فایل ورد کامل مطالعه جامع درباره عدالت قضایی؛ تحلیل آثار اجتماعی در نهج‌البلاغه و جایگاه آن در اندیشه امام علی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مطالعه جامع درباره عدالت قضایی؛ تحلیل آثار اجتماعی در نهج‌البلاغه و جایگاه آن در اندیشه امام علی دارای ۳۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مطالعه جامع درباره عدالت قضایی؛ تحلیل آثار اجتماعی در نهج‌البلاغه و جایگاه آن در اندیشه امام علی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل مطالعه جامع درباره عدالت قضایی؛ تحلیل آثار اجتماعی در نهج‌البلاغه و جایگاه آن در اندیشه امام علی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مطالعه جامع درباره عدالت قضایی؛ تحلیل آثار اجتماعی در نهج‌البلاغه و جایگاه آن در اندیشه امام علی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مطالعه جامع درباره عدالت قضایی؛ تحلیل آثار اجتماعی در نهج‌البلاغه و جایگاه آن در اندیشه امام علی :

فایل ورد کامل مطالعه جامع درباره عدالت قضایی؛ تحلیل آثار اجتماعی در نهج‌البلاغه و جایگاه آن در اندیشه امام علی

توضیحات: ۳۰صفحه فارسی (word) با منابع کامل

دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه حقوق، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی

خلاصه ای از کار:

۱-۵. عدالت قضایی از منظر امام علی علیه‌السلام

یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که اجرای عدالت در آن بسیار ضروری و بر اثر بی‌عدالتی در آن، بیشترین ظلم‌ها و حق کشی‌ها صورت می‌گیرد قضاوت است.

عدالت قضایی عبارت است از برابر داشتن و رعایت تساوی در بین طرفین دعوی توسط قاضی در جریان رسیدگی و صدور حکم به نفع صاحب حق با رعایت منافع عمومی در چهارچوب موازین اسلامی. به عبارت دیگر عدالت قضایی عبارت است از رسیدگی و صدور حکم به قصد ایجاد توازن بین حقوق فرد و اجتماع در چهارچوب قانون، چنان‌چه امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: «مَنِ ابْتُلِیَ بِالْقَضَاءِ فَلْیُوَاسِ بَیْنَهُمْ فِی الْإِشارَهِ وَ النَّظَرِ وَ فِی الْمَجْلِسِ: هر که در مقام قضاوت قرار گیرد، باید در اشاره کردن ها و نگاه ها و جایگاه نشستن، میان مردمان برابری را پاس دارد.» (کلینى، ۱۴۰۷ق:ج۷، ۴۱۳)

…………………..

۲-۵. آثار اجتماعی عدالت قضایی

۱-۲-۵. پرداخت حقوق هرکس مطابق با عمل وی

یکی از اثرات اجرای عدالت قضایی این است که به هر کارگزاری مطابق با میزان عملی که انجام داده است، پاداش داده می‌شود و فرقی ندارد که این افراد از چه موقعیتی در جامعه برخوردارند، چنان‌چه امام علی علیه‌السلام در نامه‌ 53 نهج‌البلاغه به مالک‌اشتر امر می‌نماید: «ثم اعرف لکل امرء منهم ما ابلی و لا تضمن بلاء امرء الی غیره و لاتقصرن به دون غایه بلائه و لا یدعونک شرف امرء الی ان تعظم من بلائه ما کان صغیرا و لا ضعه امرء الی ان تستصغر من بلائه ما کان عظیما؛ اندازه رنج هر یک از کارگزاران را در نظر داشته باش و رنج یکی را به حساب دیگری مگذار و در پاداش او به اندازه تلاشی که کرده و رنجی که دیده، کوتاهی مکن. مبادا بزرگی کسی موجب شود که رنج اندک او بزرگ جلوه کند و فرودی رتبه کسی سبب شود که کوشش سترگ او خوار و کم جلوه به حساب آید.» (نهج‌البلاغه، نامه۵۳، ص۴۳۴)

………………….

۲-۲-۵. برابری طرفین دعوا در قضاوت

عدالت قضایی اقتضا می‌کند که قاضی در تمام موارد میان طرفین دعوا برابری را رعایت کند و به طور یکسان به صورت طرفین دعوا نگاه کند و به گونه‌ای عمل نکند که احساس شود قاضی به یکی از طرفین دعوا نظر خاصی دارد، چنان‌که امام صادق از امیرالمؤمنان علی علیه‌السلام روایت کرده است: «مَنِ ابْتُلِیَ بِالْقَضَاءِ فَلْیُوَاسِ بَیْنَهُمْ فِی الْإِشارَهِ وَ النَّظَرِ وَ فِی الْمَجْلِسِ: هر که در مقام قضاوت قرار گیرد، باید در اشاره کردن‌ها و نگاه‌ها و جایگاه نشستن، میان مردمان برابری را پاس دارد.» (کلینى، ۱۴۰۷ق: ج۷، ۴۱۳)

………………….

۳-۲-۵. برپایی حق و تساوی در رعایت حقوق مردم

امام علی علیه‌السلام حکومت را در این جهت می‌خواست که به وسیله‌ی آن بتوان حقوق و قوانین را برپا داشت و هرگونه باطل و ناروایی و تجاوز را باز‌داشت: «والله لَهِیَ أَحَبُّ إِلیَّ من إِمرتکم، إِلاّ أَن أُقیم حقّاً، أَوأَدفع باطلاً: سوگند به خدا این کفش نزد من از امارت و حکومت بر شما محبوب‌تر است، لکن (من قبول چنین امارت و حکومتى نموده‏ام براى اینکه) حقّى را ثابت گردانم یا باطلى را بر اندازم.» (نهج‌البلاغه، خطبه۳۳، ص۷۶)

………………

۴-۲-۵. عدم طمع نزدیکان قاضی و امیدواری سایرین به عدالت وی

………………….

۵-۲-۵. ایجاد امنیت اجتماعى

………………

۶-۲-۵. عدم زورگویی و درازدستی یکی از طرفین دعوا بر دیگری

……………..

۷-۲-۵. سعادت و آرامش

………………….

۸-۲-۵. حمایت از حقوق مردم و صاحبان حق

……………….

۹-۲-۵. مهلت دادن به کسی که شاهد غایبی دارد در مجلس قضاوت

……………….

۱۰-۲-۵. پرهیز از قضاوت با ظنّ و گمان غیر معتبر

………………..

فایل ورد کامل مطالعه جامع درباره عدالت قضایی؛ تحلیل آثار اجتماعی در نهج‌البلاغه و جایگاه آن در اندیشه امام علی
فهرست منابع و مآخذ

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.