فایل کامل مطالعه نظام سیاسی اسلام و رهبری دینی در عصر غیبت؛ تحلیل علمی مبانی فقهی و کارکردهای اجتماعی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل فشرده
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 فایل کامل مطالعه نظام سیاسی اسلام و رهبری دینی در عصر غیبت؛ تحلیل علمی مبانی فقهی و کارکردهای اجتماعی دارای ۲۴۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت فایل کامل مطالعه نظام سیاسی اسلام و رهبری دینی در عصر غیبت؛ تحلیل علمی مبانی فقهی و کارکردهای اجتماعی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل کامل مطالعه نظام سیاسی اسلام و رهبری دینی در عصر غیبت؛ تحلیل علمی مبانی فقهی و کارکردهای اجتماعی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی فایل کامل مطالعه نظام سیاسی اسلام و رهبری دینی در عصر غیبت؛ تحلیل علمی مبانی فقهی و کارکردهای اجتماعی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل کامل مطالعه نظام سیاسی اسلام و رهبری دینی در عصر غیبت؛ تحلیل علمی مبانی فقهی و کارکردهای اجتماعی :

نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)

قسمتی از متن پاورپوینت :

تعداد اسلاید : ۲۴۹ صفحه

نظام سیاسی اسلام
و رهبری دینی در عصر غیبت مقدمه شعاع تعالیم و عملکرد و تأثیرگذاری اسلام تمام عرصه‌های ظاهری و باطنی انسان رادر برگرفته و برنامه کامل چگونه زیستن و سعادتمند شدن انسان را در نگرش فردی و اجتماعی بیان می‌کند.
مهم‌ترین اهداف حکومت اسلامی
۱- استقرار توحید و رهانیدن مردم از بندگی غیر خدا
۲- رشد و تکامل علمی، فرهنگی و تربیتی انسانها
۳- آزاد سازی توده‌های مردم و انسانهای مستضعف از چنگال ستمگران و بردگی مستکبران
۴- برپایی جامعه نمونه و مدیریت فاضله آرمانی از راه قسط و عدل
۵- اجرای کامل قوانین آسمانی وانسانی ساز اسلام (اقتصادی- مالی- حقوقی- قضایی- سیاسی- اجتماعی) « ولایت» مهم ترین اصل دراسلام و نگهبان توحید، نبوت، عدالت ومعاد است.

امام باقرعلیه السلام می‏فرماید : « اسلام بر پنج چیز بنیان نهاده شد، برنماز، زکات، روزه، حج و ولایت و بر هیچیک از اینها چون ولایت توصیه نشده است، اما مردم چهار چیز را گرفتند و ولایت را رها ساختند .»

امام صادق‏علیه السلام نیز فرموده اند : سنگهای زیرین اسلام سه چیز است : ۱) نماز ۲) زکات ۳) ولایت ، که هیچیک از اینها بدون دیگری صحیح نیست ».

امام خمینى (ره)، نخستین فقیهى است که پس از آنکه مبحث دیرینه ولایت‏فقیه و حکومت اسلامى را در قالب‏تئورى بیان داشت، آن را مستقلا به مقام‏عمل نیز درآورد. فصل اول

مفاهیم وکلیات مفهوم نظام سیاسی اسلام مجموعه منسجمی از کنش ها و واکنش ها، اصول و قواعد حاکم بر رفتارهای اجتماعی که بر پایه مبانی اعتقادی اسلام استوار شده و در مسیر کمال حقیقی و قرب انسان به خدا گام برمی دارد.
در فرهنگ معین، سیاست به معنای حکم راندن به رعیت و اداره کردن امور داخلی و خارجی کشور و همچنین به معنای داوری، سزا، تنبیه و جزا آمده است.

در لغت‌نامه دهخدا، سیاست به معنی تدبیر، مصلحت و دوراندیشی آمده است.

صاحبنظران، بیش از ۲۰۰ تعریف راجع به سیاست شمرده‌اند که در اینجا به چند تعریف اصطلاحی مهم آن می‌پردازیم.
سیاست
۱. سیاست به مثابه علم قدرت

نظریه‌پردازان غربی، غالباً سیاست را علم قدرت شمرده‌اند و افراد زیادی نیز در ایران به طور آشکار و روشن آن را پذیرفته‌اند موریس دوورژه با نقد تعاریف دیگر و دفاع از تعریف خود، سیاست را علم قدرت نامیده است.

اندیشمندانی چون جوزف فرانکل، ماکیاول نیچه، فرانکلین لووان بومرو و … چنین تعریفی از سیاست دارند.

۲. سیاست به معنی علم دولت

عده‌ای دیگر از نظریه‌پردازان غربی، سیاست را علم دولت نامیده و آن را به معنی علمی که رفتار دولت را مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد تعریف نموده‌اند. به عنوان مثال، رافائل می‌گوید: آنچه به دولت مربوط می‌باشد یک امر سیاسی است. او معتقد است که تاریخ نظریه‌های سیاسی عمدتاً درباره دولت است.

بلونشلی نیز می‌گوید: علم سیاست به معنای درست کلمه، علمی است که دولت را بررسی کند.

تعاریف فوق چنان اهمیتی در سیاست دارند که دانشمندان سیاسی را به دو گروه عمده اندیشمندان قدرت محور و نظریه‌پردازان دولت محور تقسیم نموده‌اند.
۳. سیاست به معنی هدایت مردم واداره امور جامعه

در بین نظریه‌پردازان مسلمان، امام خمینی(ره) ، سیاست را دقیقاً در معنای تمشیت واداره امور بکار برده‌اند و تمشیت در بیانات ایشان، یعنی رو به راه کردن کارها چه سیاسی و چه غیر سیاسی.
تمشیت در فرهنگ معین به معنی روان کردن، راه انداختن و سامان دادن نیز آمده است.
”سیاست این است که جامعه را هدایت کند و راه ببرد، تمام مصالح جامعه و تمامی ابعاد انسان و جامعه را در نظر بگیرد و اینها را به طرف چیزی که صلاحشان هست هدایت کند“
( صحیفه امام. ج ۱۳، ص ۴۳۲)

سیاست عین دیانت
قرآن کریم هم بر اصل حکومت تاکید دارد و هم بر نوع حاکمیت و در آیات متعددی ایجاد قانون و حاکمیت مطلق را از آنِ خداوند می‌داند: «ان الحکم الالله» انعام/۵۷.


توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.