فایل ورد کامل گزارش کارآموزی طراحی اجزای دنده‌های دندانه‌دار؛ بررسی اصول مکانیکی، فرآیند ساخت و کاربردهای صنعتی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل گزارش کارآموزی طراحی اجزای دنده‌های دندانه‌دار؛ بررسی اصول مکانیکی، فرآیند ساخت و کاربردهای صنعتی دارای ۴۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل گزارش کارآموزی طراحی اجزای دنده‌های دندانه‌دار؛ بررسی اصول مکانیکی، فرآیند ساخت و کاربردهای صنعتی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل گزارش کارآموزی طراحی اجزای دنده‌های دندانه‌دار؛ بررسی اصول مکانیکی، فرآیند ساخت و کاربردهای صنعتی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل گزارش کارآموزی طراحی اجزای دنده‌های دندانه‌دار؛ بررسی اصول مکانیکی، فرآیند ساخت و کاربردهای صنعتی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل گزارش کارآموزی طراحی اجزای دنده‌های دندانه‌دار؛ بررسی اصول مکانیکی، فرآیند ساخت و کاربردهای صنعتی :

دنده های دندانه دار

روشی را ارائه دهید و نشان دهید که چگونه زوایا ی سیم آن چرخ دنده که با هر کدام از آن دنده ها جفت شده است را می توان تعیین کرد .

راهنمایی : به شکل p.15.3 رجوع شود ، راه حل هندسی.

اگر d محل شروع باشد پس روش چنین است : PM=PL = روش وM و L محل برش طولی دنده را نشان می دهد که در محلی که شدت گردشی در آنجا دارد بریده شده است . برش طولی سیم DM است از محور گردشی A و CM تانژانت آن گردش است .

Arc CF = CM = PD CF = PD

FP = CM O۲ FP = o۱CM arc CF = arc KN = PD

بنابراین در این روش PM را که روی میزان قوس قرار گرفته با arc این روش برابر است . خط O۱M که در محلی در قوس باN برخورد می کند خط PD را در طول مسیر بوجود می آورد که با KN برابر است. دایره ای که بین D با O ۱ است به شکل مرکز دایره ذیل است . چنین شکلی که دارای چنین دایره ای است در یک وسیله حمل کننده نیز وجود دارد.

چرخ دنده با سیم دنده درحرکت یک چرخ بزرگ را بوجود می آورد . زاویه فشار است . شعاع چرخش Rb از میزان چرخش Rb در هنگام حرکت چرخ است و چرخش الحاقی Ra است . نشان دهید که زوایای آرک در طول چرخش چنین اندازه گیری می شود :

که

راهنمایی به شکل p.154 برای حل نگاه کنید.

. یک جفت دنده دارای ۱۶ و ۲۲ دندانه زاویه مدول قطعه۵/۱۲ mm ارتفاع سر دندانه ۵/۱۲ mm و ارتفاع ته دندانه ۲۵/۱۴ زاویه فشار ۲۰۰ است . زاویه چرخش دنده مارپیچی ، طول زاویه (V) و زوایای تماس را تعیین کنید .

(i) 10 cm , 1375 cm (ii) 9.4 cm , 12.82 cm (iii) 3.93 cm . جواب

۱۲۵۰ = زاویه تماس برای حرکت دهنده (iv) 3.69 cm (v) 5.63 cm (vi)

۱۲۰ = زاویه کنجهای بعدی

. زاویه مدول یک صفحه دنده ۵/۱۲ mm و سردنده با یک قطعه مدول برابر است . کوچکترین چرخ دنده مارپیچ که با یک صفحه دنده مچ شده یا جفت شده است را بدون هیچ تداخلی تعیین کنید در حالی که سه زاویه فشار (i) 14۰ ، (ii) 20۰ ، (iii) 22۰ است .

یعنی ۱۴ دنده(iii)1366 , یعنی ۱۶ دنده و , (ii) 172 یعنی ۳۲ دنده ۳۱۸ , ( i ) . جواب

. یک جفت دنده دارای ۱۴ و ۱۶ دنده و زاویه مدول ۵/۱۲ mm است . سردنده هم ۵/۱۲ mm است . زاویه مورب آن۵ /۱۴ است نشان دهید که دنده ها دارای پارازیت ( تداخل) هستند . قسمت هایی را تعیین و مشخص کنید که دنده های سردنده در آنها باید کم شود تا از تداخل و پارازیت بین آنها جلوگیری به عمل آید . طول مسیر را برای کاهش سردنده تعیین کنید.

راهنمایی : به شکل p.155 رجوع شود.

mm 3 = برای چرخ های کوچکترmm 5 = برای چرخ های بزرگتر . جواب

Cm 475 = طول سیم تماس

چرخ های دنده از بیرون با هم جفت می شوند و نسبت سرعت آن سه است . دنده به شکل سیمی است . زاویه مدول mm 5/6 و سردنده با یک مدول برابر است . فشار۱۸۰. چرخش چرخ دنده مارپیچی r.p.m 100است . تعیین کنید :

(a) تعداد دنده در هر چرخ را بنابراین از تداخل باید جلوگیری شود. (b) تعداد دنده های تماس

(c) طول مسیر و آرک تماس (d) ماکزیمم سرعت لغزش بین دنده های جفت شده (e) زاویه چرخش چرخ دنده مارپیچی هنگامی که هیچ کدام از جفت دنده ها در تماس نبا شند. (F) نیروی فرمان بین جفت های در نظر گرفته شده که چرخ دنده مارپیچی را با ۱۰۰r.p.m9, 10 kw از خود عبور می دهند و دو جفت دنده در تماس با هم وجود دارند، نیروی کلی به طور مساوی بین دو جفت تقسیم می شود.

.قسمت های ذیل دنده هایی با اندازه ی ۲۰۰ است که با هم جفت شده اند:

سرعت چرخ دنده ی مارپیچی = r.m.p 400 تعداد دنده های روی چرخ دنده ی مارپیچی = ۲۴

تعداد دنده های روی چرخ دنده = ۲۸

سردنده دنده ها را تعیین کنید. اگر مسیر تماس و زوایای نیمی از آن دارای مقدار ماکسیمم باشد. هم چنین آرک تماس و ماکسیمم سرعت لغزش را بین دنده هایی که در تماس با آن هستند را تعیین کنید.

جواب: سردنده = m.m 5/4 ، m.m 5/88 آرک تماس = c.m 934/3

ماکسیمم سرعت لغزش = cm/s 5/154

. قسمت های زیر برش طولی محرک سیم دنده هایی را نشان می دهد که با هم جفت شده اند.

تعداد دنده های چرخ دنده ی مار پیچی = ۲۴ نسبت دنده ها = ۲ فشار زاویه ای = ۲۰۰ میزان مدول = mm 5

سرعت چرخ دنده ی مارپیچی = r.m.p 200 سردنده بالایی = mm 5

ماکزیمم سرعت لغزش را تعیین کنید. با رسم نموداری سرعت لغزش هر جفت دنده را از نقطه ی جفت شده به نقطه ی جفت نشده نشان دهید. جواب: cm/s 3/40

راهنمایی: سرعت لغزش مستقیما متناسب با فاصله ی نقطه تماس از نقطه ی تنظیم شده است.

. دو دنده ی مدول به صورت mm 25/4 تنظیم می شوند و دارای ۲۴ و ۳۳ دنده به ترتیب هستند. هر چرخ دارای سردنده استانداردی با ۱ مدول است. طول آرک تماس و ماکزیمم سرعت لغزش را بین دنده های جفت شده تعیین کنید. اگر کوچکترین چرخ با سرعت r.m.p 150حرکت کند، زاویه ی فشار ۲۰۰ است.

جواب: cm 18/2 ، cm/s 4/28

۲۰ چرخ دنده از برش طولی سیم دنده دارای چرخشی هستند که با مقدار cm 25/1 برابر است و گوشه های صاف و تیغه ی برشی صفحه دنده بر آن ساخته شده است.

بلند ترین سردنده تیغه ی برشی و چرخ mm4/3 است. کمترین زاویه ی فشاری را تعیین کنید که شاید برای جلوگیری از برش آن استفاده می شود. هم چنین طول آرک تماس را تعیین کنید. زمانی که دو چرخ با ۲۰ دنده در هر آرک با هم جفت شده اند.

جواب: ۲۹ ۱۸۰ ، cm 15/20

. دو چرخ دنده ی همسان cm 5/37 ،میزان قطر چرخش، و میزان مدول آرک به اندازه ی mm 25/6 با هم جفت شده اند. زاویه ی فشار آرک دنده ی سیم از محاسبه ی کمترین سردنده لازم ۲۰۰ است اگر اطمینان داشته باشید که دو جفت دنده آرک همیشه در تماس با هم خواهند ماند اگر ۶kw به ۱۱۳r.p.m تبدیل شود نیروی نرمال بین دنده ها را تعیین کنید. فرض کنید که به طور مساوی بین دو جفت دنده ها تقسیم شده است .

جواب: cm 705/0 ، N 1447

. دنده ی ۲۴ (برش طولی سیم) چرخ دنده ی مارپیچی mm 25/4 ، مدول به سوی یک صفحه دنده در حرکت است. سردنده صفحه دنده و چرخ دنده ی مارپیچی هر دو mm 25/6 است. مینیمم زاویه ی فشاری که از تداخل (پارازیت) جلوگیری به عمل می آورد را تعیین کنید. حالا طول آرک تماس و تعداد دنده های تماس را در یک زمان تعیین کنید.

جواب: ۴۴ ۱۶۰ ، mm 05/4 ، ۲ جفت دنده

. دو دنده ی جفت شده دارای ۹ و ۳۹ دندانه به ترتیب هستند. آن ها گردی پر و کاملی دارند و زاویه ی فشار ۲۰۰ است. میزان مدول mm 5/8 است.

(i) . میزانی از آن کاهش که در دنده ی سردنده برای جلوگیری از تداخل به وجود می آید.

(ii) . میزانی از افزایش که در سردنده چرخ دنده ی مارپیچی است مانند کاهشی است که در دنده ی سردنده به وجود می آید.

نسبت تماسی را تعیین کنید که در آن طول مسیر تماس به صورت یک میزان اصلی است.

(راهنمایی: میزان اصلی = فاصله ی محیط دایره روی چرخش سیم اصلی از یک دندانه، یا ، میزان اصلی= سطح چرخش * cos Æ )

جواب: (i) = 3.81 cm , (ii) = 1.389

. محرک دنده ی مارپیچی دارای ۲۰ دندانه میزان مدولی در صفحه ی چرخشی است که این میزان برابر است با mm 3 و عرض سطح جلوی ان cm 3 است. پیشرفت دندانه ۱۵/۱ بار از میزان چرخش است. محاسبه کنید:

(i) . شیب پیچ، (ii) . زنجیره، (iii) . شیب محور، (iv) . حد نرمال، (v) . قطر شیب پیچ

جواب: (i) = 19۰۱۵` = ۲۲۰ , (ii) = 622 mm , (iii) = 26 mm ,

(iv) = 8.85 mm , (v) = 72 mm

. یک دنده دارای ۶۰ دندانه و به صورت رزوه ی مارپیچ دوتایی حرکت داده می شود. شیب محوری آن پیچ cm 5/2 است و قطر شیب cm 5/7 است. تعیین کنید:

(i) . زاویه پیچ مارپیچ دار (ii) . زنجیره (iii) . فاصله مرکز تا دنده ها

جواب: (i) = 78۰ , (ii) = 4 cm , (iii) = 27.63 cm

دو شافت به وسیله ی دنده ی حلزونی با نسبت سرعتی معادل ۱ : ۳ به هم متصلند. زاویه ی بین شافت ها ۴۵۰ است و حداقل فاصله ی بین شافت ها cm 5/2 است. شیب مدول نرمال mm 5 و چرخ دنده ی مارپیچی دارای ۲۰ دندانه است. قطر شیب چرخش و زاویه های حلزونی که دارای دسته های شبیه به هم هستند را تعیین کنید.

اگر چرخش چرخ دنده ی مارپیچی r.p.m 300 باشد، سرعت سایش بین دنده ها را تعیین کنید.

جواب: ، ،

. نسبت کم کردن دنده ۲ : ۳ است یعنی چرخ های دنده ی حلزونی به دو شافت با زاویه ی ۸۰۰ متصل می شود. فاصله ی تقریبی مرکزی بیت شافت ها cm 5/12 است. شیب نرمال دنده cm 1 و قطر چرخ ها با هم مساوی است.

تعداد دنده ها را روی هر چرخ، قطر شیب چرخش و زاویه های مارپیچی را تعیین کنید. بازده حرکت را تعیین کنید اگر زاویه ی اصطکاک ۵۰ باشد.

جواب: ۳۶ ۲۶۰ ، ۱۴ ۵۳۰ = زوایای مارپیچی cm 82/12 = P.C.D دندانه ۳۶ و ۲۴

. چرخ های دنده ی مارپیچی P و Q دارای ۱۵ و ۴۵ دندانه، زوایای مارپیچی آن به ترتیب ۵۰۰ و ۲۰۰ است. تمام چرخ ها دارای دسته ی شبیه به هم هستند. چرخ دارای ۴۵ دندانه و قطر cm 15 است. فاصله ی بین شافت و زاویه ی بین شافت ها را تعیین کنید.

اگر برش دندانه به شکل سیمی در فشار باشد. زاویه ی آن ۲۰ و ضریب اصطکاک آن ۰۸/۰ است. تعیین کنید (i) بازده دنده ها P است ii) ) اگرQ حرکت دهنده باشد.

جواب: % ۸۸۶ ، % ۸۷۹۵ ، ۷۰۰ ، cm 15/11

(زنجیره های دنده)

. هر ترکیبی از چرخ های دنده که برای جابجایی حرکت از یک شافت به شافت دیگر به کار رود زنجیره های دنده نامیده می شود. زنجیره های دنده به صورت وسیعی طبقه بندی می شود که در ذیل، آن طبقه ها آمده اند:

(۱) زنجیره های دنده ی ساده

(۲) زنجیره های دنده ی مرکب

(۳) زنجیره های دنده ی برگشتی

(۴) زنجیره های دنده ی چرخشی

. زنجیره های دنده ی ساده، (دو دایره دو چرخ را نشان می دهد و در واقع یک چرخ دنده ی ساده را نمایان می کند. اگر ۱ حرکت دهنده باشد و ۲ دنبال کننده ی آن، مارپیچی خواهیم داشت:

که:

تعداد دنده ها در ۱ = T۲ تعداد دنده ها در ۲ = T۱

N۲ = ۲ r.p.m N۱ = ۱ r.p.m

در شکل می بینیم که چرخ ها در جهت مخالف می چرخند.

چرخ دنده های ساده شاید از بیش از ۲ دنده، تشکیل شده باشند. یک زنجیره ی چرخ ساده را با سر دنده نشان می دهد.

بنابراین

و

شکل (c1) زنجیره چرخ ساده را نشان می دهد که هیچ چرخی ندارد و دارای دنده های متحرک است. همان گونه که در شکل ۱۶.۱a و b نشان داده شده است اما با دنده هایی با سطح مورب . با توجه به شکل.۱ (b) و (c) ما داریم :

این نسبت از سرعت حرکت چرخ دنده به سرعت حرکت دهنده چرخ دنده به مقدار دنده معروف است . نسبت سرعت حرکت دهنده چرخ N1 به سرعت حرکت چرخ N3 ، که به صورت N1/ N3 است به نام مقدار سرعت معروف است . ممکن است چنین گفته شود که چرخش سوم چرخ در همان جهت مثل چرخش اولی و دومی هیچ تاثیری روی نسبت سرعت ندارد . چرخ دوم به نام چرخ هرزگرد معروف است . هر مقدار هرزه گرد می تواند بین اولین و آخرین چرخ بدون تغییر در نسبت سرعت ،قرار بگیرد . جهت چرخش آخرین چرخ به کل تعداد چرخها بستگی دارد که به صورت تکی است یا نه یا

حتی مخالف حرکت با بقیه ها است و یا هم جهت ولی با چرخهای تکی است .

بگذارید N به جای آخرین چرخ باشد بنا براین مقدار دنده:

(۱۶۲۹)

و نسبت سرعت :

هم چنین

و

۲ و۳ یک چرخ مرکبند .

(۱۶۰۳)

از (i) و (ii) و (iii) چنین بدست می آید :

اگر چرخ ۱ را در نظر بگیریم به صورت یک حرکت دهنده ، چرخ ۲ به صورت حرکتی و باز چرخ ۳ به صورت حرکت دهنده و چهارمی به شکل حرکتی ه ما نسبت سرعتی به شکل زیر خواهیم داشت :

حاصل ضرب تعداد دندانه ها روی حرکت دهنده

زنجیره هایی با دنده برگشتی :

زنجیره هایی با دنده برگشتی ، اولین و آخرین دنده هایی هستند که دارای یک محور مثل هم هستند ، همان طور که در شکل ۱۶.۳ نشان داده شده است . مثل کارهایی که کاربرد و خودشان را دارند ، مثل کم کردن سرعت ، زمانها و ابزارهای ماشین آن را کاملا می توانید در شکل ۱۶.۳بیا بید .

شعاع شیب دایره۴ + شعاع شیب دایره ۳ = شعاع شیب دایره ۲ + شعاع شیب دایره ۱

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.