فایل ورد کامل آیین‌ها و سنت‌های زرتشتی؛ بررسی آداب دینی و ملی در فرهنگ ایران باستان


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل آیین‌ها و سنت‌های زرتشتی؛ بررسی آداب دینی و ملی در فرهنگ ایران باستان دارای ۴۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل آیین‌ها و سنت‌های زرتشتی؛ بررسی آداب دینی و ملی در فرهنگ ایران باستان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل آیین‌ها و سنت‌های زرتشتی؛ بررسی آداب دینی و ملی در فرهنگ ایران باستان۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل آیین‌ها و سنت‌های زرتشتی؛ بررسی آداب دینی و ملی در فرهنگ ایران باستان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل آیین‌ها و سنت‌های زرتشتی؛ بررسی آداب دینی و ملی در فرهنگ ایران باستان :

مطالب:

۱ـ آیین ها و رسم های دینی

آیین سدره پوشی

آیا پوشیدن سدره و کشتی باید اجباری باشد؟

آیین پیوکانی

همبستگی

نام و بقای خانواده

آیین بدرود با درگذشتگان

آیین ارج گذاری به روان جاودان

۲ـ جشن های دینی و میهنی (ملی)

جشن های دینی

گاه انبارها

جشن های ماهانه

جشن های ملی

جشن نوروز

جشن مهرگان

جشن سده

جشن تیرگان

جشن یلدا

جشن های فروردین

۳ـ نماز زرتشتیان

================ قسمتهایی از متن (ابتدا و انتهای ) :

۱ـ آیین ها و رسم های دینی

آیین سدره پوشی

برابر با یک روش کهن و پذیرفته شده باستانی، همه جوانان دختر و پسر باید آیین سدره پوشی را انجام دهند تا زرتشتی شناخته شوند. درباره سنی که آیین باید انجام شود، دیدگاه های چندی وجود دارد. برخی انجام آن را هنگامی که جوان به سن بلوغ رسیده و توانایی شناخت خوب از بد را دارد، سفارش می کنند و برخی دیگر انجام آن را پیش از رسیدن به سن بلوغ لازم می دانند. امروز در ایران کودکان را بین سنینی هفت و یازده سدره پوش می کنند.

سدره پوشی به منزله زایش نوین است در دین. این آیین را «نوزاد» و «نوزات» هم می خوانند. نوزاد یعنی دوباره متولد شدن و نوزات یعنی افزوده شدن یک پرستنده دین، «زات» از یسن به چم پرستش است.

اهمیت سدره پوشی از پیوکانی (ازدواج) کمتر نیست. آیین دینی باید در بامداد انجام شود ولی امروز در ایران، به دلایل عملی، پس از نیمروز برگزار می شود.

سدره و کشتی باید به رنگ سفید باشد، و دگمه و فلز در آن کار نرود. سدره از پارچه نخی نازک فراهم شده و نخستین جامه ای است که بدن را می پوشاند. …

همان گونه که خداوند، راستی و دادگستری است، رهبر دنیایی نیز باید به خاطر راستی و دادگستری اش (به رهبری) برگزیده شود.

این هر دو (رهبر معنوی و رهبر مادی) با منش و خرد نیک (وهومن) انتخاب می شوند تا آن که همه کارها از روی نیکی و راستی و خرد انجام شود، و راستی و داد، همه جا گسترده شود. و نیکان به نیروی اهورایی دست یابند و با از خودگذشتگی به یاری ناتوانان و ناداران بشتابند.

جسم اونگه مزدا، جسم اونگه مزدا !

مزد یسنو، اهمی، مزد یسنو، زرتهوشتریش، فروران، آستوتسچا، فرورتسچا

آستوی، هوم تم، من، آستوی، هوختم، وچو، آستوی، هورشتم، شی اتم

آستوی، دئنام، ونگهوهیم، مزد یسنیم، فرسپای اخذرام

نذاسنی تیشم، خ ات ودثم، اش انیم

یا، ها ای تینام چا، بوشی ان تی نا مچا، مزیش تا چا

وهیشتا چا، سراش تا چا، یا اهو ای ریش، زرتوشتریش

اهورا ای، مزدا ای، ویسپا وهو چینهمی، ا اشا استی

د ای ن یا ا، مزدایسن ایش، آستو ای تیش

ای اهورامزدا ! به یاری من آی، من پرستنده اهورامزدا هستم. من پرستنده خرد نیک و پیرو زرتشت هستم. من خود را پیرو راستی و پشتیبان استوار در این دین می دانم و پیمان می گذارم که همه توان خود را در راه اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک به کار برم. من به دین والای مزداپرستی که دورکننده جنگ، ناهم آهنگی، دشمنی و استوارکننده هم آهنگی، آشتی و دوستی است، باور دارم.

کم، نا، مزدا، مو ای ت، پایوم، ددات

هیت، ما، درگواا، دی درشتا، ا ان نگه

انیم، ثوهمات، آثر سجا، مننگهسچا

ییا ا، شیاث نا ایش، اشم ثر اشتا، اهورا

تام، موئی، دااستوام، دانا یا ای، فرا و ا چا

ک و رثرم ـ جا توا پ ای سنگها یو ای هنتی

چیترا، موئی دام، اهوم بیش رتوم چیژدی

ات هوئی، وهو، سر اش جنتو، مننگها

مزدا یهمائی، وشی کهما ای چیت

هنگامی که پیروان بدی و دروغ مرا با خشم و بی رحمی تهدید می کنند. تنها تو، اهورامزد و نیرویی اهورایی که تو با اندیشه و منش نیک به من داده ای و کردار نیک (من) که با راستی و داد (اشا) و قانون همیشگی تو هم آهنگ بوده است، مرا نجات می دهد.

ای اهورامزدا !

این قانون مقدس (اشا) را به من بازگو کن تا آن را به کار بندم.

مرا آگاه کن، چه کسی نیکان را که برابر با قانون اشا عمل می کنند. یاری می دهد؟

وجدان (دانا) و سروش همه خواستاران اندیشه و منش نیک مرا یاری می دهند.

جسه، م، اونگه، مزده

ام ه، هوتاشته، هوره اذه، وره ترغنه

اهورذاته، ون این تیاوسچه، اوپره تاتو

تواشه، خدانه، زروانه، اکرنه

زروانهه، درغو، خذاته

ای اهورامزدا ! مرا یاری کن !

آن تیزرو، توان بدنی و روانی را که در آفرینش تو برای پیروزی بر بدی ها ارزانی می دارد، تندرستی و شادی زندگی را به ما ارمغان می آورد، در زمان بی کران، و در زمانی که برابر با قانون دگرگونی ناپذیر تو پایدار می ماند به من ارزانی دار.

این بخش هایی از نماز روزانه است که دانستن و به کار بستن آن ها بر هر زرتشتی بایسته است.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.