فایل ورد کامل مطالعه علمی درباره عدالت سیاسی؛ تحلیل آثار اجتماعی در نهج‌البلاغه با تأکید بر دیدگاه امام علی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مطالعه علمی درباره عدالت سیاسی؛ تحلیل آثار اجتماعی در نهج‌البلاغه با تأکید بر دیدگاه امام علی دارای ۶۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مطالعه علمی درباره عدالت سیاسی؛ تحلیل آثار اجتماعی در نهج‌البلاغه با تأکید بر دیدگاه امام علی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل مطالعه علمی درباره عدالت سیاسی؛ تحلیل آثار اجتماعی در نهج‌البلاغه با تأکید بر دیدگاه امام علی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مطالعه علمی درباره عدالت سیاسی؛ تحلیل آثار اجتماعی در نهج‌البلاغه با تأکید بر دیدگاه امام علی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مطالعه علمی درباره عدالت سیاسی؛ تحلیل آثار اجتماعی در نهج‌البلاغه با تأکید بر دیدگاه امام علی :

فایل ورد کامل مطالعه علمی درباره عدالت سیاسی؛ تحلیل آثار اجتماعی در نهج‌البلاغه با تأکید بر دیدگاه امام علی

توضیحات: ۶۲صفحه فارسی (word) با منابع کامل

دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی

خلاصه ای از کار:

آثار اجتماعی عدالت سیاسى

۱-۳. عدالت سیاسی از منظر امام علی علیه‌السلام

از نظر امام علی علیه‌السلام آن‌چه سیاست را در مسیر درست هدایت می‌کند عدل است و فراتر از عدل ملاکی برای تدبیر اجتماع و سیاست وجود ندارد. (شریعت، ۱۳۸۷ش:۲۳۹)

حضرت علیه‌السلام در این زمینه می فرماید: «خیر السیاسات العدل: برترین سیاست ها، عدالت است.» (تمیمی آمدی، ۱۴۱۰ق:۳۵۴)

………………

۲-۳. آثار اجتماعی عدالت سیاسی

۱-۲-۳. ایجاد امنیت سیاسی

………………

۲-۲-۳. شکست دشمن

…………..

۳-۲-۳. اجراى احکام و حدود شرعى

در خطبه۱۳۱ نهج‌البلاغه امام علی علیه‌السلام اجرای احکام و حدود شرعی را یکی از نتایج اقامه عدل در جامعه اسلامی می‌داند و می‌فرماید: «اَللَّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ یَکُنِ اَلَّذِی کَانَ مِنَّا مُنَافَسَهً فِی سُلْطَانٍ وَ لاَ اِلْتِمَاسَ شَیْ‏ءٍ مِنْ فُضُولِ اَلْحُطَامِ وَ لَکِنْ لِنَرِدَ اَلْمَعَالِمَ مِنْ دِینِکَ وَ نُظْهِرَ اَلْإِصْلاَحَ فِی بِلاَدِکَ فَیَأْمَنَ اَلْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِکَ وَ تُقَامَ اَلْمُعَطَّلَهُ مِنْ حُدُودِکَ: پروردگارا تو می‌دانى آن‌چه ما انجام دادیم نه براى این بود که ملک ‏و سلطنتى به دست آوریم، و نه براى این‌که از متاع پست دنیا چیزى تهیه کنیم، بلکه به خاطر این بودکه نشانه‏هاى از بین رفته دینت را باز گردانیم، و صلح و مسالمت را درشهرهایت آشکار سازیم، تا بندگان ستمدیده‏ات در ایمنى قرار گیرند، و حدود ضایع مانده‏ات اجرا گردد… .»

…………….

۴-۲-۳. خشنودى مردم

وجود «عدل» بین مردم یکی از ارزش‌های متعالی انسانی ـ اسلامی است که هر حاکم اسلامی به حکم قرآن که می‌فرماید: «اُمِرتُ لِأعدِلَ بَینَکُم (شوری/۱۵): و مأمورم درمیان شما عدالت کنم.»، موّظف به اجرای دقیق عدل و رعایت انصاف بین اقشار جامعه است. مستضعفان و محرومان به حکم فطرت اصیل و اسلامی‌شان از اجرای عدالت خوشحال‌تر و پذیراترند. در مقابل، مترفین و مشت پرکن‌های جامعه از اجرای عدالت ناراضی‌تر و دلگیر‌ترند، چون می‌دانند که با اجرای عدالت و پیاده شدن مساوات و برابری در میان افراد جامعه، جایی برای اسراف‌کاری و تحصیل مال از هر طریق ممکن باقی نخواهد‌ماند.(لنکرانی، ۱۳۷۳ش:۱۱۳)

……………….

۵-۲-۳. ایجاد الفت و پیوند میان انسان‏ها

………………

۶-۲-۳. پایداری در دوستی و برادری

………………..

۷-۲-۳. ناامیدى دشمن در دست‌یابى به آرزوهایش

………………

۸-۲-۳.دوام و پایداری حکومت

………………

۹-۲-۳. ایجاد حیات

امام علی علیه‌السلام عدالت را مایه حیات و حتی حیات طیبه جامعه می‌داند و می‌فرماید: «العدل حیاه: عدالت عامل حیات است.» (تمیمی آمدی، ۱۴۱۰ق: ۲۶)

منظور از حیات در این حدیث، زندگی معنوی می باشد، در صورتی که حکومت جامعه به دست حاکم عادل باشد در این حالت مردم معناى زندگى را می‌فهمند، ولی اگر حاکم ظالم و ستمگری بر جامعه سلطه داشته باشد در حقیقت مردم زندگى ندارند و هیچ بهره معنوی از زندگی خود نمی‌برند. جامعه به واسطه بی عدالتی و رعایت نشدن حقوق افراد در جامعه، گرچه به ظاهر تحرکی دارد، ولی از روح زندگی «حیات طیبه» محروم است ولی در پناه اجرای عدالت افزون بر آثار مادی و رشد اقتصادی زندگی معنا می‌یابد و مردم به صلاح و رستگاری می‌رسند. (میرخلیلی و حاجی ده آبادی،۱۳۸۰ش: ج۷، ۷۵)

……………………

۱۰-۲-۳. رعایت حقوق مردم

……………..

۱۱-۲-۳.پرهیز از تبعیض

………………….

۱۲-۲-۳. شایسته سالاری

……………….

۱۳-۲-۳. اصلاح جامعه و روزگار

………………

۱۴-۲-۳. امیدوارى مردم

………………..

۱۵-۲-۳. ارزش‌مندی حکومت

……………….

۱۶-۲-۳. جلوگیرى از شورش هاى مردمى

………………

۱۷-۲-۳. قِوام جامعه

انسان‌ها برای تأمین نیازهای خود و زندگی سالم و انسانی در اجتماع، نیازمند روابط عادلانه‌اند. عدالت از جمله اصولی است که به کار بستن آن سبب قِوام و پایداری اجتماع است و با اجرای آن حق هر کس اداشده و راه تعدی و تجاوز به حقوق دیگران بسته می‌‌شود. چنان‌چه امیرالمؤمنین علیه‌السلامدراین زمینه می‌فرماید: «جَعَلَ اللهُ الْعَدْلَ قِواماً لِلْاَنامِ وَ تَنْزیهاً مِنَ الْمَظالِمِ وَالْآثامِ وَ تَسْنِیهً لِلْاِسْلامِ: خداوند عدالت را برای پایداری مردم و پاکیزگی از ستم و گناهان و وسیله علو و سربلندی اسلام قرار داده است». (تمیمی آمدی، ۱۴۱۰ق: ۳۴۱)

………………..

۱۸-۲-۳. انتظام امور

………………

۱۹-۲-۳. اداشدن حقوق متقابل رهبر و مردم

……………..

۲۰-۲-۳. مدیریت صحیح

………………

۲۱-۲-۳. استوارى در بردبارى

………………

۲۲-۲-۳. حفظ دین و مرزهای مسلمانان

از دیگر ثمرات اجرای عدالت، حفظ دین و مرزهای مسلمانان می‌باشد که مولای متقیان، امام علیعلیه‌السلام در این رابطه می‌فرماید: «… و حُطْ ثغور المسلمین واحرُزْ دینک … بانصافک من نفسک و العمل بالعدل فی رعیتک: حفظ کن دین و مرزهای مسلمین را به واسطه انصاف آوردن از نفست و عمل به عدالت در مردم.» (تمیمی آمدی، ۱۴۱۰ق: ۳۷۱)

مراد از «انصاف آوردن از نفس خود» این است که خود را با هر کس برابر داند که گویا خود را نصفى دانسته‏ و او را نصفى، و خود را بر دیگرى ترجیح ندهد، و هر‌گاه بیند در مقدّمه که‏ حق با دیگری است به آن اقرار کند و رعایت خود نکند. (خوانساری، ۱۳۶۶ش: ج‏4، ۳۷)

…………………

۲۳-۲-۳. شرکت مردم در همه امور مربوط به حاکمیت و اعتماد آنان به حاکمیت

…………………

۲۴-۲-۳. عزّت مندی

…………………..

فایل ورد کامل مطالعه علمی درباره عدالت سیاسی؛ تحلیل آثار اجتماعی در نهج‌البلاغه با تأکید بر دیدگاه امام علی
فهرست منابع و مآخذ

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.