فایل کامل پژوهش تفسیری قرآن درباره مفهوم شهادت؛ بررسی آیات، مبانی معنوی و جایگاه آن در اندیشه اسلامی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل فشرده
20870
2 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 فایل کامل پژوهش تفسیری قرآن درباره مفهوم شهادت؛ بررسی آیات، مبانی معنوی و جایگاه آن در اندیشه اسلامی دارای ۸۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت فایل کامل پژوهش تفسیری قرآن درباره مفهوم شهادت؛ بررسی آیات، مبانی معنوی و جایگاه آن در اندیشه اسلامی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل کامل پژوهش تفسیری قرآن درباره مفهوم شهادت؛ بررسی آیات، مبانی معنوی و جایگاه آن در اندیشه اسلامی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی فایل کامل پژوهش تفسیری قرآن درباره مفهوم شهادت؛ بررسی آیات، مبانی معنوی و جایگاه آن در اندیشه اسلامی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل کامل پژوهش تفسیری قرآن درباره مفهوم شهادت؛ بررسی آیات، مبانی معنوی و جایگاه آن در اندیشه اسلامی :

نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)

قسمتی از متن پاورپوینت :

تعداد اسلاید : ۸۸ صفحه

تفسیر قرآن
تفسیر جامعه الزهرا قم/۹۳ رهآورد موحد بودن «ریشه همه فضایل و ره‏آوردهای مثبت علمی و عملی توحید است؛ چنان‏که منشأ همه تباهیها و فسادها شرک و الحاد است. از توحید جز خیر نمی‏آید و از شرک جز شرّ نمی‏خیزد، در دل موحد که جای اعتقاد به خداست، بذر فضایل و عقاید و رفتارهای پاک و خوبیها رشد می‏کند و همان‏گونه که فضایل از بالا و رو به بالاست، موحد نیز از بالا و در طی صعود به بالاست و در سرزمین آتشین دل ملحد و مشرک هیچ بذری جز تلخی و زشتی و شرارت به بار نخواهد نشست.
با توحید است که عقاید و اخلاق و رفتار جامعه انسانی سامان می‏یابد و بر بنیان محکمِ ایمان به مبدأ و معاد استوار می‏گردد و بدون این اصل، هیچ بنایی استوار نخواهد شد. با توحیدِ عاملْ کمبودهای دیگر موحد جبران می‏شود و با شرکِ عاملْ هیچ عمل صالحی او را نجات نمی‏دهد؛ به همین جهت است که بزرگ‏ترین ظلم انسان شرک محسوب شده است».
عبدالله جوادی آملی، توحید در قرآن، ص ۵۵۹.
تفسیر جامعه الزهرا قم/۹۳ آیه ۱۸ سوره آل عمران

شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلائِکَهُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ
قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ تفسیر جامعه الزهرا قم/۹۳ انتظار می رود دانش پژوه بعد از پایان درس: با واژگان آیه آشنا شود.
سخن اصلی و مراد آیه را درک کند.
معنای شهود و انواع آن را بداند.
بتواند معنای جمله «لا اله الا هو» را بیان کند.
تمایز بین شهادت خداوند، فرشتگان و عالمان را بگوید.
دلیل تکرار یگانگی خداوند در آیه را آگاه شود.
معنای عزت و حکمت، و نقش آنها در آیه شریفه را بیان کند.
تفسیر جامعه الزهرا قم/۹۳ تمرین و سؤالات تحقیقی
آیه ۱۸ سوره آل عمران، مربوط به اثبات وجود خداوند است و یا یگانگی او؟
با توجه به تفسیر آیه، ضعف و قوت دو برهان نظم و برهان صدیقین را مورد مطالعه قرار دهید.
در کنار این آیه با چه آیاتی دیگر آشنا شدید؟
لفظ «هو» را در آیات و روایات کاوش کنید.
آیا از یک لفظ می تواند چند معنا اراده شود.
مراد از ظاهر و باطن قرآن، در آیه شریفه را تحقیق کنید.

تفسیر جامعه الزهرا قم/۹۳ مقدمه الأمالی (للطوسی) ؛ النص ؛ ص۴۷
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ (عَلَیْهِمَا السَّلَامُ):
مَنْ‏ تَعَلَّمَ‏ لِلَّهِ‏ (عَزَّ وَ جَلَّ) وَ عَمِلَ لِلَّهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ، دُعِیَ فِی مَلَکُوتِ السَّمَاوَاتِ عَظِیماً.

یادآوری:
بررسی تعامل باورها با رفتارها.
اهمیت معرفت و شناخت در طی مسیر و رسیدن به کمال.
تأثیر باور بر کمال انسان با توجه به اتحاد علم و عالم و معلوم.

تفسیر جامعه الزهرا قم/۹۳ معنای شهادت: مفردات آیه:
شهد: «شهادت»، حضور و ادراک حضوری است، که گاه با حس است که نازل‏ترین مراتب درجات ادراک حضوری است؛ مانند (وهُم عَلی ما یَفعَلونَ بِالمُؤمِنینَ شُهود)[بروج/۷]، (ما شَهِدنا مَهلِکَ أهلِه)[نمل/۴۹] و (ولیَشهَد عَذابَهُما طَائِفَهٌ مِنَ المُؤمِنین)[نور/۲]؛
و زمانی شهود قلبی و غیبی است، همچون (کِتابٌ مَرقوم یَشهَدُهُ المُقَرَّبون) [مطففین/۲۰-۲۱]؛
همچنین گاهی بر اصل علم اطلاق می‏شود، هرچند مستند حسّی نداشته باشد؛ مانند گفتار برادران یوسف: (یاأبانا إنَّ ابنَکَ سَرَقَ وما شَهِدنا إلاّ بِما عَلِمنا).[یوسف/۸۱]

تفسیر جامعه الزهرا قم/۹۳ واژه شهادت هم در موارد تحمّل رخداد به کار می‏رود و هم در ادای آن.
تحمل شهادت، همان ادراک حضوری است و ادای شهادت، خبر دادن از مشهود؛ و چون ادای همان یافته حضوری است، بر آن هم شهادت اطلاق و مثلاً گفته می‏شود که «فلانی شهادت داد».
تفسیر جامعه الزهرا قم/۹۳ گفتنی است که مستند شهادت در امور حسی باید «محسوس» باشد و در امور علمی، «مبرهن»؛ و مستند شهادت اهل کشف و شهود قلبی، «مشاهدات» آن‏هاست.

آیاتی مانند (وما شَهِدنا إلاّ بِما عَلِمنا)[یوسف/۸۱] بیانگر شهادت برهانی است و شهادت در این‏گونه مسائل به محسوس اختصاص ندارد.


توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.