فایل ورد کامل مطالعه جامع درباره موتور XU7 JP/L/Z و اجزای آن؛ بررسی ساختار فنی، عملکرد مکانیکی و کاربردهای صنعتی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مطالعه جامع درباره موتور XU7 JP/L/Z و اجزای آن؛ بررسی ساختار فنی، عملکرد مکانیکی و کاربردهای صنعتی دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مطالعه جامع درباره موتور XU7 JP/L/Z و اجزای آن؛ بررسی ساختار فنی، عملکرد مکانیکی و کاربردهای صنعتی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل مطالعه جامع درباره موتور XU7 JP/L/Z و اجزای آن؛ بررسی ساختار فنی، عملکرد مکانیکی و کاربردهای صنعتی۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مطالعه جامع درباره موتور XU7 JP/L/Z و اجزای آن؛ بررسی ساختار فنی، عملکرد مکانیکی و کاربردهای صنعتی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مطالعه جامع درباره موتور XU7 JP/L/Z و اجزای آن؛ بررسی ساختار فنی، عملکرد مکانیکی و کاربردهای صنعتی :
شناخت موتور XU7 JP/L/Z و اجزای آن
این سیستم ترکیب شده از :
|
۱. کنترل یونیت سیستم سوخت رسانی و جرقه |
|
|
۸. مجرای توزیع سوخت و مانیفولد هوای ورودی |
|
|
|
|
۱۲. سنسور فشار مانیفولدر |
|
|
۱۳. سنسور دمای مایع سیستم خنک کننده موتور |
۱۴. سنسور دور موتور |
|
۱۵. کویل دوبل |
۱۶. باتری |
|
۱۷. سوئیچ اصلی |
۱۸. لامپ عیب یاب سیستم سوخت رسانی و جرقه |
|
۱۹. کانکتور اتصال به دستگاه عیب یاب |
۲۰. سنسور دمای هوای ورودی |
|
۲۱. پیش گرم کن دریچه گاز |
۲۲. سنسور سرعت خودرو |
کنترل یونیت موتور (ECU) سیستم سوخت رسانی و جرقه :
این دستگاه عملکرد خود را بر مبنای بسسیاری از اطلاعاتی که از سنسورهای مختلف دریافت می دارد تنظیم می کند و عملیات های زیر را تحت کنترل قرار می دهد .
محاسبه زمان و مراحل تنظیم پاشش :
– با تصحیح برنامه
– خود انطباقی
– موقعیت استارت زدن
– تصحیح ارتفاع ( ارتفاع محل کارکرد خودرو )
– قطع سوخت هنگام کاهش سرعت و اتصال مجدد
– تصحیح ولتاژ باتری
– تصحیح شرایط گذرا
محاسبه زمان جرقه در کویل دوبل :
– با تصحیح برنامه
– تصحیح دینامیکی
– کنترل ولتاژ کویل
عملکرد کنترل کننده های کمکی :
– پمپ بنزین برقی
– کمپرسور کولر ( سیستم تهویه )
– لامپ عیب یاب سیستم سوخت رسانی و جرقه
– سرعت سنج
– محدوده سرعت موتور
استپ موتور در وضعیت های زیر عمل می کند :
– در مرحله راه اندازی
– در دور آرام
– کنترل کردن شرایط گذرا
۱۰۰- بعد از خاموش کردن موتور ، ولتاژ به مدت ۴ تا ۵ ثانیه به استپ موتور داده می شود.
سنسور فشار مانیفولد هوای ورودی :
این سنسور بطور مداوم فشار درونی مانیفولد هوای ورودی را اندازه گیری میکند و از نوع پیزو الکتریک می باشد . ( یعنی با تغییرات فشار ، مقدار مقاومت الکتریکی آن تغییر می کند )
ولتاژ مثبت ۵ ولت بوسیله ECU به این سنسور اعمال می شود و این سنسور به ازای هر فشاری ، یک ولتاژ متناسب به ECU بر می گرداند .
این اطلاعات به ECU اجازه می دهد تا جریان تزریق را متناسب با وضعیت های مختلف موتور ، و با ارتفاعات مختلف وفق دهد .
همچنین این اطلاعات برای تغییر آوانس های زمان جرقه به کار می رود .
تصحیح ارتفاع :
مقدار مکش هوا در موتور نسبت به فشار اتمسفر تغییر می کند و همچنین فشار اتمسفر به ارتفاع محل کارکرد خودرو بستگی دارد . سنسور فشار ، در داخل مانیفولد هوا قرار دارد که تغییرات را محاسبه کرده و به تناسب آن زمان کنترل پاشش را تنظیم می نماید و بر اساس این تنظیم بنزین تزریق می کند . این اندازه گیری هنگامی صورت می گیرد که موتور روشن و تحت بار زیاد و در دور کم می باشد .
سنسور فشار مانیفولد هوای ورودی ( ۱۳۱۲ ) در حالت سوئیچ باز و موتور روشن در حال کار می باشد و اطلاعات فشار هوای ورودی را به ECU (1320) می دهد . این سنسور با ۵VDC کار می کند و این ولتاژ را از طریق پایه ۱۴ و سیم شماره ۱۳۵۵ از ECU ( 1320 ) دریافت می کند .
سنسور دور موتور :
سنسور دور موتور شامل یک پیچ است که دور یک هسته مغناطیسی پیچیده شده است . هنگامی که دنده های فلایویل در مقابل این سنسور قرار می گیرند ، تغییراتی در میدان مغناطیسی حاصل شده و باعث تولید یک ولتاژ متناوب a. .c می شود ، مه فرکانس و دامنه این ولتاژ متناسب با دور موتور RPM می باشد . سنسور دور موتور روی پوسته کلاچ نصب شده که در برابر ۶۰ دنده فلایویل قرار دارد . دو عدد از دندههای فلایویل برای تشخیص TDC حذف شده اند . این سنسور دور موتور را حس می کند و یک سیگنال سینوسی مطابق با دور فلایویل به ECU از طریق سیم های ۱۳۲ و ۱۳۳ ارسال می کند و از طریق همین سنسور ECU متوجه روشن شدن موتور می شود ، لازم بذکر است که سیم های ۱۳۳ و ۱۳۲ دارای شیلد منفی ( بدنه ) میباشند تا روی سیگنال ارسالی به ECU نویز نیافتد . این سنسور در زمان موتور روشن کار می کند که از این سنسور برای محاسبه زمان های احتراق استفاده می شود.
پتانسیومتر وضعیت دریچه گاز :
این پتانسیومتر وضعیت دریچه گاز را به اطلاع ECU می رساند . این اطلاعات برای تشخیص دور آرام ( در حالت آزاد بودن پدال گاز ) ، تشخیص حالت تمام گاز ( فشرده بودن کامل ، پدال گاز ) کاهش سرعت و خاموش شدن بکار می رود همچنین در حالت اضطراری سنسور فشار مانیفولد هوای ورودی خراب شده عمل می کند .
ECU به این پتانسیومتر یک ولتاژ ۵VDC می دهد گه با تغییرات دریچه گاز یک ولتاژ متناسب به ECU بر می گرداند .
این سنسور از طریق سیم های ۱۳۵۰ ، ۱۳۵۲ ، ۱۳۵۱ به پایه های ۱۴ ، ۳۰ و ۱۶ ،
ECU (1320) متصل می شود ، ضمنا این سنسور در حالت سوئیچ باز و موتور روشن کار می کند تا ECU (1320) دقیقا از موقعیت دریچه گاز مطلع می شود .
سنسور دمای هوای ورودی :
این سنسور روی بدنه دریچه گاز نصب شده و اطلاعات مربوط به دمای هوای ورودی به مانیفولد را به ECU می دهد . این سنسور از نوع (Negative Temperature Coefficient ) NTC می باشد ، و با افزایش دما ، مقدار مقاومت الکتریکی آن کاهش می یابد .
پایه ۱ سنسور ( ۱۲۴۰) به منفی ( بدنه ) احتیاج دارد که از طریق سیم شماره (۱۳۴۲) و پایه ۱۶ (ECU) تامین می شود و اطلاعات دمای هوای ورودی از طریق سیم شماره ( ۱۲۴۳) به پایه ۳۱ (ECU) داده می شود . این اطلاعات را به روش تغییرات ولتاژ بین O.4V تا ۴.۸V به ECU بدهد و ECU (1320) بر طبق آن تصمیم گیری کند ، همچنین در زمان موتور روشن فعال می باشد و پس از خاموش شدن موتور از کار می افتد .
سنسور دمای مایع سیستم خنک کننده موتور :
این سنسور ( حرارت سنج ترمیستور ) در سیستم خنک کننده موتور قرار دارد ( بالای سیلندر ) و وضعیت حرارت حرارت موتور را به ECU اطلاع می دهد . این سنسور از نوع NTC می باشد . این سنسور شامل دو پایه می باشد و پایه شماره ۲ آن از طریق سیم شماره M125 به منفی ( بدنه ) متصل می باشد وپایه شماره ۱آن از طریق سیم شماره ۱۲۳۵ به شماره ECU 13 منتقل می شود واین اطلاعات را با روش تغییرات ولتاژ بین ۰.۴ v تا ۴.۸ v به ECU می دهد.
لازم به ذکر است این سنسور از زمان سوئیچ باز بکار می افتد ودر حالت موتور خاموش
از کار می افتد.
سنسور سرعت خودرو :
این سنسور اثر هال ، روی کابل سرعت سنج در محور خروجی گیربکس قرار دارد و بوسیله ولتاژ ۱۲V تغذیه می شود . این سنسور اطلاعات را به ECU ( 8 پالس در هر دور – از سرعت ۲Km/h به بالا ) می دهد ، که تعیین کننده ضریب نسبت دنده می باشد و برای بهبود عملکرد خودرو مورد استفاده قرار می گیرد .
ولتاژ مثبت ورودی به پایه یک سنسور ( ۱۶۲۰) از طریق سیم شماره ( C C 17 ) و بعد از سوئیچ CA00 تامین می شود و این سنسور با تبدیل سرعت خودرو به پالسهای الکتریکی آن را به پایه ۲۷ (ECU) از طریق سیم شماره ( ۱۳۶۰ )اعمال می کند.
رله دوبل :
رله دوبل روی سینی فن قرار دارد و دارای ۱۵ پایه می باشد و در چهار حالت ذیل کار می کند .
۱- موتور خاموش:
یک ولتاژ مثبت دائم از طریق جعبه تقسیم ( BB10) به پایه ۲ رله دوبل اعمال می شود و پس از عبور از بوبین رله سمت راست ( رله سمت راست داخل رله دوبل ) و از طریق سیم شماره ۱۲۳۳ به پایه ECU, 4 ( 1320) می رسد و این ولتاژ مثبت دائم برای حفظ اطلاعات داخل حافظه ECU و از طرفی برای شروع بکار ، آماده باشد ، مصرف دارد .
ضمنا هر رله داخل رله دوبل دارای دو دیود متصل به دو سر بوبین برای از بین بردن ولتاژ معکوس در هنگام قطع ولتاژ بویین رله می باشد و دیگری برای جلوگیری از ولتاژ منفی بر روی بوبین رله می باشد .
۲- سوئیچ باز :
در این حالت پس از اینکه سوئیچ باز می شود ولتاژ مثبت باتری پس از عبور از جعبه تقسیم BB10 و از طریق شماره CC به پایه ۱۴ رله دوبل می رسد و پس از عبور از بویین رله سمت چپ داخل رله دوبل (۱۳۰۴) و از طریق سیم شماره ۱۲۳۶ وارد سنسور اینرسی ( ۱۲۰۳) شده و پس از خروج از این سنسور و از طریق شماره ۱۲۳۶A وارد پایه ECU,23 (1320) شده و در این هنگام است که ECU (1320) متوجه می شود که سوئیچ باز شده است و در این زمان ECU (1320) پایه ۴ خود را منفی ( بدنه ) می کند و بواسطه این عمل رله سمت راست داخل رله دوبل ( ۱۳۰۴) بوبینش دارای ولتاژ منفی می شود . ( از طرفی ولتاژ مثبت را این بوبین از طریق سیم شماره BB21 و جعبه تقسیم قبلا دریافت کرده ) و عمل می کند ، و باعث می شود کنتاکتهایش بهم بچسبند و ولتاژ مثبت وارده به کنتاکتهای این رله ، سیم شماره ۱۲۱۷ به پایه ECU,35 (1320) برسد و از این به بعد ECU (1320) ، ولتاژ مثبت خود را از این پایه ( ۳۵ ) تامین می کند .
۳-موتور روشن :
در این حالت پس از اینکه ECU ( 3120) پالس هایی از طرف سنسور دور موتور ( ۱۳۱۳ ) دریافت کرده ، متوجه روشن شدن موتور می شود و در ازای آن پایه ۲۳ خود را منفی ( بدنه ) می کند تا رله سمت چپ داخل رله دوبل ( ۱۳۰۴) فعال شود ، در نتیجه ولتاژ مثبت باتری به پمپ بنزین برقی ( ۱۲۱۰) از طریق سیم شماره ۱۲۰ و کویل دوبل ( ۱۱۳۵) از طریق سیم شماره ۱۲۶۴ و پیش گرم کن هوای ورودی ( ۱۲۷۰) از طریق سیم ۱۲۶ و انژکتورها از طریق سیم شماره ۱۲۱۰ می رسد . شایان ذکر است بعد از ۴ الی ۵ ثانیه بعد از خاموش کردن موتور سیستم به حالت موتور خاموش بر می گردد .
تذکر: پایه ۱۶ (ECU – 1320) دارای یک منفی ( بدنه ) ایزوله شده می باشد که برای سنسورهای حساس استفاده می شود و نباید به منفی ( بدنه) خودرو متصل گردد.
کویل دوبل :
این کویل از نوع استاتیکی – دوبل می باشد . ( سیستم دلکو وجود ندارد) .
ECU (1320) عمل تقسیم ولتاژ را انجام می دهد و در هر لحظه دو تا از خروجی های کویل دارای ولتاژ بالا می باشد و یا به عبارتی ترتیب جرقه را خود ECU (1320) تعیین می کند .
با توجه به اطلاعاتی که سنسور دور به ECU می دهد و نشانگر TDC ( نقطه مرگ بالا) می باشد ، و کنترل یونیت ( ۱۳۲۰) ترتیب جرقه را بصورت ( ۳ با ۲ و ۱ با ۴ ) اعمال می کند .
این کویل چهار عدد خروجی دارد که به چهار عدد شمع روی سرسیلندر متصل می باشد و یک ولتاژ مثبت از طریق سیم شماره ۱۲۶۴ و رله دوبل به سر مشترک اولیه های کویل متصل می باشد ، و دو سر دیگر اولیه های کویل از طریق سیم های شماره ۱۱۳ و ۱۱۴ به پایه های ۱ و ۱۹ از ECU (1320) متصل می باشند که با منفی ( بدنه ) شدن این پایه ها توسط ECU (1320) در پانویه های کویل دوبل ولتاژ مثبت ( حدود ۱۵۰۰۰ ولت ) برای عملیات جرقه زنی خواهیم داشت . لازم به ذکر است خازن متصل به پایه شماره ۴ کویل دوبل و برنه آن برای گرفتن نویزهای تولیدی سیستم کویل و حذف نویزهای مزاحم برای سیستم ها ی الکترونیکی می باشد .
استپ موتور ( موتور مرحله ای ) :
|
|
استپ موتور بر روی بدنه دریچه گاز نصب شده است و بصورت الکتریکی توسط کنترل یونیت ( ۱۳۲۰) ، کنترل می شود .
این قطعه جربان هوا به داخل دریچه گاز را کنترل می کند در صورتی که :
– تهیه یک جریان هوای اضافه در مرحله سرد راه اندازی
– کنترل دور آرام ، مطابق با بار موتور و حرارت آن
– بهبود حالت های گذرا ( مثل روشن شدن کولر )
این قطعه یک موتور DC مرحله ای می باشد که به هر بار ولتاژ مثبت و منفی ( بدنه ) هایی که به پایه هایD,C,B,A آن داده می شود ، شفت این موتور یک پله (Step) به راست و یا چپ می چرخد ( لازم به ذکر است که ولتاژ مثبت و منفی با یک منطق خاصی به پایه های این استپ موتور اعمال می شود .)
با توجه به اینکه شفت این موتور با هربار چرخش ۱.۸ درجه به چپ یا راست می گردد، در نتیجه به ۲۰۰ مرحله یک دور کامل می زند و از طرفی شفت این موتور به یک میله مارپیچ متصل است که به هر پله (STEP) ، ۰.۰۴ mm به جلو یا عقب می رود .
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 