فایل ورد کامل پژوهش جامع درباره تاریخچه تأسیس شرکت ایران‌خودرو؛ بررسی روند شکل‌گیری، توسعه و نقش در صنعت خودروسازی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل پژوهش جامع درباره تاریخچه تأسیس شرکت ایران‌خودرو؛ بررسی روند شکل‌گیری، توسعه و نقش در صنعت خودروسازی دارای ۲۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل پژوهش جامع درباره تاریخچه تأسیس شرکت ایران‌خودرو؛ بررسی روند شکل‌گیری، توسعه و نقش در صنعت خودروسازی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل پژوهش جامع درباره تاریخچه تأسیس شرکت ایران‌خودرو؛ بررسی روند شکل‌گیری، توسعه و نقش در صنعت خودروسازی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل پژوهش جامع درباره تاریخچه تأسیس شرکت ایران‌خودرو؛ بررسی روند شکل‌گیری، توسعه و نقش در صنعت خودروسازی :

تاریخچه تأسیس ایران خودرو

 

 

شرکت سهامی عام کارخانجات صنعتی ایران خودرو با هدف انجام امور تولیدی و صنعتی برای تأسیس کارخانجات اتوبوس سازی و ساخت قطعات و لوازم اتومبیل و تولید محصولاتی از این قبیل در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۲۱ ، با سرمایه اولیه صد میلیون ریال و تعداد هزار سهم ، هزار ریالی به ثبت رسید و از مهر ماه ۱۳۴۲ فعالیت خود را با تولید اتوبوس آغاز کرد . ایران خودرو از اولین شرکتهایی بود که قانون گسترش مالکیت واحدهای تولیدی یرا به نحو کمل احرا کرد و ۴۹%  سهام آن به کارکنان و مردم واگذارگردید . این شرکت به موجب بند الف ، قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران مصوب سهام ۱۴/۶/۱۳۵۸ شورای انقلاب اسلامی به اعتبار نوع صنعت ، ملی اعلام شد . شرکت سهامی عام کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال با مجوز صادره از سوی هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در تاریخ ۲۷/۲/۱۳۶۷ به نام شرکت ایران خودرو سهامی عام تغییر یافت . ساخت سواری در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۴۴ وزارت اقتصاد به کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال اجازه داده شد در مورد ساخت اتومبیل پیکان اقدام کند . اجازه تأسیس کارخانه ساخت انواع اتومبیل سازی از نوع چهارسیلندر در تاریخ ۲۰/۴/۱۳۶۵ به این شرکت داده شد . شرکت فوق بر اساس قراردادی با کارخانه روتس انگلستان وابسته به گروه کرایسلر موفق به دریافت مجوز مونتاژ نوعی اتومبیل هیلمن هانتر و ساخت آن در ایران به نام پیکان شد . در سال ۱۳۴۶ تأسیسات اتومبیل سازی پیکان با ظرفیت اولیه سالانه تولید ۶۰۰۰ دستگاه در سالن تولید پیکان استقرار یافت و بعد از افتتاح این سالن در سال ۲۳/۲/۱۳۴۶ ، اولین اتوموبیلهای سواری تولید شد . بعد از تعطیلی خطوط تولیدی شرکت تالبوت و لغو قرارداد بین آنان برای تأمین قطعات قوای محرکه در سال ۱۳۴۶ ، استمرار تولید پیکان در داخل کشور در دستور کار قرار گرفت . پس از تحقیقات گسترده ، استفاده  از نیروی محرکه جدید به جای نیرو محرکه اصلی پیکان مورد تایید واقع شد بر اساس قراردادی با شرکت فرانسه ، این شرکت موافقت نمود نیاز ایران خودرو به شصت هزار دستگاه موتور و سیستم تعلیق پژو ۵۰۴  برای نصب بر روی بدنه پیکان فعلی به مدت شش سال تامین نماید . در این راستا موتورهای مصرفی در اتومبیلهای پژو L 504 ، گیربکس اصلاح شده پژو ۵۰۴ و میل گاردن سواری ۵۰۴ ، به عنوان نیرو محرکه جدید انتخاب شد . این خودروی جدید با بدنه پیکان و نیرومحرکه پژو ۵۰۴ تحت عنوان پیکان ۱۸۰۰ در خط تولید قرار گرفت . با اجرای این طرح ، از مصرف سوخت پیکان به میزان ۳۰% کاسته شد و قدرت آن به میزان ۲۰% افزایش یافت . با توجه به قدمت طراحی بدنه پیکان و خارج از رده بودن تکنولوژی ساخت آن و نیاز شدید سرمایه گذاری مجدد برای قالبهای بدنه و تجهیزات مورد نیاز ، ایرن خودرو تصمیم گرفت در سال ۱۳۶۸ پژو ۴۰۵ را در مدلهای GLX , GL تولید کند . این خودرو در سال ۱۹۸۷ با مدرن ترین تکنولوژی به عنوان جدیدترین مدل پژو به بازار عرضه شد و در سال ۱۹۸۸ به عنوان بهترین اتومبیل سال در اروپا و همچنین اتومبیل صادراتی به امریکا انتخاب شده بود .ساخت مینی بوس در سال ۱۳۴۴ ساخت و تولید مینی بوس مدل ۳۱۹ در مجتمع شمالی شرکت آغاز شد . در سال ۱۳۴۸ سالن تولید مینی بوس برای ساخت مدلهای ۳۰۹ شاسی کوتاه ، ۱۴ نفره و آمبولانس با تولید روزانه ۷ دستگاه بهره برداری شد . در تاریخ ۱۶/۶/۱۳۷۲ محصول جدید این کارخانه با نام کاروان پارک با استفاده از موتور و شاسی مینی بوس ۵۰۸ سقف بلند تولید شد . ساخت اتوبوس تولید اتوبوس در این کارخانه از سال ۱۳۴۲ با ساخت اتوبوس مدال بنز ، تحت لیسانس مرسدس بنز آلمان آغاز شد . در سال ۱۳۴۹ با بهره برداری از اتومبیلهای مدل ۳۰۲ مرسدس بنز ، ظرفیت به ۶ دستگاه در روز افزایش یافت . به علت قدیمی بودن اتوبوس های شهری تولید شده ، مطالعه برای ساخت اتوبوس شهری جدید از سال ۱۳۶۷ با همکاری مرسدس بنز آغاز و در نیمه دوم سال ۱۳۶۸ اولین نمونه آن تولید شد . کارخانه موتورسازی کارخانه موتورسازی ایران خودرو با هدف ساخت بدنه موتور و سایر قطعات چدنی و مونتاژ موتور و نیم موتور ۱۶۰۰ و ۱۷۲۵ دو کاربراتور ، با مساحت ۲۵۹۱۷ مترمربع در دو قسمت ماشین شاپ و مونتاژ موتور در سال ۱۳۵۰ تاسیس شد . تولید قطعات شش گانه موتور پیکان ۱۶۰۰( سیلندر ، سرسیلندر ، اگزوز ، فلایویل ، کفی یاتاقان ، دنده میل سوپاپ ) در کارخانه ریخته گری و تراشکاری این قطعات و مونتاژ آنها در کارخانه ماشین شاپ در مهر ماه ۱۳۵۳ افتتاح شد . پس از گذشت شانزده سال علاوه بر تولید قطعات یاد شده ، در راستای اجرای یک روزه تولید پیکان ۱۶۰۰ از سال ۱۳۷۱ این کارخانه اقدام به تولید قطعات دیگر پیکان ۱۶۰۰ از جمله کاسه چرخ ، توپی چرخ نمود . از  جمله فعالیتهای انجام شده در این زمان نصب و راه اندازی کارخانه CNC  تجهیز خط مونتاژ موتور ۴۰۵ بود . کارخانه لوازم تکمیلی : این کارخانه با نام کارخانه صندلی سازی در سال ۱۳۴۲ شروع به فعالیت کرد . مراحل این کارخانه عبارتست از : اسکلت سازی ، رنگ ، تودوزی ، رویه و مونتاژ ، رویه با اسکلت صندلی کارخانه قالب و جیک این کارخانه در سال ۱۳۴۴ در زمینه تامین و تعمیر قالبها و بانام واحد تعمیرات فعالیت خود را شروع کرد تا سال ۱۳۶۰ به صورت پراکنده در قسمت مهندسی سواری سازی شمالی و پرس شاپ مستقر بوده است . پس از عدم تمرکز در سال ۱۳۶۵ با اجرای سیاست استقلال و خود گردانی ، این اداره به نام کارخانه قالب و جیک تغییر نام داد و فعالیتهای خود را در زمینه های قالب سازی ، ماشین کاری ، جیک سازی و طراحی مهندسی و نگهداری و تعمیرات گسترش داد . کارخانه برش و پرس این کارخانه با خرید قیچیهای برقی آلمانی ، در سال ۱۳۴۵ با هدف تولید قطعات برش ، پرس ، خمی شاسی و بدنه سواری پیکان ، مینی بوس و اتوبوس فعالیت خود را آغاز کرد . پرس های کوچک پس از قیچی ها و نوردهای برقی نصب و راه اندازی شد . در سال ۱۳۵۵ سالن جدیدی با پرسهای مکانیکی سنگین (آلمانی و انگلیسی) راه اندازی شد . در حال حاضر کارخانه برش و پرس با حدود صد هزار متر مربع مساحت در شمال شرکت ایران خودرو ، با بیش از هشتاد دستگاه پرس ۱۰ تن تا ۱۶۰۰ تن در انواع هیدرولیکی ، مکانیکی یک پایه ، دو پایه ، یک عمله و دو عمله و شصت دستگاه انواع قیچی ، خم کن ، نورد و چکش به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای پرسکاری در ایران مشغول فعالیت است .این کارخانه قادر است روزی ۲۰۰ تن ورق را به صورت قطعه آماده تحویل نماید . ورقهای مورد استفاده از ژاپن و آلمان به شکل کویل و شیب خریداری و در قسمت کویلبری به صورت طولی و عرضی بریده و آماده می شود .کارخانه برش و پرس شامل واحد های برش و پرس شامل واحد های تولید ، تعمیرات و نگهداری ، مهندسی ، خدمات و پشتیبانی ، کنترل تولید ، کنترل کیفیت وبرنامه ریزی است .   دستگاه نقطه جوش : دستگاه های نقطه جوش به چهار نوع نقطه جوشهای هوایی (P,S,W) ، نقطه جوشهای پایینی (FSW) ،نقطه جوشهای خودکار (GUN) و نقطه جوشهای ربات تقسیم می شوند . نقطه جوشهای خودکار به گان معروف هستند ، بر دو نوع x و c می باشد برای زدن نقطه جوشهای داخلی تر از گان x و در قسمتهایی مانند لبه ها برای زدن جوش از گان نوع c استفاده می شود . هر گان دو بازو از جنس الکترود و دو سره از همان جنس است . اساس کار گان بر مبنای نیرو و جریان می باشد . به کمک نیرو روی دو صفحه فشار وارد می شود و این نیرو توسط سیلند پنوماتیکی (بادی) دستگاه جوش اعمال می شود و سپس به کمک جریان زیاد حدود KA14 ، حرارت در نقطه افزایش می یابد و به دلیل مقاومت ورقها ، دو صفحه به هم جوش می خورد .هر گان دارای سه لوله ، لوله آب سرد ، لوله آب گرم ولوله باد است . چون درون گان یک ترانس کاهنده وجود دارد که ولتاژ ورودی VAC380 را کم و درحدود V24 کرده و جریان را زیاد می کند که با اتصال کوتاه کردن دو فاز از لوله آب سرد استفاده میشود که پس از خنک کردن ترانس ها و سره ها ، از طریق لوله آب گرم خارج می شود . لوله باد ، برای چسباندن فکها استفاده می شود تا مدار برقرار شود و جوش ایجاد گردد .

بر روی گان یک کلید دو حالته برای انتخاب برنامه وجود دارد . همچنین یک کلید دیگر برای بازکردن بیش حالت عادی فکها وجود دارد زیرا در برخی از مواقع با توجه به ضخامت ورقها دهانه گان باید بیشتر باز شود .همچنین یک چراغ بر روی گان وجود دارد که هر گاه دستگاه نیاز به عمل dress داشته باشد ،روشن می شود .

مزایای استفاده از نقطه جوش : صرفه جویی در زمان برد حرارتی کم دقیق بودن

عوامل خارجی دیگر به جز نیرو و جریان در جوش دادن تأثیر ندارد .

دستگاه تایمر –کابین TCبرای  کنترل گانها از دستگاهی به نام TC در اصل یک تایمر است از ترکیب چند تایمر ایجاد شده است . یکی از کارهای مهم TC کنترل تریستور ها میباشد . تریستور یک قطعه نیمه هادی چهار لایه و یک المان الکترونیکی قابل کنترل می باشد که با تحریک گیت ، تریستور ، تحریک می شود. تریستور برای کنترل ولتاژ متناوب ورودی به کار می رود . هرگاه گیت تریستور تحریک شود  زاویه آتش آن باز می شود حال اگر به تریستور هایی که به صورت زیر بسته شده اند ولتاژ متناوب AC V 380 اعمال شود ، در نیم سیکل مثبت ولتاژ ورودی تریستور ۱ و در نیم سیکل منفی ولتاژ ورودی تریستور ۲ هدایت می کند در نتیجه در خروجی تریستور ولتاژ متناوب کنترل شده داریم که این ولتاژ وارد ترانسفور مرکاهنده شده واین ترانسفورمر ولتاژ را کم و جریان را زیاد می کند و در نتیجه در خروجی ترانسفورمر جریان زیادی برای جوش خواهیم داشت .۱-قسمت جلویی با کلیدهایی برای وارد کردن برنامه ۲- LCD برای نمایش و تغییرات برنامه ۳- یک متصل کننده ۹پایه سری برای اتصال دستگاه به کامپیوتر ۴- سوئیچ دو حالته برای انتخاب RUN  یا PROGRAM

۵- CPU6 -تغذیه ۷- کیس محافظ ۸- ترمینال سوکت ۲۳ پایه که به عنوان ورودی دستگاه به کار می رود ۹- ترمینال سوکت ۲۰ پایه که به عنوان خروجی دستگاه به کار می رود۱۰- ترمینال سوکت ۳ پایه که برای کنترل شیر نسبی

( Proportional) به کار می رود ۱۱- سوکت ۱۵ پایه برای اتصال به پانل تریستور

۱۲- سوکت ۹ پایه کانالی برای اندازه گیری جریان اولیه و ثانویه معرفی قسمت جلویی TC- led مربوط به منبع ولتاژ۲- led مربوط به جریان جوش ۳- led مربوط به خروجی شیر برقی۴- led مربوط به خروجی شیر برقی ۵- led مربوط به مد حالت تک جوش ۶- led مربوط به مد حالت جوش سری (رگباری ) ۷- led مربوطه به مد حالت بدون جریان یا حالت بدون جریان ۸- برچسب نشان دهنده طرح و ورژن TC 9- LCD برای نمایش برنامه و تغییرات آن ۱۰- کلیدی برای رفتن به برنامه های قبلی ۱۱ – کلیدی برای رفتن به برنامه های بعدی ۱۲- کلیدی برای رفتن به صفحه قبلی در همان برنامه ۱۳- کلیدی برای رفتن به صفحه قبلی در همان برنامه ۱۴- کلیدی برای افزایش مقدار پارامتر انتخاب شده ۱۵- کلیدی برای کاهش مقدار پارامتر انتخاب شده ۱۶- کلیدی برای انتخاب پارامتر دیگر در همان صفحه ۱۷- کلیدی آزاد برای انتخاب ۱۸- کلیدی آزاد برای انتخاب ۱۹- کلیدی برای کپی برنامه ها ۲۰- کلید F4 21 – کلید F5 22- کلیدی برای برنامه نویسی یک پارامتر خاص ۲۳-کلیدی برای اعلام تعویض یا درسینگ الکرود ۲۴- کلیدی برای مد برنامه نویسی پارامتر ها در طول زمان RUN 25- متصل کننده ۹ پایه برای اتصال دستگاه به کامپیوتر ۲۶- سوئیچ دوحالته برای انتخاب RUN یا PRG    سوئیچ RUN/PRG: برای برنامه ریزی TC و تغییر پارامتر های آن باید کلید دو حالته را مد PRG قرار دهیم . اگر کلید در حالت RUN باشد با ارسال فرمان جوش ، عملیات جوش آغاز می شود و در این حالت دیگر امکان تغییر پارامترها وجود ندارد . کلید ELD : در صورتی که تابلو در حالت جوش باشد، عملیات جوش به صورت کامل انجام می شود و جریان از ترانسفورمر عبور می کند و leg مربوط به آن روشن می شود . در صورتی که تابلو در حالت جوش نباشد عملیات جوش به صورت عادی انجام می شود ولی از ترانسفورمر جریانی عبورنمی کند و جوش انجام نمی شود ، درنتیجه led روشن نمی شود . شیر برقی ها ( SV2 , SV1) : TC دارای دو شیر برقی می باشد که نیو ماتیکی (بادی) هستند و در پایه های ۲۱ و ۲۲ سوکت ورودی قرار دارد و در صورت تحریک led مربوط به شیر برقی ها روشن می  شود  . همانطور که می دانیم TC دارای دو حالت جوش است: حالت تک جوش و حالت جوش سری : در حالت تک جوش عملیات جوش بعد از رسیدن به قسمت OFF برنامه متوقف می شود در این حالت led مربوط به حالت تک جوش روشن می شود .در حالت جوش سری ،عملیات همچنان ادامه دارد و بعد از رسیدن به مرحله OFF به مرحله SQUEZ می رود و این سیکل همچنین ادامه دارد . در این حالت led مربوط به جوش سری روشن میشود . عمل DRSSING و عمل تعویض الکترودها : وقتی بعد از مدت زمانی سره های الکترودها در اثر کار کردن بسیار از شکل عادی خود خارج شوند ، سره ها را با دستگاهی به نام dress به فرم عادی تبدیل می کنند . بعد از چند مرتبه که عمل dressing را انجام می دهند سره ها را تعویض می کنند تا عمل جوش زدن به خوبی انجام شود .متصل کننده ۹ پایه برای اتصال دستگاه به کامپیوتر : به وسیله این سوکت با پورت سریال ، TC به کامپیوتر متصل می شود . بدین وسیله کاربر میتواند با WCC ارتباط برقرار کند و از همه فایلهای برنامه استفاده نماید تا اطلاعات را بتواند ذخیره کند و در صورت نیاز آن را روی WCC دیگر اجرا کند . فضای RAM کامپیوتر باید حداقل kb640 باشد و طول کابل اتصال میان WCC تا کامپیوتر باید یک تا دو متر باشد .  مدار داخلی TC مدار داخل به صورت زیر است :  ۱- منبع تغذیه  ۲- EPROM 3- RAM 4- CPU 5- اپتوکوپلر ۶- DIP سوئیچ ۷- سوکت ۲۳ پایه ورودی ۸- سوکت ۲۰ پایه خروجی ۹- سوکت ۳ پایه برای کنترل شیر تناسبی (Proportional) 10- سوکت ۱۵ پایه ای برای اتصال به پانل تریستور ۱۱- سوکت ۹ پایه ای کانالی برای اندازه گیری جریان اولیه و ثانویه   – منبع تغذیه به شامل تندکار A5/3 ، ترانس تغذیه ، ورودی AC V 380 وخروجی ترانسفرومر می باشد . فیوز تندکار برای حفاظت مدار در مقابل جریانهای زیاد به کار می رود . حافظه EPROM: حافظه ایست که می توان اطلاعات را از روی آن خواند و اطلاعات آن بوسیله اشعه ماوراء بنفش پاک می شود . مشخصات آن به صورت زیر است :   ۱۵ ۱۵ ۸۶۵ ۷۵۶ ….. هشت رقم اول جزء اصلی هستند و سه رقم آخر نحوه آدرس دهی را مشخص می کند . – RAM حافظه اصلی است که اطلاعات درون آن نوشته میشود 

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.