فایل ورد کامل گزارش کارآموزی درباره طرح کنترل آلودگی صوتی در خطوط صافکاری سالن بدنه‌سازی ایران‌خودرو؛ تحلیل روش‌های مهندسی و مدیریت محیط کار


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل گزارش کارآموزی درباره طرح کنترل آلودگی صوتی در خطوط صافکاری سالن بدنه‌سازی ایران‌خودرو؛ تحلیل روش‌های مهندسی و مدیریت محیط کار دارای ۲۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل گزارش کارآموزی درباره طرح کنترل آلودگی صوتی در خطوط صافکاری سالن بدنه‌سازی ایران‌خودرو؛ تحلیل روش‌های مهندسی و مدیریت محیط کار  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل گزارش کارآموزی درباره طرح کنترل آلودگی صوتی در خطوط صافکاری سالن بدنه‌سازی ایران‌خودرو؛ تحلیل روش‌های مهندسی و مدیریت محیط کار۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل گزارش کارآموزی درباره طرح کنترل آلودگی صوتی در خطوط صافکاری سالن بدنه‌سازی ایران‌خودرو؛ تحلیل روش‌های مهندسی و مدیریت محیط کار،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل گزارش کارآموزی درباره طرح کنترل آلودگی صوتی در خطوط صافکاری سالن بدنه‌سازی ایران‌خودرو؛ تحلیل روش‌های مهندسی و مدیریت محیط کار :

طرح کنترل آلودگی صوتی در خطوط صافکاری سالن بدنه سازی شرکت ایران خودرو

با توجه به وجود نویز آزار دهنده در خطوط کانوایر صافکاری در اثر عملیات سنگ زنی و چکش کاری دستی توسط اپراتور و به منظور بهبود وضعیت ارگونومی از نظر شرایط محیطی و با توجه به آمار آسیبهای شنوایی و گزارشات صدا سنجی در سالن های مشابه، تصمیم به بررسی و کاهش آلودگی صوتی در محدوده خطوط فوق الذکر اتخاذ گردید.

روش تحقیق عبارتست از:

۱. اندازه گیری صدا و آنالیز فرکانسی آن.

۲. انتخاب مواد جاذب صوت با توجه به آزمایشات تعیین ضرب جذب.

۳. محاسبه ضریب جذب دیواره های موجود.

۴. بررسی نحوه افزایش سطوح جذبی دیواره ها .

یافته های این تحقیق نشان داد که:

۱. میزان تراز فشار صوتی در فاصله ۵/۱ متری از بدنه در حال صافکاری بین ۱۰۰ تا ۱۰۵ دسی بل قرار دارد و همچنین آنالیز فرکانسی اکتاوباند مشخص نمود که تراز بشار صوت در محدوده فرکانسی ۵۰۰ تا ۸۰۰۰ هر تز به میزان ۱۰ دسی بل بالاتر از حد مجاز (۸۵ دسی بل) قرار دارد.

۲. ماده جاذب، تایل اکوستیک با ضریب جذب متوسط ۷۹/۰ شامل دو لایه فوم پلی اورتان، پانل پشم سنگ و رویه MDF انتخاب گردید.

۳. میزان سطح جذبی دیواره های موجود قبل از اعمال تغییرات برابر۵۲۶/۷۱ سابین متر مربع محاسبه شد.

۴. افزایش سطح جذبی دیواره ها از طریق کاهش سطح شیشه خور و دوجداره نمودن آنها و مچنین ایجاد دیواره فوقانی با زاویه ۴۵ درجه انجام گردید.

مقدمه و اهداف:

با توجه به اینکه یکی از معضلات اساسی بهداشتی صنایع کشور خصوصا صنایع فلزی مساله سر و صدا (Noise ) می باشد و با در نظر گرفتن تاثیرات و عوارض مخرب آن روی سیستم شنوایی و سایر اندامها تصمیم به اجرای طرح کنترل و کاهش صدا در خطوط صافکاری شرکت ایران خودرو گرفته شد.

بر اساس اندازه گیری و ارزشیابی (Noise ) در خطوط کانوایر صافکاری محصولات پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ و سمند در سالن بدنه سازی شماره ۲ مشخص گردید که در خطوط مذکور فرآیندهای سنگ زنی و چکش کاری دستی توسط کارگران در طول خط انجام می گیرد. در اثر اجرای این فرآیندها محیط کار دارای‌ (Noise ) آزار دهنده می باشد که آ نالیز فرکانسی و صداسنجی انجام شده در خط صافکاری مشخص نمود که در فاصله ۵/۱ متری از اطراف بدنه در حال صافکاری تراز فشار صوتی (SPLA ) بین ۱۰۰ تا ۱۰۵ دسی بل قرار دارد که بطور متوسط ۲۰ دسی بل از حد مجاز قابل قبول بالاتر است. همچنین آنالیز فرکانسی اکتاوباند مشخص نمود که تراز فشار صوت در محدود فرکانس ۵۰۰ تا ۸۰۰۰ هر تز بطور متوسط ۱۰ دسی بل بالاتر از حد مجاز قرار دارد.

از نکات حائز اهمیت این طرح عدم اجرای طرح مشابه در دیگر سالنهای شرکت ایران خودرو می باشد.

روش انجام کار:

با شناخت سر و صدای خطوط صافکاری و با توجه به ویژگیها و مشخصات فضای خطوط کانوایر صافکارسی سالن بدنه سازی شماره ۲ پیشنهاد ایجاد سطوح جاذب در اطراف خط صافکاری مطرح گردید تا از بازتابهای صوتی در خط صافکاری کاسته شده و با ایجاد یک دیوار ترکیبی (جاذب – مانع) ضمن کاهش بازتابها از انتقال نویز به دیگر نقاط کارگاه جلوگیری شود. از نظر تئوری، طرح پیشنهادی یکی از روشهای Passive Noise Control می باشد که همان کنترل سر و صدا در مسیر انتشار می باشد.

در خط صافکاری امواج صوتی منتشر شده به قسمتهای مختلف محیط برخورد کرده، بازتاب پیدا می کنند که در این طرح با استفاده از مواد جاذب بازتاب صدا کنترل می گردد. همچنین با ترکیب دیوار جاذب با موانع صوتی از عبور سر و صدا از یک نقطه به محیط مجاور جلوگیری می گردد که در واقع موثر ترین راه کنترل صدا در مسیر انتشار، استفاده توام جاذب و مانع صوتی است.

در وضعیت موجود دیوار جداکننده خط صافکاری از جنس فلز و شیشه است که نقش بازتاب دهنده امواج را دارد. این دیواره به ارتفاع حدود ۲۵۰ سانتیمتر است که ارتفاع قسمت فلزی (پائینی) ۱۲۰ سانتیمتر و ارتفاع قسمت شیشه (بالائی) حدود ۱۳۰ سانتیمتر است. طرح شامل حذف سطوح فلزی دیواره و جایگزینی آن با یک جاذب فیبری مناسب و اصلاح قسمت شیشه ای دیوار است.

عملیات تولیدی در خط صافکاری سبب تولید نویز با فرکانس بالا می شود که برای تمام افراد خط ایجاد مزاحمت می کند. لذا طرح استفاده از پانل پشم سنگ به ضخامت ۸ سانتیمتر با چگالی ۸۰ کیلوگرم بر متر مکعب پیشنهاد گردیده که این جاذب فیبری صدا دارای مشخصات زیر است:

۱. تا دمای ۸۵۰ در جه سانتیگراد مقاومت دائم دارد و در مقابل شعله آتش مقاوم است.

۲. ضریب رسانایی عایق پشم سنگ ۰۳/۰ کیلوکالری بر متر درجه سانتی گراد ساعت می باشد.

۳. پشم سنگ از نظر شیمیایی خنثی بوده لذا باعث خوردگی سطح فلز نمی شود.

۴.پشم سنگ به دست آسیب نرسانده و متداولترین نوع عایق بدون عارضه جانبی است.

به منظور کنترل سر وصدای خط کانوایر صافکاری سالن شاتل در کنار خط کانوایر ایجاد دیوار ترکیبی جاذب و مانع سر و صدا ضروری بنظر می رسد. این دیواره از مواد زیر به ترتیب از خارج به داخل ساخته می شود:

الف) پوشش خارجی دیواره ورق شادولاین

ب) دو لایه پلی اورتان به ضخامت ۲ میلی متر

با توجه به موارد ذکر شده لازم است تا بهترین روش جهت کنترل صدا اجرا شود. اینرو روشهای زیر مورد اجرا قرار گرفتند.

۱. حذف مولد صدا: نظر به ماهیت غملیات صافکاری و لزوم استفاده از ابزارهای بادی عملاً امکان حذف یا تغییر ابزار وجود ندارد. لذا این روش منتفی می باشد.

۲. محصور کردن ناحیه مولد صدا: در اطراف خطوط صافکاری مورد بحث دیوارهایی با ارتفاع ۲۵۰ سانتیمتر و بطول دیواره ۷۴ متر در دو طرف وجود دارند که ارتفاع ۱۳۰ سانتیمتر از دیواره شیشه خور می باشد. بهترین روش مسقف نمودن ناحیه و نیز بستن طرفین خطوط می باشد ولی بعلت مشکلات تهویه و نیز ورود و خروج بدنه از ابتدا و انتها خط، امکان اعمال تغییرات مذکور وجود ندارد.

۳. استفاده از دیوارهای جاذب صوت با ضریب جذب مناسب.

بر اساس طرح پیشنهادی با تغییر مصالح و استفاده از مصالح پیشنهادی سطح جذبی هر دیوار ۶/۲ برابر افزایش می یابد که از این طریق می توان پیش بینی نمود بازتاب صوتی از محدوده فرکانس های ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ هر تز در فضای بین خط و دیوارها بطور متوسط ۷ تا ۱۰ دسی بل و در فضای بین دو خط صافکاری بین ۶ تا ۴ دسی بل کاهش یابد که این کاهش در اثر جذب بازتابهای صوتی ناشی از دیواره های جاذب خواهد بود.

۴. دیوار پیشنهادی نقش یک مانع برای امواج صوتی را نیز دارد. در واقع این دیواره با توجه به مصالح بکار رفته در آن می تواند در فاصله یک متری پشت دیوار افت انتقالی

( T . L ) در حدود ۱۵ دسی بل ایجاد نماید.

۵ .پیشنهاد می گردد ارتفاع پنجره کاهش یافته و از ۱۳۰ سانتیمتر به ارتفاع ۶۵ سانتیمتر تقلیل یابد و بجای آن سطح دیوار جاذب افزایش یابد و در محل نصب پنجره حتما از شیشه او جداره (شیشه – هوا – شیشه) استفاده شود.

پیشنهاد میگردد از شیشه ۶ میلیمتری و نوارهای لاستیک فشرده جهت نصب شیشه ها استفاده شود تا درز گیری پنجره ها بصورت مطلوبی انجام شود . در شکل اندازه و ابعاد پنجره و دیوار جاذب نشان داده شده است:

طرح بهینه‌ سازی ایستگاههای کار در:

خطوط تولید کارخانه نیروی‌ محرکه شرکت ایران‌خودرو»

همزمان با شروع پروژه مداخله ارگونومی در شرکت ایران خودرو گروه ارگونومی نیرو محرکه تشکیل و با حضور ۵ کارشناس موضوعات مختلف را تحت حوزه های اصلی ذیل مورد بررسی و پیگیری قرار دادند.

۱- نگهداری و حمل مواد شامل بهبود ریل کانوایر خط ماشین کاری سر سیلندر و تصحیح چیدمان سر سیلندر خام

۲- ابزارهای دستی شامل، طراحی و ساخت دستگیره های کلامپینگ، طراحی و ساخت فیکسچر مونتاژ سه راهی بنزین پژو و طراحی و ساخت محافظ الکترود اسپارک

۳- بهبود Posture شامل ساخت سکو برای بهبود Posture در استفاده از پالتهای سر سیلندر، تصحیح چیدمان میل لنگ جهت بهبودPosture در هنگام استفاده

۴- کنترل مواد و عامل خطرناک، شامل طراحی و ساخت داکت و ماشین کاری مانی فلد اگزوز، طراحی و ساخت سر پوش مناسب برای جعبه ابزارهای ماشین کاری سر سیلندر و طراحی و ساخت گلویی ( اگزوز) طراحی و ساخت سره چکش بادی و…

شرکت ایران خودرو بعنوان اولین و بزرگترین تولید کننده خودرو در ایران تصمیم به بکار گیری روشهای ارگونومی در فعالیتهای طراحی و تولید خود گرفته است. شروع این کار با همکاری مرکز ارگونومی کشورهای در حال توسعه دانشگاه لولئا – سوئد صورت گرفت.

مداخله ارگونومی در ایران خودرونتیجه نگرش جهانی شدن در سالهای اخیر بوده است که با هدف افزایش کیفیت، استاندارد محصول و پیمودن مسیر صحیح در راه بازارهای جهانی است.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.