فایل ورد کامل پژوهش مبانی نظری محکم و متشابه در قرآن؛ تحلیل جایگاه این مفاهیم در تفسیر و فهم متون دینی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل پژوهش مبانی نظری محکم و متشابه در قرآن؛ تحلیل جایگاه این مفاهیم در تفسیر و فهم متون دینی دارای ۳۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل پژوهش مبانی نظری محکم و متشابه در قرآن؛ تحلیل جایگاه این مفاهیم در تفسیر و فهم متون دینی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل پژوهش مبانی نظری محکم و متشابه در قرآن؛ تحلیل جایگاه این مفاهیم در تفسیر و فهم متون دینی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل پژوهش مبانی نظری محکم و متشابه در قرآن؛ تحلیل جایگاه این مفاهیم در تفسیر و فهم متون دینی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل پژوهش مبانی نظری محکم و متشابه در قرآن؛ تحلیل جایگاه این مفاهیم در تفسیر و فهم متون دینی :

فایل ورد کامل پژوهش مبانی نظری محکم و متشابه در قرآن؛ تحلیل جایگاه این مفاهیم در تفسیر و فهم متون دینی (فصل دوم تحقیق)

مشخصات این متغیر:

منابع: دارد

پژوهش های داخلی و خارجی: دارد

کاربرد این مطلب: منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

نوع فایل:wordوقابل ویرایش

– معناشناسی محکم و متشابه

الف- محکم

«واژه محکم» خلیل بن احمد فراهیدی (۱۷۵ه) در العین می نویسد: « اَحکَمَ فلّان عَنّی کذا، ای منعه، فلانی آن را از من باز داشت و «اِستَحکَمَ الاَمرُ ای وَثُقَ؛ آن امر محکم و استوار شد».[۱]

احمد بن فارس ریشه اصلی این واژه را به همان معنای«منع» می داند واژه «حکم» را به معنا منع از ظلم، نخستین کاربرد آن می شمارد، در واقع ماده «ح ک م» که حاکی از مفهوم «منع» است، نسبت به هر چیزی و در هر زمینه و سیاقی، به حسب آن معنا یافته و تعیّن می گیرد.در حکم قضایی، منع از ظلم، در حکمه اسب، منع از چموشی و در حکمت، منع از جهل و منع از کارهای ناشایست را اقتضا می کند.[۲]

فیروز آبادی«إحکام» را به معنای منع و بازداشتن شمرده و امر مستحکم نیز به معنای استوار شده را بیان نموده است. در واقع محکم به معنای چیزی که از تصرف و دخالت و نفوذ غیر، محفوظ مانده و راه این تصرف مسدود شده، از این رو خللی در آن راه نیافته و به حال اصیل خود استوار و محکم باقی مانده است.[۳]

ب- متشابه

تشابه از ماده شِبه و شَبَه به معنای مثل و مانند، و متشابه در باره چیزهایی به کار می رود که بخشی از آن با بخش دیگرش مشابهت دارد.

«تشابَهَ الشیئان» یعنی یکی از این دو چیز به دیگری شباهت دارد.

«المشتبهات من الامور» یعنی امور مشکل و دشوار. باب تفعیل آن به صورت «شَبَّه فلانٌ عَلیَّ» به معنای تخلیط و به شبهه انداختن و باب افتعال آن به صورت «اِشتَبَهَ الاَمر» به معنای اختلاط و مشکل و مشتبه شدن است.[۴]

ابن فارس نیز ماده «ش، ب، ه» را دارای اصل و ریشه واحدی می داند که بر تشابه و هم شکلی در رکن و وصف دلالت دارد و «شَبَه» را جواهرات طلانما معنا می کنند.[۵]

«تشابه» وصف هر یک از دو چیزی است که به یکدیگر شباهتی داشته، و مایه اشتباه شده اند.[۶]

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.