فایل ورد کامل نقد و تفسیر داستان‌های تمثیلی صادق هدایت و جلال آل‌احمد؛ تحلیل مفاهیم ادبی و اجتماعی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل نقد و تفسیر داستان‌های تمثیلی صادق هدایت و جلال آل‌احمد؛ تحلیل مفاهیم ادبی و اجتماعی دارای ۱۷۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل نقد و تفسیر داستان‌های تمثیلی صادق هدایت و جلال آل‌احمد؛ تحلیل مفاهیم ادبی و اجتماعی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل نقد و تفسیر داستان‌های تمثیلی صادق هدایت و جلال آل‌احمد؛ تحلیل مفاهیم ادبی و اجتماعی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل نقد و تفسیر داستان‌های تمثیلی صادق هدایت و جلال آل‌احمد؛ تحلیل مفاهیم ادبی و اجتماعی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل نقد و تفسیر داستان‌های تمثیلی صادق هدایت و جلال آل‌احمد؛ تحلیل مفاهیم ادبی و اجتماعی :

فایل ورد کامل نقد و تفسیر داستان‌های تمثیلی صادق هدایت و جلال آل‌احمد؛ تحلیل مفاهیم ادبی و اجتماعی

چکیده:

هدف از نگارش این رساله به دست ‌دادن روشی برای تفسیر روایات تمثیلی ادب فارسی است.

پس از آوردن مقدمه ای در باب دلالت های حقیقی و مجازی کلام، فصل اول درباره ی تمثیل از دیدگاه بلاغت قدیم و نقد ادبی جدید، انگیزه های بیان تمثیلی و مقایسه ی آن با بیان رمزی آورده شده است. فصل دوم مروری بر ویژگی های بنیادین قصه ها و تطبیق عناصر داستان های منتخب در این رساله با این ویژگی هاست و سرانجام در فصل های سوم تا پنجم داستان « آب زندگی» نوشته‌ی صادق هدایت و «سرگذشت کندوها» و « نون القلم» نوشته ی جلال آل احمد تفسیر تمثیلی شده اند. در جریان تفسیر داستان ها،. جهان بینی و افکار نویسنده.، آرا و اندیشه های او که در دیگر آثارش منعکس شده و نیز شرایط اجتماعی و سیاسی زمان نگارش داستان لحاظ شده است.

پیش گفتار

پیش از شروع مراحل اداری و آموزشی، نیت نویسنده ی این رساله آن بود که گذری کلی بر تمثیل های امروز ادب فارسی داشته باشد و به انگیزه های تمثیل گرایی و روی آوردن داستان نویسان معاصر به افسانه های تمثیلی بپردازد. برای حصول این مقصود لازم بود که بر تاریخ ادبیات معاصر نظری بیندازیم و مقاطعی از زمان را که تراکم افسانه های تمثیلی در آن ها بیشتر از دوره های دیگر بود، مشخص کنیم. به همین منظور در ابتدا از هر یک از این مقاطع زمانی یکی دو داستان انتخاب و به شورای محترم استادان گروه زبان و ادب فارسی پیشنهاد شد. این داستان ها در طرح اولیه ی رساله عبارت بودند از :« ماهی سیاه کوچولو» ( صمد بهرنگی )، «مهره ی مار» ( م.ا. به آذین)، «اسائه ی ادب» ( صادق چوبک )، « آب زندگی» ( صادق هدایت )،«سرگذشت کندوها» و «نون و القلم » ( جلال آل احمد ) . اما پس از مشورت استادان گرامی و طبق نظر و صلاح دید ایشان، تنها سه داستان «آب زندگی»، « سرگذشت کندوها» ، و « نون و القلم» برای نقد و بررسی انتخاب شد. بنابراین عنوان رساله از «بررسی تمثیل های

معاصر» به «نقد و بررسی تمثیل های هدایت و آل احمد» تغییر یافت.

در تفسیر داستان های منتخب، اندیشه ها و عقاید فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی نویسندگان آن ها در نظر گرفته شده و داستان ها جزیی از فضای فکری نویسندگان تلقی شده اند. اما قصد نگارنده ی رساله به هیچ وجه ارزیابی و ارزش گذاری بر عقاید این داستان نویسان نیست و سعی او تنها در جهت ترسیم این فضای فکری پیش روی خواننده است.

در نقد و بررسی و تفسیر داستان ها از روش واحدی پیروی نشده و نگارنده خود را موظف به رعایت چارچوب ثابت و غیر قابل تغییری ندانسته است. روش نویسنده‌ی رساله و طرز برخورد او با هر داستان نسبت به عناصر برجسته و مهم داستان ها تغییر کرده و در هر فصل صورت دیگری به خود گرفته است. خواننده ی رساله اگر پیش از آن، داستان های مورد بحث را خوانده باشد، این روش متغیر را از طرف نگارنده خواهد پذیرفت.

_ از همه ی کسانی که پیش از انتخاب موضوع و پس از آن به هر وسیله: با طرح پرسشی کوتاه، نگاهی کنج کاو، احوال پرسی پرمعنا، حرف هایی صریح یا در پرده و … پیش تر و بیش تر از من نگران سر و سامان یافتن یا نیافتن این رساله بودند و کلاغ این قصه ی دور و دراز را تا رسیدن به لانه هم راهی کردند، سپاس گزارم.

از یکایک استادان گروه زبان و ادبیات فارسی در دنشکده ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، که در طول تحصیل هفت ساله ی خود ( کارشناسی و کارشناسی ارشد) خوشه ای از خرمن دانش ایشان چیده و شیرینی آن را چشیده ام، تشکر می‌کنم.

از سرکار خانم دکتر حمیرا زمردی ( راهنمای این رساله ) که به ویژه در زمان تصویب موضوع هم راهی خود را از من دریغ نداشته و شنوای حرف ها و پاسخ گوی پرسش هایم بودند، سپاس گزارم و نیز جناب آقای دکتر محمد رضا ترکی ( مشاور این رساله ) را به سبب فروتنی بزرگوارانه شان می ستایم.

در انتها پدر و مادر عزیزم را که همواره به من اجازه داده اند در فضایی آزاد تنفس کنم، بیندیشم، بخوانم و ببالم ، سپاس می گویم.

==============================

فایل ورد کامل نقد و تفسیر داستان‌های تمثیلی صادق هدایت و جلال آل‌احمد؛ تحلیل مفاهیم ادبی و اجتماعی
فهرست مطالب:

مقدمه……………………………….. ۱

فصل اول: تمثیل……………………….. ۴

۱-تمثیل در حوزه ی بلاغت………………… ۴

۲- روایت های تمثیلی…………………… ۸

۲-۱- تمثیل از دیدگاه نقد ادبی معاصر…. ۸

۲-۲- ساختار روایی تمثیل……………. ۱۰

۲-۳- انواع روایت های تمثیلی………… ۱۱

۲-۳-۱- افسانه‌ی تمثیلی………….. ۱۱

۲-۳-۲- حکایت اخلاقی…………….. ۱۲

۲-۳-۳- تمثیل رمزی……………… ۱۳

۲-۴- تقسیم بندی دیگر………………. ۱۴

۲-۵- انواع تمثیل از نظر موضوع………. ۱۵

۳- ضرورت بیان تمثیلی………………….. ۱۶

۳-۱- ترس و احتیاط…………………. ۱۶

۳-۲- حفظ راز از نااهل……………… ۱۷

۳-۳- مصلحت……………………….. ۱۷

۳-۴- تأثیرگذاری بیشتر، جلب توجه و برانگیختن دقت ۱۸

۳-۵- تعلیم و عینی کردن مفهوم ذهنی…… ۱۸

۴- ضرورت تمثیل گرایی در کتب آسمانی……… ۱۸

۵- داستان تمثیلی ، داستان رمزی و بهره گیری از نماد ۲۱

۵-۱- نگاهی دیگر به داستان تمثیلی……. ۲۱

۵-۲- داستان رمزی………………….. ۲۳

۵-۳- مقایسه‌ی بیان رمزی و بیان تمثیلی… ۲۵

۵-۴- جایگاه نماد در روایات تمثیلی و رمزی ۲۸

۶- تمثیل و عدم واقعیت…………………. ۳۲

۷- تمثیل در ادبیات داستانی معاصر……….. ۳۳

فصل دوم :‌بررسی داستانهای «آب زندگی » ، «سرگذشت کندوها» و «نون والقلم» بر بنیاد عمده ترین ویژگی های قصه ها ۳۶

۱- خرق عادت………………………….. ۳۷

۲- پیرنگ ضعیف………………………… ۳۸

۳- شخصیت ها و شیوه‌ی شخصیت پردازی……….. ۳۹

فصل سوم : تفسیر تمثیلی داستان «آب زندگی » . 44

۱- شرایط سیاسی و اجتماعی در زمان نگارش داستان ۴۴

۲- تفسیر داستان………………………. ۴۵

فصل چهارم: تفسیر تمثیلی داستان «سرگذشت کندوها» 55

۱- سرگذشت نفت………………………… ۵۶

۲- تفسیر داستان………………………. ۵۸

۲-۱- سرگذشت کندوها (نظری برداستان)….. ۵۸

۲-۲- تفسیر داستان با تفکیک عناصر و اجرای اصلی ۵۹

۲-۲-۱- ولایت زنبورها……………. ۶۱

۲-۲-۲- عسل…………………….. ۶۱

۲-۲-۳- بلا……………………… ۶۲

۲-۲-۴- خواب زمستانی…………….. ۶۳

۲-۲-۵- تصمیم کمندعلی بک…………. ۶۳

۲-۲-۶- مورچه های قرمز…………… ۶۴

۲-۲-۷- جلسه‌ی گیس سفیدها…………. ۶۴

۲-۲-۸- پرواز زنبورها……………. ۶۶

۲-۳- نقد و نظر……………………. ۶۶

فصل پنجم : تفسیر تمثیلی «نون و القلم»…… 69

۱- مهمترین جنبش چپ گرای معاصر………….. ۷۰

۲- ماجرای یک شکست (نظری بر داستان)……… ۷۲

۳- تفسیر داستان………………………. ۷۳

۳-۱- حکومت قلندرانه……………….. ۷۴

۳-۲- هونگ های برنجی……………….. ۷۷

۳-۳- دو میرزا بنویس……………….. ۷۹

۳-۴- فرجام کار……………………. ۸۲

۳-۵- از دم در مسجد جامع تا ارگ حکومتی.. ۸۳

۴- نقد ونظر………………………….. ۸۴

پا نوشت……………………………… ۸۶

فایل ورد کامل نقد و تفسیر داستان‌های تمثیلی صادق هدایت و جلال آل‌احمد؛ تحلیل مفاهیم ادبی و اجتماعی
فهرست منابع و مآخذ ۹۵

================================

مقدمه

در آغاز کلمه نبود. انسان بود و اشیای پیرامونش. و انسان خواست که بشناسد. و برای شناختن نیاز به کلمه داشت؛ به اسم. تا پیش از شناختن اشیا، پیش از ترسیم صور اشیا در ذهن اسم اشیا را بداند. و انسان اسم گذاشت بر اشیا.(۱)

اسامی آن چه پیرامون انسان است – و البته آن چه در ذهن و فکر و روح اوست-، ‌کوشش اوست برای شناختن. این اسم‌ها و کلمات، علامات و نشانه‌هایی هستند که به معانی معینی دلالت می‌کنند و واضع آن‌ها انسان است. انسان بر حسب قرارداد و به دل خواه خود،‌ در ابتدا بر اشیای پیرامونش اسم گذاشت و این نشانه‌های وضعی/ قراردادی شدند نام‌های واقعی اشیا. «نشانه‌ها وسایلی مقتصدانه هستند برای بیان معنایی که یا حاضر است و یا قابل وارسی.»(۲) انسان وقتی شیئی را دید، تعریفی از آن شیء بر حسب صورت ظاهر،‌ هویت و کارکرد آن – و اگر آن شیء مفهومی ذهنی یا عقلی بود، تعریفی حاصل از ادراک آن – در ذهنش نقش بست و به منظور آن که از آن پس برای نامیدن آن شیء همه‌ی معنایی را که در ذهنش دارد،‌ با تمام حدود و ثغور آن به زبان نیاورد، به نام‌گذاری آن پرداخت. و از این رو است که نشانه‌ها «همه وسایلی مقتصدانه» هستند «برای بیان تعریفی طولانی» و «موجب صرفه‌جویی در اعمال ذهنی».(۳)

نام اشیا را –از آن رو که به معنایی دلالت می‌کنند – دال، و معنای نهفته در آن را – که همان صورت ظاهر اشیا و مجموعه‌ی ویژگی‌های آن‌هاست- مدلول می‌خوانیم. بنا بر تعریفی که از نام‌ها و نشانه‌ها ذکر شد، دلالت این نشانه‌ها بر معنا دلالتی وضعی و قراردادی است؛ نه مبتنی بر شباهت واقعی میان دال و مدلول. هم چنین‌اند علامت‌های اختصاری یا نشانه‌هایی نظیر علامات راهنمایی و رانندگی.

با وجود قراردادی بودن رابطه‌ی میان دال و مدلول در نشانه‌ها و از آن جهت که اشیا پیش از وضع این نام‌ها اسم دیگری (در ذهن انسان) نداشتند،‌ مدلول این گونه اسم‌ها معنای حقیقی آن‌ها محسوب است و انسان به محض شنیدن یا خواندن این اسامی، صور این اشیا را با همه‌ی خصوصیات ظاهری و باطنی که از آن‌ها می‌داند، به ذهن می‌آورد؛ بدون آن که ذهن در این فرایند شناختن دچار تکلف و زحمت شود. چرا که اسم‌ها در حکم علامت‌هایی هستند که پس از وضع معنایی ثابت، معین و همه فهم دارند.

فصل اول: تمثیل

۱- تمثیل در حوزه‌ی بلاغت

تمثیل در لغت به معنای « مثال آوردن، تشبیه کردن،‌ مانند کردن، صورت چیزی را مصور کردن، داستانی یا حدیثی را به عنوان مثال بیان کردن و داستان آوردن»(۱) است. با توجه به ریشه‌ی لغوی کلمه‌ی‌ تمثیل – که شباهت و همانندی را می‌رساند-و نیز با مروری مختصر بر معانی‌ای که ذکر شد، حوزه‌ی کاربرد این کلمه مشخص می‌شود. کاربرد فراوان و بسامد زیاد این اصطلاح در حوزه‌ی دانش بلاغت ما را بر آن می‌دارد که ابتدا در میان تعدادی از آثار بلاغی به جست‌وجوی ردپای این اصطلاح بپردازیم و نظر چند تن از صاحب نظران علم بلاغت را در این باره گرد آوریم.

عده‌ای تحت تأثیر معنای لغوی این اصطلاح،‌ آن را از جنس تشبیه یا حتی برابر با آن می‌دانند و عده‌ای دیگر آن را از خانواده‌ی استعاره و هم نوع آن می‌شناسند. سکاکی از جمله کسانی است که تمثیل را نوع خاصی از تشبیه می‌دانند و برای آن ویژگی‌هایی را برمی‌شمارند. او معتقد است تمثیل تشبیهی است که در آن «وجه شبه صفتی غیرحقیقی باشد و از امور مختلف انتزاع شده باشد.»(۲)

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.