فایل ورد کامل پژوهش جامع درباره تزکیه اخلاقی؛ بررسی تهذیب نفس، زکات، جهاد اکبر و فرآیند تطهیر معنوی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل پژوهش جامع درباره تزکیه اخلاقی؛ بررسی تهذیب نفس، زکات، جهاد اکبر و فرآیند تطهیر معنوی دارای ۶۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل پژوهش جامع درباره تزکیه اخلاقی؛ بررسی تهذیب نفس، زکات، جهاد اکبر و فرآیند تطهیر معنوی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل پژوهش جامع درباره تزکیه اخلاقی؛ بررسی تهذیب نفس، زکات، جهاد اکبر و فرآیند تطهیر معنوی۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل پژوهش جامع درباره تزکیه اخلاقی؛ بررسی تهذیب نفس، زکات، جهاد اکبر و فرآیند تطهیر معنوی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل پژوهش جامع درباره تزکیه اخلاقی؛ بررسی تهذیب نفس، زکات، جهاد اکبر و فرآیند تطهیر معنوی :
فایل ورد کامل پژوهش جامع درباره تزکیه اخلاقی؛ بررسی تهذیب نفس، زکات، جهاد اکبر و فرآیند تطهیر معنوی
توضیحات: ۵۵صفحه فارسی (word) با منابع کامل
دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی
خلاصه ای از کار:
تزکیه اخلاقی، شناخت و مبانی آن
– تعریف تزکیه
– معنای لغوی تزکیه
تزکیه از ماده “زکو” است ودر لغت آن را به معنای اصلاح دانستهاند.[۱] معنای نمو و رشد نیز برای آن ذکر شده است.[۲] اما از این لحاظ که این ماده در معنای مصطلح خود بیشتر به کار رفته است، متاخرین از لغتدانان معنای لغوی آن را نزدیک به معنای اصطلاحی آن گرفتهاند و برخی لغتدانان آن را تطهیر نفس از اخلاق ذمیمه معنا کردهاند.[۳] در کل میتوان گفت: تزکیه در لغت به معنای پاک گردانیدن و به صلاح آمدن و رشد یافتن نفس و مال و کشت و زرع و همچنین به معنای ستودن نفس و خودستایی و به ناز زیستن در فراوانی است.[۴]
««تزکیه» واژهاى عربى است و در زبان فارسى، لفظ واحدى که دقیقاً معناى آن را برساند و معادل آن باشد، سراغ نداریم. براى بیان معناى دقیق آن در فارسى باید چند واژه را کنار هم بگذاریم. مفاهیمى از قبیل: شکوفایى استعدادها، بالندگى، و رشد و کمال یافتن، در معناى «تزکیه» مندرج است. قرآن این مفهوم را در مقابل «تدسیه» به کار برده است؛ آن جا که میفرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکّاها. وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسّاها.»[۵]»[۶]
…………………
………………
– واژههای مرتبط با تزکیه
– تهذیب
تهذیب در لغت به معنای پاکیزه کردن، اصلاح کردن، خالص کردن و شتاب کردن است و مُهذَّب کسی است که پیراسته از عیوب اخلاقی و آراسته به اوصاف نیکو باشد.[۷]تهذیب در عرفان، از مقامات سلوک و به معنای تبدیل اخلاق مذموم به محمود یا جدا شدن از نفس اماره و شیطان است؛ ازاینرو، عبودیت جز با تهذیب به دست نمیآید.[۸]
……………..
– زکات
………………
– جهاد اکبر
………………
– تطهیر
……………..
– تقوا
…………….
– معنای اصطلاحی
……………….
– تزکیه در قرآن
……………….
– تزکیه در احادیث
………………
– تزکیه در عرفان
…………………..
……………………
– تزکیه در اخلاق
……………………
– مبانی تزکیه اخلاقی
– خداشناسی
هر عملى که انسان براى غیر خدا انجام دهد، حتماً منظورى از آن عمل در نظر دارد، یا براى این مىکند که در کردن آن عزتى سراغ دارد و میخواهد آن را بدست آورد و یا بخاطر ترس از نیرویى آن را انجام میدهد، تا از شر آن نیرو محفوظ بماند، قرآن کریم هم عزت را منحصر در خداى سبحان کرده، و فرموده: «إِنَّ الْعِزَّهَ لِلَّهِ جَمِیعاً، عزت همهاش از خداست»،[۹] و هم نیرو را منحصر در او کرده و فرموده: «أَنَّ الْقُوَّهَ لِلَّهِ جَمِیعاً، نیرو همهاش از خداست.»[۱۰]
…………………..
– معاد شناسی
………………
– انسان شناسی
……………….
– شرایط تزکیه
تزکیه اخلاقی عملی است که نیازمند شرایط و مقتضیات است. در ذیل به برخی از این شرایط اشاره میکنیم:
– ارادى و اختیارى بودن
……………………
– امکان «خودتزکیه گى»
………………..
– عدم مغایرت تزکیه نفس با تکالیف فردی
………………
– ایمان
………………
– اهداف وفلسفه تزکیه
– لایق خلیفـهی خدا بودن
………………
– حفظ امانت الهی
………………
– تزکیه مقدم بر تعلیم و تربیت
……………..
– تابش نور معرفت
……………….
– آزادی و حکومت عقل
………………..
– تزکیه عامل رستگاری
…………….
– درک حقایق قرآن
………………….
– جلب محبت خداوند
………………….
– قرب به خدا
……………
– اسباب و ابزار تزکیه
………………..
– دینی و شرعی
– توفیق الهی
مهمترین ابزار تزکیه نفس توفیق الهی و فراهم کردن اسباب از جانب خداوند است که اگر فضل و رحمت خداوند در این مورد وجود نداشته باشد هیچ انسانی قادر به تزکیه خود نخواهد بود[۱۱] و لکن تزکیه بشر از سوی خداوند دو نوع………………
…………………
– توبه
……………..
– تقوا
………………..
– پیامبران و اولیای دین
………………
– کتب آسمانی
………………..
– خوف خداوند
……………….
– عبادات
………………
– نماز
…………….
– روزه
………………..
– وضو، غسل، تیمم
……………….
– رعایت احکام و قوانین شرعی
………………
– انفاق
………………..
– حضور در مسجد
……………….
– ازدواج
………………….
– طبیعی و انسانی
– ایمان و عمل صالح
پذیرش دین الهی و انجام اعمال نیک از دیگر عوامل تزکیه در نگاه قرآن است.[۱۲] عمل صالح اختصاص به کاری خاص نداشته بلکه انسان هر کاری را خالصانه و به قصد تقرب به خدا انجام دهد موجب دور شدن از آلودگیها و تزکیه نفس خواهد شد.[۱۳]
– مراقبت
یکی از عوامل مهم خودسازی، مراقبت و توجه به نفس است. انسانی که به سعادت خود میاندیشد نمیتواند از اخلاق رذیله و بیماریهای نفسانی خویش، غافل بماند. بلکه همواره باید مراقب و مواظب نفس خود باشد و اخلاق و کردار و حتی افکارش را تحت کنترل و نظارت کامل بگیرد و تمام توجهش به خدا شود. در مراقبه، انسان باید دادگاهی در درون خویش ایجاد کند و همواره نفس خود را به حساب کشد، به گونهای که اگر کار نیکی از او سر زد، خدا را سپاس گوید و آن را توفیقی از جانب او بداند و اگر خطایی را مرتکب شد، بلافاصله توبه کند. در حدیثی قدسی آمده است: «در……………………
………………….
– تخلیه، تحلیه، تجلیه
……………..
– ابتلائات و گرفتاری
……………….
– موانع تزکیه اخلاقی
……………..
– تداوم گناه
…………….
– تعلقات دنیایی
………………
– پرخوری
……………..
– سخنان غیر ضروری
……………….
– ضعف اراده
………………
– حبّ ذات
……………….
– شیطان
از آنجا که شیطان دشمن انسان است[۱۴] و سوگند خورده که همه انسانها را گمراه نماید[۱۵] یکی از عوامل اصلی آلوده شدن انسانها به گناه و مانع عمده تحصیل تزکیه به شمار میرود بر همین اساس قرآن مؤمنان را از تبعیت او برحذر داشته و میگوید اگر لطف خدا نبود ـ با توجه به دامها و وسوسههای شیطان[۱۶] هیچ کس قادر به تزکیه خود نمیبود.[۱۷]
– کفر و نفاق
عدم پذیرش دین الهی و نفاق از دیگر موانع طهارت قلب و تزکیه است.[۱۸]
– عصیان و گناه
……………………..
فایل ورد کامل پژوهش جامع درباره تزکیه اخلاقی؛ بررسی تهذیب نفس، زکات، جهاد اکبر و فرآیند تطهیر معنوی
فهرست منابع
* قرآن کریم، مترجم: حسین انصاریان، قم، اسوه، ۱۳۸۳ش.
* قرآن کریم، مترجم: محمد مهدی فولاد وند، تهران، دارالقرآن الکریم،۱۴۱۵ه.ق.
* قرآن کریم، مترجم: مهدی الهی قمشه ای، قم، دانش، ۱۳۸۴ش.
منابع فارسی
۱-آقا جمال خوانساری، محمد بن حسین، شرح آقا جمال خوانساری برغرر الحکم ودرر الکلم، تهران: دانشگاه تهران، ۱۳۶۶ ش.
۲-آموزگار، محمد حسن، اسلام و تزکیه نفس، تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی، ۱۳۷۵ هـ. ش، چاپ اول.
۳-ابن بابویه، محمد بن علی (شیخ صدوق)، ثواب الاعمال وعقاب الاعمال، مترجم: صادق حسن زاده، قم، ناشر فکر آوران، ۱۳۸۴ ش.
…………………
[۱]. خلیل بن احمد فراهیدى، العین، قم: انتشارات هجرت، ۱۴۱۰ ق، چاپ دوم، ج ۵، ص۳۹۴.
[۲]. محمد بن مکرم ابن منظور، لسان العرب، بیروت، دارالسان العرب ودارالجیل، ۱۴۰۸ ه.ق و۱۹۸۸م، ج ۱۴، ص۳۵۸.
[۳]. فخر الدین طریحى، مجمع البحرین، تهران، المکتبه المرتضویه، ۱۳۷۵ ش، ج ۱، ص ۲۰۴.
[۴]. خلیل بن احمد فراهیدى، همان، ذیل «زکو» ص ۳۹۴؛ أبی الحسین احمد بن فارس بن زکریا الرازی، معجم مقابیس اللغه، قم، مرکز دراسات الحوزه والجامعه، ۱۳۸۷ ش، ذیل «زکی »؛ احمد بن علی بیهقی، تاج المصادر، چاپهادی عالم زاده، تهران ـ ش، ج، ص؛ محمد بن مکرم ابن منظور، همان، ج ۱۴، ص ۳۵۸؛ سعید شرتونی، اقرب الموارد فی فصح العربیه و الشوارد، ذیل «زکا».
[۵]. شمس، ۷ – 10.
[۶]. محمد تقی مصباح یزدی، اخلاق در قران، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ اول، ۱۳۷۸ش، ص۲۲.
[۷]. خلیل بن احمد فراهیدى، همان، ج۵، ص ۴۲۰.
[۸]. عبداللّه بن محمد انصاری، منازل السایرین، ص ۷۱؛ روزبهان بقلی، عبهر العاشقین، ص ۱۰۴ و ۲۵.
[۹]. یونس، ۶۵.
[۱۰]. بقره، ۱۶۵.
[۱۱]. نور،.
[۱۲]. طه، و .
[۱۳]. هود، .
[۱۴]. فاطر،.
[۱۵]. حجر، و
[۱۶]. ابو علی الفضل بن الحسن الطبرسی، همان، ج ، ص .
[۱۷] . نور، .
[۱۸]. مائده، .
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 