فایل ورد کامل پژوهش تطبیقی درباره انگیزه مشارکت زنان و مردان شهر مشهد در ورزشهای همگانی؛ تحلیل اجتماعی و فرهنگی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل پژوهش تطبیقی درباره انگیزه مشارکت زنان و مردان شهر مشهد در ورزشهای همگانی؛ تحلیل اجتماعی و فرهنگی دارای ۱۸۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل پژوهش تطبیقی درباره انگیزه مشارکت زنان و مردان شهر مشهد در ورزشهای همگانی؛ تحلیل اجتماعی و فرهنگی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل پژوهش تطبیقی درباره انگیزه مشارکت زنان و مردان شهر مشهد در ورزشهای همگانی؛ تحلیل اجتماعی و فرهنگی۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل پژوهش تطبیقی درباره انگیزه مشارکت زنان و مردان شهر مشهد در ورزشهای همگانی؛ تحلیل اجتماعی و فرهنگی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل پژوهش تطبیقی درباره انگیزه مشارکت زنان و مردان شهر مشهد در ورزشهای همگانی؛ تحلیل اجتماعی و فرهنگی :
فایل ورد کامل پژوهش تطبیقی درباره انگیزه مشارکت زنان و مردان شهر مشهد در ورزشهای همگانی؛ تحلیل اجتماعی و فرهنگی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول – طرح تحقیق
مقدمه…………………………………… ۲
بیان مسأله………………………………. ۳
ضرورت و اهمیت پژوهش………………………. ۵
اهداف پژوهش……………………………… ۷
هدف کلی پژوهش……………………………. ۷
اهداف ویژه پژوهش…………………………. ۷
فرضیه های پژوهش………………………….. ۸
فرضیه اصلی پژوهش…………………………. ۸
فرضیه های فرعی پژوهش……………………… ۸
پیش فرض های پژوهش………………………… ۹
محدودیت های پژوهش………………………… ۹
تعاریف نظری…………………………….. ۱۱
تعاریف عملیاتی………………………….. ۱۳
فصل دوم – ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه………………………………….. ۱۷
بخش اول : مبانی نظری پژوهش……………….. ۱۸
– مفهوم تربیت بدنی ……………………. ۱۸
– تعریف ورزش………………………….. ۱۹
– ورزش ………………………………. ۱۹
– تعاریف ورزش همگانی…………………… ۲۳
– مفهوم جهانی ورزش…………………….. ۲۶
– مفهوم ورزش………………………….. ۲۷
– کیفیت زندگی…………………………. ۲۹
– حق به دنبال خوشحالی بودن……………… ۳۰
– انگیزه و گرایش مردم کشورهای مختلف جهان به ورزش همگانی ۳۱
– فوائد شرکت در فعالیتهای ورزش همگانی……. ۳۶
عنوان صفحه
– تأثیر ورزش همگانی در تغییر رفتار………. ۳۸
– طبقه بندی ورزش های همگانی…………….. ۳۹
– گرایش به ورزش همگانی به عنوان فعالیتی برای اوقات فراغت ۴۲
– تعادل در ورزش……………………….. ۴۳
– مفهوم فراغت…………………………. ۴۴
– توسعه تاریخی ورزش همگانی در کشورهای جهان.. ۴۹
– فدراسیون ورزش های همگانی ایران و اهداف آن. ۵۴
– نگرش و چارچوب مفهومی آن………………. ۵۷
– تعریف نگرش………………………….. ۵۸
– گرایش به ورزش و فعالیت بدنی…………… ۵۹
– انگیزش و گرایش به مشارکت ورزشی………… ۶۱
– بخش دوم : بررسی پیشینه پژوهش………….. ۶۵
- الف) بررسی پژوهش های انجام شده در داخل کشور ۶۵
- ب) بررسی پژوهش های انجام شده در خارج کشور ۷۸
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
مقدمه………………………………….. ۹۰
روش پژوهش………………………………. ۹۱
جامعه آماری…………………………….. ۹۲
نمونه آماری و روش نمونه گیری……………… ۹۳
ابزار پژوهش…………………………….. ۹۶
متغیرهای پژوهش………………………….. ۹۷
اعتبار و روایی ابزار پژوهش……………….. ۹۸
شیوه جمع آوری داده ها……………………. ۹۹
روش های آماری…………………………… ۹۹
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده های آماری
بخش اول : توصیف آماری متغیرهای تحقیق………. ۱۰۲
الف) مشخصات فردی افراد تحت بررسی………….. ۱۰۲
عنوان صفحه
ب) بررسی پاسخ به سؤالات انگیزه مردم به ورزش همگانی ۱۱۴
ج) توزیع فراوانی سؤالات دو وجهی……………. ۱۳۲
د) مقایسه عوامل مؤثر در گرایش مردم به ورزش همگانی ۱۳۴
بخش دوم : استنباط فرضیه های تحقیق ………… ۱۳۶
سایر یافته های پژوهش…………………….. ۱۵۱
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
مقدمه………………………………….. ۱۶۱
خلاصه ی پژوهش……………………………. ۱۶۱
یافته های اصلی پژوهش…………………….. ۱۶۱
سایر یافته های پژوهش…………………….. ۱۶۳
بحث و تحلیل و نتیجه گیری…………………. ۱۶۶
روش های گسترش ورزش همگانی………………… ۱۷۱
پیشنهادهای مبتنی بر یافته های پژوهش……….. ۱۷۳
پیشنهادات برای محققین دیگر……………….. ۱۷۳
منابع و پیوست
فایل ورد کامل پژوهش تطبیقی درباره انگیزه مشارکت زنان و مردان شهر مشهد در ورزشهای همگانی؛ تحلیل اجتماعی و فرهنگی
فهرست جداول
|
عنوان صفحه
جدول ۱-۲ : مشخصات کمیته های تحت پوشش و افراد شرکت کننده ۵۵
جدول ۲-۲: رشد مشارکت مردم آلمان…………… ۸۶
جدول۱-۳: حجم نمونه به صورت متناسب در زنان و مردان ۹۵
جدول ۲-۳: سؤالات مربوط به هریک از مؤلفه های انگیزه پرداختن به ورزش همگانی…………………………………. ۹۷
جدول ۱-۴: توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی بر حسب جنسیت ۱۰۲
جدول ۲-۴: توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی بر حسب سن ۱۰۴
جدول۳- ۴ : توزیع فراونی نمونه مورد بررسی به تفکیک رشته ۱۰۶
جدول۴- ۴ : توزیع فراونی نمونه مورد بررسی برحسب تأهل ۱۰۸
جدول۵- ۴ : توزیع فراونی نمونه مورد بررسی برحسب تحصیلات ۱۱۰
جدول۶- ۴ : توزیع فراونی برحسب تعداد جلسات تمرین در هفته ۱۱۱
جدول۷- ۴ : توزیع فراونی برحسب میزان ساعت تمرین در روز ۱۱۲
جدول۸- ۴ : توزیع فراونی عامل آرامش و فراغت…. ۱۱۴
جدول ۹-۴ : آماره های توصیفی گزاره های عامل آرامش و فراغت ۱۱۵
جدول ۱۰-۴ : توزیع فراوانی عامل اجتماعی……. ۱۱۷
جدول ۱۱-۴ : آماره های توصیفی گزاره های عامل اجتماعی ۱۱۸
جدول ۱۲- ۴ : توزیع فراوانی عامل درمانی…….. ۱۲۰
جدول ۱۳- ۴ : آماره های توصیفی گزاره های عامل پیشگیرنده و درمانی………………………………………………………………………………………… ۱۲۱
جدول ۱۴- ۴ : توزیع فراوانی عامل آمادگی جسمانی… ۱۲۳
جدول ۱۵- ۴ : آماره های توصیفی گزاره های عامل آمادگی جسمانی ۱۲۴
جدول ۱۶- ۴ : توزیع فراوانی عامل بهبود و یادگیری مهارت ها ۱۲۶
جدول ۱۷- ۴ : آماره های توصیفی گزاره های عامل بهبود و یادگیری مهارت ها ……………………………………. ۱۲۷
جدول ۱۸- ۴ : توزیع فراوانی عامل اختصاصی……. ۱۲۹
جدول ۱۹- ۴ : آماره های توصیفی گزاره های عامل اختصاصی ۱۳۰
جدول ۲۰- ۴ : توزیع فراوانی سؤالات دو وجهی مطرح شده ۱۳۲
جدول ۲۱- ۴ : میانگین نمرات مربوط به عوامل…. ۱۳۴
جدول ۲۲- ۴ : میانگین نمرات مربوط به عوامل به تفکیک جنس ۱۳۵
جدول ۲۳- ۴ : آزمون مربوط به فرضیه اصلی…….. ۱۳۷
جدول ۲۴- ۴ : آزمون مربوط به فرضیه فرعی اول…. ۱۳۹
جدول ۲۵- ۴ : : آزمون مربوط به فرضیه فرعی دوم.. ۱۴۱
جدول ۲۶- ۴ : : آزمون مربوط به فرضیه فرعی سوم.. ۱۴۳
جدول ۲۷- ۴ : : آزمون مربوط به فرضیه فرعی چهارم ۱۴۶
جدول ۲۸- ۴ : : آزمون مربوط به فرضیه فرعی پنجم. ۱۴۸
جدول ۲۹- ۴ : : آزمون مربوط به فرضیه فرعی ششم.. ۱۵۰
جدول ۳۰- ۴ : عوامل تأثیر گذار در پرداختن مردم به ورزش همگانی بر حسب تأهل…………………………………… ۱۵۱
جدول ۳۱- ۴ : عوامل تأثیر گذار در پرداختن مردم به ورزش همگانی بر حسب سطح تحصیلات……………………………… ۱۵۴
جدول ۳۲- ۴ : عوامل تأثیر گذار در پرداختن مردم به ورزش همگانی بر حسب سن…………………………………….. ۱۵۶
فایل ورد کامل پژوهش تطبیقی درباره انگیزه مشارکت زنان و مردان شهر مشهد در ورزشهای همگانی؛ تحلیل اجتماعی و فرهنگی
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار ۱-۴: توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی بر حسب جنسیت ۱۰۳
نمودار ۲-۴: توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی بر حسب سن ۱۰۵
نمودار۳- ۴ : توزیع فراونی نمونه مورد بررسی برحسب سن ۱۰۷
نمودار۴- ۴ : توزیع فراونی نمونه مورد بررسی برحسب تأهل ۱۰۹
نمودار۵- ۴ : توزیع فراونی نمونه مورد بررسی برحسب تحصیلات ۱۱۰
نمودار۶- ۴ : توزیع فراونی برحسب تعداد جلسات تمرین در هفته ۱۱۱
نمودار۷- ۴ : توزیع فراونی برحسب میزان ساعت تمرین در روز ۱۱۳
نمودار۸- ۴ : مقایسه میانگین ها در گزاره های عامل آرامش و فراغت………………………………………. ۱۱۶
نمودار ۹-۴ : مقایسه میانگین ها در گزاره های عامل اجتماعی ۱۱۹
نمودار ۱۰- ۴ : مقایسه میانگین ها در گزاره های عامل پیشگیرنده و درمانی…………………………………. ۱۲۲
نمودار ۱۱- ۴ : مقایسه میانگین ها در گزاره های عامل آمادگی جسمانی………………………………………. ۱۲۵
نمودار ۱۲- ۴ : مقایسه میانگین ها در گزاره های عامل بهبود و یادگیری مهارت ها ………………………………. ۱۲۸
نمودار۱۳- ۴ : مقایسه میانگین ها در گزاره های عامل اختصاصی ۱۳۱
نمودار ۱۴- ۴ : توزیع فراوانی پاسخ «بلی» به سؤالات دو وجهی مطرح شده………………………………………. ۱۳۳
نمودار ۱۵-۴ : میانگین انگیزه مردم از پرداختن به ورزش همگانی ۱۳۷
نمودار ۱۶-۴ :میانگین عامل آرامش و فراغت در انگیزه مردم از پرداختن به ورزش همگانی…………………………….. ۱۳۹
نمودار ۱۷-۴: میانگین عامل اجتماعی به عنوان یک انگیزه از پرداختن به ورزش همگانی ……………………………. ۱۴۱
نمودار ۱۸-۴: میانگین عامل پیشگیرنده و درمانی به عنوان یک انگیزه از پرداختن به ورزش همگانی ………………….. ۱۴۳
نمودار ۱۹-۴: میانگین عامل آمادگی جسمانی به عنوان یک انگیزه از پرداختن به ورزش همگانی ………………….. ۱۴۵
نمودار ۲۰-۴: میانگین عامل بهبود و یادگیری مهارت ها به عنوان یک انگیزه از پرداختن به ………………… ورزش همگانی ۱۴۷
نمودار ۲۱-۴ : میانگین عامل اختصاصی به عنوان یک انگیزه از پرداختن به ورزش همگانی ……………………………. ۱۵۰
نمودار ۲۲-۴: عوامل تأثیر گذار در پرداختن به ورزش همگانی بر حسب تأهل………………………………………. ۱۵۳
نمودار ۲۳-۴: عوامل تأثیر گذار در پرداختن به ورزش همگانی بر حسب تحصیلات…………………………………. ۱۵۵
نمودار ۲۴-۴: عوامل تأثیر گذار در پرداختن به ورزش همگانی بر حسب سن………………………………………. ۱۵۸
فایل ورد کامل پژوهش تطبیقی درباره انگیزه مشارکت زنان و مردان شهر مشهد در ورزشهای همگانی؛ تحلیل اجتماعی و فرهنگی
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل ۱-۲ : مدل سلسله مراتبی ورزش (مول )…….. ۳۵
شکل ۲-۲ : طبقه بندی ورزش همگانی ………….. ۴۱
فصل اول
طرح تحقیق
مقدمه
ورزش و تربیت بدنی و اصولاً فعالیت های جسمانی در دنیای امروز نه تنها به دلیل داشتن اثرات تربیتی و بهداشتی بلکه به دلیل نیاز انسان به حرکت و فعالیت دارای موقعیت های ممتازی می باشد.
ورزش به عنوان یک رفتار مرتبط با سلامتی و نشاط مورد توجه و امعان نظر می باشد، به گونه ای که بسیاری از مؤسسات زیبایی و سلامتی در نقاط مختلف دنیا، با استفاده از علوم روان شناختی و جامعه شناختی پیرامون علل و عوامل گرایش و مشارکت در فعالیت های بدنی و نیز شناسایی عوامل مؤثر بر آن تحقیقات دامنه داری را آغاز نموده اند.
تحقیقات انجام شده در مورد اثر فعالیت های ورزشی بر سلامتی جسمی و روانی، طول عمر، شادابی، گسترش روابط اجتماعی، غنی سازی اوقات فراغت باعث شده تا مشارکت مردم در ورزش ها و به ویژه شرکت آنها در انواع ورزش های همگانی در جهان افزایش یابد و به همین دلیل است که امروز اغلب کشورهای پیشرفته جهان در برنامه ریزی و سازماندهی ورزش همگانی کشور خود با دیگر کشورها رقابت می کنند و مرتباً در حال ارایه برنامه های خلاق برای رشد این ورزش هستند. بدیهی است هر کشوری از این موج فزاینده عقب بیافتد، به هیچ وجه نمی تواند خلاء ایجاد شده را پر نماید و نهایتاً تفاوت ها در بهره وری از تأثیرات ورزش و فعالیت های حرکتی روشن و واضح خواهند بود.
در پژوهشی که در دانمارک انجام شده معلوم گردید انگیزه مردم از شرکت در فعالیت های ورزشی، رسیدن به درجات بالا و دستیابی به شعار المپیک (سریع تر، بالاتر و قوی تر) نیست بلکه تندرستی، نشاط و روابط اجتماعی دلایل مهم شرکت در ورزش اند (لارسن گراد[۱]، ۲۰۰۲).
این پژوهش با اولویت سنجی چنین موضوعی و با در نظر گرفتن اهمیت مضاعف ورزش همگانی برای عموم مردم درصدد است تا در نخستین گام های اعتلای فرهنگ ورزش همگانی سهیم باشد. زیرا ارتقای فرهنگ مشارکت های ورزشی، مستلزم نگرش علمی افراد نسبت به ورزش و بهره مندی مفید و مؤثر از آن می باشد. هدف پژوهش حاضر سنجش انگیزه مردم از مشارکت در ورزش همگانی باشد، لذا شناخت این عوامل و مقایسه آن در زنان و مردان شرکت کننده شاید بتواند زمینه های لازم را برای توسعه هرچه بیشتر این ورزش که یک تقاضا و نیاز اجتماعی است فراهم آورد.
بیان مسأله
بدون شک سلامت یک جامعه به میزان گرایش مردم به فعالیت های سالم ورزشی و تحرک جسمی آن ها وابسته است و به طور یقین تربیت بدنی و ورزش یکی از سالم ترین و مفیدترین فعالیت هایی است که افراد جامعه می توانند در اوقات فراغت به آن روی آورند.
ایجاد انگیزه در اقشار مختلف مردم برای انجام فعالیت های ورزشی امکانات وسیعی را طلب می نماید و در صورتی که این علاقه در بین جامعه ایجاد شود، بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی از بین خواهد رفت، اعتیاد و فساد اجتماعی کم خواهد شد. همچنین نسل های آینده از نظر قوای ذهنی و استعدادهای بدنی در سطح بالاتری قرار خواهند گرفت و توانایی مبارزه با مشکلات اجتماعی و تحمل در مقابل سختی ها در نزد افراد افزایش خواهد یافت (کوزه چیان ، ۱۳۸۰) .
ورزش و فعالیت های بدنی وسیله ارزشمندی است که امروزه پرکننده بخش اعظم اوقات فراغت میلیون ها نفر از مردم جهان است. اوقات فراغت فرصت بسیار مناسب و مطلوبی جهت پرداختن به ورزش است. تقاضا برای خدمات فراغتی و تفریحی در طی پانزده سال گذشته طوری توسعه یافته که بخش های خصوصی و همگانی آن شش میلیون شغل را به خود اختصاص داده است (وید[۲] ، ۱۹۹۵).
قرن بیستم به زعم رئیس انجمن بین المللی ورزش همگانی سلامت و آمادگی جسمانی، قرن ورزش المپیکی بود و قرن بیست و یکم قرن ورزش همگانی و تفریحی است. در روسیه مردم علاقه خود را از ورزش های شدید و تماشای فعالیت های ورزشی به تفریحات آخر هفته و فعالیت در فضاهای ورزشی – تفریحی معطوف کرده اند (دیوس[۳]، ۲۰۰۰) .
مطالعات تفضیلی توسعه ورزش همگانی و تفریحی در سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که تاکنون آمار دقیقی از تعداد افرادی که در ایران به ورزش همگانی می پردازند در دسترس نمی باشد (سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران، ۱۳۸۲).
در حالی که در دانمارک تأکید دولت از فعالیت های رقابتی به سمت ورزش های آزاد تغییر کرده است. برنامه ریزان و سیاست گذاران ورزش کشور نمی دانند که مردم چه فعالیت هایی را در اولویت می دانند؟ آیا علاقه و نیاز مردم به ورزش همگانی است یا رقابتی؟ با شناخت ماهیت ورزش و نیازهای اجتماعی برنامه ریزی برای آن کاملاً روشن می شود.
برای برنامه ریزی اصولی ورزش همگانی در میان اقشار مختلف جامعه، بررسی علل گرایش افراد به این ورزش، به عنوان یکی از راهکارهای ممکن در این مقطع زمانی به حساب می آید. لذا این پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال است که انگیزه مردان و زنان از پرداختن به ورزش همگانی در شهر مشهد چه می باشند و آیا بین انگیزه آنها در پرداختن به ورزش همگانی تفاوتی وجود دارد یا خیر؟
به نظر می رسد پاسخ به این سوالات بتواند متخصصان این رشته را برای ترسیم سیاست و راهبردهای مربوطه کمک نماید.
ضرورت و اهمیت پژوهش
سلامتی موهبت و ودیعه ای الهی است و هر صاحب خردی با توجه به بیان مشهور «عقل سالم، در بدن سالم است» به تأثیرات متقابل روح و جسم بر یکدیگر اذعان می کند. این موضوع از سوی بسیاری از اندیشمندان چون شیلر[۴]، پستالوژی[۵]، فروبل[۶]، روسو[۷] و … تأکید شده است. تالیران[۸] معتقد است «جسم انسان حقی برای تربیت دارد که با انجام ورزش این حق ادا می شود» (جاوید، ۱۳۵۱).
جوامع با دیدگاه های متفاوت به ورزش نگاه کرده اند مثلاً توجه برخی از تمدن ها به این پدیده، انگیزه نظامی بود، برخی دیگر تنها به منظور پر کردن اوقات فراغت و به مثابه یک تفریح به آن نگاه کرده اند و در پاره ای از تمدن ها به عنوان شیوه ای تربیتی به کار گرفته شده است.
افراد جوامع نیز با انگیزه های متفاوت به ورزش پرداخته اند. بعضی از افراد انگیزه شرکت در ورزش به ویژه ورزش همگانی را کسب نشاط و احساس لذت، بعضی به منظور حفظ سلامتی و ایجاد مصونیت از ابتلا به بیماریها، برخی خصیصه فرح بخش بودن آن و گروهی نیز تعاملات اجتماعی و ارضای نیاز تعلق به گروه را علت گرایش فرد به ورزش می دانند.
ورزش در نزد بسیاری از افراد جامعه در ذات خود فعالیتی ارزشمند، مثبت و مفید ارزیابی می شود و بدین لحاظ، انتظار می رود که اعضای جامعه ضمن تأیید ورزش در بعد نظری، به بعد عملی نیز با مشارکت ورزشی و انجام فعالیت های فیزیکی بر این نظریه صحت گذارده و فاصله میان نظر و عمل را به حداقل برسانند. مشاهدات تجربی حاکی از آن است که در جامعه ما مشارکت های ورزشی مردم در مقایسه با سال های قبل رشد محسوسی داشته است. اما این رشد در مقایسه با مشارکت های ورزشی مردم سایر کشورها قابل ملاحظه نیست و رسیدن به سطح مطلوب، تلاش های بیشتری را می طلبد (قره، ۱۳۸۲).
اگر هدف از مشارکت در ورزش همگانی کسب تندرستی در همه ابعاد آن بدانیم، انگیزش را عامل مهمی برای دسترسی به این هدف باید نام برد. برای مثال، انشل[۹] (۱۹۹۳) انگیزش را عاملی برای انتخاب و جهت دادن به رفتار و پایداری تا رسیدن به هدف تعریف می کند. بنابراین با توجه به نقش انگیزش در تحقق هدف، محقق هدف پژوهش حاضر را شناخت انگیزه های زنان و مردان برای شرکت در ورزش همگانی می داند و برای دستیابی به این هدف فرضیه های پژوهش را مورد آزمون قرار می دهد.
اهداف پژوهش
الف) هدف کلی از انجام این پژوهش، مقایسه انگیزه مشارکت زنان و مردان مشهد به ورزش همگانی و ارائه راهکار می باشد.
ب) اهداف ویژه
۱- توصیف آماری منتخبی از مشخصات فردی شرکت کنندگان در ورزش همگانی
۲- توصیف آماری داده های مربوط به منتخبی از متغیرهای تحقیق
۳- تعیین سهم هریک از عوامل مؤثر بر گرایش به ورزش همگانی
۴- مقایسه عامل آرامش و فراغت به عنوان یک انگیزه برای مشارکت در ورزش همگانی در گروه های تحت بررسی، به تفکیک جنسیت
۵- مقایسه عامل اجتماعی به عنوان یک انگیزه برای مشارکت در ورزش همگانی در گروههای تحت بررسی، به تفکیک جنسیت
۶-مقایسه عامل پیشگیرنده و درمان به عنوان یک انگیزه برای مشارکت در ورزش همگانی در گروهای تحت بررسی،به تفکیک جنسیت
۷- مقایسه عامل آمادگی جسمانی و تندرستی به عنوان یک انگیزه برای مشارکت در ورزش همگانی در گروه های تحت بررسی، به تفکیک جنسیت
۸- مقایسه عامل بهبود و یادگیری مهارت ها به عنوان یک انگیزه برای مشارکت در ورزش همگانی در گروه های تحت بررسی، به تفکیک جنسیت
۹- مقایسه عامل اختصاصی به عنوان یک انگیزه برای مشارکت در ورزش همگانی در گروه های تحت بررسی، به تفکیک جنسیت
۱۰- بررسی رابطه عوامل تأثیرگذار در پرداختن به ورزش همگانی با منتخبی از مشخصات فردی شرکت کنندگان
فرضیه های پژوهش
الف ) فرضیه اصلی پژوهش
بین انگیزه مشارکت زنان و مردان به ورزش همگانی تفاوت معنی داری وجود دارد.
ب) فرضیه های فرعی پژوهش
۱- بین عامل آرامش و فراغت به عنوان یک انگیزه در پرداختن به ورزش همگانی در زنان و مردان تفاوت معنی داری وجود دارد .
۲- بین عامل اجتماعی به عنوان یک انگیزه در پرداختن به ورزش همگانی در زنان و مردان تفاوت معنی داری وجود دارد .
۳- بین عامل پیش گیرنده و درمان بیماری ها به عنوان یک انگیزه در پرداختن به ورزش همگانی در زنان و مردان تفاوت معنی داری وجود دارد .
۴- بین عامل آمادگی جسمانی و تندرستی به عنوان یک انگیزه در پرداختن به ورزش همگانی در زنان و مردان تفاوت معنی داری وجود دارد .
۵- بین عامل بهبود و یادگیری مهارت ها به عنوان یک انگیزه در پرداختن به ورزش همگانی در زنان و مردان تفاوت معنی داری وجود دارد .
۶- بین عامل اختصاصی به عنوان یک انگیزه در پرداختن به ورزش همگانی در زنان و مردان تفاوت معنی داری وجود دارد .
پیش فرض های پژوهش
۱- پرسشنامه ی مورد استفاده در این پژوهش اهداف پژوهش را به دقت می سنجد.
۲- آزمودنی ها با صداقت، صحت و دقت سئوال ها را اعتبارگذاری و پاسخ می دهند.
۳- آزمودنی ها ازسئوال های پرسشنامه برداشت یکنواخت دارند.
محدودیت های پژوهش
الف) محدودیت هایی که توسط محقق اعمال می شود:
۱- محدودیت مکانی: این تحقیق در استان خراسان و شهر مقدس مشهد انجام گرفته است.
۲- محدودیت زمانی: زمان اجرای تحقیق و توزیع پرسشنامه در سال تحصیلی۸۷-۸۶ می باشد.
۳- آزمودنی ها: کلیه افراد شرکت کننده در ورزش همگانی که تحت نظارت هیئت ورزش همگانی اداره کل تربیت بدنی و مرکز ورزش و تفریحات سالم شهرداری مشهد در مکان های مشخص به فعالیت های مختلف ورزش همگانی می پردازند، در دامنه تحقیق قرار دارند.
ب) محدودیت هایی که از اختیار محقق خارج می باشد:
۱- گستردگی موضوع تحقیق و موقعیت جغرافیایی.
۲- عدم همکاری های لازم مدیران و مسئولان ذینفع.
۳- بی علاقگی و اظهار نظرهای منفی بعضی از شرکت کنندگان در مورد پژوهش.
۴- عدم آگاهی و کنترل بر میزان فعالیت های بدنی و تجربیات حرکتی آزمودنی ها.
۵- سوگیری احتمالی پاسخ دهندگان که ممکن است بر دقت پاسخ دادن به پرسشنامه اثر گذار باشد.
تعریف واژه ها و اصطلاحات :
الف) تعاریف نظری
۱- ورزش همگانی:
پرداختن عامه مردم به ورزش، حتی در زمان کوتاه با توجه به امکانات موجود و شرایط افراد است (حیدری، ۱۳۸۶).
۲- ورزش:
فعالیتی نهادینه شده است که مستلزم کاربرد نیروی جسمانی و با استفاده از مهارت های جسمانی پیچیده بوسیله شرکت کنندگانی است که توسط عوامل بیرونی و درونی تحریک می شوند (آزاد، ۱۳۷۴).
۳- انگیزش:
عبارتست از مجموعه ای از نیروها که باعث می شود فرد به روش های خاصی رفتار کند (مقیمی ۱۳۷۷).
۴- مشارکت ورزشی:
تمایل و آمادگی افراد برای شرکت در رقابت ها و فعالیت های ورزش گروهی و انفرادی است (گرنیسیکی[۱۰] ،۱۹۹۳ ).
۵- گرایش :
گرایش ارزیابی احساسی واکنشی می باشد. این مفهوم که توسط لوئیس تورستن[۱۱] و برخی دیگر از متخصصان رفتاری ارایه شده مبین آن است که گرایش، نوعی احساس مطلوب یا نامطلوب نسبت به امور یا پدیده های مختلف است. مکاتب دیگر نظری مانند نظریات خوردن آلبورت گرایش را به عنوان تمایل واکنش به موضوع با پدیده ای خاص تلقی می کند (فرجاد، ۱۳۷۳).
۶- عامل آرامش و فراغت (روانی) :
در این حیطه قابلیت ها و ویژگی های روانشناختی افراد مانند احساس لذت و نشاط، آرامش، پر کردن اوقات فراغت، دوری از تنش ها و فراموشی مشکلات… مورد بحث قرار می گیرند (آزاد، ۱۳۷۴).
۷- عامل اجتماعی :
ورزش یک پدیده اجتماعی است و به طور کلی ارزش ها، ساختار و نیروهای محرک جامعه را نشان داده و ویژگی های جامعه را منعکس می سازد. در کنار ورزش فرایندهایی چون اجتماعی شدن، رقابت و مسابقه، همکاری و دوست یابی، ایثار و گذشت، تحرک و تحول اجتماعی اتفاق افتاده و از اهداف آن محسوب می شود (آزاد، ۱۳۷۴).
۸-عامل پیش گیرنده و درمان :
این حیطه به ورزش و فعالیت های بدنی به عنوان عاملی برای پیشگیری و درمان (با توصیه پزشک) بعضی از بیماری ها اشاره می کند.
۹- عامل جسمانی :
این حیطه به ساخت توان بدنی از طریق برنامه های تمرینی ای که موجب توسعه و تکامل سیستم های ارگانیکی مختلف بدن می شوند مربوط است (آزاد، ۱۳۷۴).
۱۰- عامل بهبود و یادگیری مهارت ها :
این حیطه به انجام فعالیت های ورزشی سازمان یافته در جهت افزایش سلامتی و مهارت اطلاق می شود. با انجام فعالیت های ورزشی فرد مهارت های جدید یاد می گیرد و مهارت های ورزشی خود را بهبود می بخشد.
۱۱- عامل اختصاصی :
این حیطه به ویژگی ها و جذابیت های اختصاصی ورزش همگانی مربوط می شود.
ب) تعاریف عملیاتی
۱- عامل آرامش و فراغت (روانی):
منظور از عامل روانی گرایش به ورزش همگانی مجموعه شاخص های مطرحی چون احساس لذت و نشاط، داشتن اوقات خوب، کسب آرامش بیشتر، دوری از نگرانی های روزمره می باشد که در این پژوهش به وسیله سئوالات شماره ۱ تا ۵ پرسشنامه سنجیده می شود.
۲- عامل اجتماعی :
منظور از عامل اجتماعی گرایش به ورزش همگانی، مجموعه شاخص های مطرحی چون توسعه خلق و خوی و رفتار اجتماعی، یافتن دوستان جدید، همکاری و تعاون، اجتماعی شدن، فرد در ورزش همگانی می باشند که در این پژوهش به وسیله سئوالات شماره ۶ تا ۱۲ پرسشنامه سنجیده می شود.
۳- عامل پیش گیرنده و درمان:
منظور از عامل پیش گیرنده و درمان استفاده از ورزش به عنوان عاملی برای پیشگیری از ابتلاء به بعضی از بیماری ها و درمان بعضی از آن ها (با توصیه پزشک) که در این پژوهش به وسیله سوالات ۱۳ تا ۱۶ پرسشنامه سنجیده می شود.
۴- عامل جسمانی :
منظور از عامل جسمانی گرایش به ورزش همگانی مجموعه شاخص های مطرحی چون زیبایی ظاهر و تیپ بدنی، حفظ تندرستی، کنترل وکاهش وزن، افزایش قدرت و حجم عضلانی و اصلاح ساختار بدنی می باشد که در این پژوهش به وسیله سئوالات شماره ۲۱ تا ۲۴ پرسشنامه سنجیده می شود.
۵- عامل بهبود و یادگیری مهارت ها :
منظور از عامل بهبود و یادگیری مهارت ها بهبود مهارت های ورزشی و یادگیری مهارت های جدید که در این پژوهش به وسیله سوالات ۱۷ تا ۲۰ پرسشنامه سنجیده می شود.
۶- عامل اختصاصی :
منظور از عامل اختصاصی گرایش به ورزش همگانی، مجموعه شاخص های مطرحی چون در دسترس بودن مکان، عدم نیاز به وسایل خاص و گرانقیمت، در این رشته می باشد که بوسیله سئوالات شماره ۲۵ تا ۳۰ پرسشنامه سنجیده می شود.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 