فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره میزان آشنایی مدیران با مفهوم ارتباطات یکپارچه بازاریابی IMC؛ بررسی رویکردها و چالش‌ها


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره میزان آشنایی مدیران با مفهوم ارتباطات یکپارچه بازاریابی IMC؛ بررسی رویکردها و چالش‌ها دارای ۳۰۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره میزان آشنایی مدیران با مفهوم ارتباطات یکپارچه بازاریابی IMC؛ بررسی رویکردها و چالش‌ها  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره میزان آشنایی مدیران با مفهوم ارتباطات یکپارچه بازاریابی IMC؛ بررسی رویکردها و چالش‌ها۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره میزان آشنایی مدیران با مفهوم ارتباطات یکپارچه بازاریابی IMC؛ بررسی رویکردها و چالش‌ها،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره میزان آشنایی مدیران با مفهوم ارتباطات یکپارچه بازاریابی IMC؛ بررسی رویکردها و چالش‌ها :

فهـرسـت

عنوان‌ صفحه

چکیده

مقدمه‌

فصل‌ اول‌: کلیات‌

۱-۱-‌ بیان مسئله‌ ‌ ……………………….. 5

۲-۱ـ اهمیت تحقیق ………………………… ۵

۳ـ۱ـ اهداف‌ تحقیق ‌ ……………………….. 1

۴ـ۱ـ فرضیه‌های‌ تحقیق‌ ……………………… 11

۵ـ۱ـ جامعه‌ آماری‌ ………………………… 11

۶ـ۱ـ روش‌ تحقیق‌ ………………………….. 15

۷ـ۱ـ تکنیک‌ جمع‌آوری‌ اطلاعات‌ (ابزار پژوهش‌) 16

۸ـ۱ـ روش‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ اطلاعات‌ …………….. 16

۹ـ۱ـ موانع‌ تحقیق‌ ………………………… 17

۱۰-۱-پیشینه تحقیق ………………………. ۱۷

۱۱-۱- مبانی نظری ………………………… ۱۸

۱-۱۱-۱- نظریه جریان دو مرحله ای ۱۸

۲-۱۱-۱- نظریه استحکام………………… ۱۸

۳-۱۱-۱- نظریه استفاده- رضایتمندی ۱۸

۴-۱۱-۱- نظریه سلسله مراتب تأثیرات ارتباطی ۱۹

۵-۱۱-۱- نظریه پذیرش…………………… ۱۹

۶-۱۱-۱- نظریه انگیزشی…………………. ۲۰

۷-۱۱-۱- نظریه های خصیصه منفرد ۲۰

۸-۱۱-۱- نظریه شخصیتی چند خصیصه ای ۲۱

۹-۱۱-۱- نظریه های مخاطب شناسی ۲۲

فصل‌ دوم‌: بررسی‌ ادبیات‌

بخش‌ اول‌:

۱ـ۱ـ تعریف واژگان‌ ……………………….. 28

. ۱ـ۱ـ۱- مفهوم ارتباط ………………… ۲۸

. ۲ـ۱ـ۱- مفهوم‌ ارتباطات ………………. ۳۰

. ۳ـ۱ـ۱- مفهوم‌ بازاریابی……………… ۳۱

. ۴ـ۱ـ۱- مفهوم‌ ارتباطات بازاریابی ۳۴

. ۵ـ۱ـ۱- مفهوم‌ مدیریت بازاریابی ۳۴

۶ـ۱ـ۱- مفهوم‌ ارتباطات یکپارچه بازاریابی. ۳۵ ۷ـ۱ـ۱- مفهوم‌ رسانه ها…………………………… ۳۷

. ۸ـ۱ـ۱- مفهوم‌ تبلیغات……………….. ۳۸

. ۹ـ۱ـ۱- مفهوم‌ پیشبرد فروش……………. ۴۱

. ۱۰ـ۱ـ۱- مفهوم‌ فروش مستقیم ۴۳

۱۱ ـ۱ـ۱- مفهوم‌ فروش شخصی ۴۴

۱۲ ـ۱-۱- مفهوم‌ روابط عمومی ۴۴

۱۳ ـ۱ـ۱- مفهوم‌ حمایت مالی ۴۷

۱۴ ـ۱ـ۱- مفهوم‌ فروش رابطه ای ۴۷

بخش‌ دوم‌:

۱ـ۲ـ سیر تحولات بازاریابی …………………. ۴۸

۲ـ۲ـ دوران تکامل مدیریت بازاریابی ۵۵

۳ـ۲ـ فلسفه های مدیریت بازاریابی ۵۷

. ۱-۳ـ۲ـ گرایش تولید ……………….. ۶۰

.. ۲-۳ـ۲ـ گرایش محصول…………………… ۶۰

.. ۳-۳ـ۲ـ گرایش فروش……………………. ۶۰

۴-۳ـ۲ـ گرایش بازاریابی ۶۱

۵-۳ـ۲ـ گرایش بازاریابی اجتماعی ۶۷

۴ـ۲ـ تعاریف بازاریابی…………………….. ۶۸

۵ـ۲ـ ابعاد تعاریف بازاریابی……………….. ۷۰

. ۱-۵ـ۲ـ نیازها و خواسته ها ۷۱

. ۲-۵ـ۲ـ مبادله …………………….. ۷۲

. ۳-۵ـ۲ـ بازار ………………………. ۷۲

۶ـ۲ـ ابعاد گوناگون Marketing ……………….. 73

۱-۶ـ۲ـ بازارگرایی ……………….. ۷۳

. ۲-۶ـ۲ـ بازارشناسی …………………. ۷۳

. ۳-۶ـ۲ـ بازاریابی ………………….. ۷۴

. ۴-۶ـ۲ـ بازارسازی…………………… ۷۴

. ۵-۶ـ۲ـ بازارگردی ………………….. ۷۵

…………………………………… ۶-۶ـ۲ـ بازارسنجی ۷۵

……………………………………… ۷ـ۶ـ۲ـ بازارداری ………………………………. ۷۹

. ۸ـ۶ـ۲ـ بازارگرمی ………………….. ۷۹

. ۹ـ۶ـ۲ـ بازارگردانی ………………….. ۷۹

۷-۲-شش گام برنامه بازاریابی……………….. ۷۷

بخش‌ سوم:

۱ـ۳ـ بازاریابی نوین ……………………… ۷۹

۲ـ۳ـ ماهیت ارتباطات بازاریابی ۸۴

۳-۳- مفهوم ارتباطات یکپارچه بازاریابی ۸۷

۴-۳- فرآیند برنامه ریزی IMC……………….. 90

۵ـ۳ـ اهداف ارتباطات یکپارچه بازاریابی(IMC) 91

۶ ـ۳ـ فاکتورهای رشدIMC……………………. 92

۷ ـ۳ـ ارتباطات بازاریابی وIMC……………… 93

۸ ـ۳ـ پنج فاکتور کلیدیIMC…………………. 96

۹ ـ۳ـ اهداف IMC…………………………. 98

۱۰ـ ۳ـ ویژگی های اصلی IMC………………………………………………………………………………….. 99

۱۱ـ۳ـ آمیخته تبلیغات وIMC……………………………………………………………………………………. 100

۱۲ ـ۳ـ به سوی یکپارچگی………………………………………………………………………………………… ۱۰۱

۱۳ ـ۳ـ نقش IMC در بازاریابی مدرن(۵ گام)……………………………………………………………… ۱۰۶

۱۴-۳-بازاریابی مبتنی بر ارتباطات یکپارچه بازاریابی…………………………………………………….. ۱۰۷

۱۵ ـ۳ـ آینده بازاریابی مبتنی بر IMC…………………………………………………………………………..113

۱۶ ـ۳ـ فرآیند هشت مرحله ای IMC………………………………………………………………………….116

۱۷ ـ۳ـ فرآیند IMC (گونرینگ ) ……………………………………………………………………………….۱۲۰

۱۸ ـ۳ـ مراحل توسعه IMC……………………………………………………………………………………….123

۱۹ ـ۳ـ موانع موجود بر سر راه اجرای IMC ………………………………………………………………127

۲۰ ـ۳ـ مقیاس های تعیین اهداف و اندازه گیری IMC…………………………………………………..131

بخش‌ چهارم‌:

۱ـ۴ـ فرآیند ارتباطات در IMC …………………………………………………………………………………..139

. ۱-۱ـ۴ـ عناصر فرآیند ارتباط…………………………………………………………………………….۱۳۹

۲-۱ـ۴ـ مراحل ایجاد ارتباطات اثربخش با مشتریان ……………………………………………۱۴۰

۳-۱ـ۴ـ مراحل برنامه ارائه خدمات به مشتریان (۹ مرحله )……………………………….. ۱۴۷

۲ـ۴ـ انتخاب رسانه ها ……………………………………………………………………………………………….۱۶۳

۳ـ۴ـتبلیغات……………………………………………………………………………………………………………….۱۷۱

۱-۳ـ۴ـ میزان تبلیغات ………………………………………………………………………………….. ۱۷۲

۲-۳ـ۴ـ تعیین اهداف تبلیغات ۱۷۴

. ۳-۳ـ۴ـ تعیین بودجه تبلیغات ۱۷۵

۴ـ۳ـ۴ـ تعیین استراتژی تبلیغات ۱۷۶

. ۵ـ۳ـ۴ـ عملکردهای تبلیغات‌ 177

. ۶ـ۳ـ۴ـ ویژگی های ساختار پیام در تبلیغات‌ 178

۷ـ۳ـ۴ـ خصوصیات جاذبه ها در تبلیغات‌ 179

. ۸ـ۳ـ۴ـ تبلیغات و آگهی ها ۱۸۳

. ۹ـ۳ـ۴ـ گام های اصلی برنامه تبلیغات و آگهی ها ۱۸۸

. ۱۰ـ۳ـ۴ـ تبلیغ شفاهی و رهبران عقاید ۱۹۴

۴ـ۴ـ ترویج ……………………………… ۲۰۶

۱-۴ـ۴ـ عوامل مؤثر در ترکیب ترویج ۲۰۹

۲-۴ـ۴ـماهیت و اهمیت ترویج ۲۱۲

۳-۴ـ۴ـ روش های ترویج ……………. ۲۱۲

۴-۴ـ۴ـ ماهیت ابزار های ترویج ۲۱۴

۵-۴ـ۴ـ عوامل مؤثر در تعیین ترکیب فعالیت های ترویجی ۲۲۱

۵ـ۴ـ پیشبرد فروش ………………………… ۲۲۴

۱-۵ـ۴ـ تصیمات اصلی در امور پیشبرد فروش ۲۲۵

۶ـ۴ـ فاصله بین فروش و بازاریابی ۲۳۱

۷ـ۴ـ روابط عمومی بازاریابی ……………….. ۲۳۵

۱-۶ـ۴ـ ابزارهای مهم روابط عمومی ۲۳۸

۲-۶ـ۴ـ مهمترین اقدامات در مورد روابط عمومی .۲۳۹

۳-۶ـ۴ـ اجرای برنامه روابط عمومی ۲۴۰

۴-۶ـ۴ـ ارزیابی نتایج روابط عمومی ۲۴۱

۸ـ۴ـ حمایت مالی …………………………. ۲۴۲

فصل‌ سوم‌: روش‌ تحقیق‌

۱ـ۳ـجامعه‌آماری‌ …………………………………………………………………………………………………….. 247

۲ـ۳ـ روش‌ و ابزار جمع‌آوری‌ اطلاعات‌ ………………………………………………………………………. 250

۳ـ۳ـ روش‌ تحقیق‌ در علوم اجتماعی…………………………………………………………………………. ۲۵۰

۱-۳-۳- روش‌ کار در تحقیق‌ حاضر …………………………………………………………………. ۲۷۷

۴ـ۳ـ اعتبار صوری‌ پرسشنامه‌ …………………………………………………………………………………….. 277

۵ـ۳ـ روش‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ اطلاعات‌ ………………………………………………………………………… 278

۶-۳-……………………………………. فرضیه‌های‌ تحقیق‌ …………………………………………………………………………………………… 278

۷-۳-…………………………………….. سؤالات‌ تحقیق‌……………………………………………………………………………………………….. 279

فصل‌ چهارم‌: یافته‌های‌ تحقیق‌

۱-۴- تجزیه و تحلیل داده های توصیفی …………………………………………………………………….. ۳۰۴

فصل‌ پنجم‌: پیشنهادات‌

بخش‌ اول‌:

۱ـ۵ـ خلاصه‌ و نتیجه‌گیری‌ ……………………………………………………………………………………… 349 بخش‌ دوم:

۲ـ۵ـ پیشنهادات‌ ……………………………………………………………………………………………………… 358

منابع‌ومأخذ: ………………………………………………………………………………………………………………۳۶۲

پیوست‌ ……………………………………………………………………………………………………………………369

فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره میزان آشنایی مدیران با مفهوم ارتباطات یکپارچه بازاریابی IMC؛ بررسی رویکردها و چالش‌ها
فهرست جداول:

عنــوان صفحه

جدول شماره ۱ : توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب ” سن ” …………………….. ۳۰۵

جدول شماره ۲ : توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب ” جنسیت ” …………………..۳۰۷

جدول شماره ۳ : توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب ” میزان تحصیلات ” ……….۳۰۸

جدول شماره ۴ : توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب ” رشته تحصیلی “…………… ۳۰۹

جدول شماره ۵ : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد تعیین مشخصات بالقوه مشتریان قبل از تولید یک محصول خاص……………………………………………………………………… ۳۱۱

جدول شماره ۶ : توزیع فراوانی و درصد اهداف پاسخگویان از تدوین استراتژی بازاریابی….۳۱۲

جدول شماره ۷ : توزیع فراوانی و درصد میزان توجه پاسخگویان به برقراری ارتباط طولانی مدت با مشتریان نهائی ………………………………………………………………………………………………………۳۱۴

جدول شماره ۸ : توزیع فراوانی و درصد میزان آگاه فرض کردن مخاطبان هدف از نظر پاسخگویان……………………………………………………………………………………………………………….. ۳۱۵

جدول شماره ۹ : توزیع فراوانی و درصد میزان تمایل پاسخگویان به تولید یک محصول ویژه برای یک قشر خاص ……………………………………………………………………………………………….. ۳۱۶

جدول شماره ۱۰ : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد عوامل تاثیر گذار بر تصمیم گیری در مورد تولید یک محصول جدید …………………………………………………………………… ۳۱۷

جدول شماره ۱۱ : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد بخش های مشارکت کننده در تصمیم گیری هنگام تدوین راهبردهای بازاریابی برای یک محصول جدید…………………….۳۱۹

جدول شماره ۱۲ : توزیع فراوانی و درصد میزان اهمیت در نظر گرفتن گروه بازاریابی مجزا برای پیشبرد فروش هر برند از نظر پاسخگویان …………………………………………………………………… ۳۲۱

جدول شماره ۱۳ : توزیع فراوانی و درصد میزان اعتقاد پاسخگویان به اصلاح وبهبود روش های بازاریابی مرسوم شرکت ……………………………………………………………………………………………. ۳۲۲

جدول شماره ۱۴ : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد دخالت اعضاء گروه بازاریابی در تصمیم گیری مربوط به پیشبرد فروش ……………………………………………………………………. ۳۲۴

جدول شماره ۱۵ : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد میزان اعتقاد شرکت به این موضوع که کارکنان گروه بازاریابی نیز خود جزء مشتریان شرکت محسوب می شوند…………… ۳۲۶

جدول شماره ۱۶ : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد میزان تلاش شرکت در جهت ایجاد صمیمیت وروحیه همکاری بین اعضاء گروههای مرتبط بازار یابی ………………. ۳۲۸

جدول شماره ۱۷ : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد میزان تلاش شرکت برای ایجاد زمینه ای برای ارائه خلاقیت توسط اعضای گروههای بازاریابی در انجام وظایف و امور محوله ۳۲۹

جدول شماره ۱۸ : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد استفاده شرکت از آگهی تبلیغاتی یکسان در رسانه های متفاوت ………………………………………………………………………….۳۳۱

جدول شماره ۱۹ : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد میزان همکاری واحدهای متفاوت شرکت برای یکپارچه بودن اهداف کلان شرکت خود در ارائه محصولات …………….. ۳۳۲

جدول شماره ۲۰ : توزیع فراوانی و درصد میزان اهمیت دادن پاسخگویان به پایگاه اجتماعی مشتریان نهائی به منظور درک وپذیرش بهتر پیامهای تبلیغاتی …………………………………………… ۳۳۴

جدول شماره ۲۱ : توزیع فراوانی و درصد میزان تمایل پاسخگویان به تبلیغ محصولات ویژه شرکت در رسانه های با مخاطب محدود ………………………………………………………………………..۳۳۶

جدول شماره ۲۲ : توزیع فراوانی و درصد میزان تمایل پاسخگویان به استفاده شرکت از شعارهای تبلیغاتی با تم جهانی……………………………………………………………………………………………………. ۳۳۷

جدول شماره ۲۳ : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد میزان اهمیت دادن شرکت به تلاشهای تبلیغاتی شرکتهای رقیب هنگام برنامه ریزی…………………………………………………….. ۳۳۸

جدول شماره ۲۴ : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد میزان اهمیت بازخوردهای مخاطبان هدف در سیاست گذاری های آینده شرکت ……………………………………………………. ۳۴۰

جدول شماره ۲۵ : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد میزان سنجش رابطه بین افزایش بودجه تبلیغات با افزایش میزان فروش برای تصمیمات آتی شرکت ……………………. ۳۴۲

جدول شماره ۲۶ : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد میزان استفاده از فناوری اطلاعا ت و ارتباطات(IT) برای تبلیغ محصولات شرکت ……………………………………………… ۳۴۴

جدول شماره ۲۷ : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد میزان استفاده از سیاست پیشبرد فروش…………………………………………………………………………………………………………….۳۴۶

فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره میزان آشنایی مدیران با مفهوم ارتباطات یکپارچه بازاریابی IMC؛ بررسی رویکردها و چالش‌ها
فهرست نمودارها :

عنــوان صفحه

نمودار شماره ۱ : سن ……………………………………………………………………….. …………………….. ۳۰۵

نمودار شماره ۲ : جنسیت…………………………………………………………………………………………….۳۰۷

نمودار شماره ۳ : میزان تحصیلات………………………………………………………………………………..۳۰۸

نمودار شماره ۴ : رشته تحصیلی………………………………………………………………………………….. ۳۰۹

نمودار شماره ۵ : مشخصات بالقوه مشتریان قبل از تولید یک محصول خاص………………….. ۳۱۱

نمودار شماره ۶ : اهداف تدوین استراتژی بازاریابی………………………………………………………….۳۱۲

نمودار شماره ۷ : توجه به برقراری ارتباط طولانی مدت با مشتریان نهائی ………………………۳۱۴

نمودار شماره ۸ مخاطبان هدف آگاه…………………………………………………………………………….. ۳۱۵

نمودار شماره ۹ : تولید یک محصول ویژه برای یک قشر خاص …………………………………….. ۳۱۶

نمودار شماره ۱۰ : عوامل تاثیر گذار بر تصمیم گیری در تولید یک محصول جدید ………….. ۳۱۷

نمودار شماره ۱۱ : بخش های مشارکت کننده در تدوین راهبردهای بازاریابی………………………۳۱۹

نمودار شماره ۱۲ : در نظر گرفتن گروه بازاریابی مجزا برای هر برند………………………………… ۳۲۱

نمودار شماره ۱۳ : اصلاح وبهبود روش های بازاریابی مرسوم شرکت ……………………………. ۳۲۲

نمودار شماره ۱۴ : دخالت اعضاء گروه بازاریابی در تصمیم گیری ها………………………………… ۳۲۴

نمودار شماره ۱۵ : میزان اعتقاد شرکت به اینکه کارکنان خود مشتری هستند………………………. ۳۲۶

نمودار شماره ۱۶ : میزان تلاش شرکت در جهت ایجاد صمیمیت…………………………………….. ۳۲۸

نمودار شماره ۱۷ : میزان تلاش شرکت برای ایجاد زمینه ای برای ارائه خلاقیت ………………… ۳۲۹

نمودار شماره ۱۸ : استفاده شرکت از آگهی تبلیغاتی یکسان در رسانه های متفاوت……………….۳۳۱

نمودار شماره ۱۹ : میزان همکاری واحدهای متفاوت شرکت برای یکپارچه بودن……………….. ۳۳۲

نمودار شماره ۲۰ : اهمیت به پایگاه اجتماعی مشتریان نهائی به منظور درک بهترپیامها……………۳۳۴

نمودار شماره ۲۱ : تبلیغ محصولات ویژه در رسانه های با مخاطب محدود ……………………….۳۳۶

نمودار شماره ۲۲ : استفاده شرکت از شعارهای تبلیغاتی با تم جهانی…………………………………. ۳۳۷

نمودار شماره ۲۳ : اهمیت به تلاشهای تبلیغاتی شرکتهای رقیب………………………………………… ۳۳۸

نمودار شماره ۲۴ : اهمیت بازخوردهای مخاطبان در سیاست گذاریهای آینده شرکت ………… ۳۴۰

نمودار شماره ۲۵ : سنجش رابطه بین افزایش بودجه تبلیغات با افزایش میزان فروش…………. ۳۴۲

نمودار شماره ۲۶ : میزان استفاده از فناوری اطلاعا ت و ارتباطات(IT)………………………………. 344

نمودار شماره ۲۷ : میزان استفاده از سیاست پیشبرد فروش………………………………………………..۳۴۶

فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره میزان آشنایی مدیران با مفهوم ارتباطات یکپارچه بازاریابی IMC؛ بررسی رویکردها و چالش‌ها
فهرست شکل ها :

عننــوان صفحه

شکل ۱ـ سیر تحولات بازاریابی………………. .۴۱

شکل ۲ـ مراحل بازاریابی نوین……………… .۷۰

شکل ۳ـ اشکال ابزارهای پیشبرد فروش .۷۷

شکل ۴ـ ابزارهای ارتباطات بازاریابی ۸۵

شکل ۵ـ اجزای ترکیب ترویج………………… ۹۲

شکل ۶ـ مراحل مختلف IMC…………………. 93

شکل ۷ـ فرآیند برنامه ریزی ۸ مرحله IGMC ………………………………………………………… 108

شکل ۸ـ مراحل توسعه IMC …………………………………………………………………………… 115

شکل ۹ـ ابزارهای یکپارچهIMC………………………………………………………………………………. 116

شکل ۱۰ـ فرآیند مراحل IGMC …………………………………………………………………………… 117

شکل ۱۱ـ مراحل آمادگی خریدار……………………………………………………………………………… ۱۳۲

شکل ۱۲ـ چهار تصمیم برای توسعه برنامه تبلیغاتی ……………………………………………………. ۱۶۴

شکل ۱۳ـ اهداف تبلیغاتی قابل اجرا………………………………………………………………………….. ۱۶۵

شکل ۱۴ـ تصمیمات اصلی در تبلیغات و آگهی ها ………………………………………………………. ۱۷۸

شکل ۱۵ـ پنج فاکتور اصلی ابزار ترویج………………………………………………………………………. ۲۰۰

شکل ۱۶ـ اجزای IMC……………………………………………………………………………………………. 202

شکل ۱۷ـ یکپارچه سازی ترکیب ترویج……………………………………………………………………… ۲۰۹

شکل ۱۸ـ عوامل مؤثر در تعیین ترکیب فعالیت های ترویجی………………………………………… ۲۱۲

شکل ۱۹ـ استراتژی ایجاد کشش و یا استراتژی تهاجمی……………………………………………….. ۲۱۳

شکل۲۰- نظریه شخصیتی چند خصیصه ای………………………………………………………………… ۲۴۱

چکیده تحقیق :

پژوهش حاضر تحت عنوان «بررسی میزان آشنائی مدیران با مفهوم ارتباطات یکپارچه بازاریابی»

(Integrated Marketing Communication ) IMC

در محدوده زمانی سال ۱۳۸۶ و در قلمرو مکانی شرکت های خصوصی و دولتی فعال در زمینه تولید مواد شوینده و بهداشتی در تهران صورت پذیرفته است. هدف اصلی این تحقیق شناسایی میزان آشنائی مدیران با این مفهوم و استفاده ازراهکارهای آن در تدوین استراتژی بازاریابی شرکت هایشان می باشد. با توجه به چارچوب‌های نظری تحقیق در حوزه های مخاطب ،محتوای پیام و رسانه ها ، پژوهش حاضر در صدد یافتن پاسخ به این پرسش است که در میان ۵ شاخص ارتباطات یکپارچه بازاریابی ، کدام شاخص ها در حوزه بازاریابی در ایران اجرا شده و یا قابل اجرا می باشند و کدام شاخص ها با توجه به تفاوت های فرهنگی ایران با کشورهای غربی که مهد تمدن بازاریابی هستند ، غیر قابل اجرا هستند؟

به همین منظور ۴ فرضیه به شرح ذیل تدوین گردید :

۱ ـ تعیین میزان آشنائی مدیران بازاریابی با مفهوم تعامل با مشتریان نهایی.

۲ ـ تعیین میزان آشنائی مدیران بازاریابی با مفهوم یکپارچه کردن ابزارهای ارتباطی.

۳ ـ تعیین میزان تمایل مدیران بازاریابی به استفاده از تکنیک های پیشبرد فروش .

۴ ـ تعیین میزان تمایل مدیران بازاریابی به استفاده از تاکتیک های روابط عمومی به جای تبلیغات .

تحقیق حاضر جزء تحقیقات کاربردی و از نظر روش جمع‌آوری داده‌ها ، جزء تحقیقات توصیفی و از نوع پیمایش می‌باشد.

جامعه آماری این تحقیق متکی به جمع‌آوری داده‌ها از مدیران ارشد بازاریابی بوده است.به منظور گردآوری اطلاعات ، پرسش‌نامه ای‌ با ۲۷ سؤال طراحی گردید که برای تمام مدیران بازاریابی شرکت های تولید کننده مواد شوینده و بهداشتی در تهران به صورت حضوری توسط شخص محقق برده شد .

برای تجزیه و تحلیل اطلاعات ، ابتدا داده‌های تحقیق از پرسش‌نامه‌ها استخراج و در رایانه ثبت شد و با استفاده از نرم‌افزار آماری در بخش روش‌های توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .

نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که اکثریت مدیران بازاریابی شرکت های شوینده و بهداشتی جوان ، تحصیلات کارشناسی و از هر دو جنس زن و مرد می باشند.در این شرکت ها به تعیین مشخصات مشتریان بالقوه قبل از تولید یک محصول جدید ،برقراری ارتباط طولانی با مشتریان و آگاه فرض کردن آنها ، انتخاب گروه بازاریابی مجزا برای هر برند ،ایجاد صمیمیت بین اعضاء ، مشتری فرض کردن کارکنان شرکت ، ایجاد زمینه ای برای ارائه خلاقیت توسط کارکنان ، تلاش برای همکاری بین واحدهای متفاوت شرکت در جهت یکیارچه کردن اهداف شرکت ، توجه به پایگاه اجتماعی مخاطبان برای درک بهتر ییام ها ،تبلیغ محصول ویژه در رسانه هایی با مخاطب محدود ،توجه به تبلیغات رقبا ، سنجش رابطه بین میزان تبلیغات و میزان فروش و استفاده از تکنیک پیشبرد فروش ، در حد متوسط و پایینی توجه می شود .به منظور اتخاذ تصمیم های اساسی در مورد محصولات به ترتیب مدیران بازاریابی ، فروش ،تبلیغات ، روابط عمومی و برند شرکت دارند و برای تدوین استراتژی بازاریابی و تولید یک محصول جدید به تمام فاکتورها در حد یکسانی توجه می شود .

شرکت های شوینده و بهداشتی به اصلاح روش های بازاریابی مرسوم شرکت ،دخالت اعضاء گروه بازاریابی در تصمیم گیری های اساسی ، توجه به تمایز محتوایی پیام ها در زمان انتخاب رسانه مورد نظر ، توجه به بازخورهای مخاطبان و تاٌثیرگذاری آن بر روی سیاست گذاری آینده در حد زیاد و قابل قبولی می باشد .

در این شرکت ها میزان اهمیت به تولید محصول ویژه ، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و داشتن شعار تبلیغاتی با تم جهانی بسیار ناچیز می باشد .

فصل اول

کلیات

۲-۱)بیان مسأله

پژوهش حاضر درصدد پاسخگویی به این سؤال است که بر اساس قرائن موجود تجربی و علمی، مدیران بازارایابی شرکتهای دولتی و خصوصی در زمینه مواد شوینده مستقر در تهران، تا چه میزان با مفهوم جدید ارتباطات یکپارچه (IMC) آشنا بوده و تا چه میزان از تکنیکهای آن در طراحی استراتژی بازاریابی خود استفاده می کنند.

ارتباطات بازاریابی به مدیران یادآوری می کند که همه عناصر تبلیغات و ارتباطات باید به صورت یکپارچه با یکدیگر هماهنگ شوند تا همانند صدای سازهای یک ارکستر سمفونیک که هدف مشخصی را دنبال می کند به گوش برسند.

(آمیکو به نقل از حیدرزاده- ۱۳۸۰-۲۷)

۳-۱) اهمیت تحقیق:

امروزه با توجه به جهانی شدن و توسعه فن آوری های نوین، مفاهیم جدیدی منجمله، بازاریابی ارتباطی ارائه شده است. مفهوم IMC فرصتهای زیادی در پیش روی شرکتهای مختلف قرار داده است.

امروزه شرکتهای بزرگ دنیا از بازاریابی انبوه رویگردان شده و با توجه ویژه به مقوله ارتباطات، توجه خود را به یکپارچه کردن ارتباطات بازاریابی (مدیریت بازار) معطوف نموده اند.

ارتباطات یکپارچه بازاریابی (IMC) فعالیتی است جهت متحد کردن همه ابزارهای ارتباطی بازاریابی و مشارکت و گسترش دادن پیامها برای برقراری ارتباط دوطرفه با مخاطبان هدف از یک راه تازه.

برنامه IMC از برنامه های سنتی تبلیغاتی خیلی پیچیده تر می باشد زیرا که منابع پیام بیشتر، ابزارهای ارتباطی بیشتر و مخاطبان بیشتری را مد نظر قرار می دهد.

با توجه به موارد ذکر شده و هزینه های سرسام آور تبلیغات برای شرکت های تجاری، در سال ۱۹۹۳ پیشنهاد شد که با محوریت قرار دادن ارتباطات در فرآیند بازاریابی ضمن برقراری ارتباطات مؤثر با مخاطبان، می توان تا مقدار زیادی هزینه های مرتبط با تبلیغات انبوه را کاهش داد و با استفاده از بخش ارتباطات و روابط عمومی، موفقیت های بیشتری را کسب کرد.

(صمدی، عباسی-۱۳۸۵- ۴۳۵، ۴۳۶)

تبلیغات مدرن شکل جدیدی از تلاش اولیه ای است که برای تبلیغات می شده است . مبلغین آمریکا، سالانه ۲۴۴ بیلیون دلار برای تبلیغات هزینه می کنند و در کل دنیا، چیزی نزدیک به ۴۶۵ بیلیون دلار صرف تبلیغات می شود. هر چند تبلیغات اکثراً توسط شرکتهای تجاری استفاده می شود، ولی در سازمان های بدون سود و آژانس های اجتماعی نیز کاربرد دارد. در واقع بزرگترین شرکتی که در قرن ۲۱ بیشترین هزینه را در تبلیغات داشت، یک سازمان بدون سود بود.

استراتژی تبلیغات شامل دو عنصر اصلی بود : ارائه پیام های تبلیغاتی و انتخاب رسانه مناسب برای تبلیغات و شرکت ها به رسانه به عنوان تابعی از فرآیند تولید پیام می نگریستند. دپارتمان تولید ابتدا تبلیغات مناسب را خلق می کرد و سپس دپارتمان رسانه این پیام را به مخاطبین ارائه می کرد ، ولی امروزه بخش بندی رسانه ها، تعیین هزینه برای رسانه و استراتژی های بازاریابی متمرکز به هدف، اهمیت فرآیند انتخاب رسانه را افزایش داده اند.

۴۸۰, ۴۸۲)- ۱۳۸۴- Kotler)

بازاریابی برای هر نوع حرکت آگاهانه و هدفمند در بازار امروزه ضرورت دارد- بازاری که دیگر نه مرز می شناسد و نه مشتری خاصی را در نظر دارد. «جهانی شدن» بازار، پدیده ای است که به تدریج چهره خود را نمایان می سازد. شعار امروز بازاریابی برای همه کارآفرینان و مدیران و بازاریابان حرفه ای در این جمله کوتاه خلاصه می شود: «جهانی بیندیش، محلی عمل کن». به این مفهوم که ، جهانی شدن بازار (اقتصاد و تجارت بدون مرز) مستلزم بینش وسیع، حرکت هدفمند، نگرش سیستمی و افزایش توانمندیها و بهبود مقررات و قوانین است. بازاریاب امروز باید مرزها را بشکند، مغزش را به کار اندازد ، رمزهای کامیابی را زودتر از دیگران بیابد و بشناسد تا بتواند در تلاطم بازار واقعی که در آن حرفه ایها در شکار لحظه ها هستند و فرصتها را به سادگی از دست نمی دهند، خود را نجات دهد.

(روستا، ونوس، ابراهیمی-۱۳۸۵- ۲)

جهانی شدن قلمرو بازاریابی، روندها و روند سازها را هر چه بیشتر گسترده ساخته و تبلیغات را قابل انتقال به آن سوی مرزها کرده است. پیشرفت در امکانات، تلفنهای همراه، شبکه های رایانه ای و پهنای باند مخابرات، تشکیل گردهمایی مجازی را تسهیل می کند که در آنها تبلیغات به دور از محدودیتهای جغرافیایی منتشر می شود. نشر روز افزون نام و نشان ها باعث همراهی گسترده تر مردم شده، قابلیت تأثیرگذاری تبلیغات را افزایش داده است. از سوی دیگر افزایش درآمد قابل تصرف مردم در سراسر جهان، عامل مشارکت گسترده آنها در اینگونه پدیده ها شده است.

(حیدرزاده-۱۳۸۴-۲۷)

گرایش به تبلیغ یا استفاده از رسانه های الکترونیکی ،دلایل مشخص خود را دارد و در واقع به ویژگی های منحصر به فرد آنها باز می گردد که هفت مورد آن آشکار است:

۱-آزادی از زمان و مکان.

۲-امکان دسترسی به ادبیات جهانی واژه ها.

۳-امکان استفاده از گرافیک متحرک، موسیقی، صدا و تصویر.

۴-امکان ارتباط بی واسطه.

۵-امکان کنش و واکنش دو سویه.

۶-امکان شخصی شدن.

۷-رفتارهای افقی و بدون سلسله مراتب

(شکرخواه-۱۳۸۲- ۲۸،۲۹)

با توجه به موارد فوق می توان اهمیت ارتباطات در بازاریابی را اینگونه بیان نمود که از طریق هماهنگ نمودن و انسجام بخشیدن به فعالیتهای تبلیغی از دوباره کاری و هزینه های مرتبط با آن اجتناب خواهد شد، همچنین از مزیت هم افزایی (Synergy) ابزارهای مختلف تبلیغاتی استفاده خواهد شد و سرانجام برنامه های تبلیغاتی به صورت کارا و اثربخش طراحی خواهند شد.

(صمدی، عباسی-۱۳۸۵- ۴۴۹)

با وجود اینکه امروزه نوک پیکان رقابت شرکت های برتر دنیا در عرصه تجارت را بازاریابی تشکیل می دهد، هنوز این علم یا هنر، جایگاه خود را در کشور ما نیافته است . در بسیاری از موارد گویا حتی تعریف درستی از آن درک نمی شود.

کالا از منظر بازاریابی ترکیبی از محصول (Product) ، بسته بندی (Package)، برچسب (Lable)، قیمت (Price)، نام (Brand) و شعار تبلیغاتی (Slogan) می باشد. نه تنها محصول بلکه کلیه عناصر فوق در انتخاب کالای شرکت از سوی بازار مؤثر هستند. تقریباً می توان در مورد کالاهایی که مصرف کننده نهایی آنها عموم مردم می باشند (نظیر شوینده ها) اهمیت عناصر آمیخته فوق را به ترتیب ذیل رتبه بندی کرد:

۱-قیمت- محصول (در یک بازار خاص، معمولاً بین این دو پارامتر، همبستگی شدیدی وجود دارد)

۲-نام و شعار تجاری

۳-بسته بندی

۴-برچسب

گذشت زمان مظروفی بوده است که در آن افزایش تولید، تنوع مارک ها و اشباع بازارها را داشته ایم. ظهور تولید کنندگان متعدد بویژه در صنعت فوق الذکر موجب شده است که انتخاب مشتریان در خرید هر کالا بشدت افزایش یابد ، به عبارت دیگر امروزه کسی مجبور به خرید نام و یا مارک خاصی نیست. نکته حائز اهمیت این است، که در طول زمان، امکان حفظ امتیازات تکنولوژی برای یک تولیدکننده میسرنیست عملاً نیز تولیدات کالاهای مورد نظر در بخش ویژه ای از یک بازار از نظر کیفیت محصول در دراز مدت به سمت یکدیگر سوق می یابند. این در حالی است که تولیدکننده محتاج به القاء برتری و حداقل القاء تفاوت کالای خود با کالاهای رقبا به مشتریان است تا توجه آنان را به کالایش جلب کرده و شرایط خرید کالا را از سوی مشتریان فراهم سازد.

در پی احساس ضرورت فوق، شرکتهای کشورمان تلاش می کنند که با تبلیغات گسترده از طریق ابزارهای رسانه ای مختلف (بیل بوردهای شهری- تلویزیون- رادیو- روزنامه ها و مجلات و….) بتوانند نوعی امتیاز و یا تفاوت را بین کالای خود و رقبا ایجاد نمایند و با شناساندن خود به مشتریان شانس فروش کالای خود را در مقابل نمونه رقیب افزایش دهند. بواسطه محدودیت در ایجاد نوآوری های فنی و سپس حفظ آن، اکثر شرکتها به سمت ایجاد تفاوتهای القایی سوق یافته اند که مستلزم ا ستفاده کارآمدتر از دیگر عناصر ترکیب کالا است. ولی بدلیل عدم توانایی در انتخاب ترکیب کالایی مناسب برای مصداق حرفه ای خود ، کارایی هزینه های تخصصی به امر تبلیغات و بازاریابی را در شرکتهایشان با افت کیفیت مواجه می کنند. در بین عناصر، ترکیب کالایی مذکور، به طور بی سابقه ای گسترش یافته است و نیز راههای ارتباط میان شرکتها، مشتریان و محیطهای دیگر به گونه ای مؤثرتر و کارآمدتر طراحی می شوند. توجه به مشتری همواره از معیارهای اصلی یک بازاریابی موفق بوده است اما تصورات در این باره که چگونه می توان یک جهت گیری کارآمد در ارتباط با مشتریان داشت به شدت تغییر کرده است و انتخاب بهترین مسیرها برای رسیدن به مشتری بسیار مهم تر شده است. اگر در دهه های ۸۰ و ۹۰ اغلب سیستم های مدیریت مشتری با هدف جمع آوری حداکثر اطلاعات در باره مشتریان تدوین می شده تا در نهایت ا ز این اطلاعات در جهت عرضه مناسب کالا برای ای مشتریان استفاده شود، در عصر حاضر، اغلب تیم های مدیریت مشتری با هدف پی بردن به نیازهای فردی مشتریان شکل می گیرد و عرضه با توجه به نیازهای تک تک مشتریان انجام گیرد. در حالی که در دهه های ۸۰ و ۹۰ نوعی عرضه استاندارد وجود داشت که بر اساس اطلاعات کلی در باره مشتریان صورت می گرفت. امروزه، مشتریان دیگر در قالب گروههای مقصد، طبقه بندی نمی شوند بلکه هدف اصلی در بازاریابی نوین آن است که بر اساس الگوی برنده- برنده نیازهای مشتریان به بهترین شکل ممکن تأمین شود.

جان هاگل سوم و آرتور بی آرمستراگ در این ارتباط به بازارهایی اشاره می کنند که در آنها، مشتریان سایر عوامل مؤثر در زمینه قیمت و حتی نوع کالاها را هم تعیین می کنند. به دیگر سخن در بازاریابی نوین، مشتریان در صدر تمامی برنامه ها و استراتژی ها قرار دارند و نقش محوری ایفا می کنند. در این عرصه هیچ فرق نمی کند که کجا می توان یک مشتری بالقوه را یافت، در سوپرمارکت، در سفر، سرکار، در خانه یا در مقابل کامپیوتر؛ بلکه مهم آن است که همیشه و همه جا در اندیشه جذب تک تک مشتریان بود. همواره وظیفه اصلی بازاریابی آن است که همیشه خود را به صورت انعطاف پذیری با طرحها و الگوهای موجود سازگار کرده و ابزارهای مناسب را به منظور برآورده کردن نیازهای مشتریان در اختیار قرار دهد.

یکی از عمده ترین مشکلاتی که بازاریابی امروزی با آن روبرو است، تجزیه روزافزون آن است، از مدت ها پیش، بازاریابی کلاسیک با استفاده از روشها و ابزارهای نوین بازاریابی، تکمیل شده است. روشهای نوین بازاریابی و مدیریت مشتری امکانات تازه ای را برای ابزارهای مدیریتی کلاسیک فراهم کرده است.

پیش قراولان دنیاهای نوین رسانه ای مانند مارشال مک لوهان از دهها سال پیش، شبکه ای شدن را به عنوان ویژگی اصلی روشها، مشکل ارتباطات و اقتصاد آینده می دانستند.

جهان بازاریابی نیز به شدت تحت تأثیر این ویژگی شبکه ای شدن قرار دارد. این مسأله از آنجا قابل درک است که مدیریت ارتباطات در روند بازاریابی همواره دارای اهمیت بیشتری می شود.

یکی از ویژگیهای مهم بازاریابی نوین آن است که در آن ارتباطات به صورت یک طرفه نیست و همه با هم در ارتباط متقابل هستند. این مسأله نه تنها چالشی بزرگ برای شرکتها محسوب می شود بلکه مدلهای بازاریابی یکپارچه ، این امکان را فراهم می کند که علاوه بر بازارهای جمعی کلاسیک، بازارهای تازه ای نیز تشکیل شود که در آنجا عرضه کنندگان و خریداران با هم ارتباط مستقیم برقرار کرده و کالاهای مورد نیاز یکدیگر را تأمین کنند.

تغییراتی که بواسطه رسانه ها و تکنولوژی های جدید در روند بازاریابی صورت گرفته است هیچ گاه موجب نشده است که نقش اصلی بازاریابی دچار تحول محسوسی شود. هنوز هم مهمترین دل مشغولی صاحبان کارخانه ها و مدیران شرکتها آن است که محصولات خود را به گونه ای عرضه کنند که با حداقل هزینه و حداکثر سودآوری به فروش بروند.

این معیارها مرزهای طبیعی هرگونه بازاریابی انعطاف پذیر و مبتنی بر فردگرایی را نیز به خوبی تعریف می کنند.

(هرمان- طولانی-۱۳۸۴ _۴۸)

۴-۱)اهداف تحقیق

هدف اصلی این تحقیق شناسایی میزان آشنائی مدیران با مفهوم و استفاده ازراهکارهای آن در تدوین استراتژی بازاریابی شرکت هایشان می باشد.

اهداف فرعی:

۱ ـ تعیین میزان آشنائی مدیران بازاریابی با مفهوم تعامل با مشتریان نهایی.

۲ ـ تعیین میزان آشنائی مدیران بازاریابی با مفهوم یکپارچه کردن ابزارهای ارتباطی.

۳ ـ تعیین میزان تمایل مدیران بازاریابی به استفاده از تکنیک های پیشبرد فروش .

۴ ـ تعیین میزان تمایل مدیران بازاریابی به استفاده از تاکتیک های روابط عمومی به جای تبلیغات .

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.