فایل ورد کامل گزارش کارورزی درباره شبکه بهداشت و درمان؛ تحلیل ساختار خدمات پزشکی، مدیریت سلامت عمومی و نقش در جامعه
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل گزارش کارورزی درباره شبکه بهداشت و درمان؛ تحلیل ساختار خدمات پزشکی، مدیریت سلامت عمومی و نقش در جامعه دارای ۱۱۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل گزارش کارورزی درباره شبکه بهداشت و درمان؛ تحلیل ساختار خدمات پزشکی، مدیریت سلامت عمومی و نقش در جامعه کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل گزارش کارورزی درباره شبکه بهداشت و درمان؛ تحلیل ساختار خدمات پزشکی، مدیریت سلامت عمومی و نقش در جامعه۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل گزارش کارورزی درباره شبکه بهداشت و درمان؛ تحلیل ساختار خدمات پزشکی، مدیریت سلامت عمومی و نقش در جامعه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل گزارش کارورزی درباره شبکه بهداشت و درمان؛ تحلیل ساختار خدمات پزشکی، مدیریت سلامت عمومی و نقش در جامعه :
فایل ورد کامل گزارش کارورزی درباره شبکه بهداشت و درمان؛ تحلیل ساختار خدمات پزشکی، مدیریت سلامت عمومی و نقش در جامعه
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده
فصل اول : معرفی و تاریخچه ۱
بهداری سابق ۲
خانه بهداشت ۳
مراکز بهداشتی درمانی ۴
سازمان انتقال خون ۶
عملکرد واحد مبارزه با بیماریها ۱۰
عملکرد واحد تغذیه و مدارس ۱۴
فصل دوم : فعالیتها ۱۶
اهداف شبکه بهداشت ابهر ۱۹
نگاهی بر بیمارستان امدادی ابهر ۳۲
استراتژی های شبکه بهداشت ابهر ۳۸
اهم فعالیتهای انجام شده بهداشت حرفه ای ۴۳
عملکرد واحد بهداشت دهان و دندان ۴۴
عملکرد واحد اسناد پزشکی ۴۵
عملکرد نظارت بر درمان ۴۷
فصل سوم : شرح تفصیلی آموخته ها ۵۲
اهداف بهداشت محیط در نظام شبکه ۵۲
مراکز تهیه و توزیع و نگهداری و فروش مواد… ۵۳
بهداشت مواد غذایی ۵۵
شرح وظایف کاردان بهداشت محیط در مراکز بهداشتی درمانی ۶۱
بحث و نتیجه گیری ۶۲
گزارشی از تشکیل شبکه بهداشت و حقوق باروری ۷۵
آشنایی یا واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت ابهر ۷۹
اهداف برنامه های بهداشت خانواده ۸۱
آموزش بهداشت روان در شبکه بهداشت ابهر ۸۶
منابع و ماخذ ۹۶
چکیده
امروزه آموزش و بهسازی منابع انسانی به عنوان یکی از استراتژیهای اصلی دستیابی به سرمایه انسانی و سازگاری مثبت با شرایط متغیر قلمداد میشود و از اینرو جایگاه و اهمیت راهبردی آن در بقاء و توسعه سازمانی نمایان شده است. بدیهی است این فعالیت نیز مانند هر فعالیت سازمانی دیگر مستلزم برنامهریزی صحیح و اصولی میباشد. نیازسنجی جزء جداییناپذیر برنامهریزی آموزشی و نظام بهسازی منابع انسانی محسوب میشود. طی فرآیند نیازسنجی، نیازها مشخص شده و برحسب اولویت برای ارضاء و تحقق آنها اقدام میشود. نیازها برای انتخاب اقدامات درست، قبل از انجام هر اقدامی مشخص میشوند. طراحی و اجرای پروژههای نیازسنجی آموزشی در هر سطحی مستلزم پیروی از یک طرح و الگوی عمل مشخصی است. انتخاب یا طراحی و تدوین الگوهای نیازسنجی میتواند باعث تسهیل و افزایش دقت و اعتبار فرآیند نیازسنجی شود. یک الگوی مناسب باید هدف، قلمرو (حوزه)، روشهای اجرایی، یاران سایر ابعاد لازم در جهت انجام یک پروژه نیازسنجی آموزشی را مشخص و معین نماید.
هدف پژوهش حاضر، بررسی الگوهای نیازسنجی موجود و مقایسه آنها از نظر شرایط اجرا، زمان، مکان و کاربردها و همچنین تعیین مناسبترین الگوها برای نیازسنجی در سیستم بهداشت و درمان استان اصفهان میباشد. و نیز بدین منظور پس از بررسی اسناد و مدارک موجود و جستجوی گسترده در منابع فارسی و انگلیسی، الگوها و تکنیکهایی که به صورت پراکنده دراین منابع معرفی شدهاند را پژوهشگر با استفاده از بینشی سیستماتیک، کلیه این الگوها و تکنیکهای موجود را در یک چارچوب کلی در پنج طبقه قرار داده و ضمن معرفی الگوهای هر طبقه، مزایا و معایب هر یک را مورد نقد و بررسی قرار گرفت. برای سنجش میزان تناسب و کاربرد الگوها و مدلهای مختلف از طریق مطالعه توصیفی پیمایشی با استفاده از ابزارهای نظیر پرسشنامه و مصاحبه سازمان نیافته،نظرات مدیران و معاونان و کارشناسان ستادی و بهداشتی (۱۹) شبکه بهداشتی و درمانی در سطح استان اصفهان (۸۰ نفر)، تحت بررسی قرار گرفت و نتایج تحقیق در دو بخش عبارتند از:
– برای نیازسنجی نیازهای بهداشتی جمعیت تحت پوشش: الگوهایی مناسب هستند که دارای ویژگیهای زیر باشند:
۱- مفهوم نیاز به عنوان فاصله بین وضع موجود و مطلوب و نیز به عنوان برداشت ترکیبی. ۲- منابع تعیین نیاز، جامعه، اهداف و ارزشهایشان. ۳- ابزارهایی نظیر مشاهده مستقیم و پرسشنامه و … . ۴- شناسایی نیازها در سطح شهرستان. ۵- ملاک تعیین الگو، میزان مشارکت جمعیت. ۶- مناسبترین شرایط زمانی نیازسنجی در چند مرحله. ۷- مناسبترین شرایط مکانی تجمع نمایندگان مردم در یک مکان خاص. ۸- مناسبترین شرایط اجرایی، تجمع نمایندگان در یک مکان خاص، تکنیک دلفی. ۹- کاربردیترین الگوها، الگوهای ترکیبی و الگوهای هدف – محور
برای نیازسنجی نیازهای سازمانی کارکنان: الگوهایی مناسب هستند که دارای ویژگیهای زیر باشد:
۱- مفهوم نیاز به عنوان برداشت ترکیبی و نیز به عنوان فاصله بین وضع موجود و مطلوب. ۲- منابع تعیین نیاز، کارکنان شاغل در شبکه و آرمانها و اهداف سیستم. ۳- ابزارهای نظیر پرسشنامه، مشاهده مستقیم و … . ۴- شناسایی نیازها در سطح منطقه و شغل. ۵- ملاک تعیین الگو، میزان مشارکت کارکنان. ۶- مناسبترین شرایط زمانی نیازسنجی در چند مرحله. ۷- مناسبترین شرایط مکانی تجمع نمایندگان کارکنان در یک مکان خاص. ۸- مناسبترین شرایط اجرایی، تجمع نمایندگان در یک مکان خاص، تکنیک دلفی. ۹- کاربردیترین الگوها، الگوهای ترکیبی و الگوهای هدف – محور
بنابراین نیازسنجی آموزشی اولین و اساسیترین گام در برنامهریزی آموزشی سیستم بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است و تعیین نیازها براساس الگوها و تکنیکهای دقیق، میتواند اثربخشی و کارایی برنامهریزی این سیستم را افزایش دهد.
فصل اول : معرفی و تاریخچه
تاریخچه اولین درمانگاه در ابهر
همزمان با تصویب رژیم وقت در سال ۱۳۲۶ در مورد ساخته شدن درمانگاه در اقصی نقاط ایران ، شهرستان ابهر نیز جزء این مناطق بود که مرحوم ولی محمد سلطانی یک قطعه زمین محصور به متراژ۶۴۳۴جهت این امر اهدا نمودند . در اواسط سال ۱۳۲۶ نقشه پیاده و شروع به ساختن ساختمان نمودند که در نهایت در اوایل سال ۱۳۲۸ ساختمان اتمام و به بهره برداری رسید و در همان زمان دارو و پزشک به درمانگاه اعزام گردید . اولین پزشک این مرکز آقای دکتر محمد صعودی اهل تهران بودند که پس از مدتی جای خود را به آقای دکتر کرچمر پزشک آلمانی دادند که همراه با مترجم خود خانم سلیمانی به مدت دو سال به درمان بیماران پرداختند بعد از آن آقای دکتر رونق اهل یزد ، پزشک متخصص ایتالیایی ، آقای دکتر بیان کینی که تسلط کاملی به زبان فارسی داشتند و علاوه بر طبابت به نقاشی ،مجسمه سازی و شاعری نیز می پرداختند شروع به درمان بیماران نمودند . پس از آن دکتر چش جراح و متخصص و رئیس سابق بیمارستان ثریا ( بیمارستان دستغیب فعلی ) شروع به طبابت نمودند و پس از آن جای خود را به آقای دکتر دیزجی اهل تهران ، دکتر اودیشو با مذهب آشوری اهل ارومیه و دکتر خندان و پس از آن تا تعطیلی درمانگاه در سال ۱۳۵۷ آقای دکتر هانی اهل اصفهان به امر طبابت و درمان مراجعین می پرداختند.
واحدهای این درمانگاه پزشک داروخانه ، تزریقات و پانسمان ، عملهای کوچک و عملهای بزرگ بوده است . اولین کسانی که در این درمانگاه مشغول فعالیت بودند آقایان پرویز ابراهیمی ، اکبر ابراهیمی ، محمد ابراهیم حسن شاهی و عطا اسکندری و عده ای نیز نیروی غیربومی بودند .
درمانگاه تخصصی ( بهداری سابق ):
در سال ۱۳۳۵ یک منزل مسکونی به متراژ ۹۰۰ متر خریداری گردید و تا چندین سال در این محل به انجام فعالیت هایی چون واکسیناسیون ، سمپاشی منازل و کارهای بهداشتی پرداختند پس از آن ساختمان ویران گردید و یک ساختمان جدید به متراژ ۶۰۰ متر ساخته شد .
پس از تعطیل شدن درمانگاه شاهنشاهی در سال ۱۳۵۷ مرکز درمانی به این محل انتقال یافت و پس از آن به درمانگاه موقوفه حاج مراد خان حسن شاهی منتقل شده است . در حال حاضر خدمات تخصصی ( داخلی – چشم پزشکی – گوش و حلق و بینی –زنان و زایمان – دندانپزشکی و آزمایشات ) – مشاوره تغذیه و خدمات بهداشتی با وجود یک پایگاه بهداشتی به مردم ارائه می گردد .
تاریخچه
در کشور ما عرضه خدمات بهداشتی و درمانی توسط بخش دولتی ، خصوصی و مؤسسه های خیریه زیر نظر (( وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی )) با تکیه بر قانون بیمه همگانی انجام میشود . برنامه ریزی برای توسعه و تامین نیروی انسانی متخصص در امور پزشکی و ارتقای کمی و کیفی آن وانجام امور پژوهشی و تحقیقاتی با عنایت به نیازهای بهداشتی و درمانی جامعه به منظور کمک به حل مشکلات بهداشتی و درمانی از جمله وظایف دانشگاههای علوم پزشکی و دیگر سازمانهای مسئول در این وزارتخانه است .
بخشهای شبکه بهداشتی درمانی که در شهرستان مسئول کلی برنامه های بهداشتی درمانی می باشند عبارتند از :
خانه بهداشت
اولین محل مراجعه روستاییان نیازمند به امور بهداشتی پزشکی خانه بهداشت است که در آنجا کمک بهورزان زن ومرد – با تحصیلات دوره ابتدای یا راهنمای و طی ۲ سال دوره آموزش مستقر هستند . بهورزان خدمات بهداشتی – درمانی اولیه راکه شامل آموزش بهداشت ، ایمن سازی بر علیه ۶ بیماری مهم و خطرناک ودوران کودکی (دیفتری – کزاز- سیاسرفه- فلج اطفال- سرخک وسل) آموزش تامین آب آشامیدنی سالم و بهسازی محیط ، راهنمایی در مورد بهبود وضع غذا و تغذیه صحیح ، اصول بهداشت مواد غذایی ، توصیه مراقبتهای بهداشتی مادر و کودک ، آموزش درباره فاصله گذاری بین حاملگی ها ، پیشگیری و کنترل بیماریهای بومی و شایع ، درمان بیماریهای معمولی ، سوانح و حوادث ، تهیه و تدارک داروهای اساسی برای خانواده های روستایی در خانه بهداشت اغلب چهره به چهره و با حوصله و توضیحات کافی انجام می شود . هر خانه بهداشت یک روستای اصلی وچند روستای اطراف ( روستاهای اقماری ) رازیر پوشش قرار می دهد و چند خانه بهداشت زیر نطر یک مرکز بهداشتی – درمانی روستایی است .
مراکز بهداشتی – درمانی روستایی
این مراکز به طور معمول در روستاهای پرجمعیت مستقر هستند درآنها پزشک عمومی و مجموعه ای از کاردانهای امور مختلف پزشکی ، خدمات بهداشتی – درمانی و خدمات پیراپزشکی راارائه می کنند . این مراکز در روستاها اولین محل ارجاع بیماران از خانه های بهداشت هستند و همچنین نظارت بر کار بهورزان مستقر در خانه های بهداشت و انجام خدمات سیاری در روستاهای زیر پوشش رانیز برعهده دارند.
مراکز بهداشتی – درمانی شهر ی
این گونه مراکز مجموعه وظایف خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی- درمانی روستایی را به مردم شهرها ارائه می کنند . در روستاها سطح اول شبکه ، خانه بهداشت و سطح دوم شبکه مراکز بهداشی – درمانی روستایی است که در شهرها مراکز بهداشت ی- درمانی شهری همانند مجموع سطح اول و دوم شبکه در روستاها عمل می کنند .
مرکز بهداشت و بیمارستانهای عمومی وتخصصی
مرکز بهداشت محل نظارت ، آموزش ، ارزشیابی و تدارک کلیه خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی – درمانی روستایی و شهری است ضمنا پاره ا ی فعالیتهای تخصص – اپیدمیولوژیک راهم انجام می دهد .
بیمارستانها به طور معمول محل ارائه خدمات پزشکان متخصص و کارشناسان خدمات پیراپزشکی و در واقع محل ارجاع بیماران از مراکز بهداشتی – درمانی روستایی و شهری برای معاینات تخصصی و بستری شدن و معالجه بیماران بستری شده می باشند .طرحهای گسترش شبکه های بهداشتی – درمانی با توجه به سه عامل مهم دسترسی مردم به خدمات ، کم خرج بودن و مساله نیروی انسانی پزشکی و نیز با توجه به مختصات فرهنگی ، جغرافیایی و اقتصادی هر شهرستان طراحی گردیده اند .
امور درمان ودارو
خدمات درمانی سرپایی ،مراکز فوریت پزشکی ، خدمات درمانی بالینی و تهیه و تدارک داروهای مورد نیاز جامعه از موارد مهم امور درمان و دارو می باشد که معمولا خدمات درمانی سرپایی به دو صورت مراجعه مستقیم به مراکز درمانی و فوریت پزشکی بیمارستانها و یا استفاده از خدمات مراکز و پایگاههای فوریت ها ی پزشکی در منازل صورت می پذیرد ؛ خدمات درمانی بالینی بامراجعه بیماران به بیمارستانها و بستری شدن دراین مراکز انجام می شود ارائه خدمات درمانی بالینی در بیمارستانها ی عمومی ، تخصصی و فوق تخصصی انجام می شودکه بطور عمده محل استقرار بیمارستانها در مراکز شهری است و معمولا بیمارستانهای عمومی در مراکز شهری کم جمعیت مستقر است . بیمارستانهای عمومی دارای ۴ بخش جراحی عمومی ، داخلی ، اطفال و زنان وزایمان و بیمارستانهای تخصصی و فوق تخصصی دارای بخشهای مختلف درمانی است .گرچه بیشتر به دلیل برخورداری ازامکانات وسیع تجهیزات کافی و کارکنان متخصص ارائه خدمات درمانی بیشتر در بیمارستانهای دولتی صورت می پذیردولی از ارائه خدمات بخش خصوصی و خیریه در شهرهای پرجمعیت وبویژه بخش خیریه که در طی چند سال اخیر توسعه کمی وکیفی نسبتا مطلوبی یافته است . نمی توان غافل بود . سیاستهای کلی کشور برپایه ایجاد انگیزه در بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری در امر درمان است ولی به دلیل گران بودن هزینه های درمان و در نتیجه عدم رغبت و تمایل بخش خصوصی در این زمینه توفیق چندانی حاصل نشده است . به منظور اجرا ی طرح نوین اداره بیمارستانهای دولتی با اتکاء به درآمدهای آن و ارائه خدمات درمانی به مردم در حال حاضر بیشترین خدمات ، در مجموعه های دولتی انجام میشود به طوری که در مراکز دانشگاهی استان خراسان بویژه مشهد و بخصوص بیمارستانهای قائم (عج)و امام رضا (ع) که دارای مراکز آموزشی – درمانی باشند اغلب مراجعه کنندگان برای اعمال جراحی تخصصی و فوق تخصصی به این مراکز مراجعه میکنند که به دلیل حضور پزشکان ماهر و همچنین تجهیزات پیشرفته عملکردی فراتر از استانی دارند و در برخی موارد پذیرای بیماران خارج از کشور نیز می باشند .
این مجموعه ضمن نظارت مداوم بر امور مربوط به درمان بیمارستانهای دولتی ، خصوصی و خیریه خدمات پاراکلینیکی از جمله ارائه خدمات آزمایشگاهی و رادیو لوژی را نیز که بیشتر توسط بخش خصوصی صورت می پذیرد عهده دار می باشد.
سازمان انتقال خون
این سازمان با هدف تهیه خون و فر آورده های خون سالم برای بیمارن و نیازمندان عهده دار وظیفه بسیار خطیر و انسانی است که در مراکز استانها و شهرهای عمده در قالب پایگاههای انتقال خون فعالیت می کند . نقش عمده و کار اصلی این سازمان تهیه محصولات و مشتقات از پلاسمای خون جمع آوری شده می باشد که بسیاری از مشتقات ارزشمند خون تا چندی پیش باهزینه های گزاف از خارج کشور وارد می شد .
اهم فعالیتهای انجام شده در واحد گسترش
استخراج شاخصهای بهداشتی در سال ۱۳۸۵ و مقایسه آن با سال ۱۳۸۴به شرح نمودارهای ذیل:
پیگیری تأمین نیروی انسانی و تجهیزات مراکز سلطانیه، عمیدآباد، خیرآباد (احداث مجدد) و دولت آباد (راه اندازی شده) که مشخصات پرسنلی مراکز مذکور در جدول زیر آمده است.
کروکی مرکز تازه راه اندازی شده دولت آباد
جمع بندی آمار مربوط به بیمه روستایی و پزشک خانواده شامل
• آمار مراجعین و درآمد بیمه روستایی و ارسال به بیمه خدمات درمانی استان
• فایل ورد کامل گزارش کارورزی درباره شبکه بهداشت و درمان؛ تحلیل ساختار خدمات پزشکی، مدیریت سلامت عمومی و نقش در جامعه
فهرست اقدامات انجام شده توسط پزشکان خانواده در مراکز تحت پوشش شهرستان و ارسال به بیمه خدمات درمانی استان
• آمار مراجعین و درآمد پزشک خانواده و ارسال به مرکز بهداشت است
•تهیه و جمع بندی پیشنهادات طرح گسترش شهرستان با توجه به درخواستهای اهالی و ضوابط کلی پیشنهاد گسترش شبکه شهرستان که خلاصه آن در جدول زیر آمده است:
تهیه نقشه از طرح پیشنهادی گسترش شهرستان
برنامه ریزی دهگردشی تیم پزشکی مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش شهرستان طبق جدول زیر
تجهیزات
• جمع بندی تجهیزات پزشکی و غیرپزشکی مورد نیاز مراکز، خانه های بهداشت و پانسیون پزشکان خانواده به تفکیک استان و شهرستان و ارائه آن به مرکز بهداشت استان
• مجهز کردن کلیه مراکز تحت پوشش شهرستان به دستگاههای اتوکلاو و ECG به غیر از شناط و حسین آباد
سایر فعالیتهای مربوط به پزشک خانواده
• برنامه ریزی و انجام پایش پزشکان خانواده در ۴ مرحله در پایان هر فصل
• تهیه و جمع بندی لیست کارانه مراکز بهداشتی و درمانی و خانه های بهداشت در برنامه پزشک خانواده
• پیگیری تشکیل پرونده های سلامت
• جمع بندی برنامه حضور پزشکان و ماماها در مراکز بهداشتی و درمانی به صورت ماهانه
• درخواست نیروی انسانی مورد نیاز مراکز و واحدهای ستادی بصورت سه ماهه از مرکز بهداشت استان
• برنامه ریزی و برگزاری شورای پزشکان، کاردانها و مربیان، کارشناسان و بهورزان
• برنامه ریزی بازدید از نحوه فعالیت مراکز در ساعات غیر اداری
• جمع بندی آمار فوت اتفاق افتاده در روستاهای تحت پوشش و ارسال آن به ثبت احوال شهرستان به صورت هفتگی
• تکمیل برنامه IHNS
عملکرد واحد مبارزه با بیماریها
۱. انجام عملیات خوراندن قطره فلج اطفال در روستاهای صعب العبورو سیاری تحت پوشش مرکز بهداشت شهرستان ابهر در (فروردین و اردیبهشت ماه)جهت ریشه کنی فلج اطفال
۲. انجام طرح پیشگیری بیماریهای غیر واگیر در ۲۰ بلوک شهری و روستایی با ۴ تیم اجرایی
۳. درمان وپیشگیری از بیماران حیوان گزیدگی درطول یکسال ۳۲۰ نفر واکسیناسیون – سرم درمانی-آموزش به مراجعین درمورد علایم بیماری در انسان وحیوان
۴. پوشش ایمنسازی(بر علیه بیماریهای واگیر)۹۹%
۵. درخواست وتهیه و برآورد واکسنهای مورد نیاز شهرستان و توزیع واکسن به کلیه مراکز شهری وروستا یی وخانه های بهداشت دراسرع وقت
۶. پیگیری کلیه بیماریهای قابل گزارش و پیگیری توسط مراکز یا بیمارستانها اعلام و تهیه فرم بررسی و گرفتن نمونه های مورد نیاز وارسال به استان یا کشور
۷. بازدید و پایش از محیط (خانه های بهداشت و مراکزها و بیمارستانها) از نظر فعالیت واحد و آموزش به کلیه کارکنان زیربط جهت فعالیت بیشتر ورفع نواقص و ارایه پس خوراند به مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان
۸. بیماریابی وگرفتن نمونه خلط ولام خون ازافراد مشکوک ودر معرض خطر و ارسال نمونه ها به ازمایشگاه مورد نظر وارایه پس خوراند به مراکز
۹. واکسیناسیون افراد در معرض خطر بر علیه انفلوانزا (به تعداد ۶۰۰ نفر از قبیل بهداشتیاران- گارگران مرغداریها و کارورزان مرکز بهداشت
۱۰. برگزاری جلسات آموزشی (ایدز- سل- تالاسمی – پدیکلوزیس- آنفلوانزا ) برای پزشکان – کارشناسان-کاردانان- بهورزان-بهداشت مدارس – بهداشتیاران کارخانجات
۱۱. برگزاری جلسات آموزشی و هماهنگی جهت اطلاع رسانی هفته ایدز
۱۲. برگزاری مراسم روز جهانی دیابت (در بیمارستانهای ابهر
۱۳. برپایی پایگاه دیده وری ایدزو انجام غربالگری در زندان
۱۴. و واکسیناسیون ۱۵۰نفر از زندانیان ابهرو کارکنان آن بر علیه هپاتیت B وکزازودیفتری
۱۵. انجام مشاوره جهت بیماران HIV وخانواده انها
۱۶. ا نجام مشاوره جهت بیماران هپاتیت B وخانواده انها وواکسیناسیون افراد خانواده
۱۷. انجام طرح قلب سالم با همکاری زنجان
۱۸. بازدیدوپایش محیط از لحاظ واحد(سل-تالاسمی-پدیکولوزیس-انفولانزا-فلج شل حاد
۱۹. پایش مراکز خصوصی در مورد گزارشدهی موارد تلفنی و فوری بیماریها
۲۰. جمع اوری موارد فلج شل حاد به صورت حضوری از مراکزومطبهای خصوصی بصورت ماهانه
۲۱. انجام برنامه هایپوتیروید نوزادی در سطح شهرستان و هماهنگی با مراکز جهت نمونه گیری وارسال نمونه ها وهما هنگی با پست جهت ارسال نمونه ها و دریافت نتایج ازمایشات و ارایه پسخوراند به محیط ودر صورت نیاز شروع درمان نوزادان وپیگیری انها
۲۲. هماهنگی با متخصصین ( اطفال- عفونی ) جهت فوکال پوینت شهرستان در رابطه با برنامه هایپوتیرویید و مقابله با انفولانزای حاد پرندگان
۲۳. ارایه اموزش به کلیه متخصصین بخش خصوصی و بیمارستانهای شهر از بابت فلج شل حاد و نظارت بر سیستم گزارشدهی کلیه مراکز مرتبط بخش خصوصی و دولتی
۲۴. اجرای طرح واکسیناسیون هپاتیت “ب”برای متولدین ۱۳۶۸شهرستان در مرحله اول(اسفندماه ۱۳۸۵)وپوشش بالای ۹۴%
عملکرد واحد بهداشت خانواده
الف) تنظیم خانواده
· تهیه و توزیع پمفلتهای آموزشی ، تهیه پلاکارد و نصب آن با عناوین مشارکت مردان، تنظیم خانواده
· برگزای کلاسهای آموزشی جهت رابطین بهداشتی ، بهداشتیاران کارخانجات ، پرسنل مامایی و کاردانان مراکز
· بزرگداشت هفته تنظیم خانواده
· انجام ۳۶۹ مورد توبکتومی، ۴۹ مورد وازکتومی، ۸ مورد خروج نورپلنت، ۱۶۹ مورد آی یو دی گذاری
· مشاوره ازدواج ۱۵۵۸ زوج
ب) مادران
· برگزاری کلاسهای آموزشی جهت پرسنل مامایی به منظور آشنایی با دستورالعمل ها و نحوه انجام مراقبتها
· پیگیری مادران باردار در معرض خطر جهت ارجاع به موقع به مرکز
· 4659 مورد مراقبت مادران باردار شهری و ۱۳۲۱ مورد مراقبت روستایی
ج) سالمندان
· برگزاری کارگاه دو روزه شیوه زنگی سالم (پزشکان، کارشناسان ، کاردانان و بهورزان
· ویزیت رایگان سالمندان در یک روز از ماه در کلیه مراکز شهدی
· توزیع کتابچه های شیوه زندگی سالم جهت سالمندان ، اداره بهزیستی ، بنیاد شهید و کمیته امداد
د) شیر مادر
تهیه و توزیع پمفلت های آموزشی ترویج و مزایای شیر مادر و تهیه پلاکارد اهمیت شیر مادر و نصب آن و تهیه خودکار با شعار گرامیداشتی هفته سلامت و توزیع در مراکز
پایش بیمارستان امید و امدادی
– برگزاری کلاس های آموزشی اهمیت شیر مادر ونحوه صحیح شیردهی جهت رابطین بهداشتی
– انجام ۲۴۱۸ مورد مشاهده شیردهی مادران
ه) کودکان
– اجرای برنامه کودک سالم از مرداد ماه
– برگزاری دوره باز آموزی مانا جهت بهورزان به مدت ۱ روز
– برگزاری کارگاه آموزشی کودک سالم جهت کاردانان وبهورزان
عملکرد واحد تغذیه و مدارس
۱- اجرای برنامه آموزشی در مورد تغذیه بزرگسالان و بیماریهای ناشی از سوتغذیه جهت پزشکان و پرسنل بهداشتی در مرکز و مدارس
۲- اجرای برنامه آهن یاری در مدارس راهنمائی و دبیرستان برای ۵۸۳۶ نفر با توزیع ۱۰۰۰۰۰ عدد قرص آهن
۳- توزیع کتابچه های آموزشی برای مدیران و معلمان و دبیران زیست شناسی درمدارس به تعداد ۴۱عدد
۴- اجرای طرح شیر و تغدیه رایگان و آموزش نحوه نگهداری و مزایای استفاده از آن
۵- اجرای طرح مداخله باغچه خانگی با هماهنگی اداره کشاورزی به صورت تشکیل کلاسهای آموزشی با همکاری ۵۰ نفراززنان رابط روستائی
۶- اجرای طرح باغچه خانگی در روستاهای یوسف آبادو خیرآباد به منظور طرح مداخله تغذیه
۷- تشکیل کلاسهای آموزشی برای آموزشیاران نهضت سوادآموزی و پزشکان و پرسنل بهداشتی در مورد تغذیه، تغذیه سالمندان،روغن هاو نحوه استفاده از آنها
۸- ارسال مقاله برای نشریات محلی در رابطه با اختلالات ناشی از ید ، چاقی ، روغن ها و نحوه استفاده از آنها۹- اجرای طرح پایش ید در مدارس وامکان عرضه موادغذائی
۱۰- اجرا و تقویت برنامه آهنیاری در زنان باردار،کودکان زیر دو سال طبق پروتکل کشوری و برنامه مکملهای مربوطه
۱۱- بازدید از مدارس تحت پوشش
۱۲- همکاری در زمینه نحوه پخت مواد غذائی در رستورانها و اماکن عمومی و تشکیل کلاسهای آموزشی
۱۳- اجرای برنامه های آموزشی تغذیه تکمیلی عملی نحوه پخت مواد غذای در روستاها سرخه دیزج و قره بلاغ جهت مادران دارای کودک زیر دو سال
۱۴-اجرای طرح فلوراید تراپی دانش آموزان مقطع ابتدائی به تعداد ۱۲۰۴۷ نفر
۱۵- شرکت در جلسات شورای آموزش وپرورش شهرستان ابهر ، سلطانیه و بیان مشکلات
۱۶- اجرای برنامه های آموزشی وسخنرانی در مدارس در مناسبتهای مختلف ( هفته سلامت ، روز جهانی ایدز و
۱۷- بازدید ونظارت بر عملکرد پرسنل بهداشتی در سطح مراکز وارائه پسخوراند
۱۸- انجام سنجش دانش آموزان پایه اول به تعداد۱۲۳۹۱نفروتکمیل شناسنامه سلامت
۱۹- انجام معاینات غربالگری۶۵۰۰نفر ازدانش آموزان وارجاع ۱۳۰نفراز موارد به پزشکان متخصص
۲۰- انجام واکسیناسیون۳۸۸۲نفر از دانش آموزان پایه اول متوسطه
۲۱- ورود اطلاعات مدارس به برنامه و جمع آوری آمار مربوطه ( ۲۷۷۰۹نفر
۲۲- انجام معاینات دانش آموزان پایه اول راهنمائی به تعداد۲۹۴۷نفروتکمیل فرم مراقبتهای بهداشتی
۲۳- بازدید بهداشت محیط از مدارس و هماهنگی رفع نواقصات ۱۲۰مورد
۲۴- برگزاری جلسات آموزشی در مورد تغذیه در سنیین مدرسه،بلوغ دختران،پدیکلوزیس،بهداشت روان،ایدز
۲۵- اجرای طرح پدیکلوزیس در مدارس
۲۶- ارائه کمک هزینه عینک به دانش آموزان بی بضاعت (۱۵مورد
۲۷- تهیه پمفلت و جزوات آموزشی و توزیع وتکثیر پمفلت به تعداد ۵۰۰۰ نسخه در مورد تغذیه دانش آموزان ، بلوغ و …
فصل دوم : فعالیتها
عملکرد واحد بهداشت محیط ابهر
. بهداشت آب و فاضلاب
۱- انجام تست کلرسنجی آب آشامیدنی
۲- نمونه برداری و انجام آزمایش باکتریولوژی آب
۳ – انجام آزمایش شیمیایی آب
۴ – کنترل آب آشامیدنی روستا های دارای لوله کشی آب
۵ -کنترل آب آشامیدنی روستا های فاقد لوله کشی آب
۶ – کنترل کیفی آب آشامیدنی شبکه های لوله کشی شهری
۷- بررسی تعداد خانوارهایی که به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و توزیع کلر قطره ای
۸- رسیدگی و گزارش وضعیت بیماریهای منتقله از آب آشامیدنی
۹- بهسازی منابع آب روستاها با همکاری آبفار و بخشداریها
. ب هداشت مواد غذایی :
۱ – بازدید اماکن و مراکز غیر مشمول قانون اصلاح ماده ۱۳ و رسیدگی به وضعیت بهداشتی آنان
۲- بازدید اماکن و مراکز مشمول قانون اصلاح ماده ۱۳ و رسیدگی به وضعیت بهداشتی آنان
۳- صدور کارت بهداشتی و برخورد جدی با متخلفین بهداشتی و معرفی آنان به شورای حل اختلاف وتعزیرات حکومتی مطابق با قانون اصلاح ماده ۱۳
۴- معدوم نمودن مواد غذایی تاریخ گذشته ، بدون تاریخ و مشخصات مطابق با قانون اصلاح ماده ۱۳
۵- ارتقاء وضعیت بهسازی و بهداشتی اماکن مشمول و غیر مشمول
۶- نمونه برداری از مواد غذایی مشکوک و ارسال نمونه ها به آزمایشگاه
۷- بازدید از اماکن بین راهی و رسیدگی به وضعیت بهداشتی آنان
۸- نمونه برداری از مواد غذایی مشکوک و ارسال نمونه ها به آزمایشگاه
۹- اجرای برنامه های ضربتی بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی درساعات غیر اداری و ر وزهای تعطیل
۱۰- انجام بازدیدهای مشترک با تعزیرات حکومتی و تعزیرات آرد و نان جهت ارتقاء شاخصها در اماکن خاص و برخورد قاطع با متخلفین بهداشتی
. زباله، فضولات دامی و فاضلاب :
۱. بازدید از روستا هایی که دارای سیستم دفع بهداشتی زباله هستند
۲. بازدید از روستا هایی که فاقد سیستم دفع بهداشتی زباله هستند و رسیدگی به مشکلات آنان
۳. بازدید از روستا هایی که فضولات دامی خود را بصورت بهداشتی جمع آوری می کنند وتشویق خانوارهای نمونه آنان
۴. بازدید از روستا هایی که فضولات دامی خود را بصورت بهداشتی جمع آوری نمی کنند و رسیدگی به مشکلات آنان و معرفی متخلفین به شورای حل اختلاف
۵. رسیدگی به شکایات در مورد فضولات دامی و فاضلاب و زباله های روستایی و معرفی متخلف به شورای حل اختلاف
۶. بازدید از خانوار های روستایی و پیگیری مسائل غیر بهداشتی از جمله مستراح ها و تحویل مصالح( کاسه توالت ، سیمان ، لوله و…
۷. جمع آوری، انتقال و دفع بهداشتی زباله های عفونی شهرستان
۸. بهداشتی نمودن دفع فاضلاب انسانی در کلیه روستاها و برخورد با متخلفین
۹. بهسازی دفع فاضلاب بیمارستان امدادی
۱۰. اجرای برنا مه های آموزشی با برنامه ریزی قبلی جهت همکاران ستادی و مراکز در خصوص موضوعات مختلف بهداشت محیط
۱۱. اجرای برنا مه های آموزشی بهداشتی جهت متصدیان مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی و مسئولین منابع آب
۱۲. جلوگیری از عرضه مواد دخانی علی الخصوص قلیان در اماکن عمومی و برخورد با متخلفین
۱۳. سم پاشی اماکن عمومی و منطقه ای که درگیربیماریهای واگیر دار مانند وبا و… هستند
۱۴. بازدید از بهداشت محیط مدارس شهرستان
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 