فایل ورد کامل پژوهش درباره ارتباط میان درون‌گرایی و برون‌گرایی در رشته روانشناسی با انتخاب رنگ در معماری دانشگاه ابهر؛ تحلیل روان‌شناختی و هنری


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
4 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل پژوهش درباره ارتباط میان درون‌گرایی و برون‌گرایی در رشته روانشناسی با انتخاب رنگ در معماری دانشگاه ابهر؛ تحلیل روان‌شناختی و هنری دارای ۱۰۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل پژوهش درباره ارتباط میان درون‌گرایی و برون‌گرایی در رشته روانشناسی با انتخاب رنگ در معماری دانشگاه ابهر؛ تحلیل روان‌شناختی و هنری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل پژوهش درباره ارتباط میان درون‌گرایی و برون‌گرایی در رشته روانشناسی با انتخاب رنگ در معماری دانشگاه ابهر؛ تحلیل روان‌شناختی و هنری۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل پژوهش درباره ارتباط میان درون‌گرایی و برون‌گرایی در رشته روانشناسی با انتخاب رنگ در معماری دانشگاه ابهر؛ تحلیل روان‌شناختی و هنری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل پژوهش درباره ارتباط میان درون‌گرایی و برون‌گرایی در رشته روانشناسی با انتخاب رنگ در معماری دانشگاه ابهر؛ تحلیل روان‌شناختی و هنری :

فایل ورد کامل پژوهش درباره ارتباط میان درون‌گرایی و برون‌گرایی در رشته روانشناسی با انتخاب رنگ در معماری دانشگاه ابهر؛ تحلیل روان‌شناختی و هنری
فهرست مطالب:

عنوان صفحه

چکیده

فصل اول(کلیات پژهش)

مقدمه۲

بیان مسأله۴

سؤال تحقیق۶

اهمیت و ضرورت تحقیق۷

اهداف تحقیق۹

فرضیه های تحقیق۱۰

تعریف نظری اصطلاحات۱۱

تعریف عملیاتی اصطلاحات۱۳

فصل دوم (ادبیات و پیشینه تحقیق )

تعریف شخصیت۱۵

تاریخچه شخصیت ۱۷

نظریه های صفات۲۰

ریشه یابی مدل پنج عاملی(The Big Five Model) 25

برونگرایی و درونگرایی از دیدگاه یونگ ۳۲

کارکردهای روانشناختی ۳۳

هشت نسخ روانشناسی یونگ ۳۴

ابعاد شخصیت از نظر آیزنگ ۳۷

رابطه بین درونگرایی و برونگرایی ۳۹

یافته های آیزنگ در زمینه مقایسه درونگرایان و برونگرایان از نظر ژنتیکی ۴۰

اساس نوروفیزیولوژیک شخصیت از دیدگاه آیزنگ ۴۱

رنگ چیست؟ ۴۴

تأثیر روانشناختی رنگها ۴۶

رنگهای سرد و گرم ۴۸

هشت رنگ اصلی ۴۹

مفاهیم رنگها ۵۲

عوامل مؤثر در انتخاب رنگ ها ۵۷

فصل سوم

حجم نمونه ۵۹

ابزار پژوهش ۶۰

روش پژوهش۶۲

روش جمع آوری اطلاعات ها ۶۳

فصل چهارم

جامعه آماری ۶۵

نمونه آماری ۶۵

برآورد حجم نمونه ۶۵

روش و ابزار گردآوری داده ها ۶۶

روشهای نمونه گیری ۶۶

آزمون t با نمونه های مستقل ۶۷

محاسبه میزان اثر آماری برای یک آزمون t با نمونه های مستقل ۶۸

توزیع نرمال ۷۱

نتایج آزمون برای فرض اول ۷۲

نتایج آزمون برای فرض دوم ۷۵

جدول داده های فرض اول ۷۷

جداول تجزیه و تحلیل فرض اول ۷۸

نمودار پراکندگی فرض اول ۷۹

نمودار احتمال نرمال فرض اول ۸۰

نمودار هیستوگرام فرض اول ۸۲

نمودار دایره ای فرض اول ۸۳

جدول داده های فرض دوم ۸۴

جداول تجزیه و تحلیل فرض دوم ۸۵

نمودار احتمال نرمال فرض دوم ۸۶

نمودار پراکندگی فرض دوم ۸۷

نمودار هیستوگرام فرض دوم۸۹

نمودار دایره ای فرض دوم ۹۰

فصل پنجم

بحث و نتیجه گیری ۹۲

محدودیت های تحقیق۹۳

پیشنهادات تحقیق۹۴

منابع و مآخذ ۹۶

پیوست ها ۹۹

مقدمه:

شخصیت را شاید بتوان اساسی ترین موضوع علم روانشناسی دانست،زیرا محور اساسی بحث در زمینه هایی مانند:یادگیری،انگیزه،ادراک،تفکر،عواطف و احساسات،هوش و مواردی از این قبیل دانست.(شاملو،۱۳۷۰)

صاحب نظران حوزه شخصیت و روانشناسی از کلمه شخصیت تعریفهای گوناگونی را ارائه داده اند.از نظر ریشه ای،گفته شده است که کلمه شخصیت برابر معادل کلمه Personality انگلیسی Personalite فرانسه است،در حقیقت ریشه در کلمه یونانی دارد و این کلمه به نقاب یا ماسکی گفته می شود که بازیگران تئاتر در یونان قدیم به صورت خود می زدند.به مرور،معنای آن گسترده تر شد و نقشی را که بازیگر،ایفا می کند را در بر گرفت.بنابراین مفهوم اصلی و اولیه شخصیت،تصویری صوری و اجتماعی است و بر اساس نقشی که فرد در جامعه بازی می کند،ترسیم می شود.یعنی در واقع،فرد به اجتماع خود شخصیتی ارائه می دهد که جامعه بر اساس آن.او را ارزیابی می نماید.همین طور شخصیت را بر اساس صفت بارز یا مسلط و یا شاخص فرد نیز تعریف کرده اند و بر این اساس است که فرد را دارای شخصیت برونگرا یا درونگرا و یا پرخاشگر و امثال آن می دانند.(خسروی،۱۳۸۱)

نظری اجمالی به تعاریف شخصیت،نشان می دهد که تمام معانی شخصیت را نمی توان در یک نظریه خاص یافت.بلکه در حقیقت،تعریف شخصیت بستگی دارد به نوع تئوری یا نظریه هر دانشمند،برای مثال کارل راجرز:«شخصیت را یک خویشتن سازمان یافته دائمی می داند که محور تمام تجربه های وجودی ماست».یا آلپورت از شخصیت «به عنوان یک مجموعه عوامل درونی که تمام فعالیت های فردی را جهت می دهد» نام می برد.(شاملو،۱۳۷۰)

جورج کلی یکی از روانشناسان شناختی «روش خاص هر فرد را در جستجو برای تفسیر معنای زندگی» شخصیت می داند و یا فروی عقیده دارد که «شخصیت از نهاد،خود و فراخود ساخته شده است» برداشت های متفاوت از مفهوم شخصیت به وضوح نشان می دهد که معنای شخصیت در طی تاریخ بسیار گسترده تر از مفهوم تصویر صوری و اجتماعی اولیه آن شده است.(شاملو،۱۳۷۰)

در حال حاضر شخصیت به «روند اساسی و مداوم درباره فرد انسان»،اطلاق می شود و تعریف آن از دیدگاه هر دانشمند،یا هر مکتب و گروهی به نظریه یا تئوری خاص آنها بستگی دارد.(کریمی،۱۳۷۷)

بیان مسئله:

انسان از روزگاران دور تحت تأثیر رنگهای پیرامون خود بوده است.بگونه ای که در برابر رنگهای متفاوت عکس العمل های متفاوتی از خود نشان می دهد.اکثراً به یاد داریم به هنگام کودکی از ما می پرسیدند چه رنگی را بیشتر از همه دوست داری،در آن زمان هم حس می کردیم که این رنگهای مورد علاقه ما رازهای متفاوتی (فراوانی) را درباره ما بازگو می کنند.و حال آن رنگها را بیشتر در زندگی روزمره خود بکار می بریم ولی اکنون متوجه این مطلب شده ایم که این رنگها بیان کننده یک سری مسائل روحی،سلیقه ای و حتی شخصیتی هستند.در این تحقیق سعی می شود رابطه ای که بین رنگ انتخابی و شخصیت افراد وجود دارد مورد بررسی قرار گیرد.

چرا که هر کدام از رنگهای پیرامون ما شخصیت خاصی را می طلبند تا مورد انتخاب قرار گیرند و به عنوان رنگ ایده آل آن فرد باشند.

به عبارتی دیگر رنگها آئینه ای می شوند برای اینکه افراد شخصیت و روحیه خود را در آن ببینند و بتواند روحیات و شخصیت خود را با انتخاب رنگ به طرف مقابل بشناسانند.از آنجایی که رنگهای دنیای اطراف ما بسیار متنوع هستند می توان نتیجه گرفت که شخصیت ها نیز بسیار متعدد و مختلف باشند.

روانشناسی رنگها تاکنون بوسیله دانشمندان بسیاری مورد تحقیق و برسیی قرار گرفته که از آن میان می توان به افرادی مانند،ماکس فایر،ماکس لوشر،هرمان رورشاخ اشاره کرد،که مشهورترین آزمون رنگ مربوط به ماکس لوشر است.در این روش چگونگی ارتباط میان رنگها و جنبه های شخصیتی توضیح داده شده است.

با توجه به مسئله طرح شده نتیجتاً مسأله مورد پژوهش ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی برونگرایی با انحرافات اجتماعی در بین دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر می باشد.

سؤال تحقیق:

آیا ارتباطی بین برونگرایی و انحرافات اجتماعی در بین دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر وجود دارد؟

اهمیت و ضرورت تحقیق:

رشد شخصیت پدیده ای بسیار پیچیده است و عوامل درونی و بیرونی بسیاری در آن تأثیر می گذارد.ژنتیک،ترشحات هورمونی،خانواده.مدرسه،وضعیت فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و دهها مورد دیگر از عوامل عمده اثر گذاری در شخصیت افراد به شمار می روند.عوامل ذکر شده بر شخصیت فرد تأثیر گذاشته و او را فردی درونگرا یا برونگرا به بار می آورد.فرد با این ویژگی شخصیتی در مراحل مختلف رشدی و تحصیلی تکامل یافته و این ویژگی بر شغل و عملکرد فرد تأثیر می گذارد.

شناخت شخصیت،ویژگی ها و چگونگی شکل گیری،عوامل مؤثر در ایجاد شخصیت و مسائلی از این قبیل،از یک جنبه،ارضای حس کنجکاوی و میل به حقیقت جویی را در انسان به دنبال دارد،زیرا این شناخت نوعی خودشناسی است و شخص هنگام مطالعه آنها غالباً آن دسته ها را با خود مقایسه کرده و تطبیق می دهد و احتمالاً با این شناخت نوعی طبقه بندی انجام می دهد؛یعنی،خود را در یکی از تیپهای شخصیتی قرار می دهد یا خود را دارای ویژگی های شخصیتی خاص می بیند.(کریمی،۱۳۷۹،ص ۷)

مهندسین معماری چنانچه دارای یکی از ویژگی های شخصیتی نامبره بالا باشند مستقیماً بر رنگهای انتخابی آنها تأثیر گذاشته و آن را تحت پوشش قرار می دهد.از آنجا که رنگها و الوان های انتخابی آنان در جامعه مورد استفاده قرار می گیرد بر ویژگی های شخصیت افراد جامعه هم تأثیر می گذارد.بنابراین یک معمار درونگرا یا برونگرا با انتخاب رنگ مورد نظر می تواند بر افرادی که از آن محیط با رنگهای انتخاب شده استفاده می کنند تأثیر بگذارد و آنها را نیز مطابق با ویژگی های شخصیتی(درونگرا یا برونگرا) خود تطبیق دهدواز این رو ارائه این تحقیق ضرورت دارد.

اهداف تحقیق:

هدف از ارائه این تحقیق بررسی ویژگی های شخصیتی (درونگرایی و برونگرایی) و انتخاب رنگ معماران است.به بیان دیگر هدف ما پی بردن به این مسئله است که فرد برونگرا بیشتر رنگهای شاد و پر انرژی مانند قرمز،سرخابی،زرد و نارنجی را انتخاب می کند و فرد درونگرا بیشتر رنگهای آرام و ملایم مانند آبی،فیروزه ای،سبز و بنفش را انتخاب می کند.با توجه به انتخاب رنگی که هر یک از معماران درونگرا و برونگرا دارند و ارائه طرحهای خود با همان رنگ می توانند فضاهایی را طراحی و رنگ آمیزی کنند که متناسب با ویژگی شخصیتی (درونگرایی و برونگرایی) خودشان است.با توجه به اینکه افراد جامعه از این فضاها و محیط های رنگ آمیزی شده معماران استفاده می کنند می توانند از رنگهای موجود در محیط الگو گرفته و ویژگی شخصیتشان متناسب با رنگ آمیزی باشد که در آن محیط استفاده شده است.

فرضیه های تحقیق:

۱.درونگرایی دانشجویانی که رنگ بنفش را انتخاب می کنند بیشتر از دانشجویانی است که رنگ زرد را انتخاب می کنند.

۲.برونگرایی دانشجویانی که رنگ قرمز را انتخاب می کنند بیشتر از دانشجویانی است که رنگ آبی را انتخاب می کنند.

تعریف نظری اصلاحات:

۱.درونگرا۱ :

فرد درونگرا تحت تأثیر سیستم عصبی مرکزی قرار دارد.استعداد سرشتی اش برای تحریک پذیری زیاد است از محرکها اجتناب می کند.بیشتر در خود فرو می رود و خیال پرور است.علاقه ای به شرکت در اجتماعات از خود نشان نمی دهد.گوشه گیر و انزوا دوست است.میزان هوشش بالاست و قوه بیانش عالیست و معمولاً در کارها دقیق است ولی گامها را آهسته و با احتیاط برمی دارد،فزونی طلب است.ولی برای کارهایی که انجام می دهد به قدر کافی ارزش قائل نیست،بیشتر پایبند به سنتها و اصول دین است.گرایش به احساس کمبود (حقارت) در او زیاد است و برای ابتلا به دلواپسی،افسردگی و وسواس آمادگی بیشتر دارد.

۲.برون گرا۲ :

برون گرا به فردی گفته می شود که تحت تأثیر سیستم عصبی مرکزی است و استعدادش برای تحریک پذیری کم است.یعنی حساسیت کمتری در برابر محرکها دارد،دمدمی مزاج است.می تواند پای خود را برای مدت درازی بلند نگه دارد و فاصله های زمانی را کوتاه تر از درون گرایان احساس می کند.به دنبال چیزهایی تحریک آمیز می گردد و از کارهایی که در آنها احتمال خطر یا ضرر می رود روی گردان نیست.به کار و کوشش چندان علاقه ای ندارد و نیروی کمتری را به کار می اندازد.هوشش نسبتاً کم و قوه بیانش ضعیف است و استقامت ندارد و در کارهایش شتابزدگی دارد ولی وقت ندارد،چندان فزونی طلب نیست ولی برای کارهایی که می کند زیاد از حد ارزش قائل است.انعطاف پذیری دارد و شوخی و لطیفه را خیلی دوست دارد به خصوص اگر جنبه حسی داشته باشد.گرایش بیشتری برای تظاهرات ناشی از هیستری دارد.

۳.رنگ۱:

آنچه از صورت ظاهری چیزی بر چشم آید،دیده شود از سبزی و سرخی و زردی و نظایر آن و ماده ای از مدرن یا گیاه یا با عمل شیمیایی به صورت پودر یا مایع تهیه کنند و برای رنگ آمیزی یا نقاشی به کار ببرند.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.