فایل کامل پژوهش علمی درباره سیستم چندمحوری DSM؛ بررسی ساختار تشخیصی، محورهای ارزیابی و نقش در روان‌پزشکی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل فشرده
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 فایل کامل پژوهش علمی درباره سیستم چندمحوری DSM؛ بررسی ساختار تشخیصی، محورهای ارزیابی و نقش در روان‌پزشکی دارای ۷۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت فایل کامل پژوهش علمی درباره سیستم چندمحوری DSM؛ بررسی ساختار تشخیصی، محورهای ارزیابی و نقش در روان‌پزشکی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل کامل پژوهش علمی درباره سیستم چندمحوری DSM؛ بررسی ساختار تشخیصی، محورهای ارزیابی و نقش در روان‌پزشکی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی فایل کامل پژوهش علمی درباره سیستم چندمحوری DSM؛ بررسی ساختار تشخیصی، محورهای ارزیابی و نقش در روان‌پزشکی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل کامل پژوهش علمی درباره سیستم چندمحوری DSM؛ بررسی ساختار تشخیصی، محورهای ارزیابی و نقش در روان‌پزشکی :

پاورپوینت سیستم چند محوری DSM چیست

فایل کامل پژوهش علمی درباره سیستم چندمحوری DSM؛ بررسی ساختار تشخیصی، محورهای ارزیابی و نقش در روان‌پزشکی شامل ۷۷ اسلاید زیبا که با جدیدترین نسخه پاورپوینت طراحی شده و قابل ویرایش می باشد . این پاورپوینت برای دانشجویان روانشناسی وسایر دانشجویان مرتبط کاربرد دارد. در ادامه ابتدا بخشی از متن این پاورپوینت را برای شما آورده ایم ، سپس فایل کامل پژوهش علمی درباره سیستم چندمحوری DSM؛ بررسی ساختار تشخیصی، محورهای ارزیابی و نقش در روان‌پزشکی
فهرست مطالب و در انتها تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزئیات آن را مشاهده کنید و در صورت تمایل در ادامه مطلب آن را دانلود نمایید .

مقدمه

متخصّصان بهداشت روان برای بر چسب گذاری رفتارهای ناهنجار در یک نظام طبقه بندی به توافق رسیده اند. محصول این توافق تحت عنوان یک کتاب مرجع تخصصی، یعنی (DSM-IV) توسط انجمن روان پزشکی آمریکا منتشر شده است.

راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش چهارم (DSM-IV) برای تشخیص بیماری‌های روانی مورد استفاده روان‌شناسان و روان‌پزشکان قرار می‌گیرد. این راهنما توسط انجمن روان‌پزشکی آمریکا به چاپ رسیده و تمام رده‌های مختلف اختلالات روانی هم در بزرگسالان و هم در مورد کودکان، پوشش می‌دهد.

این راهنما یک راهنمای نظری نیست و عمدتاً بر روی تشریح و توصیف نشانه‌های بیماری، آمارهای مربوط به این که کدام جنس بیشتر در معرض آن بیماری قرار دارد، سن متداول ظهور بیماری، تاثیرات درمان و رویکردهای متداول درمانی، تمرکز دارد.

در DSM-IV، رفتارهای نا هنجار بر طبق شباهت‌ها و تفاوت‌های اصلی در شیوه‌هایی که افرادِ مبتلا به اختلال روانی رفتار می‌کنند، طبقه بندی می‌شوند.

مشکلات مربوط به تشخیص و بر چسب گذاری
راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی (DSM) اختلال‌ها را طبقه بندی می‌کند و توصیف‌های دقیق و مفصل مفیدی را برای ارتباط در میان متخصصان ارائه می‌دهد. طبقه بندی DSM مزایا و معایبی دارد. مزایای این طبقه بندی عبارت اند از: توصیف نشانه ها، معیاریابی تشخیص و درمان و سهولت ارتباط بین متخصصان. با وجود این، امکان تشخیص نادرست نیز وجود دارد و هنگامی که روی فردی، برچسب “بیمار روانی” گذاشته می‌شود، این برچسب اغلب استمرار می‌یابد.
همچنین افرادی با تشخیص اختلال‌های روانی اغلب از تبعیض اجتماعی و اقتصادی رنج می‌برند.

دیوید روزنهان برای پاسخ به این پرسش که بر چسب گذاری چه پیامد هایی دارد، هفت نفر از همکاران خود را استخدام کرد تا در این بررسی به او کمک کنند.

تمام همدستان روزنهان از الگوی زیر پیروی کردند:

آنها به بیمارستان مراجعه و از شنیدن صداهایی که می‌گفتند “خالی” شکایت کردند. آن‌ها غیر از این شکایت و ارائه اسامی و مشاغل جعلی به مصاحبه کننده اطلاعات درستی را دادند و طبیعی رفتار کردند.

تمام این افراد در بیمارستان‌های مختلف بستری شدند و روی تمام آن‌ها به جز یک نفر، برچسب اسکیزوفرنی گذاشته شد. هنگامی که این شبه بیماران در بیمارستان بستری شده بودند، طبیعی رفتار کردند و هرگز نگفتند که صدا هایی را می شنوند. آن‌ها با کارکنان بیمارستان به طور عادی صحبت می‌کردند و به طور طبیعی با بیماران رفتار می‌کردند. با وجود این، کارکنان بیمارستان، آن‌ها را بیمار می پنداشتند و بر همین اساس با آن‌ها رفتار می‌کردند. علی رغم رفتار بهنجار و همکاری کامل آن‌ها با کارکنان بیمارستان، متوسط مدت زمان اقامت آن‌ها در بیمارستان نوزده روز بود.

در طی این مدت، چندین نفر از بیماران واقعی به این بیماران دروغین شک کرده بودند و متوجه شده بودند که آن‌ها واقعاً بیمار روانی نیستند. در هنگام مرخص شدن این بیماران دروغین، در پرونده‌های آن‌ها این تشخیص درج شده بود:

“اسکیزوفرنی در حال بهبودی”.

هنگامی که برای یک بیمار، تشخیص اسکیزوفرنی مطرح می‌شود، این بر چسب شاخص اصلی فرد مورد نظر می‌شود و فردیت وی از دست می‌رود.

یکی از بیماران دروغین گزارش کرد که پرستاری (که زن بود) در مقابل چندین بیمار مرد، دکمه‌های لباس خود را باز و به مرتب کردن لباس زیر خود اقدام کرد. وی قصد نداشت که کسی را تحریک کند، بلکه به طور ساده بیماران را به عنوان مرد و افراد واقعی نمی نگریست.

اگر به جای بر چسب گزاری بر روی این شبه بیماران از گزارشی از وضعیت روانی آن‌ها استفاده می‌شد این اتفاقات نمی افتاد.

و …

فایل کامل پژوهش علمی درباره سیستم چندمحوری DSM؛ بررسی ساختار تشخیصی، محورهای ارزیابی و نقش در روان‌پزشکی
فهرست مطالب

مقدمه

مشکلات مربوط به تشخیص و بر چسب گذاری
تاریخچه
زمان و نحوه شکل گیری DSM
طبقه بندی اختلالات روانی DSM IV
DSM-IV دارای پنج بُعد مختلف است

طبقه بندی اختلالات روانی
سبب شناسی اختلالات روانی
دیدگاه زیست شناختی
دیدگاه روانکاوی
دیدگاه یادگیری
دیدگاه شناختی
ضوابط تغییرات
کتاب مرجع DSM-IV
محدودیت‌های مربوط به کاربرد DSM-IV
مسائل مربوط به کاربرد DSM:
محدودیت‌های رویکرد قطعی
استفاده از قضاوت بالینی
کاربرد DSM-IV در موقعیت‌های قانونی
ملاحظات قومی و فرهنگی
DSM-V آخرین نسخه

پایان

عنوان : سیستم چند محوری DSM چیست

فرمت : پاورپوینت

حجم : ۱.۰۵ مگابایت

تعداد صفحات : ۷۷

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.