فایل ورد کامل مطالعه تحلیلی درباره سهم ایران در بازار جهانی زعفران؛ بررسی ظرفیت تولید، صادرات و جایگاه اقتصادی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مطالعه تحلیلی درباره سهم ایران در بازار جهانی زعفران؛ بررسی ظرفیت تولید، صادرات و جایگاه اقتصادی دارای ۶۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مطالعه تحلیلی درباره سهم ایران در بازار جهانی زعفران؛ بررسی ظرفیت تولید، صادرات و جایگاه اقتصادی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل مطالعه تحلیلی درباره سهم ایران در بازار جهانی زعفران؛ بررسی ظرفیت تولید، صادرات و جایگاه اقتصادی۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مطالعه تحلیلی درباره سهم ایران در بازار جهانی زعفران؛ بررسی ظرفیت تولید، صادرات و جایگاه اقتصادی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مطالعه تحلیلی درباره سهم ایران در بازار جهانی زعفران؛ بررسی ظرفیت تولید، صادرات و جایگاه اقتصادی :
سهم ایران در بازار جهانی زعفران بیش از ۶۰ درصد است
اشاره:
زعفران از محصولات کشاورزی است که از دیرباز در ایران، آسیای صغیر و بخش هایی از اروپا به ویژه یونان شناخته و مصرف شده است. در گذشته مصرف زعفران به عنوان یک گیاه دارویی به لحاظ خواص آن مد نظر بوده، اما امروزه زعفران به لحاظ رنگ، طعم و مزه خوب در صنایع غذایی مصر گستردهای دارد. با این وجود، هنوز زعفران در بسیاری از کشورها شناخته شده نیست و مصرف جهانی آن در حد قابل قبولی نمیباشد.
بازار جهانی زعفران به طور عمد در اختیار شش کشور میباشد که عمدهترین صادرکننده آن، ایران است. در این مقاله بازار جهانی زعفران را از نظر میگذرانیم و راههای توسعه آن و افزایش صادرات زعفران از سوی کشورهای عرضه کننده به ویژه ایران را بررسی می نماییم.
زعفران از محصولات ارزشمند غذایی است که دارای خواص گوناگون درمانی، طعم و مزه جذاب و . . . است با این وجود بسیاری از مردم جهان هنوز با زعفران آشنا نشدهاند و از این رو تجارت جهانی زعفران در حد محددی میباشد.
اطلاعات دریافتی از شبکه جهانی اینترنت نشان میدهد که در سال ۱۹۹۷ که اطلاعات مدون آن در دسترس میباشد، در مجموع ۲۹ میلیون و ۶۳۴ هزار دلار زعفران در بازار جهانی مبادله شده است.
سهم ایران در این بازار ۵۵/۶۳ درصد، اسپانیا ۱۳/۲۷ درصد، چین ۳ درصد، ایتالیا ۶۸/۱ درصد، امارات متحده عربی ۲۶/۱ درصد و سوییس ۷۱/۰ درصد میباشد. ایران عمدهترین صادر کننده زعفران در جهان در سال ۱۹۷۷ بود. البته در سالهای ۲۰۰۰-۱۹۹۸ نیز همچنان ایران بیشترین سهم را در تجارت جهانی زعفران داشته است. اما اطلاعات آن بر روی شبکه جهانی اینترنت موجود نیست.
آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان میدهد که ارزش صادرات زعفران ایران در سال ۱۳۷۶ (از ۲۱ مارس ۱۹۹۷ تا ۲۰ مارس ۱۹۹۸) به بیش از ۱۴ میلیون دلار رسید. این رقم در سال گذشته (۱۳۷۹) به ۵/۴۳ میلیون دلار افزایش یافت که رشدی ۲۱۰ درصدی را نشان میدهد.
بر اساس اطلاعات دریافتی از شبکه جهانی اینترنت، در سال ۱۹۹۷ اتحادیه اروپا با جذب ۲۷/۶۰ درصد زعفران ایران بوده است. پس از آن سوییس با جذب ۳۰/۱ درصد آرژانتین با واردات ۱۳/۱ درصد زعفران صادراتی، خریداران عمده دیگر محسوب میشوند.
در بین کشورهای عمده خریدار زعفران در بازار جهانی، پس از اتحادیه اروپا که ۶۲ درصد واردات زعفران جهان را در سال ۱۹۹۷ به خود اختصاص داد. آمریکا با جذب ۰۷/۱۶ درصد. ژاپن با جذب ۳۴/۶ درصد. سوییس با جذب ۱۳/۶ درصد . آرژانتین با جذب ۴۲/۳ درصد. هنگ کنگ با ۹۷/۱ درصد. کانادا با ۵۱/۱ درصد. سنگاپور با ۹۱/۰ درصد، استرالیا با ۷۴/۰ رصد و برزیل با جذب ۲۳/۰ درصد صادرات جهانی زعفران، از بازارهای عمده وارد کنده این محصول بودند.
البته در این فایل ورد کامل مطالعه تحلیلی درباره سهم ایران در بازار جهانی زعفران؛ بررسی ظرفیت تولید، صادرات و جایگاه اقتصادی
فهرست نام کشورهایی همچون نروژ، اوراگوئه ، شیلی ، کلمبا، مصر، جمهوری چک اسرائیل، روسیه تایلند، تونس، گواتمالا، نیکاراگوئه ، السالوادور، ایسلند و پرو نیز به چشم میخورد که میزان واردات آنها کمتر از ۱۵/۰ درصد واردات جهانی زعفران میباشد.اما این کشورها در زمره کشورهای آشنا با محصول زعفران تلقی میشوند.
بر اساس همین گزارش، ارزش واردت زعفران اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۷ به حدود ۴/۱۸ میلیون دلار، آمریکا به ۸/۴ میلیون دلار، ژاپن به حدود ۱۹ میلیون دلار، سوئیس به ۱۸ میلیون دلار، آرژانتین به بیش از یک میلیون دلار، هنگ کنک به ۵۸۵ هزار دلار، کاندا به ۴۴۷ هزار دلار، سنگاپور به ۲۷۰ دلار و برزیل به ۶۷ هزار دلار رسید. ارزش واردات زعفران دیگر کشورهایی که در فایل ورد کامل مطالعه تحلیلی درباره سهم ایران در بازار جهانی زعفران؛ بررسی ظرفیت تولید، صادرات و جایگاه اقتصادی
فهرست شبکه جهانی اینترنت برای هر سال ۱۹۹۷ ثبت شده است. از یک تا ۴۱ هزار دلار بود.
در همین حال اطلاعات دریافتی در خصوص صادرکنندگان زعفران در سال ۱۹۹۷ نشان میدهد که بازار صادرات زعفران اسپانیا که دومین صادرکننده جهانی با سهم ۲۷۱۳ درصد بازار است. امرکا. ژاپن، سوئیس، آرژانتین، هنگ کنگ، کانادا، سنگاپور و استرالیا میباشد.
بازر عمده صادراتی چین که سومین صادر کننده زعفران جهان با سهم بازار ۳ درصد در سال ۱۹۹۷ بود. کشور ژاپن بوده است . تمام زعفران صادراتی چین در این سال به بازار ژان عرضه شده است.
ایتالیا که چهارمین صادر کننده بزرگ زعفران با سهم ۱۶۸ درصد در بازار در سال ۱۹۹۷ بود. به طور عمده سوئیس، امریکا. کانادا و برزیل ثبت شده است.
امارات نیز با سهم ۱۲۶ درصدی بازار در سال ۱۹۹۷ توانست محصول خود را به طور عمده به هنگ کنگ، سوئیس و اتحادیه اروپا عرضه کند. به عقیده کارشناسان، امارات زعفران وارداتی از ایران را به بازارهای مذکور صادرات مجدد نموده است.
سوئیس که ۱۳/۶ درصد واردات زعفران جهان را در سال ۱۹۹۷ به خود اختصاص داد. در بازار صادراتی این محصول نیز فعال بوده و توانسته است ۷۱/۰ درصد صادرات جهانی زعفران را در اختیار بگیرد. تقریباً تمام صادرات زعفران سوئیس به کشورهای عضور اتحادیه اروپا عرضه شده است. به عبارتی سوئیس به کشورهای عضور اتحادیه اروپا عرضه شده است. به عبارتی سوئیس ۸ درصد زعفران وارداتی را به بازار اتحادیه اروپا صادرات مجدد نمود.
به عقیده کارشناسان، مصرف جهانی زعفران به لحاظ گرانی آن، آشنا نبودن مردم بسیاری از کشورها با زعفران، فقدان تبلیغات مناسب در بازارهای جهانی بری معرفی خواه و ارزش غذایی، طعم، مزه و رنگ و . . . زعفران در حد قابل توجهی نمی باشد. چنانه تبلیغات مناسب در این زمینه صورت گیرد و کشورهای تولید کننده اصلی به ویژه ایران که بیش از ۶۰ درصد بازار جهانی زعفران و بیش از ۸۰ درصد تولید جهانی آن را در اختیار دارد. در آن زمینه سرمایهگذاری مناسبی انجام دهد. میزان مصرف جهانی زعفران و تجارت آن در کوتاه مدت دست کم سه برابر خواهد شد و ایران میتواند همچنان عرضه کننده اصلی باقی بماند و درآمد ارزی مناسبی را از آن خود سازد.
از آنجا که امکان افزایش تولید زعفران در اران به مراتب بیش از دیگر کشورهای رقیب (به ویژه اسپانیا، چین و ایتایا) میباشد و ینز مزیت زعفران ایران از لحاظ کیفیت برنامه ریزی برای افزایش تولید و صارات زعفران و بازایابی و تبلیغات مناسب برای گسترش صادرات زعفران ضروری است.
بازار جهانی توان جذب بیش از ۱۰۰ میلیون دلار زعفران در سال را دارد و ایران میتواند با حفظ سهم خود در این بازار، ارزش صادرات خوند را در کوتاه مدت به بیش از ۶۰ میلیون دلار افزایش دهد.
کارشناسان عقیده دارند که در بازارهای دارای قدرت خرید مناسب همچون آمریکای شمالی، اروپا و شرق آسیا زعفران شناخته شده است و با افزایش تبلیغات مناسب در این بازارها و جب مشتریان، میتوان زمینه رشد صادرات زعفران به بازارهای مذکور را فراهم ساخت.
کارشناسان ضرورت تبیین مزین های غذایی و دارویی زعفران در تبلیغات برون مرزی را ضروری می دانند و عقیده دارند که با این شیوه شمار مصرف کنندگان زعفران افزایش خواهد یافت.
البته حضور مستمر صادرکنندگان ایرانی در بازارهای هدف و ارایه محصلو استاندارد و کنترل شده با طعم ، رنگ و کیفیت مناسب و آموزش مصرف کنندگان در خصوص نحوه استفاده از زعفران میتواند به شد تقاضای جهانی برای آن و در نتیجه افزایش تجارت بین المللی زعفران بینجامد و ایران نیز در این رهگذر به رشد صادرات زعفران نایل آید.
از آنجا که زعفران محصولی کارگر طلب میباشد. رشد صادرات زعفران ایران می تواند به رشد اشتغال در جامعه مواجه با بیکاری ایران کمک بسزایی داشته باشد.
ایران بزرگترین صادر کننده زعفران جهان است
اشاره:
زعفران از کالاهای غیر نفتی صادراتی ایران است. این محصول که بیشتر در مناطق خشک و کویری جنوب خراسان به دست میآید. در بازارهای جهانی طرفداران زیادی دراد. به طوری که اینکه ایران عمدهترین صادر کننده زعفران مرغوبیت جهان به شمار می رود.
بیش از نیمی از محصول زعفران ایران به بازارهای جهانی عرضه می شود. با این حال امکان افزایش تولید آن از طریق انجام عملیات بهزراعی و ارایه آموزشها و تجهیزات مناسب به زعفران کاران و در نتیجه عرضه بیشتر زعفران به مشتریان خارجی وجود دارد و میتوان در آمد صادراتی از زعفران را افزایش داد.
در این مقاله با صدارات زعفران ایران بازارهای خریدار آن آشنا می شویم.
ایران بزرگترین تولید کنده و صادر کننده زعفران در دنیاست. طبق آمارهای ارایه شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی از ۱۷۵۳ تن محصول زعفران ایران در سال ۱۳۷۸ که برابر با ۸۵ درصد تولید جهانی این محصول میباشد. حدود ۸۸ تن یا ۵۰ درصد آن به بازارهای جهانی عرضه شد.
با وجود امکان افزیش تولید زعفران در ایران، از طریق تبلیغات مناسب میتوان زمینههای بازاریابی و رشد صادرات زعفران را فراهم ساخت و درآمدهای مناسبی را برای کشور تدارک دید.
بر اساس آمارهای منتشره از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات زعفران در سال ۱۳۶۸ (آغاز اجرای نخستین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور) فقط ۴ تن بود که در سال بعد به ۸ تن رسید و دو برابر میزان صادرات زعفران در سال ۱۳۷۰ به ۳۰ تن . در سال ۱۳۷۱ به ۴۰ تن. در سال ۱۳۷۲ به ۶۴ تن و در سال ۱۳۷۳ (سال تکمیلی اجرای برنامه اول) به ۷۰ تن رسید که ۱۷۵ برابر سطح صادرات زعفران در سال ۱۳۶۸ بود.
در دومین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور. صادرات زعفران ایران با نوسانهایی روبه رو شد. میزان صادرات در سال ۱۳۷۴ به ۳۱ تن رسید که بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال قبل از ن کاهش داشت. اما در سال ۱۳۷۵ با حدود ۵۰ درصد افزایش به ۴۶ تن رسید.
صادرات زعفران ایران در سال ۱۳۷۶ نیز با افت ۱۹۹ درصدی به ۳۷ تن و در سال ۱۳۷۷ با افزایش ۶۲۱ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۶۰ تن و در سال ۱۳۷۸ با رشد ۴۶۶ درصدی به ۸ تن بالغ شد.
بر اساس آمارهای مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی ایران، میزان صادرات زعفران در سال گذشته به حدود ۱۰۶۵ تن رسید که ۲۱ درصد بیش از سال ۱۳۷۸ بود.
عملکرد صادرات زعفران نشان میدهد که میزان صادرات رد سال ۱۳۷۸ (پایان برنامه دوم) ۲۲ برابر سال ۱۳۶۸ (شروع برنامه اول) بوده است.
صدور زعفران به صورت کالاهای همره مسافر و به طور قاچاق تا سالهای اخیر تداوم داشته و علل آن نیز وجود پیمان ارزی ( از سال ۱۳۷۴ به بعد) و تشریفات اداری حاکم بر آن، سودآوری قاچاق صادرات به علت اختلاف نرخ ارز وار برنامهای و قیمت ارز در بازار غیررسمی، سهولت صادرات زعفران به لحاظ کم حجم بودن و ارزش اقتصادی فراوان، فرار از اخذ کارت بازرگانی و پرداخت مالیات به دولت . گریز از استاندارد کردن محصول صادراتی. سهولت در سود جویی و تقلب از طرق صدور غیر قانونی و بدون هزینه و نیز فقدان امکان صدور رسمی برخی از انواع زعفران و ملحقات آن به دلیل مشکلات آیین نامهای بوده است.
بخش عمده قاچاق زعفران از مرزهای شمال شرق و جنوب کشور و به ویژه به باز امارات متحده عربی صورت میگیرد.
برخی کشورهای منطقه که از وارد کنندگان زعفران (به صورت قاچاق) از ایران میباشند. خود صادر کننده زعفران نیز هستند و به عبارتی از طریق ورد کالاهای قاچاق سود بیشتی نیز کسب می کنند و به عنوان واسطه فروش زعفران ایران در بازارهای خارجی عمل می کنند.
صدور زعفران به صورت قاچاق در گشته سبب شده است که وضع بازار زعفران در خارج از کشور نابسامان گردد. با توجه به آنکه تولید زعفران در ایران رو به افزایش بوده ایران صادر کننده اصلی آن است. میبایست در تعیین قیمت زعفران در بازارهای جهانی نقشی تعیین کننده داشه باشد. اما این چنین نیست و صادرات غیر رسمی سبب شده که نه تنها در تعیین قیمت. نقش اصی نداشته باشیم. بلکه وجهه زعفران ایران در بازار جهانی نیز لطمه ببیند. زعفرانی که به صورت قاچاق صادر می شود. کنترل بهداشت و استاندارد لازم را نداد و به قیمت زعفران در بازار جهانی لطمه می زند. این در حالی است که میزان صدور زعفران در بازار جهانی لطمه می زند. این در حالی است که میزن صدور زعفران به صورت غیرقانونی و کالای همره مسافر سالانه حدود ۳۵ تا ۵۰ تن تخمین زده شده است.
در حال حاضر قاچاق زعفران به لحاظ افزیش قیمت آن در بازار داخلی و نیز برخی اقدامات دولت در راستای تسهیل امیر صادرات . کمتر مشاهده میشود و آمار کارشناسی نشده گمرک در خصوص صادرات زعفران در سال ۱۳۷۹ به میزان ۱۰۵۶ تن تا حدودی مؤید این امر میباشد.
آمارهای منتشره از سوی گمرک جمهوری اسلمی ایران نشان میدهد که در سال ۱۳۷۹ در مجموع ۱۰۶۵ تن زعفران به ارزش حدود ۴۳۶ میلیون دلار به ۴۲ کشور جهان صادر شده است. البته این آمار کارشناسی شده نیست. با این حال ارقام ارایه شده نشان می دهد که امارات متحده عربی با جذب ۳۹۴ تن زعفران صادراتی ایران به ارزش حدود ۳/۱۶ میلیون دلار اسپانیا با جذب ۵/۳۵ تن زعفران ایرن به ارزش حدود ۴/۱۴ میلیون دلار و ترکمنستان با جذب ۵/۱۱ تن زعفران به ارزش ۷/۴ میلیون دلار خریداران عمده زعفران ایران در سال گذشته بودند.
کشورهای فرانسه، سوئیس، ایتالیا، آلمان، تایوان و کویت هر یک با واردات بیش از یک تا ۵ تن زعفران به ارزش ۴۳۵ هزار تا ۹/۱ میلیون دلار به ترتیب از خریداران مهم زعفران ایرن محسوب می شوند.
ژاپن ، عربستان سعودی، ایالات متحده آمریکا، روسیه، بحرین ، قطر، کانادا، سوئد، انگلستان، چین، سنگاپور، استرالیا، مراکش، اتریش، عمان ، بلژیک، ترکیه، مالزی، قزاقستان، آفریقای جنوبی، نیوزیلند، سوریه ، اردن، لبنان، دانمارک هند، لیبی، لند ، یمن، نروژ، لهستان، تایلند و مکزیک نیز از خریداران زعفران ایران می باشند.
آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان میدهد که در سال ۱۳۷۸، ترکمنستان با واردات بیش از ۳۱ تن زعفران به ارزش حدود ۲/۱۳ میلیون دلار، اسپانیا با جذب حدود ۲۹ تن زعفران به ارزش نزدیک به ۵/۱۱ میلیون دلار، روسیه با جذب ۴/۵ تن به ارزش ۵/۲ میلیون دلار. فرانسه با جذب ۳/۴ زعفران به ارزش ۶/۱ میلیون دلار. امارات متحده عربی با واردات ۳۳ تن به ارزش ۳/۱ میلیون دلار و ایتالیا با واردات ۹/۲ تن زعفران به ارزش بیش از ۳/۱ میلیون دلار از ایران، خریداران عمده محصول زعفران ایران به ۳۵ کشور جهان صادر شده است.
کارشناسات با اشاره به آثار مخرب صدور زعفران به صورت قاچاق بر بازارهای روش آن عقیده دارند که این امر موجب شده که بهای هر کیلو زعفران در بازارهای جهانی به شدت افت کند. قیمت هر کیلو زعفران در بازارهای جهانی در سالهای ۷۳-۱۳۷۲ به ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار میرسید. در حالی که زعفران ایران بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار خرید و فروش می شد. به عبارتی قاچاق زعفران افت ۰ تا ۷۰ درصدی قیمت زعفران افت ۶۰ تا۷۰ درصدی قیمت زعفران ایران را به دنبال داشت.
بر مبنی آمار رسمی گمرک برای سال ۱۳۷۸، ارزش هر کیلو زعفران صادراتی ایران به حدود ۴۱۵ دلار رسید. (مجموع صادرات زعفران در سال ۱۳۷۸ بر اساس آمارهای گمرک ۸۲۳۷۰ کیلوگرم به ارزش ۳۴۱۲۲۰۷۹ دلار ثبت شده است.)
کارشناسان عقیده دارند که تسهیل امر صادرات و کاهش موانع اداری، یکی از عوامل مهم در از بین بردن صدور غیررسمی کالاهای غیرنفتی به ویژه محصولات کم حجم باارزشی همچون زعفران میباشد. چنانچه تسهیلات بیشتری در این زمینه فراهم آید، راه قاچاق بسته خواهد شد و ترتیبات لازم برای بهبود روند قیمت محصولات صادراتی مؤثر واقع خواهد شد.
کارشناسان عقیده دارند با گشایشهای که در چند سال اخیر در امر تسهیل صادرات صورت گرفته است که آثار مثبت خود را بر رونق صادرات غیرنفتی تا حدودی نشان داده است. اکنون زمان آن فرا رسیده که پاره ای مقررات دست و پا گیر همانند سپردن پیمان ارزی، قیمت گذاری کالاهای صادراتی و . . . . به تدریج از بین برود تا امکان صادرات به روشهای قانونی و دفاع از حقوق صادرکنندگان در بازارهای جهانی فراهم آید.
در خصوص زعفران، کارشناسان عقیده دارد که عرضه محصول به روشهای غیرقانونی در گذشته، آسیب جدی به بازار این کالای ارزشمند وارد کرده است. اما از طریق ایجاد تشکل قوی در امر صادرات زعفران میتوان نابسامانی بازارها را برطرف ساخت و به درآمد ارزی عادلانه از صدور آن دست یافت.
کارشناسان با اشاره به جمعیت ۶ میلیارد نفری جهان، اظهار میدارند، اگر مصرف سرانه زعفران درجهان به یک گرم در سال برسد، تقاضای بازار جهان برای این محصول که مصرف غذایی و دارویی دارد. به ۶۰۰۰ تن خواهد رسید که به طور طبیعی اگر ایران بخواهد سهم ۶۰ درصدی خود را رد بازار جهانی حفظ کند، می بایست ۴۶۰۰ تن زعفران صادر نماید که این رقم بیش از ۲۰ برابر تولید سال ۱۳۷۸ میباشد. با این وصف باید گفت هنوز بازارهای جهانی در خصوص زعفران ، فواید و مزایای مصرف آن، هیچگونه آشنایی ندارد.
این کارشناسان عقیده دارند که تبلیغات مناسب در خصوص زعفران در دنیا و حتی در بازارهای هدف (کشورهای ثروتمند) صورت نگرفته و ذائقه مردم جهان هنوز با این گیاه خودش عطر و طعم و نشاط بخش آشنا نیست.
از این رو ضرورت دارد که همان با جرای برنامه های توسعه کمی و کیفی پرورش زعفران، برنامهریزی مناسی در خصوص معرفی آن به بازارهای جهانی و جلب توجه مصرفکنندگان صورت گیرد. این اقدام می بایست از سوی یک تشکیل صادراتی قوی صورت گیرد تا بازارهای هدف شناسایی و متناسب با فرهنگ مردم، تبلیغات مناسب برای افزایش تقاضا برای زعفران ایرانی صورت گیرد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 