امروز، سالها قبل و در دوران رکود اقتصاد جهانی مطرح شد. کشورهایی نظیر: ژاپن،آمریکا کشورهای اروپایی این سوالات را طرح کردند و کوشیدند که الگویی از یک سازمان موفق و سرآمد ارایه کنند. سازمانی که نیازهای اصلی جامعه را به بهترین نحو برآورده می‌کند و در این راه سرآمد دیگر سازمانهاست. به الگوهایی که از این سازمان ها ارایه گردید مدل‌های سرآمدی کسب و کار می‌گویند که به ادعای بسیاری از صاحب نظران نقش اساسی در جهت گیری صحیح سازمان‌های تجاری در این کشورها داشته است( گر چه حوزه عمل بعضی از این مدل ها وسیع تر از حوزه تجارت است و مثلاً در حوزه‌های آموزش و بهداشت نیز استفاده می‌شود.) این مدلها الگویی از یک سازمان ارایه می‌کنند که در ایده و عمل سرآمد سازمان‌های دیگر است و نشان می‌دهد برای رشد و سرآمدی چه تغییراتی در اجزاء سازمان باید انجام شود.

سوالی که عموماً در اینجا مطرح می‌شود این است که با توجه به اینکه کشور ما از لحظ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارای ویژگیها و بافت خاصی است آیا استفاده از این مدلها می‌تواند برای سازمان‌های ایرانی عملی و مفید باشد؟ و در صورت استفاده از آنها تا چه حد باید در آنها تغییر ایجاد کرد؟در بین مدلهای سرآمدی کسب و کار مدل EFQM به دلایل متعددی از جمله دلایل زیر، اهمیت بیشتری برای صنایع و سازمانهای پیشتاز در کشور ما دارد:

۱) فایلات نشان می‌دهد که این مدل در سطح جهان بیش از دیگر مدلها به عنوان مدل مرجع جوایز ملی انتخاب شده است.

۲) از آنجا که این مدل در اکثر کشورهای اروپایی، به عنوان مرجع انتخاب شده است امکان الگو برداری از طیف وسیعی از سازمانها در کشورهای مختلف اروپایی با شرایط و ویژگی‌های متفاوت وجود دارد و امکان مراجعه و بازدید از سازمان سرآمد
( یا سازمانهایی که برای رسیدن به آن کوشیده اند) در برخی از این کشورها مثل ترکیه برای متخصصین کشور ما آسانتر است.

۳) روابط کشور اروپایی، عموما روابط خوبی بوده است که امکان انتقال دانش و استفاده مستقیم از خبرگان این مدل را برای سازمانهای ایرانی فراهم می‌کند.

۴) دیدگاه سیستماتیک قوی: توجه دقیق به مدیریت مبتنی بر فرآیندهای سازمانی و نتیجه گرایی مدلEFQM برای سازمانهای ایرانی که معمولا در این حوزه ها با مشکلات جدی روبررو هستند. بسیار آموزنده و اجرایی است.

۵) مدلی که مبنای ارزیابی و اهدای “جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمان” در بخش صنعت و معدن ایران قرار گرفته است ( و قرار است توسط وزارت صنایع و معادن به سازمانهای واجد شرایط احراز جایزه داده شود) منطبق بر مدل EFQM است.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.