فایل ورد کامل مطالعه جامع درباره رابطه عزتنفس با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی شهرستان بیجار در سال تحصیلی ۸۶-۸۷
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مطالعه جامع درباره رابطه عزتنفس با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی شهرستان بیجار در سال تحصیلی ۸۶-۸۷ دارای ۴۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مطالعه جامع درباره رابطه عزتنفس با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی شهرستان بیجار در سال تحصیلی ۸۶-۸۷ کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل مطالعه جامع درباره رابطه عزتنفس با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی شهرستان بیجار در سال تحصیلی ۸۶-۸۷۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مطالعه جامع درباره رابطه عزتنفس با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی شهرستان بیجار در سال تحصیلی ۸۶-۸۷،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مطالعه جامع درباره رابطه عزتنفس با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی شهرستان بیجار در سال تحصیلی ۸۶-۸۷ :
فایل ورد کامل مطالعه جامع درباره رابطه عزتنفس با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی شهرستان بیجار در سال تحصیلی ۸۶-۸۷
فهرست مطالب
عنوان صفحه
بسم الله الرحمن الرحیم……………………………………. الف
تقدیر و تشکر………………………………………….. ب
چکیده………………………………………………… ت
فایل ورد کامل مطالعه جامع درباره رابطه عزتنفس با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی شهرستان بیجار در سال تحصیلی ۸۶-۸۷
فهرست مطالب…………………………………………… ث
فایل ورد کامل مطالعه جامع درباره رابطه عزتنفس با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی شهرستان بیجار در سال تحصیلی ۸۶-۸۷
فهرست جدواول………………………………………….. ح
فصل اول: طرح تحقیق
مقدمه…………………………………………… ۲
بیان مسأله………………………………………. ۴
اهمیت و ضرورت مسأله………………………………. ۵
اهداف…………………………………………… ۶
سؤالات و فرضیهها………………………………….. ۶
متغیرها و تعاریف عملیاتی………………………….. ۷
فصل دوم: پیشینه تحقیق
مبانی نظری………………………………………. ۹
مبانی تجربی……………………………………… ۱۸
مدل تحلیلی………………………………………. ۲۱
فصل سوم: روششناسی
روش تحقیق……………………………………….. ۲۳
جامعه آماری……………………………………… ۲۳
نمونه آماری……………………………………… ۲۳
ابزارها…………………………………………. ۲۳
روشهای آماری……………………………………. ۲۴
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
فصل پنجم: نتیجهگیری
بحث بر یافتهها…………………………………… ۳۹
محدودیتها……………………………………….. ۴۰
پیشنهادات……………………………………….. ۴۱
منابع و مأخذ………………………………… ۴۲
ضمائم
پرسشنامه………………………………………… ۴۳
فایل ورد کامل مطالعه جامع درباره رابطه عزتنفس با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی شهرستان بیجار در سال تحصیلی ۸۶-۸۷
فهرست جداول و نمودار
جدول شماره (۱-۴)—————————————- ۲۷
جدول شماره(۲-۴)—————————————– ۲۸
جدول شماره(۳-۴)—————————————– ۲۹
جدول شماره(۴-۴)—————————————– ۳۰
جدول شماره(۵-۴)—————————————– ۳۱
جدول شماره(۶-۴)—————————————– ۳۲
جدول شماره(۷-۴)—————————————– ۳۳
جدول شماره(۸-۴)—————————————– ۳۳
جدول شماره(۹-۴)—————————————– ۳۴
جدول شماره(۱۰-۴)—————————————- ۳۴
نمودار شماره(۱-۴)————————————— ۳۵
نمودار شماره(۲-۴)————————————— ۳۶
نمودار شماره(۳-۴)————————————— ۳۷
فصل اول: طرح تحقیق
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت مسئله
اهداف
سؤالات و فرضیهها
متغیرها و تعاریف عملیاتی
مقدمه:
یکی از مهمترین صفات بشری برای رسیدن به هدفهایی که انسان در پیش دارد عزت نفس است برخورداری از اراده و اعتماد به نفس قوی، قدرت تصمیمگیری و ابتکار، خلاقیت، سلامت فکر و بهداشت روانی ارتباط مستقیمی با میزان عزت نفس و احساس خود ارزشمندی دارد.
منظور از عزت نفس، احساس و تصوری است که فرد به مرور زمان نسبت به خویشتن در ذهن میپروراند. به عبارت سادهتر، عزت نفس یعنی، ارزیابی فرد از خودش، حال این برداشت و ارزیابی میتواند مثبت و خوشایند باشد، یا منفی و ناخوشایند.
کودکانی که از عزت نفس بالایی برخوردارند، معمولاً احساس خوبی نسبت به خود دارند و بهتر میتوانند اختلافات خود را با سایر کودکان حل کنند و در مقابله با مشکلات، ناملایمات و ناکامیها مقاومترند این کودکان اغلب خندهرو و خوشبین، منطقی و دارای خودپنداری مثبت هستند و از زندگیشان لذت میبرند. برعکس، کودکانی که دارای عزت نفس پائینی هستند، اغلب در مواجهه با مشکلات و سختیها دچار اضطراب فراوان و ناکامی میشوند. این گروه از کودکان معمولاً در حل تعارضات و اختلافات موجود با سایر هم سن و سالانشان مشکل دارند آنها دائم با افکار انتقادی از خویشتن، موجب اذیت و آزار خود میشوند(سلحشور، ۱۳۷۹).
برای اینکه کودکان و نوجوانان بتوانند از حداکثر ظرفیت ذهنی و توانمندیهای بالقوهی فرد برخوردار شوند میبایست از نگرش مثبت نسبت به فرد و محیط اطراف و انگیزهای غنی برای تلاش و کوشش بهرهمند شوند بیشک نوجوانانی که دارای عزت نفس قابل توجهی هستند، نسبت به همسالان خود در شرایط مشابه، پیشرفت تحصیلی و کارآیی بیشتری از خود نشان میدهند و نیز از بارزترین ویژگیهای صاحبان تفکر واگرا و افراد خلاق، داشتن اعتماد به نفس و عزت نفس بالاست.
لذا پرورش عزت نفس در کودکان و نوجوانان از مهمترین وظایف اولیاء و مربیان میباشد که در این ارتباط بیشترین نقش برعهدهی الگوهای رفتاری است(افروز، ۱۳۷۳).
موفقیتهای تحصیلی و شکستهای تحصیلی فرد در مدرسه و مسائل مربوط به تحصیل متقابلاً بر عزت نفس و عزت نفس بر تحصیل تأثیر میگذارند که میزان تأثیر آن از جامعهای به جامعه دیگر فرق میکند. در تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع دبیرستان در شهرستان بیجار در سال تحصیلی ۸۷-۸۶ میپردازند.
بیان مسأله:
عزت نفس، احساس ارزش، درجه تصویب تأیید، پذیرش و ارزشمندی است که شخص نسبت به خویشتن احساس میکند (شاملو، ۱۳۷۲). وقتی سخن از عزت نفس به میان میآید ارزش شخصی یا احساسی که از فرد در نظر اعضای گروه مجسم میشود مطرح میگردد. یکی از پیچیدهترین و ناراحت کنندهترین مسائل شخصیتی عقده حقارت است. کودکانی که احساس بیلیاقتی و عقبماندگی میکنند کمتر برای موفقیت و انجام دادن کارها به تلاش و کوشش دست میزنند. رشد سالم شخصیت ایجاب میکند که شخص نه فقط برای شناخت خود، بلکه بیشتر برای پذیرش خود فعالیت کند پژوهشهای ارزشمندی دربارهی ارتباط خودشناسی فرد در رابطه با رشد سالم و سازگاریهای شخصیتی افراد انجام گرفته و نتایج مثبت و سودمندی به بار آورده است(پارسا، ۱۳۷۶).
در زمینه رابطهی بین احساس ارزشمندی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی، نظر مربیان و اساتید و متخصصان تعلیم و تربیت بر این است که عوامل روحی و روانی تأثیر بسیار بالایی در موفقیت یا عدم موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارد پژوهشهای زیادی در زمینه پی بردن به رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی صورت گرفته است. گستردهترین این تحقیقات پژوهشی است که به وسیله گیل دات انجام شده نتایج تحقیق مؤید رابطه بالا بین انگیزه پیشرفت و عزت نفس است. یکی دیگر از این پژوهشها در زمینهی عزت نفس یافتههای کوپر اسمیت است که در سال ۱۹۶۷ منتشر شد. به نظر کوپر اسمیت منابع عزت نفس شامل موارد ذیلاند:
۱. پای بند بودن به آداب و قوانین اجتماعی و اخلاقی
۲. مهم بودن: وقتی شخص متوجه گردد که اهمیت دارد و در زندگی دیگران مهم است عزت نفس او بالا میرود.
۳. موفقیت
۴. قدرت: وقتی شخص احساس قدرت کند، در نتیجه میتواند روی سایرین اثر گذاشته و متعاقباً عزت نفس او بالا میرود.
بنابراین ارزش وجودی عزت نفس به عنوان بعدی از ابعاد شخصیت انسان و ارتباط آن با موفقیتها و با شکست و ناکامیهای فرد قابل ملاحظه و تبیین است. در این تحقیق که بررسی رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در میان دانشآموزان مقطع دبیرستان در شهرستان بیجار در سال تحصیلی ۸۷-۸۶ است سعی میکنیم که این رابطه را با استفاده از پرسشنامه عزت نفس به نتیجه برسانیم. حال سؤال این است که عزت نفس و پیشرفت تحصیلی چه رابطهای با هم دارند؟
اهمیت و ضرورت مسأله:
داشتن عزت نفس برای یک زندگی موفقیتآمیز لازم است بنابراین باید به تقویت آن در بین دانشآموزان پرداخت.
از آنجا که عزت نفس کودک زمینه و اساس ادراکات وی از تجارب زندگی را مهیا نماید، امری ارزشمند محسوب میگردد شایستگی عاطفی-اجتماعی که از چنین شناخت مثبت از خود ناشی میشود، میتواند به عنوان نیرویی در مقابل مشکلات جدی آینده به کودک کمک کند.
عزت نفس جنبه مهمی از عملکرد و کشش کلی کودک است و به نظرمیرسد به صورت تعاملی با زمینههای دیگری از جمله سلامت روانی و عملکرد تحصیلی ارتباط دارد به این معنی که عزت نفس میتواند علت و هم معلول نوعی از عملکرد باشد که در سایر حوزهها رخ میدهد(پپ و همکاران، ۱۹۸۸).
در بحث از اهمیت و ضرورت موضوع میتوان به آیات قرآن و احادیث مراجعه نمود.
خداوند در سوره فاطر آیه ده میفرماید: « هر که طالب عزت است بداند که تحکم و عزت خاص خدا است، کلمه نیکوی توحید و (روح پاک آسمانی) به سوی خدا بالا رود و عمل نیک خالص آن را بالا برد».
و در سوره منافقون آیه هشتم آمده است که: «عزت خاص خدا و رسول و مؤمنین است». پیامبر گرامی اسلام در این باره فرموده است: «زندگی که در آن انسان زیردست و خوار باشد مردن از آن بهتر است و مردنی که با پیروزی مقرون باشد، صدهزار بار بر زندگی ذلتبار ترجیح دارد».
همچنین پیامبر گرامی میفرمایند: کسی که نفس خود را شناخت به یقین خدا را شناخته است حضرت علی (ع) میفرمایند: خویشتنشناسی سودمندترین دانشهاست.
اهداف:
هدف کلی:
تعیین رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در میان دانشآموزان مقطع دبیرستان شهرستان بیجار
هدف جزیی:
۱-تعیین میزان رابطهی عزت نفس با پیشرفت تحصیلی
۲-تعیین میزان رابطهی عزت نفس با جنسیت
سؤالها:
۱-آیا بین عزت نفس با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد؟
۲-آیا بین عزت نفس با جنسیت رابطه وجود دارد؟
متغیرها:
عزت نفس (متغیر مستقل): تصورات، نگرشها و ارزیابیهایی که شخص بطور مداوم از خود انجام میدهد
پیشرفت تحصیلی (متغیر وابسته): موفقیت در هدفهای تربیتی تعیین شده که به عنوان عملکرد تحصیلی دانشآموز در نظر گرفته شده است.
تعریف عملیاتی:
عزت نفس: منظور از عزت نفس در تحقیق حاضر میزان نمرهای است که فرد از آزمون کوپر اسمیت کسب کرده است.
پیشرفت تحصیلی: منظور از پیشرفت تحصیلی در پژوهش حاضر نمره معدل ترم گذشته دانشآموزان در تمام دروس است.
مقطع تحصیلی که این تحقیق در آن صورت گرفته است دانشآموزان دوره دبیرستان شهرستان بیجار است.
فصل دوم: پیشینه تحقیق
مبانی نظری
مبانی تجربی
مدل تحلیلی
مبانی نظری:
تعاریفی از عزت نفس:
مازلو عزت نفس را عبارت میداند از شایستگی، توانمندی، کفایت، اطمینان، استقلال و آزادی. چنانچه ارضاء گردد فرداحساس ارزشمند بودن، توانا بودن، مثمر به ثمر بودن و احساس غرور و اعتماد به خود میکند و اگر ارضاء نگردد فرد احساس حقارت، درماندگی و ضعف میکند (مدی، ۱۹۷۶).
راجرز عزت نفس را عبارت میداند از ارزیابی مداوم شخص نسبت به ارزشمندی خویشتن خود (شاملو، ۱۳۶۸).
روزنبرگ میگوید: هر فرد آگاهیهایی در مورد خود دارد، بخش ارزشی این آگاهیها عزت نفس نام دارد رابسون عزت نفس را عبارت میداند از حس رضامندی، خویشتنپذیری که ارزیابی خود درباره ارزشمندی قدر و منزلت، جذابیت، شایستگی و کفایت و توانایی جهت ارضای تمایلات و خواستههای فرد، منتج میشود.
مؤلفههای عزت نفس عبارتند از: ۱-امنیت ۲-خودپذیری ۳-پیوندجویی ۴-تعهد ۵-شایستگی
ابعاد عزت نفس:
۱-بعد اجتماعی: هر چقدر ارتباط شخص با اجتماع کمتر باشد و فاقد محبت لازم و حمایتهای اجتماعی باشد باعث کاهش عزت نفس فرد خواهد شد و هر چقدر ارتباط فرد با اجتماع بیشتر شود و از حمایتهای اجتماعی و محبت لازم برخوردار باشد عزت نفس فرد بیشتر خواهد بود.
۲-بعد تحصیلی: موفقیتها و شکستهای فرد در امر تحصیل علم و دانش در مدرسه و مسائل مربوط به آن مستقیماً بر عزت نفس اثر میگذارد و هر چه شکست بیشتر باشد عزت نفس پایین و هر چقدر موفقیت فرد بیشتر باشد عزت نفس فرد بالا خواهد رفت.
۳-بعد جسمی: هر فرد نسبت به ظاهر و توانایی جسمی خود یک ارزیابی و برداشت دارد اگر این تصور در برداشت از وضعیت ظاهری و جسمی فرد منفی باشد از این نظر عزت نفس فرد پایین خواهد بود و برعکس.
۴-بعد خانوادگی: فردی که احساس میکند عضو باارزشی از خانواده است و احترام بیشتری برای او قائلند عزت نفس او بالا خواهد بود.
۵-بعد کلی عزت نفس: ارزیابی و تصور کلی فرد از خود و خویشتن است و اساس ارزیابی فرد در همه زمینههاست.
نیاز حرمت و احترام به خود
فرد پس از برآورده ساختن نیازهای فیزیولوژیکی، ایمنی و عشق متوجه جلب احترام دیگران و احترام به خود میشود.
همه ما به عنوان یک انسان احساس میکنیم حق داشته باشیم که دیگران در قالب وجودی صاحب ارزش، با ما رفتار کنند. اهانت و پرخاش شدید یک کودک سه ساله به یک کودک کوچکتر از خود شاید رنجش و ناراحتی برای او فراهم سازد. این ناراحتی را حداقل از چشمان کودکی که مورد تعرض و اهانت قرار گرفته میتوان مشاهده کرد. شخصی که احساس ناکارآوری میکند احتمالاً توان و انرژی خود را به قصد تأیید کارآوری، متوجه خویش میسازد.
او مایل است کارآوری و شایستگی خود را به دیگران نشان دهد ولی بیشتر به قانع ساختن خویش سرگرم میشود. نیاز احترام به خود با عزت نفس تعامل دارد یعنی احساسهایی که درباره خودتان دارید تا اندازهای بسیار زیاد با باورهایتان نسبت به دیگران بستگی د ارد به ویژه دیگرانی که به شما احترام میگذارند. اشخاصی که به خود احترام میگذارند و یا از سوی دیگران احترام میبینند به ندرت اتفاق میافتد که بخواهند تواناییها و ظرفیتهای خویش را نشان دهند. آنها صرف نظر از آنچه انجام دادهاند یا میدهند و یا دیگران چگونه احترامشان را دارند از این وضع لذت میبرند و شاید دچار غرور و افتخار هم شوند این دسته افراد مداوماً به تعریف و تمجید نیاز ندارند و خواهان توجه مستمر نیستند (هر چند ممکن است از توجه خوششان آید). اینگونه افراد از داورهای نسبت به خود یا قضاوت کردن درباره دیگران نه ترس و واهمهای دارند و نه از انجام این کار عقبنشینی میکنند. آنها همچنین نیاز دارند که برای رفع نگرانیهای خود وقت و انرژی فراوانی صرف نمایند (بخشی، ۱۳۸۳).
نشانههای عزت نفس ناسالم و عزت نفس سالم:
هم چنان که کودک رشد میکند و بزرگ میشود، عزت نفس او هم تغییر مییابد و دچار نوسان میشود. هر چه کودک تجربهی بیشتری کسب میکند و ادراک جدیدی نسبت به خویشتن پیدا میکند، عزت نفس او هم بر همان پایه دچار تحول میشود. خوب است والدین نسبت به نشانههای عزت نفس سالم و عزت نفس ناسالم هوشیار باشند تا بتوانند به موقع به فرزندان خود کمک کنند. کودکی که دچار ضعف عزت نفس است، درصدد یادگیری و یا کسب مطلب تازهای بر نمیآید. او همیشه دیدی منفی نسبت به خود داشته و جملاتی مثل من یک ابله هستم هیچ وقت هیچی یاد نمیگیرم و یا هیچ کس به من توجهی نمیکند، به خود میگوید: او قدرت تحمل ناکامیها را ندارد و به سادگی از رفتار و گفتههای سایرین دلخور شده و میرنجد. کودکانی که عزت نفس پائینی دارند، موانع و مشکلات موقت را پایدار و همیشگی میپندارند و چنین شرایطی را غیرقابل تحمل میدانند. به عبارت بهتر حس بدبینی در آنها مسلط و حکمفرما است .
برعکس، کودکی که از عزت نفس بالایی برخوردار است، از معاشرت با دیگران لذت میبرد و از بودن در محافل اجتماعی و انجام فعالیتهای گروهی به اندازهی انجام کارهای فردی و شخصی احساس رضایت و ناراحتی میکند. او از اقدامات جدید استقبال میکند و وقتی با مشکلی روبرو میشود توانایی یافتن راه حل را در خود میبیند. او هیچگاه استعدادهای خود را دست کم نمیگیرد و کاستیهای درونی خود را منصفانه میپذیرد. برای مثال، به جای این که بگوید: من یک ابله هستم، میگوید: من معنی آن را نمیفهمم؟ او نسبت به نقاط ضعف و قوت خود آگاه است و حس خوشبینی و مثبتنگری در او مستولی است (سلحشور، ۱۳۷۹).
عوامل مؤثر بر رشد عزت نفس کودکان و نوجوانان عبارتند از:
الف) خانه-روابط موجود بین والدین، خواهرها و برادرها، پدربزرگ، مادربزرگ و سایر اقوام و نزدیکان، تأثیر مستقیمی بر میزان عزت نفس کودک دارد. تجاربی که کودک از محیط زندگی خود کسب میکند، دوستیابی، نوع بازیهای انتخابی و رویدادهای خوشایند و ناخوشایند دوران کودکی بر شکلگیری حس عزت نفس کودک مؤثرند.
ب) مدرسه-روابط اجتماعی و دوستانهای که کودک با همسالان خود برقرار میکند، معلمین، مربیان و مشاوران مدرسه بر میزان عزت نفس کودکان نقش بسزایی دارند. همچنین تجاربی که کودک از طریق انجام وظایف و تکالیف درسی خود میآموزد، فعالیتهای فوق برنامه، ورزش، نظم و انضباط نقش عمدهای در این خصوص ایفاء میکند.
ج) اجتماع-روابط مختلفی که کودک با سایر افراد جامعه برقرار میکند، اعم از فرهنگهای مختلف، نژادها و مذاهب گوناگون، میتواند بر میزان رشد عزت نفس مؤثر باشند (سلحشور، ۱۳۷۹).
عزت نفس تحصیلی و پیشرفت تحصیلی:
یکی از مفاهیمی که به مفهوم نگرش به آن به آموزشگاه و یادگیری آموزشگاهی بسیار نزدیک است مفهوم نگرش به خود و عزت نفس تحصیلی در رابطه با یادگیری آموزشگاهی است موفقیت و تأیید یا شکست و عدم تأیید در تعدادی از تکالیف یادگیری و در مدتی نسبتاً طولانی به عزت نفس کلی درباره آموزشگاه و یادگیری آموزشگاهی میانجامد. به همین نحو موفقیت و تأیید یا شکست و عدم تأیید پس از چند سال تحصیلی منجر به این خواهد شد که دانشآموزان موفقیت یا شکست را به خودش به عنوان یاد گیرنده یا دانشآموز تعلیم دهد. سرانجام این دانشآموز یا باید از متهم کردن آموزشگاه یا معلمان به سبب عدم موفقیتش دست بردارد و خود را هدف اتهام قرار دهد و یا باید تأیید آموزشگاه و معلمان را به خاطر موفقیتش به تأیید خود مبدل سازد. دانشآموزی که مرتباً در آموزشگاه موفقیت کسب میکند باید تأیید مدرسه و معلمان را به خود تعمیم دهد و یک مفهوم کلی مثبت درباره خودش به عنوان یادگیرنده ایجاد کند (سیف، ۱۳۶۳).
اکثر صاحب نظران برخورداری از عزت نفس (ارزیابی مثبت از خود) را به عنوان عامل مرکزی و اساسی در سازگاری عاطفی-اجتماعی، افراد میدانند این باور گسترش یافته و دارای تاریخچه طولانی نیز هست ابتدا روانشناسان و جامعهشناسان، از جمله ویلیام جیمز هربرت مید و چارلز کولی بر اهمیت عزت نفس تأکید داشتند همچنین محققان بسیاری دریافتهاند که بین عزت نفس مثبت و نمرات بالا در مدارس رابطه وجود دارد (پپ و همکاران، ۱۹۸۹).
این ارتباط حتی زمانی که کودکان خودشان را به عنوان دانشآموز ارزیابی میکنند بالاتر است که میتوان آن را در «عزت نفس تحصیلی» آنها نام نهاد.
دیدگاههای دانشمندان درباره عزت نفس:
۱-دیدگاه بک:
بک (۱۹۸۵) میگوید: افراد یکه عزت نفس پایین دارند میکوشند موفقیتها را به بیرون نسبت دهند و
شکستها را به درون، شواهد بیانگر این مطلب است که کودکان نیز از این شیوهها استفاده میکنند. بک متذکر
میشود که اغلب واکنشهای منفی احساس ناشی از فقدان عزت نفس است.
۲-دیدگاه هورنای:
هورنای معتقد است عزت نفس یکی از نیازهای انسان است و عبارتست از ارزش خود را در درجه اهمیت و
ارزشی که دیگران برای او قائل هستند، دانستن.
به عقیده هورنای، آگاهی شخص از خود واقعی و از استعدادهای بالقوه و امکاناتی که دارد او را قادر میسازد به
اینکه کاملاً تسلیم محیط اجتماعی نباشد و احیاناً از خود ابتکار به خرج دهد و شخصیت خود را به رنگ
مخصوصی درآورده و آنرا از شخصیت افراد دیگری که تحت تأثیر همان عوامل اجتماعی و فرهنگی قرار
گرفتهاند ممتاز سازد، شخصی که عزت نفس پایین دارد از اینکه صاحب قدرت و سیادت شود مأیوس شده و
حتی این امید را ندارد که بتواند روی پای خود بایستد یعنی قائم بذات باشد از اینرو میخواهد از آزار و ایذاء
دیگران در پناه قرار گیرد و ضمناً برای خود حامی و پشتیبان فراهم سازد تا در زندگی او را یاری کنند از این رو
سخت میکوشد مورد محبت دیگران واقع شود و همه او را دوست بدارند (سیاسی، ۱۳۷۱).
۳-دیدگاه ماریون:
ماریون (۱۹۹۵)، معتقد است که عزت نفس دارای سه نشانه مهم و اساسی است که عبارتند از: حس ارزشمندی،
کنترل و شایستگی. منظور از «حس ارزشمندی» این است که کودک خود را دوست بدارد و احساس کند که
برای دیگران مهم و باارزش است.
دوم، کودکی که مفهوم کنترل کردن را درک کند، به سادگی نمیپذیرد که سایرین او را تحت کنترل و
سلطهی خود درآورند، زیرا میخواهد خودش تصمیم بگیرد. اگر والدین و مربیان کودک نسبت به انتظارات و
خواستههای او عکسالعمل مناسبی نشان دهند و شیوه تصمیمگیری درست را به او بیاموزند، میتوانند موجب
رشد و پرورش حس کنترل درونی کودک شوند.
سوم، ایجاد «حس صلاحیت و شایستگی» در کودکان میتواند موجب موفقیتهای آموزشی تحکیم روابط
اجتماعی و رشد مهارتهای بدنی شود. به عبارت دیگر، میتوان با تقویت این طرز تفکر که تو میتوانی این کار
را انجام دهی، حتماً موفق خواهی شد، حس لیاقت و شایستگی را در او پرورش داد (سلحشور، ۱۳۷۹).
۴-دیدگاه راجرز:
تصور نسبتاً دائمی هر فرد راجع به ارزشی که او برای خود قائل میشود و رابطه این ارزش یا خود واقعی است
که شامل تمام افکار، ادراکها و ارزشها که من را تشکیل میدهد و من شامل آنچه هستم وآنچه میتوانم و بر
ادراک فرد از جهان تأثیر دارد. پشتکار انسان را موفق میکند و بهترین نردبان ترقی است.
افرادی که بر عزت نفس و پشتکار خود تکیه دادند، بیش از اشخاصی که به قریحه و مواهب طبیعی خود متکی
هستند بر رستگاری و پیشرفت نزدیکندو از خسران دور هستند. نسبت پشتکار و عزت نفس با مواهب طبیعی مثل
نسبت اراده است به قابلیت، همانطوریکه شخص هر قدر قابلیت انجام کاری را داشته باشد تا اراده انجام آن را
نکند به انجامش موفق نخواهد شد، همینطور هم هر قدر انسان، صاحب ذوق و قریحه و هوش باشد تا آن ذوق
مقرون به پشتکار و عزت نفس و تلاش نباشد مثمرثمر نیست، پس عزت نفس اساس امید است (سیفپناهی، ۱۳۷۸).
۵-دیدگاه الیس:
به نظر الیس، انسان تمایلی به عشق و محبت، توجه به مراقبت و تشفی آرزوها دارد و از مورد تنفر قرار گرفتن
بیتوجهی و ناکامی دوری میجوید، زمانیکه حادثه فعال کنندهای برای فرد اتفاق میافتد او براساس تمایلات
ذاتی خود ممکن است در برداشت متفاوت و متضاد از حادثه فعال کننده داشته باشد. یکی افکار و عقاید و
باورهای منطقی و عقلانی و دیگری افکار ، عقاید و برداشتهای غیرعقلانی و غیرمنطقی در حالتی که فرد
تابع افکار و عقاید عقلانی و منطقی باشد به عواطف منطقی دست خواهد یافت و شخصیت سالمی خواهد داشت
در حالتی که فرد تابع و دستخوش افکار و عقاید غیرمنطقی و غیرعقلانی قرار گیرد با عواقب غیرمنطقی مواجه
خواهد شد. که در این حالت او فردی است مضطرب و غیرعادی که شخصیت ناسالمی دارد. بطور خلاصه در
نظریه الیس، انسانها تا حد زیادی خود موجد اختلافات و ناراحتیهای روانی خود هستند انسان با استعداد و
آمادگی مشخص برای مضطرب شدن متولد میشود و تحت تأثیر عوامل فرهنگی و شرط شدنهای اجتماعی این
آمادگی را تقویت میکند.
دیدگاه اریکسون:
اریکسون معتقد است بحرانهایی که در هر مرحله از رشد بوجود میآید اساس سلامت و یا تا سلامت بعدی شخصیت فرد را پایهریزی میکنند اگر هر یک از این مراحل با این بحرانها که جنبههای مثبت و منفی دارند و قسمتی از جنبههای طبیعی رشد محسوب میشود برخورد رضایتبخش شود جنبههای مثبت شخصیت مانند اعتماد به دیگران، خودکفایی و عزت نفس به میزان بالایی جذب خود میشوند و به این ترتیب شخصیت به رشد خود ادامه میدهد برعکس اگر تعارض استمرار یابد و یا در اصل به نحو راضی کنندهای حل نشود «خود» در حال رشد صدمه میبیند و عناصر منفی شخصیت مانند بیاعتمادی شکست و تردید، احساس حقارت جذب «خود» میشود و در نتیجه شخصیت به شکل ناسالمی رشد مییابد. به عقیده اریکسون والدینی که به کودکان خود اجازه بروز ابتکار نمیدهند باعث میشوند که در آنها احساس گناه، کم ارزشی و گوشهگیری بوجود آید این کودکان از ابراز وجود میترسند و ضمن اتکاء شدید به بزرگسالان در گروهها به صورت فعال شرکت نمیکنند و بیشتر و در حاشیه آنها زندگی میکنند آنها بیهدف میشوند و یا جرأت اینکه به دنبال هدف بروند را نخواهند داشت (شاملو، ۱۳۷۰).
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 