فایل ورد کامل بررسی نظریه صدق در اندیشه منطق‌دانان مسلمان؛ تحلیل مبانی فلسفی و رویکردهای استدلالی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل بررسی نظریه صدق در اندیشه منطق‌دانان مسلمان؛ تحلیل مبانی فلسفی و رویکردهای استدلالی دارای ۱۶۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل بررسی نظریه صدق در اندیشه منطق‌دانان مسلمان؛ تحلیل مبانی فلسفی و رویکردهای استدلالی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل بررسی نظریه صدق در اندیشه منطق‌دانان مسلمان؛ تحلیل مبانی فلسفی و رویکردهای استدلالی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل بررسی نظریه صدق در اندیشه منطق‌دانان مسلمان؛ تحلیل مبانی فلسفی و رویکردهای استدلالی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل بررسی نظریه صدق در اندیشه منطق‌دانان مسلمان؛ تحلیل مبانی فلسفی و رویکردهای استدلالی :

رساله کارشناسی ارشد

رشته الهیات گرایش فلسفه و کلام اسلامی

موضوع :

فایل ورد کامل بررسی نظریه صدق در اندیشه منطق‌دانان مسلمان؛ تحلیل مبانی فلسفی و رویکردهای استدلالی

چکیده

درباره تئوری صدق در میان فیلسوفان و منطق دانان جهان شش نظریه وجود دارد رایج ترین و قدیمی ترین آنها نظریه مطابقت است که سابقه آن به یونان و ارسطو می‌رسد هر چند در آثار ارسطو به طور مستقل به این بحث پرداخته نشده است. فلاسفه اسلامی به طور قطع و بدون تردید به این نظریه معتقدند و همچنین بسیاری از فیلسوفان مغرب زمین در تعریف صدق قضایا به نظریه مطابقت قائلند.

اساس نظریه مطابقت این است صدق قضیه عبارت از مطابقت آن با واقع و نفس الامر و این مسأله مبتنی بر دو اصل است اول اینکه واقعیتی هست و دوم اینکه ذهن ما قادر به کشف واقعیت می‌باشد.

فیلسوفان غربی در مورد صدق به تئورهای دیگر معتقدند که این تئوری‌ها عبارتند : ۱- تئوری هماهنگی : این نظریه به فلاسفه عقل گرا نسبت داده شده و آنها معتقدند که صدق یک گزاره تنها به معنای سازگاری آن با نظامی از قضایای دیگر عقلی است. و برخی از پوزیتویست‌ها از این تئوری دفاع کرده‌اند و برخی از اینها معتقد بودند که قضایای حسی و تجربی صدقشان از راه مطابقت معلوم می‌شود و قضایای که تجربی و حسی نیستند صدقشان بوسیله سازگاری آنها با گزاره‌های آزموده شده بدست می‌آید و بعضی از پوزیتویست‌ها معتقدند تنها راه آزمون صدق قضایا ارتباط درونی میان خود باورها است.

۲- تئوری عمل گرایانه : پیرس و جیمز و دیوئی از طرفداران این تئوری هستند و آنها در معناداری معتقدند که معنای یک لفظ عبارت از پیامد عملی یا تجربی آن.

۳- تئوری زیادتی صدق : طرفداران این نظریه معتقدند که محمول صادق و کاذب زاید است و می‌توان آنها را حذف کرد و هیچ تأثیری در جمله ندارند.

۴- نظریه غیر توصیفی صدق : معتقدان به این تئوری می‌گویند که صدق و کذب کلمات توصیفی نیستند بلکه کلمات انجازی و تأییدی و انشایی هستند.

۵- نظریه سمانتیکی صدق تارسکی : تارسکی ضمن قبول نظریه صدق ارسطویی با ارائه نظریه زبان و فرا زبان به بازسازی این تئوری پرداخته تا از شبهات و پارادوکس‌های که در زبان پیش می‌آیند جلوگیری کند و از نظر وی صدق و کذب عناصر فرا زبانی هستند در حالیکه راست و دروغ عناصر زبانی هستند.

فایل ورد کامل بررسی نظریه صدق در اندیشه منطق‌دانان مسلمان؛ تحلیل مبانی فلسفی و رویکردهای استدلالی
فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول : مقدمه و پیشینه تاریخی

بخش اول : مقدمه و کلیات و معانی حق و صدق نزد حکمای اسلامی

۱-۱- مقدمه ۳

۱-۲- تعریف مسأله ۳

۱-۳- سوالهای اصلی فایل ۴

۱-۴- فرضیه‌های فایل ۴

۱-۵- هدف‌های فایل ۴

۱-۶- روش فایل ۴

۱-۷- سابقه فایل ۵

۱-۸- معانی حق و صدق نزد حکمای اسلامی ۵

۱-۹- تمایز حق و صدق ۶

۱-۹-۱- رای مشهور حکمای اسلامی ۶

۱-۹-۲- نظریه برخی از فیلسوفان غربی ۷

۱-۹-۳- نظریه شهید مطهری ۸

بخش دوم : پیشینه تاریخی نظریه مطابقت صدق

۲-۱- سابقه نظریه مطابقت در یونان ۱۰

۲-۱-۱- مطابقت از نظر افلاطون ۱۰

۲-۱-۲- نظریه مطابقت از دیدگاه ارسطو ۱۲

۲-۱-۳- نظریه مطابقت از نظر فارابی ۱۴

۲-۱-۴- نظریه مطابقت از دیدگاه ابن سینا ۱۵

۲-۱-۵- نظریه مطابقت از دیدگاه سهروردی ۱۶

بخش سوم : آیا نظریه مطابقت تعریف صدق است یا ملاک آن

۳-۱- تمایز تعریف صدق و ملاک صدق ۱۹

۳-۲- دیدگاه برخی از فلاسفه اسلامی ۲۰

۳-۳- دیدگاه برخی از فلاسفه غربی ۲۱

۳-۴- نقد و بررسی ۲۱

فصل دوم : تئوری صدق از نظر منطق دانان غربی

بخش اول : نظریه مطابقت

۱-۱- توضیح نظریه مطابقت ۲۵

۱-۱-۱- نظریه مطابقت در نظر منطق دانان جدید غرب ۲۵

۱-۱-۲- مطابقت و اتمیسم منطقی ۲۵

۱-۱-۳- اشکالات نظریه مطابقت ۲۹

بخش دوم : تئوری هماهنگی

۲-۱- تئوری هماهنگی یا سازگاری ۳۵

۲-۲- اصل ارتباط درونی ۳۶

۲-۳- درجات صدق ۳۷

۲-۴- ایرادات نظریه هماهنگی ۳۸

بخش سوم : تئوری عمل گرایانه

۳-۱- تئوری عمل گرایانه ۳۷

۳-۲- نظریه شیلر ۴۴

۳-۳- نقد و بررسی این نظریه ۴۵

بخش چهارم : تئوری زیادتی صدق

۴-۱- تئوری زیادتی صدق ۴۹

۴-۲- اشکالات نظریه زیادتی صدق ۵۰

بخش پنجم : نظریه غیر توصیفی صدق ۵۳

۵-۱- نظریه غیر توصیفی صدق ۵۳

۵-۲- اشکالات نظریه غیر توصیفی صدق ۵۶

بخش ششم : نظریه سمانتیکی صدق تارسکی

۶-۱- تبیین نظریه سمانتیکی تارسکی ۵۶

۶-۱-۱- مفهوم صدق به عنوان موضوع نظریه معنا شناختی تارسکی ۵۸

۶-۱-۲- تعریف صدق در نظریه معناشناسی تارسکی ۶۳

فصل سوم : نظریه مطابقت صدق از نظر فیلسوفان و منطق دانان مسلمان

بخش اول : آیا مطابقت مربوط به علوم حضوری است یا حصولی

۱-۱- تعریف علم حضوری وحصولی ۷۹

۱-۲- رابطه مطابقت با علم حضوری و حصولی ۸۱

۱-۳- راهیابی خطا در علم حضوری ۸۳

بخش دوم : نظریه مطابقت به عنوان روش صدق در تصورات یا تصدیقات ۸۵

بخش سوم : رابطه خبر با صدق و کذب

۳-۱- تحلیلی که صدق و کذب پذیری را تعریف قضیه می‌داند ۹۱

۳-۲- تحلیلی که صدق و کذب پذیری را ملاک تمایز قضیه می‌داند ۹۲

۳-۳- اشکال پارادکس دروغگو بر هر دو تحلیل ۹۴

بخش چهارم : مناط صدق و کذب قضایا

۴-۱- بررسی اجمالی اختلاف حکما در تقسیم قضایا ۹۷

۴-۲- صدق و کذب در انواع قضایا ۱۰۱

۴-۲-۱- قضایای خارجیه ۱۰۱

۴-۲-۲- قضایای ذهنیه ۱۰۱

۴-۲-۳- قضایای حقیقیه ۱۰۶

بخش پنجم : معانی نفس الامر ۱۰۵

۵-۱- نفس الامر به معنای عالم امر و عقول مجرده ۱۰۶

۵-۲- نفس الامر به معنی فی نفسه ۱۰۸

۵-۳- نفس الامر به معنای عالم ثبوت اشیاء ۱۰۹

۵-۴- نقد و بررسی معانی ذکر شده از نفس الامر ۱۱۰

بخش ششم : مطابقت در مباحث وجود ذهنی

۶-۱- مطابقت در مباحث وجود ذهنی ۱۱۳

۶-۱-۱- اهمیت بحث وجود ذهنی ۱۱۳

۶-۱-۲- تاریخچه وجود ذهنی ۱۱۳

۶-۱-۳- تبیین نظریه وجود ذهنی ۱۱۴

۶-۱-۴- آیا انحفاظ ماهیت از لوازم نظریه مطابقت است یا از مبنای آن ۱۱۸

بخش هفتم : نظریه مطابقت از دیدگاه برخی از فیلسوفان مسلمان

۷-۱- نظریه ملاصدرا درباره مطابقت ۱۲۳

۷-۲- حکیم سبزواری ۱۲۵

۷-۳- علامه طباطبایی ۱۲۶

۷-۴- شهید مطهری ۱۳۸

۷-۵- استاد مصباح یزدی ۱۴۴

۷-۶- جمع بندی و نتیجه گیری ۱۴۸

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.