فایل کامل پژوهش آنالیز ریشه‌ای خرابی‌ها؛ تحلیل علمی علل، فرآیندهای مهندسی و راهکارهای پیشگیری در صنایع


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل فشرده
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 فایل کامل پژوهش آنالیز ریشه‌ای خرابی‌ها؛ تحلیل علمی علل، فرآیندهای مهندسی و راهکارهای پیشگیری در صنایع دارای ۲۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت فایل کامل پژوهش آنالیز ریشه‌ای خرابی‌ها؛ تحلیل علمی علل، فرآیندهای مهندسی و راهکارهای پیشگیری در صنایع  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل کامل پژوهش آنالیز ریشه‌ای خرابی‌ها؛ تحلیل علمی علل، فرآیندهای مهندسی و راهکارهای پیشگیری در صنایع۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی فایل کامل پژوهش آنالیز ریشه‌ای خرابی‌ها؛ تحلیل علمی علل، فرآیندهای مهندسی و راهکارهای پیشگیری در صنایع،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل کامل پژوهش آنالیز ریشه‌ای خرابی‌ها؛ تحلیل علمی علل، فرآیندهای مهندسی و راهکارهای پیشگیری در صنایع :

نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)

قسمتی از متن پاورپوینت :

تعداد اسلاید : ۲۴ صفحه

Root Cause Failure Analysis (RCFA) آنالیز ریشه ای خرابی ها RCFA چیست؟
تئوری دومینو
گام های اجرای موفق RCFA
زمان اقدام جهت آنالیز ریشه ای خرابی ها
تکنیک های RCFA
Why-Why Analysis
Cause and Effect or Fishbone Technique بسیاری از خرابی هایی که رخ می دهند خرابی هایی هستند که بیش از یک بار به علت های مشابه اتفاق می افتند. این دسته از خرابی ها بنام خرابی های مزمن شناخته می شوند که اگرچه ۲۰% از کل خرابی ها هستند ولکن باعث ۸۰% زیان می گردند و این بدان معناست که رفع این خرابی ها باعث ایجاد سود کلان در کوتاه مدت می گردد و اهمیت RCFA را مشهود می نماید. اقداماتی است که به منظور پیدا کردن علل بوجود آوردنده خرابی و اصلاح آن علل به منظور جلوگیری از تکرار صورت می گیرد. چیست؟RCFA The Domino Theory آقای C.Robert Nelmsدر مقاله ای با عنوان “Root Cause Analysis-NOT What You Might Think ” به بحث در زمینه یکی از قویترین روشهای آنالیز خرابی (RCA) پرداخته است.

چهار لایه علل وقوع خرابی:
علل فیزیکی مانند شکست شافت (physical cause ) .
علل انسانی مانند عدم تنظیم به موقع (human cause ).
علل پنهان مانند عدم در دسترس بودن زمان کافی جهت تنظیم صحیح (latent cause ).
علت اصلی (root cause ) . عوامل موثر بر بروز خرابیهای اضطراری و کاهش میزان عمر اجزاء ماشین بی توجهی به شرایط اساسی ماشین
عدم رعایت استانداردهای بهره برداری از ماشین آلات
عدم مهارت کافی در بهره برداری ، تنظیم و راه اندازی ماشین آلات
عدم رفع کامل علل بروز فرسایش
اشکالات در طرح تجهیزات
RCFA هفت گام جهت اجرای موفق ۱) تشریح دقیق خرابی :
یادداشت کلیه نشانه ها و علائم
در آنالیز ریشه و دلایل بروز خرابیها ، تعریف صحیح اتفاق یا خرابی مورد نظر میباشد. این موضوع بسیار بااهمیت بوده و ادامه روند دقیق تحلیل به آن وابسته است .
به عنوان مثال ، فرض نمائید که مرغک یک ماشین تراش دچار اشکال شده باشد. اپراتور دستگاه ممکن است این خرابی را با یکی از عبارات زیر به بخش تعمیرات گزارش نماید:
۱. مرغک دستگاه مشکل دارد.
۲. مرغک بد کار میکند.
۳. سروصدای غیرعادی از مرغک شنیده میشود.
۴. مرغک لق شده است.

کدام عبارت بهتر است؟ روش نظام مند تشریح خرابی What‌ (چه چیزی) :
مرغک
Where (کجا) :
دستگاه تراش شماره ۳
When (از چه وقت) :
زمان دقیق لق شدن مشخص نیست اما از آغاز شیفت کاری خراب است.
Extent (به چه میزان) :

تعاریف فوق معمولا برای آغاز تحلیل کافی میباشد…

۲) تعیین رخداد فیزیکی خرابی
برای مثال اگر لامپ خاموش میباشد ، بهتر است رخداد خرابی را ” خاموشی لامپ ” عنوان نمائیم . اگر نبود الکتریسیته در مدار لامپ را برای رخداد خاموشی لامپ تعریف نمائیم رخداد فیزیکی خاموشی لامپ بصورت دقیقتری تعریف گردیده است . ۳) تعیین جزئیات خرابی با استفاده از ۵ چ: نکته حائز اهمیت در بررسی خرابیها آنست که ریشه و طبیعت بروز خرابیها شبیه هم نمیباشد. در بررسی هرخرابی ذهنیات مربوط به خرابیهای مشابه را فراموش نمائید . ممکن است رخداد دو خرابی شبیه هم باشد اما احتمال اینکه ریشه بروز خرابیها متفاوت باشد بسیار زیاد است .

به همین خاطر پیشنهاد میگردد که با کمک ۵چ و یا همان ۳W2H :
۱)چه چیزی (what)
۲)چه وقت (when)
۳)چه مکانی (where)
۴)چگونه(how)
۵)چه میزان(how much)
جزئیات خرابی را تعیین نمائید .

۴)تشخیص بدهید کدام علت ها اگر حذف شوند و یا تغییر کنند جلوی تکرار مجدد را می گیرند.

۵)راه حل های موثری را که از تکرار مجدد مشکل پیشگیری می کنند و در کنترل شما هستند تشخیص دهید. به این منظور اهداف سازمان خود را بخاطر آورید تا مشکلات دیگری بوجود نیاورید.

۶) تشکیل تیم کاری جهت بررسی خرابی و جمع آوری پیشنهادات آنها. دریافت ورودیهای مختلف برای یک خرابی بسیار مفید خواهد بود. هرشخص ممکن است نگاه جدیدی به خرابی مورد نظر داشته باشد . در این رابطه با تشکیل جلسه ، نظرات پرسنل تولید و نت ( در رشته های کاری مختلف ) را جمع آوری نمائید


توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.