فایل ورد کامل پژوهش علمی عربی درباره موضوع طلاق؛ بررسی ابعاد اجتماعی، فرهنگی و پیامدهای خانوادگی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
2 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل پژوهش علمی عربی درباره موضوع طلاق؛ بررسی ابعاد اجتماعی، فرهنگی و پیامدهای خانوادگی دارای ۲۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل پژوهش علمی عربی درباره موضوع طلاق؛ بررسی ابعاد اجتماعی، فرهنگی و پیامدهای خانوادگی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل پژوهش علمی عربی درباره موضوع طلاق؛ بررسی ابعاد اجتماعی، فرهنگی و پیامدهای خانوادگی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل پژوهش علمی عربی درباره موضوع طلاق؛ بررسی ابعاد اجتماعی، فرهنگی و پیامدهای خانوادگی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل پژوهش علمی عربی درباره موضوع طلاق؛ بررسی ابعاد اجتماعی، فرهنگی و پیامدهای خانوادگی :

تحقیق عربی در مورد طلاق

فصل اول: طلاق

طلاق از نظر لغوی

طلاق از نظر اصطلاحی و شرعی

طلاق از نظر حقوقی

فصل دوم: ارکان و شرایط طلاق

شرایط طلاق (مطلق)

بلوغ

عقل

اختیار

قصد

اقسام طلاق

طلاق بدعی

طلاق غیر امامی

اقسام طلاق سنی

طلاق بائن

طلاق رجعی

طلاق عدی

فصل اول- معانی طلاق

طلاق از نظر لغت

منجد الطلاب کلمه طلاق را این گونه معنا می کند

الطلق- الطلق- الطلق- الطلق- الطلق- الطلق[۱] آزاد، یله، رها

طلق الشی فلاناً آن چیز را مفلانی داد

طلق املرئه زوجها شوهر زن خود را طلاق داد

طلقت المرئه من زوجها از شوهر خود طلاق گرفت

اطلق المرئه زن را طلاق داد

طلق قومه از قبیله خود جداشد، با آنها متارکه کرد

طالق جمع طلق- طالفع جع طوالق زن یا دختر طلاق گرفته

به نقل از کتاب معجم مفردات الفاظ القرآن

اصل الطلاق التخلیه من الوثاق یقال اطلقت البعیر من عقاله و طلقته و هو طالق او اطلقت اناقه هی ای حللت عقالها فارسلتها[۲]

ریشه طلاق رهایی از بند را گویند همانطور که گفته شد شتر را از بند رها کردم و او رفت یعنی بند او را باز کردم و او را فرستادم.

طلق بلاقید و منه استعیر طلقت المراه نحو خلیتها فهی طالق مخلاه عن حباله النکاح.

طلق، هرچیز بدون قید را گویند و از این استعاره استفاده شده و گفته شده زن را رها کرد، پس او رهاست، یعنی از قید و بند نکاح رهاست.

قیل للحلال ای مطلق لاخطر علیه. یعنی برای کلمه حلال آنرا بکار برده اند یعنی مطلقی که بدون هیچ قید و مانعی است.

المطلق فی الاحکام ما لا یقع منه استثناه. مطلق در احکام آن چیزی را گویند که در آن استناد نباشد یعنی بدون هیچ قید و مانعی است.[۳]

طلق یده و اطلقها عباده عن الجود دستش باز است یعنی او شخص باسخاوتی است.[۴]

قاموس قرآن طلاق را بدیگونه معنا می کند.[۵]

طلاق جدائی

طلاق به معنی تطلیق مثل کلام و سلام بمعنی تکلیم تسلیم.[۶]

انطلاق رفتن

فانطلقا حتی اذا رکبا فی السفینه حزقها. (کهف- ۷۱)

رفتند تا چون به کشتی سوار شدند آنرا سوراخ کردند.

انطلاق گشاده روئی- روانی زبان

و یضیق صدری و لا ینطلق لسانی. (شعراء ۱۳)

سینه ام تنگی می کند و زبانم روان نیست.

در مجمع فرموده: طلاق باز کردن عقد نکاح است از جانب زوج بعلتی و اصل آن از انطلاق (رفتن و کنار شدن) می باشد.[۷]

بعضی آنرا اسمی برای اطلاق ازاله قید دانسته اند،[۸] مانند اطلقت الاسیر، یعنی اسیر از بند آزاد شد.[۹]

بعضی طلاق را اسم مصدر از طلق- یطلق- تطلیقا و تطلیقه از باب تفعیل دانستند.[۱۰]

طلق الوجه و طلیق الوجه اذا لم یکن کالحا گشاده روست.

طلق السلیم خلاه الوجع از درد آزاد است.[۱۱]

در مجمع البحرین چنین می گوید: در حدیث آمده است.

خیر الخیل الاقرح طلق الید الیمنی الطلق بضم الطاء واللام، ذا لم یکن فی احد قوائمه تحجیل.[۱۲]


[۱] – الطلیف= الاسیر= یطلق عنه اساره، عتاب العین، ج ۵ ص ۱۰۲.

[۲] – کتاب العین، ج ۵ ص ۱۰۱.

[۳] – مطلق چیزی است که صاحبش در جمیع تصرفاتش متمکن است در حدیث آمده کل شیء لک مطلق حتی یرد فیه نهی، هر چیزی برای تو حلال است تا آنکه تو از آن نهی شوی (مجمع البحرین ج الربع الثالث ص ۵).

[۴] – معجم مفردات الفاظ قرآن در اغب اصفهانی، ص ۳۱۶.

[۵] – زبده البیان فی احکام القرآن ص ۶۰۰

کنزالعرفان فی فقه القرآن ص ۲۴۹

مجمع البحرین ج الربع الثالث ص ۵۶.

[۶] – قاموس قرآن، ج ۴، ص ۲۳۲.

[۷] – قاموس قرآن، ج ۴، ص ۲۳۱.

[۸] – کنز العرفان فی فقه القرآن، ۲۴۹.

[۹] – مجمع البحرین ج الربع الثالث ص ۵۸.

[۱۰] – پاورقی شرح لمعه، ج ۶ ص ۱۱ پاورقی سید محمد کلانتر.

[۱۱] – معجم مفردات الفاظ قرآن ص ۳۱۶.

[۱۲] – معجم البحرین ج الربع الثالث ص ۵۸ اقرب الموارد ج ۱ ص ۷۱۳.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.